Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del Bilag 363
Offentligt
NOTAT
DatoJ. nr.
14. juni 20122012-1630
Referat fra rådsmøde (transport, telekommunikation og energi –
transportdelen) den 7. juni 2012 i Luxembourg
Dagsordenspunkt 1:
Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rå-dets forordning om oprettelse af Connecting Europe Facility (CEF).Forslaget fastsætter rammerne for tildeling af støtte i form af EU-midler tilhenholdsvis transport-, telekommunikations- og energiprojekter i EU. I for-slaget fastsættes, hvilke typer projekter der kan modtage støtte fra CEF, samtansøgningsprocedurerne og støttesatserne for de forskellige typer projekter.Forslaget er på transportområdet tæt knyttet til de nye retningslinjer for dettranseuropæiske transportnet (TEN-T), som Rådet vedtog generel indstillingom ved rådsmødet den 22. marts 2012. Sammen har de to forslag til formål atstyrke den grænseoverskridende mobilitet i EU og på den måde understøtteforudsætningerne for økonomisk vækst.Hvor mange EU-midler, der afsættes til CEF, afventer forhandlingerne af deflerårige finansielle rammer. Derfor havde Formandskabet sat sagen på dagsor-denen til delvis generel indstilling, og Rådet nåede til enighed om dette.Der var næsten fuld bordrunde om forslaget.Størstedelen af landene mente, at formandskabet havde fundet frem til et ba-lanceret forslag. En række lande tilkendegav samtidig ønsker om mindre juste-ringer eller tilføjelser, der skulle tilgodese særlige nationale behov på transport-området. En række lande ønskede en tilføjelse, der vil gøre det muligt at mod-tage CEF-midler til grænseoverskridende vejprojekter, mens andre lande mod-satte sig dette. Flere lande ønskede at øge støttesatsen til ”Motorways of theSea”-projekter, og andre lande med isolerede jernbanenet, ønskede at få tilføjettekst, der tager højde for deres særlige forhold.Der kunne konstateres støtte til et kompromisforslag, hvori der åbnes for med-finansiering af grænseoverskridende vejprojekter på 10 %, hvor støttesatsen til”Motorways of the Sea”-projekter blev hævet fra 20 % til 30 %, samt tages hen-syn til lande, der har særlige forhold omkring nationale jernbaner.Dagsordenspunkt 2:
Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rå-dets forordning om etablering og drift af de europæiske satellitbaserede naviga-tionssystemer.
Side 2/3
Forslaget fastsætter rammerne for forvaltningen og organiseringen af det euro-pæiske satellitnavigationssystem Galileo fremadrettet. Disse rammer skal bl.a.via instrumenter relateret til de offentlige udbudsprocesser sikre en stærk bud-getdisciplin. Forslaget fastlægger en klar og entydig ansvarsfordeling mellemde involverede organer og forpligter desuden Kommissionen til regelmæssigt atafrapportere på status for programmet til Rådet og Europa-Parlamentet. For-slaget skal sikre, at Galileo-programmet kan blive færdiggjort efter planen i2020.Hvor mange EU-midler, der afsættes til Galileo, afventer forhandlingerne af deflerårige finansielle rammer. Derfor havde Formandskabet sat sagen på dagsor-denen til delvis generel indstilling.Efter en drøftelse om en mindre tilføjelse vedrørende underleverandører kunnedet konstateres, at der var opbakning til forslaget blandt medlemslandene.Dagsordenspunkt 3:
Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rå-dets forordning om fastsættelse af bestemmelser og procedurer for indførelse afstøjrelaterede driftsrestriktioner i Unionens lufthavne inden for en afbalanceretstrategi og om ophævelse af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv2002/30/EF.Forslaget har til formål at sikre, at regulering af støj i EU’s lufthavne frem-adrettet sker i overensstemmelse med den ”balancerede strategi”, der er ved-taget i FN’s Internationale Organisation for Civil Luftfart (ICAO). Rammerne iden balancerede strategi indebærer, at man søger at mindske antallet af borge-re, der udsættes for høje støjniveauer fra lufthavne, mens man samtidig tagerbehørigt hensyn til de erhvervsmæssige behov i luftfartssektoren.Formandskabet havde sat sagen på dagsordenen til generel indstilling, og Rå-det nåede til enighed om dette.Resultater på transportområdet under EU-formandskabet:
Rådsmødet den 7. juni var det sidste under dansk EU-formandskab på trans-portområdet. De danske prioriteter for formandskabet på transportområdet erblevet indfriet.EU's transportministre opnåede enighed om:•Nyeretningslinjer for det transeuropæiske transportnet, TEN-T, der definererhvilke korridorer og knudepunkter, der skal udgøre et sammenhængende euro-pæisk transportnet- og system fremadrettet. I retningslinjerne opstilles krav,der forpligtiger medlemslandene til at sørge for, at infrastruktur på TEN-T-net-tet lever op til en høj standard. På den måde skal det på sigt sikres, at de flaske-halse og huller, der pt. er i den grænseoverskridende infrastruktur i EU afhjæl-pes og lukkes.
Side 3/3
•Oprettelsenaf Connecting Europe Facility, der danner rammerne for tildelingaf EU-støtte til netop infrastrukturprojekter på TEN-T-nettet. De nye retnings-linjer for TEN-T samt oprettelsen af CEF vil være udslagsgivende i forhold til atsikre, at vigtige grænseoverskridende projekter, der ellers ikke var mulige, kanblive til virkelighed og på den måde lukke huller i et sammenhængende euro-pæisk transportnet. Der er tale om to vanskelige og tunge sager, der både på-lægger medlemslandene at foretage investeringer i centrale infrastruktur-korri-dorer og samtidig udstikker, hvor megen EU-støtte medlemslandene kan få tilstore, omkostningstunge infrastrukturprojekter mellem 2014-2020 og videre.•Effektiviseringaf groundhandling-ydelser i EU’s lufthavne. Ved at øge konkur-rencen mellem serviceudbydere af groundhandling-ydelser skal forslaget højnekapaciteten i de europæiske lufthavne og således imødekomme den markantestigning i antallet af luftfartspassagerer, der ventes i de kommende år.•Mereensartede rammer for begrænsning af støj i de europæiske lufthavne ioverensstemmelse med den ”balancerede strategi”, der er vedtaget i FN’s Inter-nationale Organisation for Civil Luftfart (ICAO). Forslaget skal sikre, at færreEU-borgere bliver udsat for støj fra lufthavne i fremtiden, på en måde der sam-tidig tager højde for, at den europæiske luftfartssektor forbliver konkurrence-dygtig.•Nyerammer for forvaltning af det europæiske satellitnavigationssystem Ga-lileo. De nye rammer har til formål at sikre, at programmet kan færdiggøres påen hurtig og omkostningseffektiv vis. Når programmet er operationelt, vil detkunne levere bedre og mere pålidelig satellitnavigation til bl.a. den europæisketransportbranche.