Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del Bilag 370
Offentligt
1137533_0001.png
1137533_0002.png
1137533_0003.png
1137533_0004.png
1137533_0005.png
1137533_0006.png
1137533_0007.png
1137533_0008.png
1137533_0009.png
1137533_0010.png
1137533_0011.png
1137533_0012.png
1137533_0013.png
1137533_0014.png
1137533_0015.png
1137533_0016.png
1137533_0017.png
1137533_0018.png
1137533_0019.png
1137533_0020.png
Årsberetning 2011
Tema:Tæt på kunderneTre eksperter:Sådan får Iflere til attage bussen
Fokus på:Effektiv rejseMobil informationDet nye rejsekortTjek på tiderne
Movias kunder: Vi er godt tilfredse, men …
TrafIkSelSkabeT MovIaEr Danmarks størstetrafikselskab.Drives af de 45 kommuner ogto regioner i Østdanmark.Sørger for effektive udbud afbuskørslen til private selskaber.Er eksperter i infrastruktur ogtrafikplanlægning.Driver ni lokalbaner – via tobaneselskaber.Befordrer også patienter, eleverog personer med handicap.Samarbejder tæt med andretrafikselskaber og -aktører.Ledes af en bestyrelse af folke-valgte i regioner og kommuner.Betjener mere end 200 millionerpassagerer om året.Har ansvaret for 490 buslinjermed mere end 15.000 stoppe-steder.Læs mere påmoviatrafik.dk/omos.
Tekst: Trafikselskabet Movia – Tilrettelæggelse: Klartekst – Layout: Karen Krarup – Tegninger: Claus RiisFoto: Thomas Søndergaard – Tryk: Rosendahls – Schultz Grafisk – Oplag: 2.200 stk. – ISBN: 978-87-994138-4-3
IndholdBillig! Effektiv! Sikker!Movia er de sidste fire år blevet langt bedretil at opfylde kundernes behov. Det viser enstor undersøgelse, der deler kunderne op itre segmenter med forskellige forventningertil den kollektive trafik.Side4
Hvad skal der til?Præcis rejseinformation, en god samletrejseoplevelse og tæt koordination mellembus, tog og metro. Det er blandt tre eksper-ters bud på, hvordan vi får den kollektivetrafik op i et højere gear.Side10
Kundernes dagsordenSe eksempler på, hvad Movia har gjort i2011 på fire af de områder, der betydermest for kunderne. Hvad er der på vej – oghvad kan man selv gøre som lokal beslut-ningstager?
Vi gider ikke bekymringerog besvær, så der skalinvesteres endnu mere igod, hurtig og ærlig rejse-informationCharlotte Wandorf,direktør i Relation-Lab
En effektivdirekte rejse– om A-busserSide6
Let og troværdigrejseinformation– om Movias appSide8
Attraktivebilletter– om rejsekortSide12
Bus til tiden– om countdown-moduler.Side14
Fælles fokus på flere kunderLedelsens beretning for 2011.Side16
2011 i talØkonomi, passagerer, kvalitet og miljø.Side183
Stor undersøgelse:bussen opfylder kundensbehov langt bedreBussen leverer dobbelt så godt på devigtigste kundebehov som for fire år siden.Især har Movia i høj grad indfriet kundernesbehov for, at det skal være let og udenhindringer at købe billet, planlægge rejsenog blive transporteret sikkert.Der er sket et markant løft i opfyldelsen afkundernes behov, efter at Movia de senesteår har gennemført en række målrettedeog kundeorienterede tiltag. Det viser enundersøgelse fra 2011 af kundernes behovog Movias evne til at opfylde dem. Kundenstotale behovsopfyldelse er steget til 44 pro-cent mod 23 procent i 2007, hvor det sidstblev undersøgt.Ifølge den såkaldte kundepræferenceun-dersøgelse er kundernes vigtigste behovsamlet set:En effektiv og direkte rejse med højfrekvens i hverdagene.Rejseinformation, der er til at stole påog nem at få adgang til.Billetter uden begrænsninger(rejsekort).Rejsekomfort – før, under ogefter rejsen.Rejse uden driftsforstyrrelser – og imodsat fald god rejseinformation.Kundernes oplevelse af bus, tog og metro eri store træk ens, men bussen står stærkest,når det gælder om at opfylde kundernes be-hov for digital rejseplan og en direkte rejse.Blandt de behov, som kunderne ikke opleversom fuldt indfriet, finder man blandt andetrejseinformation, rejsetid og fravær afdriftsforstyrrelser.gælder fx rejsekort, Rejseplanen, sikkertransport samt effektiv billettering.
Spare penge-segmentetVil have noget for pengene.Transport skal være billig.Har fokus på effektiv rejse og brugbarrejseinformation.Fravælger bil, fordi den er dyr.Bruger kollektiv transport flere gangeugen.Tager typisk cyklen, når vejret er godt.Bor typisk i byen og tæt på arbejde/studium.Er på nettet dagligt, længe og ofte framobilen.Vejen til flere af disse kunder:endnu bedre rejsetid og rejseinformation.
Kundepræferenceundersøgelsen– bygger på svar fra 2.118 voksnebrugere af den kollektive trafik påSjælland – fortrinsvis kunder, derogsåbori Region Hovedstadeneller Region Sjælland. En tilsvarendeundersøgelse blev foretaget i 2007.Begge undersøgelser er udført afkonsulentfirmaet Relation-Lab medspørgeskemaer via internettet.
Stadig plads til forbedringerUndersøgelsen viser, at især en rækkevigtige forhold omkring billetsystem ogrejseplanlægning i høj grad er indfriet. Det4
Tre forskelligesegmenterI Movias busser og tog sidder mange slagspassagerer, men nogle ligner hinanden enhel del mere end andre. Når det kommertil behov, deler Movias kunder sig i tre seg-menter, der hver udgør omkring en tredjedelaf kunderne:Spare penge-segmentet,der især vilhave en billig og effektiv rejse.Dør til dør-segmentet,der vægter dendirekte rejse højest.Sikker rejse-segmentet,der fokusererpå at føle sig tryg før, under og efterrejsen.Alle de tre kundesegmenter efterspørger, atdet skal være nemt og enkelt at rejse medbus og tog. Men derudover har de forskel-lige prioriteter og forskellige årsager til atvælge bussen og toget.Movia er i dag bedst til at opfylde behovenefor segmenterne ’spare penge’ og ’sikkerrejse’. Dør til dør-segmentet oplever, atkøreplanerne tilbyder for lav frekvens ogdækning, og er derfor usikre på, om rejsener tilstrækkeligt direkte og effektiv.
Dør til dør-segmentetVil fra A til B uden ventetid og unødige ophold.Vil egentlig gerne tage tog og bus, hvis de er lige ved døren.Har fokus på, at køreplanen skal holde og rejsen være effektiv.Vælger især toget blandt de kollektive transportformer.Kører ofte bil.Har en vis afstand mellem hjem og arbejde.Har ofte stop undervejs for fx at købe ind eller hente børn.
Vejen til flere af disse kunder: endnu bedre rejsetid og service.
Sikker rejse-segmentetVægter tryghed undervejs– og at nå frem efter planen.Stiller høje krav til rejseinformation– især ved forsinkelser.Bor typisk tæt på arbejde/studium.Anvender cykel og bil ligeligt.Bruger relativt få penge på kollektivtransport.Er de mest tilbøjelige til at skiftetransportmiddel til bus.Bruger kun lidt tid på nettet ogsjældent via mobilen.Vejen til flere af disse kunder:endnu sikrere rejse.5
TeMa:en effekTIvdIrekTe rejSe
a-busovergår alleforventninger
Det vælter ind med passagerer iKøges nye A-busser. Konceptet medhyppigere afgange og mere direkteruter bliver stadig mere populært.
6
Efter fem valgperiodersom Teknik- ogMiljøudvalgsformand i Køge Kommune erErling Larsen en garvet lokalpolitiker ogsvær at imponere. Men tilstrømningen tilbyens nye A-busser har overvældet ham:– A-bussen har givet os 28 procent flerebuspassagerer i Køge Kommune. Det er enså fantastisk stor fremgang, at jeg må knibemig lidt i armen, siger han.
Turbulent startAt ændre buslinjer er en følsom sag,der kræver politisk mod. Omlægningenfik da også en turbulent start, huskerudvalgsformanden. For andre busrutermåtte sløjfes, og dét udløste protester. Menved at inddrage borgerne og kommunikereærligt og klart er det lykkedes at skabe bredopbakning, vurderer han.– Vi holdt borgermøde for fulde huse og har
Nytænkbybussens rolleBussen kan være et aktiv i byrummet,viser konceptet +Way, som prøves iRoskilde.Ingen vil bo ved et busstoppested, menalle vil gerne have en god buslinje tæt påog fragtes derhen, hvor tingene sker. Detdilemma har Movia fundet svar på medkonceptet +Way, der skal gøre bussen til engevinst for bymiljøet.Bussen kan fleksibelt og hurtigt forbindebydele og byens rum og dermed væredynamo i fremtidens byudvikling, fastslårkonceptet, der blandt andet lægger op tilhurtige busser i egne busbaner og super-stoppesteder – øer – der fungerer somindgange til byområder og samlingspunkter.Konceptet testes i Roskilde Kommune, hvordet blandt andet anviser, hvordan byensnye A-busser kan komme hurtigere frem ogbidrage til et bedre bymiljø.
Køge Kommune fik ved indgangen til 2011to A-buslinjer: 101A og 102A. De nye buslin-jer har hyppigere afgange og ny, direkte rutegennem bymidten og mellem sygehuset,gymnasiet, handelsskolen og to S-togssta-tioner, Køge og Ølby.
nedsat en borgerbusgruppe, som Teknik- ogMiljøudvalget jævnligt mødes med. Bor-gerne vil strække sig langt, hvis de er med,og hvis sagen er rigtig. Og det er A-bussen,siger Erling Larsen.Ringsted var det første sted uden for
Blod på tandenKøges borgere og pendlere har hurtigt tagetnyskabelsen til sig. Otte ud af ti brugere afde nye A-buslinjer angiver, at de er tilfredseeller meget tilfredse med A-bussen ogdet nye bussystem. Flere end hver tredjeA-buspassager kører nu mere i bus end føromlægningen.Passagertilstrømningen har givet Erling Lar-sen blod på tanden i forhold til at opgradereandre af kommunens buslinjer efter sammemønster. Og med de øgede billetindtægterer der råd til at give kommunens bustrafiket yderligere løft:– Vi har i byrådet besluttet, at de ekstrapenge, som A-busserne kører ind, skalbruges på at videreudvikle bussystemet ikommunen, så flest muligt af vores borgeretager bussen. Derved kan vi spare mangehusstande for køb af bil nummer to – ogmiljøbelastningen falder, siger han.
København med A-busbetjening, ogher har man oplevet sammestore passagerfremgangsom Køge. Siden er der ogsåoprettet A-linjer i Næstved,Helsingør, Holbækog Roskilde.
koMMende InITIaTIverFlere operatørkontrakter med indbyggetincitament til passagerfremgang.Videreudvikling og udmøntning af +Wayi bl.a. Roskilde og det kommende NørreCampus i København.Projekt ”Fremkommelighed, der batter”skal give 12 buslinjer reduceret rejsetidi myldretiden.
Tre gode rÅdOpprioritér buslinjer med mange pas-sagerer.Gør det lettere for bussen at kommefrem.Kommunikér klart, hvad I gør og hvorfor.
7
TeMa:leT ogTroværdIgrejSe-InforMaTIon
Smart overblikpå busturenAt følge med i sin egen rejse på et korter nu et tilbud til Moviakunder medsmartphone. Digital trafikinformationvokser hurtigt – ikke mindst på mobilen.
Det giver app’en svar på:Hvor er jeg i forhold til nærmestestoppested?Hvornår går bussen fra etstoppested nær mig?Hvor på ruten er bussen, jegsidder i?Er der ændringer eller forsinkelserpå ruten?Søg efter ”Movia” iGoogle Play/App Store– eller scan koden.8
Stadig flere passagerervil gerne videpræcis, hvor langt de er nået på rejsen,hvornår bussen ankommer til næstestoppested, og hvilke bus- og togruterde kan skifte til dér. Den information ernu tilgængelig via Movias populære app,som kan bruges af alle buskunder med ensmartphone.
digital trafikinformation fraefteråret 2011. Tendensen ses ogsåved, at antallet af daglige brugere afMovias hjemmeside er faldet en anelse,mens mobilportalens faste brugerkreds ertredoblet i 2011.Med op mod 12.000 daglige brugere er Mo-vias hjemmeside dog stadig en vigtig kanaltil trafikinformation. Hjemmesiden blev i2011 opgraderet med en kortfunktion ogvil gradvist få tilført flere funktioner. Der erogså en version 2 af Movias app på vej.
Lettere at finde vejpå stationenTydelig og fælles skiltningved trafikknudepunkter.På en stor station, hvor mange trafikformerkrydser hinanden, kan det være sin sag atfinde rundt og næste forbindelse. Et nytkoncept for fælles trafikinformation ogskiltedesign viser vejen.Konceptet er døbt TUS og testet på Flint-
Følg med på rutenMovias app gør det muligt under turen atbruge mobilens indbyggede GPS til løbendeat få vist de nærmeste stoppesteder. App’enhar en funktion, der oplister stoppestedernepå ruten og tæller ned til bussens – plan-mæssige eller forventede – ankomst til hveraf dem.Når passageren har valgt en afgang i app’enog klikket kortet frem, er den valgte ruteoptegnet, og et busikon viser bussensplacering i forhold til stoppesteder ogstationer. App’en gør det også muligt for denrejsende at se, hvilke bus-, tog- og metro-linjer de nærmer sig, og hvornår disse afgårnæste gang.Kunderne har taget det nye gratis tilbudtil sig. De ser app’en som en relevantnyskabelse, der matcher deres behov oger nem at hente og anvende. Det viser enfokusgruppeundersøgelse, Movia fik laveten måned efter lanceringen i august 2011.Efterspørgslen på app’en peger i sammeretning: På fire måneder blev den down-loadet over 40.000 gange, og tendensenfortsætter.
I 2011 har Movia desuden samarbejdet medDSB, DSB S-tog og Metroselskabet om enfælles app til køb af mobilbilletter. App’enblev lanceret i marts 2012, og alene denførste måned blev den downloadet af50.000 passagerer i Hovedstaden.
holm Station i København, hvor S-tog, metroog buslinjer nu har fælles afgangstavler ogoversigtsskærme og ens design af skilte.Konceptet skal udrulles på andre knude-punkter i hovedstadsområdet og bliver ogsåefterspurgt i andre dele af landet. Køben-havns Kommune har allerede indført detnye TUS-design og tværgående informationpå skærme og skilte på Nørreport Station.
koMMende InITIaTIverMovia app version 2 – herunder integra-tion med MitMovia og en særlig versiontil blinde og svagsynede.Kundeevaluering af TUS-projektet påFlintholm Station.Udrulning af TUS til de 11 næste statio-ner i hovedstadsområdet.
Tre gode rÅdVær opmærksom på, at borgerne istigende grad forventer digital trafikin-formation.Understøt visningen af trafikoplysnin-ger i realtid ved at opgradere busserneteknologisk.Prioritér stoppestedet som en vigtig delaf kundens samlede rejseoplevelse.
Fremtiden er mobilMobilen er på vej til at blive mangekunders foretrukne medie tiltrafikinformation. Det viserMovias årlige evaluering af
9
kundeekSperTen:
vi vil være herrerover egen tid
kollektivtrafik skalop i gearMen hvordan?Tre ekspertergiver herderes bud.
Sats endnu mere på god rejseinforma-tion, lyder anbefalingen fra CharlotteWandorf, direktør i konsulentfirmaetRelation-Lab og forfatter til bogen “Tagkunden med til bords” samt flere kun-deundersøgelser for Movia.Charlotte Wandorf havde denne morgenbestemt sig for at cykle ind til sit kontorved siden af Amalienborg og med udsigt tilOperaen. Men det ville kræve et taskeskift,og dermed blev det for besværligt, så huntog alligevel bilen:– Jeg er en af de mange, der tit vælger bilen,fordi vi så føler os som herrer over vores tid.Reelt er det ofte noget pjat, for bus og togtilbyder meget mere kvalitetstid end bil,men kun hvis vi har en nem og enkel rejse.At opleve bus- og togrejsen som nemog enkel kræver først og fremmest godrejseinformation. Det må ikke føles somen udfordring at finde den rigtige bus og fåbillet, og vi vil have klar og hurtig besked omventetid undervejs. Vi skal føle, at vi vælgerfrit og selv disponerer vores tid.De fleste borgere er faktisk indstillede påat skifte forbindelse undervejs på rejsenog accepterer, at der kan være et stykke tidtil næste bus, vurderer Charlotte Wandorf.Men det forudsætter rejseinformation, derfortæller os præcis, hvordan vi gør, og hvorlænge det varer.
– Vi gider ikke bekymringer og besvær,så der skal investeres endnu mere i god,hurtig og ærlig rejseinformation. Movia erstærk på rejseinformation, men skal bliveendnu bedre, og der venter stadig en storkommunikationsopgave, før passagererneser rejsekortet som en nem og enkel billet,siger hun.Hun roser Movia for at have udviklet sig tilet reelt alternativ til andre transportformer.Nu bør målet være at blive detforetruknevalg, for bustrafik er fleksibel, kan nemtskaleres op og ned og flyttes derhen, hvorbehovet er. Men det bliver en alt andet endlet opgave, tror hun.– Det er ikke nok at styrke trafikplanlæg-ningen. Det er også nødvendigt at adresserede barrierer, kunderne oplever ved at kørekollektivt. Mange har en fordom om, det erbesværligt, og bliver derfor i deres bil – ogopdager derfor ikke, hvor nemt og enkeltdet er at tage bus og tog.
10
forreTnIngSudvIkleren:
forbrugerneS STeMMe:
rejseoplevelsen vigtigereend køreplanenBrug mere politisk energi på at givepassagererne en god rejseoplevelse,opfordrer Frederik Wiedemann, partner iReD Associates, der rådgiver store virk-somheder i Danmark og internationaltom kundebehov og forretningsudvikling.Du kender det sikkert selv. Nogle gangeer fem minutter ved et stoppested en ir-riterende evighed. Andre gange er det heltfint. Oplevelsen af en bus- eller togrejseafhænger af meget mere end køreplaner ogrettidighed.Alligevel fylder logistik meget og rejseople-velsen lidt, når beslutningstagere diskute-rer den kollektive trafik, vurderer FrederikWiedemann.– Der er stort politisk fokus på dækning,statistisk rettidighed og priser. Det erfundamentalt vigtigt, men i sidste ende erden samlede transportservice afgørende forpassagerens valg af rejseform.Løsningen er ikke mere underholdning oggøgl i bussen, understreger han. Derimod erCountdown-standere på stoppestederog Movias mobilapp er skridt i den rigtigeretning, mener han. Kommunerne skalinvestere i at gøre det nemmere for passa-gererne at finde den smarteste løsning herog nu – og huske, at den kollektive trafik formange kun er en del af den samlede trans-portløsning mellem eksempelvis hjem ogarbejde. Gode p-pladser for biler og cyklerved stationer og stoppesteder kan derforvære mindst lige så vigtige som minuttal ogkøreplaner.målrettet og stedbestemt trafikinformationen meget væsentlig brik i at gøre de kollek-tive transporttilbud mere værdifulde.– Oplevelsen af tid er personlig og situa-tionsbestemt, og jo mere skræddersyetrejseinformation vi får, desto bedre kan viplanlægge og gennemføre rejser, der op-leves som effektive, nemme, behagelige –eller hvad den enkelte nu lægger mest vægtpå, påpeger Frederik Wiedemann.
Smelt transport-formerne sammenBorgeren vil kunne skifte mellem kol-lektive trafikformer uden hindringerog forventer høj service, fastslår LiseBjørg Pedersen, trafikpolitisk ekspert iForbrugerrådet.Passageren er ligeglad med, om bussenkører over kommunegrænsen, og forventerhurtige og nemme skift mellem bus og toguden at skulle forholde sig til flere takst- ogbilletsystemer. Derfor skal kommuner ogtrafikselskaber samarbejde mere og bedreom trafikale helhedsløsninger, opfordrerForbrugerrådets trafikekspert Lise BjørgPedersen.– Hold op med at tænke snævert på egnelokale interesser. Kommuner og trafiksel-skaber er allierede om at få flere til kørekollektivt og fravælge bilen. Det kræverprioritering og samarbejde, siger hun.Rejsekortet ser Forbrugerrådet som etfremskridt, men efterlyser meget mereinformation til kunderne om, hvordan detbruges, og at takstsystemerne også harmo-niseres.At få flere passagerer i bus og tog kræverpålidelig drift, høj frekvens og ikke mindstbedre service til kunderne undervejs pårejsen, mener Lise Bjørg Pedersen. Hun erogså medlem af Ankenævnet for Bus, Tog ogMetro, hvor en del passagerer klager overbuschauffører og billetkontrollører.– Chaufføren og kontrolløren skal være imø-dekommende, lyttende og servicemindet.De har den direkte kontakt til kunderne oger vigtige redskaber til at sikre kunderne engod rejse – og bussen et godt ry.11
TeMa:aT TrakTIvebIlleT Ter
fremtidensbilletsystemgodt fra startUdrulningen af rejsekort skete fra denene dag til den anden i Sydsjælland.Det nye billetsystem er hurtigt blevetkendt og bruges af mange.
12
24. oktober 2011fik passagererne iSydsjælland og på Lolland, Falster og Mønnyt billetsystem. Generelt har kundernetaget godt imod rejsekortet, der allerede varintroduceret i Vestsjælland, og som fra midti 2012 vil være i brug i hele Movias område.Lanceringen i Movia Syds område var grun-digt forberedt, og Moviamedarbejdere stoddagen igennem klar ved større stationerog stoppesteder for at hjælpe passagerer igang med at bruge rejsekortet. Den indsatsbar frugt. To måneder senere havde treud af fire borgere hørt om det ændredebilletsystem for busser og tog i Vest- ogSydsjælland, og lige så mange vil anbefaledet til andre.
Vigtigt at forklare kortetKøbenhavn kom for alvor med pårejsekortet 1. februar 2012, og fra 1.maj 2012 kunne kunderne bruge rejsekorti 350 busser i det centrale København.1. juli 2012 er de sidste busser i Nordsjæl-land med, så rejsekortet kan bruges i allebusser og tog på Sjælland samt i metroen.Og så venter ifølge Bjørn Wahlsten denvigtige kommunikationsopgave at forklarekunderne, hvad det koster at bruge rejse-kort. At det ikke er så simpelt, kan ses af demange spørgsmål, kunderne har om netoppriserne. Det er vigtigt, at kunderne hartillid til, at rejsekortet regner rigtigt, og atpriserne er til at forstå.Rejsekort bliver med tiden den primærebillettype overalt i den kollektive trafik,men kunden kan stadig også købesåvel mobil- som papirbillet.
Borgermøderlønner sigEn god ide at holde borgermøder førstørre trafikændringer.Før rejsekort blev rullet ud i Sydsjælland,Lolland, Falster og Møn, afholdt Movia sam-men med DSB velbesøgte borgermøder 12steder i regionen om det nye billetsystem.Erfaringen er entydigt positiv.Som ved andre større trafikale omlægningervar en del borgere usikre på konsekvenser-ne. Et team af medarbejdere fra Movia ogDSB stillede derfor op ved borgermøderneog svarede på spørgsmål om rejsekort. Detmedvirkede til, at langt færre borgere kon-taktede Movias kundeservice, da rejsekortblev lanceret i Syd end ved udrulningen iVestsjælland.
Nemmere at rejseBjørn Wahlsten er direktør i selskabet bagrejsekortet og meget tilfreds:– Rejsekortet har allerede en bred kreds afbrugere, og mere end tre ud af fire oplever,at rejsekort gør det nemmere at bruge denkollektive trafik. En stor andel siger, at de erindstillede på at bruge den kollektive trafikmere på grund af rejsekort.
Læs mere – og bestil et rejsekort– på rejsekort.dk
koMMende InITIaTIverEn takstreform, der passer til rejsekort.Udfasning af de eksisterendeklippekort.Fortsat kommunikation om rejsekort.
Vestsjælland først fra startAllerede 1. april 2011 var det slut med klip-pekortsalg i Vestsjælland, hvor Movia er igang med at lave en glidende overgang tilrejsekortet, og hvor antallet af rejsekort-kunder stiger støt.I Vestsjælland valgte Movia at brugealmindelige kampagner for at gøre kunder-ne opmærksom på det nye billetsystem,for her skulle kunderne ikke skifte tilrejsekort fra den ene dag tilden anden.
Tre gode rÅdBetragt rejsekort som løftstang for heleden kollektive trafik.Informér grundigt om rejsekort.Overvej at invitere til borgermøde omden type af nye tiltag.
13
TeMa:buS TIl TIden
4 – 3 – 2 – 1 – nuPassagerer ved tusindstoppesteder med countdown-standere ved altid, hvor længede skal vente på næste bus.Stadig flere kommunerinvesterer i avancerettrafikinformation.
14
På cirka 1.000stoppesteder i Moviasområde ved de ventende kunder præcis,hvornår deres bus ankommer. De kan følgenedtællingen minut for minut på en standerpå stoppestedet – en såkaldt countdown-stander, der også kan oplyse, hvis driften eruregelmæssig.I 2011 har Movia og mange kommunerfortsat med at øge antallet af stoppestedermed nedtælling, så der i løbet af sommeren2012 vil være omkring 1.200 af slagsen.Det imødekommer et højt prioriteret ønskeblandt stadig flere buspassagerer omrelevant trafikinformation. Når man stårved stoppestedet, er det vigtigt at vide, hvorlang ventetiden er.Passagererne ser countdown-standernesom en klar serviceforbedring, der gør detnemmere at tage bussen. I eksempelvisKøge Kommune har næsten ni ud af tibusbrugere benyttet sig af standernesoplysninger om forventet ankomsttid, og treud af fire erklærer sig tilfredse med dem.
afstand til de kommendestoppesteder og automatisk senderminutprognoser til hver countdown-stander på ruten.Aktuelt har kun busserne i hovedstadsom-rådet og i Næstved sådan en boks. Moviaarbejder for at optimere teknologien i stan-dere og i busser, så alle standerne på sigt vilvise ventetiden i realtid. Det er også et målat få flest mulige kommuner til at investerei countdown-standere.
De våger over trafikkenMovias døgnovervågning sikrer hurtigbesked om uregelmæssigheder i bus-driften.Da bussen fra Terslev til Roskilde forsinkesaf broarbejde på ruten, bliver det straksvarslet på Movias hjemmeside, og en smsryger af sted til de passagerer, som abon-nerer på mobil trafikinfo om den buslinje.Det sker fra vagtpladsen i Movias Trafik-tjeneste, hvor medarbejdere døgnet ogåret rundt overvåger de 490 buslinjer ogca. 1.400 busser på Sjælland og øerne. Detsikrer Movias passagerer hurtig besked, nårkøreplanen fraviges så meget, at det givergener.Så orienterer vagtpladsen straks Moviaskundeservice og varsler det på Moviashjemmeside. Passagerer på farten kanogså få besked via countdown-standerne,sms, e-mail, lokalradio og serviceopkald ibussen.
Faktiske ventetiderCountdown-standeren har et display, derviser antal minutter til næste bus – enten ihenhold til køreplanen eller denfaktisketid,bussen har til stoppestedet. At vise realti-den til næste bus er muligt for de kommu-ner og busoperatører, der har investeret ien lille boks i bussen, der løbende beregner
koMMende InITIaTIverCountdown standere på flerestoppesteder.Endnu bedre trafikinformation viastanderne.Styrket samspil med anden trafik-information, fx mobil-app.
Tre gode rÅdOpsæt countdown standere på flerestoppesteder.Invester i bedre styring af busflåden,herunder countdown-bokse.Udbyg løbende trafikinformationen medopdateret teknologi.
15
ledelSenS bereTnIng:
fælles fokus på flere kunderEn tidlig oktober morgen sidste år kørtetre busser med Moviamedarbejdere ud tilstationer og andre trafikknudepunkter påSydsjælland, Lolland og Falster, hvor rejse-kortet skulle introduceres. Movia ville gernevære til stede og hjælpe kunderne godt igang med at bruge den nye billetform.For den enkelte kunde er rejsekortet enlettere og smartere måde at løse billet til ensammenhængende rejse. For alle, der har etansvar for at drive og udvikle den kollektivetrafik, markerer udrulningen af rejsekortetstarten på en ny epoke.Det er hverken hvert eller hvert andet årti,der gennemføres så betydningsfulde æn-dringer i hele den kollektive trafik. Rejsekor-tet sætter nemlig ikke bare nye standarderfor billetsalget, men også for samarbejdetmellem aktørerne i den kollektive trafik.Region Sjælland og de kommuner, hvorrejsekortet er introduceret, har vist Moviastor tillid og opbakning i hele processen.Busselskaber og -chauffører har gjortet imponerende arbejde med at forklarekunderne om ændringerne. Og sammenhar vi skabt et godt fundament både for atøge brugen af rejsekortet og for at anvendekortets nye trafikdata til at tilrettelægge enendnu bedre kollektiv trafik.Det er vi naturligvis rigtig glade for – påegne og hele den kollektive trafiks vegne.Men vi kan ikke læne os tilfredse tilbage isæderne. Vi ved, at busser og tog hele tidener i hård konkurrence med privatbilen. Vived, at folk søger derhen, hvor de bedst fårderes samlede behov opfyldt. Og vi ved, atbehovene hele tiden udvikler sig. Derfor skalog vil Movia fortsat gøre alt, hvad vi kan, forat få endnu flere og endnu mere tilfredsekunder.En række kommuner har da også i 2011investeret i ny teknologi som fx count-down-moduler og desuden omlagt veje ogvejkryds, så bussen kan komme hurtigerefrem. At fortsætte ad den kurs er vigtigt forat gøre den kollektive trafik endnu mereattraktiv for kunderne.At lytte til kunderne har i det hele tagetværet et nøgleord i 2011 – og vil være detfremover. Når Movia spørger kunderne,efterspørger de især effektive og direkterejser, god rejseinformation, attraktive bil-letter og bus til tiden. Heldigvis viser Moviasseneste kundeundersøgelse, at kunderneogså kvitterer for, at vi er blevet langt bedreend tidligere til at opfylde disse behov.Ét nyt værktøj i trafikplanlægningen erMovias Pendlernet, der omfatter de mestbenyttede bus- og banelinjer på Sjælland.Movia, kommunerne og regionerne har ind-gået en musketered om at være fremsyne-de, når det gælder 50 mellembys buslinjer,31 byinterne buslinjer og 10 lokalbaner.I Movia mener vi, at den naturlige skepsisover for noget helt nyt skal mødes medåbenhed og lydhørhed. Og den tilgang vilikke bare blive prioriteret højt i det videresamarbejde om at udbrede rejsekortet, menogså ved planlægning af andre større æn-dringer af den kollektive trafik i fremtiden.undervejs. Det har vi forsøgt at forebygge oghåndtere – bl.a. ved sammen med DSB atafholde en række meget velbesøgte borger-møder før rejsekortintroduktionen.Movia anerkender, at kommuner og regionerstår med vanskelige økonomiske prioriterin-ger. Hvad der skal gøres og hvordan, afhæn-ger altid af de lokale forhold og behov. Menfælles for alle nyskabelser og samarbejdermå være, at vi sammen sætter kundeni centrum. Det er ikke altid så enkelt ogufarligt, som det lyder. For hvad er egentligvigtigst for kunderne? Hvad skal vælges frafor at kunne give flere kunder det, de gernevil have? Modet til at prioritere og tage enåben dialog med borgerne har blandt andetsikret A-busserne en overvældende succesi de sjællandske købstæder.
Bedre trafikplanlægningDet er blandt Movias vigtige opgaver atunderstøtte kommunernes trafikplanlæg-ning – blandt andet med et solidt beslut-ningsgrundlag.
At lytte til kunderneOgså når det gælder om at inddrage oginformere, har processen omkring rejsekor-tet vist Movia nye veje. For med en så storforandring som introduktionen af rejsekor-tet opstår der uundgåeligt en vis usikker-hed og skepsis blandt borgere og kunder
Nødvendigt at prioritereDet kræver blandt andet mod til at søgenye innovative løsninger – også på tværs afkommunegrænser. Lysten til at prøve nogetnyt havde mange kommuner i 2011.
16
Kunderne vil have præcis beskedIntet ansporer bilister mere til at tage busend at holde i kø, mens bussen suser forbi.I 2011 tog flere kommuner i samarbejdemed Movia hul på en række projekter, hvorbussen har sit eget spor og dermed kom-mer hurtigere frem, og hvor bustrafikkenbidrager til at skabe mere samlede, attrak-tive bymiljøer.
Finn AabergBestyrelsesformand
Dorthe Nøhr PedersenAdm. direktør
MovIaS beSTyrelSeFinn Aaberg(A), formandAlbertslund KommuneKnud Larsen(V), næstformand
At sikre kunderne bedre trafikinformationhar også været en mærkesag i 2011 – ogvil være det fremover. Kunderne forventerbåde inden turen og undervejs at få enkelog præcis besked om alle relevante dele afderes samlede rejse. Helst i realtid. Her ermobilen det nye foretrukne medie, og Movialancerede i 2011 en populær smartphone-app til formålet.2011 har kort sagt været et godt år forsamarbejdet om den kollektive trafik. Detgælder ikke mindst på fælles kerneområdersom billetsalg, trafikinformation og trafik-planlægning. I Movia ser vi frem til i 2012 atfortsætte og styrke samarbejdet med alleaktører på området. Til glæde for kunderne– og dermed også for den kollektive trafikog alle os, der arbejder og brænder for atgøre den til endnu flere østdanskeres fore-trukne transportform.
Vordingborg KommunePeter Thiele(F)Københavns KommuneHans Toft(C)Gentofte KommuneKaj Petersen(A)Guldborgsund KommuneJørgen Glenthøj(C)Frederiksberg KommuneThomas Bak(V)Fredensborg KommuneSteen Olesen(F)Region HovedstadenJørn Christensen(F)Region Sjælland
17
2011 i talregnSkabeTS hovedTalTIlbudSprISerFaldende timepriserDa Movia i 2011 udbød over 200.000 årligekøreplantimer, faldt den gennemsnitligetimepris i forhold til de seneste to års udbud.Udbuddet omfattede kørsel i hele Moviasområde – i stedet for kun et enkelt takstom-råde – og det medførte en hårdere konkurrenceog dermed lavere priser.

Regnskab

Millioner kr.

Busruter

IndtægterOperatørudgifterRutespecifikke udgifter

Total busruter

Flextrafik

BrugerbetalingOperatørudgifterAdministration

Total flextrafik

Lokalbaner

IndtægterOperatørudgifterLeasingudgifterInfrastrukturtilskudAnlæg

Total lokalbaner

Fællesudgifter

Administration og personaleTjenestemandspensioner

Total fællesudgifter

Finansielle poster

RenterAfdrag driftslån

Total finansielle poster

Finansieringsbehov

-5,29,0

3,78

2.655,3

-4,69,0

4,4

2.578,6

1,30

1,3

2.467,7

293,19,7

302,8

291,48,0

299,4

307,65,8

313,4

-160,5370,465,843,416,5

335,5

-154,5341,667,145,745,1

345,0

-146,9314,552,343,6121,6

385,1

-25,0439,937,3

452,2

-22,8439,837,6

454,6

-23,5449,834,1

460,4

Kr. pr. vogntime2011-priser760740720700680660640620600580560540A12008A22008A32009A42009A52010A62010A82011A92012-1.545,42973,1133,3

1.561,0

-1.527,72.880,9122,0

1.475,2

-1.453,52.658,6102,5

1.307,6

2011

Regnskab

2010

Regnskab

2009

Lidt større finansieringsbehovSelv om væksten i billetindtægterne fortsatte,voksede det samlede finansieringsbehov i 2011med ca. 77 millioner kr. i forhold til 2010. Det erudgiften til at drive busruterne og lokalbanerne,der påvirker resultatet. Regnskabets øvrigeposter er nogenlunde uændrede.
18
paSSagerTalPassagervækstpå lokalbanerneBusserne kunne ikkeopretholde den storepassagerfremgangfra 2010, men liggerdog stadig højere endi 2009. Lokalbanernepræsterede en vækstpå over 10 pct. iforhold til 2010.Bus, mio. påstigereBus, mio. påstigere21221020820620420220020082009201020116200820092010201187Bane, mio. påstigereBane, mio. påstigere10Flextrafik, 1.000 passagerer2.4002.0001.6001.20080040002008200920102011
9
kvalITeT og TIlfredShedFortsat højkundetilfredshedMan skal kiggelangt efter utilfredseMoviakunder. 94 pct.erklærer sig tilfredsemed den samledeservice, hver fjerde er”meget tilfreds”.Også Movias kva-litetsindeks holderde seneste års højeniveau.Kvalitetsindeks850Samlet tilfredshed, pct.100908408070830605082040308102010800200820092010201102008Meget tilfredsTilfreds
2009
2010
2011
klIMa og MIljøMovia foran egne målMovia har sat ambi-tiøse 2020-mål for atreducere udledningenaf såvel CO2og NOxsom partikler – og påalle tre områder liggerMovia foran målenefor 2011. Den positiveudvikling skyldes bl.a.skrappe udbudskrav,den teknologiskeudvikling og fokus påbrændstofforbrug.CO2-udledning,CO2-udledningindeksPartikeludledning, indeksPartikeludledning100806040200NOX-udledning,NOx-udledningindeks1008060402002008Indeks2011-mål2011Realiseret2008Indeks2011-mål2011Realiseret
1008060402002008Indeks2011-mål2011Realiseret
19
Trafikselskabet MoviaGammel Køge Landevej 32500 Valbywww.moviatrafik.dk