Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del Bilag 37
Offentligt
1035175_0001.png
1035175_0002.png
Fra:Jesper ThinghuusSendt:27. oktober 2011 11:47Til:Mikkel Rimsø SørensenEmne:Fwd: Analyser af IC4
Hej Mikkel.Det er en god ide at omdele denne fra TRM sammen med rapporten, hvis ikke ministeriet selvsender det over.MvhJesperStart på videresendt besked:Fra:Transportministeriet <[email protected]>Dato:27. okt. 2011 10.17.53 CESTTil:undisclosed-recipients:;Emne: Analyser af IC4
PressemeddelelseAnalyser af IC427. okt 2011
Konsulentfirmaet Atkins har for Transportministerietgennemført en uafhængig gennemgang af IC4-projektet.Atkins’ jernbaneeksperter vurderer, at IC4-projektet bør videreføresog toget – med tiden – indsættes i landsdelstrafikken som oprindeligtplanlagt. Der er ifølge Atkins primært 3 årsager til, at IC4-projektetikke bør stoppes:1. Grundelementerne i IC4-toget vurderes at være sunde, og detekniske problemer med IC4 kan løses.2. Der eksisterer reelt ikke alternativer til IC4.3. IC4-toget er – selv når det tages hensyn til omkostningerne
med at færdiggøre toget – et billigt tog.Atkins’ undersøgelser peger imidlertid også på, at der i dag er enlang række tekniske problemer med IC4-toget – bl.a. med døre,aircondition, kobling, bremser m.v. – som samlet betyder, atpassagererne i dag oplever et togprodukt med IC4, som ikke ertilfredsstillende. Der udestår således et betydeligt arbejde for DSB,før IC4-toget kan indsættes i landsdelstrafikken som oprindeligtplanlagt.Atkins’ gennemgang af IC4-projektet, Transportministeriets analyseaf alternative materielstrategier og et uddybende notat vedr. degennemførte undersøgelser kan læses påTransportministerietshjemmeside.Transportminister Henrik Dam Kristensen udtaler:- Jeg er tilfreds med, at vi nu har fået de eksterne eksperters ord for,at IC4-togene vil kunne bringes i anvendelse. Det er godt forpassagererne, fordi vi i dag reelt ikke har noget alternativ til IC4-togene.- Jeg er dog – ikke mindst på de mange togpassagerers vegne – kedaf, at indsættelsen af velfungerende IC4-tog ikke er lige om hjørnet.Der er stadig opgaver, der skal løses, for at togene kan fungeretilfredsstillende, og mens det står på, har vi - groft sagt - kun vores96 IC3-tog til at trække det tunge læs i fjerntrafikken mellemlandsdelene.- Når antallet af tilgængelige tog er begrænset, og nårpassagertallene heldigvis fortsat stiger, kan det ikke undgås, at detkan mærkes for kunderne. Nu hvor vi har rapporterne på bordet, viljeg imidlertid straks undersøge, hvilke muligheder der er for atafhjælpe noget af manglen på siddepladser i moderne tog – f.eks.ved at leje flere dobbeltdækkervogne.»Læs nyheden på Transportministeriets hjemmesideTransportministeriet - Frederiksholms Kanal 27 F - 1220 København KT: 41 71 27 00 - F: 33 12 38 93 - E:[email protected]Klikherfor at afmelde Transportministeriets nyhedsbrev