Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del Bilag 367
Offentligt
NOTAT
DatoJ. nr.
7. juni 20122010 - 3884
Nedlæggelse af Grindstedbanen
Grindstedbanens tilstand er så dårlig, at banen står foran lukning. Hvis togdriftsom tidligere udmeldt skal fortsætte frem til ultimo 2014, hvorefter det har væ-ret forudsat, at der skulle tages stilling til banens fremtid, kræver det, at Bane-danmark afholder betydelige omkostninger medio 2012.Det vil stå i stor kontrast til banens meget begrænsede trafikale nytte, idet ba-nen i snit kun befares med 2 godsvogne retur pr. uge. Toget består af 1 lokomo-tiv og 2 tankvogne, som p.t. ikke kan fyldes til det maksimale, da det tilladteakseltryk er reduceret pga. banens tilstand. Der er ikke udsigt til øget togtrafikpå banen, som kan retfærdiggøre de betydelige omkostninger.Samtidig er der et lokalt ønske om, at banen nedlægges.Grindstedbanen er enkeltsporet og 40 km lang med knap 40 broer, og har ca.45 overkørsler (sikrede og usikrede). Banen har været klassificeret som gods-bane, og er derfor ikke udrustet med sikringsanlæg. I 2012 er banens trafikalestatus ændret fra godsbane til sidespor efter aftale med Trafikstyrelsen. Denmaksimale hastighed er 40 km/t, som på grund af banens tilstand generelt ersat ned til 20 km/t og et enkelt sted til blot 10 km/t, hvilket giver en køretid på2 timer mellem Bramming og Grindsted.Sporets beliggenhed er blevet målt vha. en målevogn ultimo januar 2012. Derblev fundet 69 alvorlige fejl, hvorfor banen midlertidigt blev lukket. 4 fejl blevudbedret, mens de øvrige blev dækket ind af en dispensation, hvilket alene kantillades, da godsbanen teknisk og trafikalt er overgået til at være et sidespor.Desuden var der et betydeligt antal mindre alvorlige fejl, som dog i henhold tilbanenormerne skal udbedres inden udgangen af juli 2012. Sker det ikke, lukkesbanen som konsekvens af overholdelse af Banedanmarks sikkerhedsledelsessy-stem.Sporets tilstand på hele strækningen er inspiceret ved gennemgang i april 2012.Skinnerne er nogle steder punktvis fastholdt, hvorved der kan opstå ”solkur-ver”/udbøjninger af skinnerne om sommeren med risiko for afsporing til følge.Mange sveller er angrebet af råd, og bør derfor udskiftes snarest. Svellerne hartidligere været identificeret som et stort problem, og den aktuelle inspektionviser tydeligt, at svellerne ikke kan holde til udgangen af 2014 uden større ud-skiftninger.
Banedanmark vurderer, at udgifterne til helt nødvendigt vedligehold og forny-else for at holde banen åben til 2014 vil være 11 - 33 mio. kr. (7 - 29 mio. kr.alene i 2012). Der er således alene tale om investeringer, der sikrer, at banenkan holdes åben til 2014.På den baggrund indledes den formelle nedlæggelse af Grindstedbanen1.Fremgangsmåden for lukning og nedlæggelse er som følger:1.Lukning af Grindsted-banen gennemføres medio 2012 med kompensa-tion til operatør og Danisco og rettelse om lukning i BanedanmarksNetredegørelse for 2012 og 2013
Side 2/2
2. Banedanmark igangsætter høring af alle relevante parter om en evt.nedlæggelse3. Der træffes endelig afgørelse om banens fremtid, og Trafikudvalget ori-enteres om en evt. nedlæggelseSåfremt det vælges at nedlægge Grindstedbanen, kan traceet bevares som f.eks.natursti, hvorved muligheden for i fremtiden eventuelt at genetablere banenbevares.
1 De juridiske forhold om banens tilstedeværelse er afklaret i 2 love. Oprettelse afbanen er sket ved lov nr. 156 af 27. maj 1908 om nye jernbaneanlæg. Nedlæg-gelse kan ske i.h.t. § 2 i lov nr. 73 af 3. marts 1971 om indskrænkning af driftenpå og eventuel senere nedlæggelse af visse statsbanestrækninger og færgefartenGlyngøre-Nykøbing M. Heri er trafikministeren bemyndiget helt eller delvis atnedlægge Grindstedbanen.