Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del Bilag 360
Offentligt
1134696_0001.png
1134696_0002.png
FAKTAARK
DatoJ. nr.
12. juni 20122012-890

Flere afgange i metroen

For den eksisterende metro er der mulighed for - med det nuværende styresy-stem og antal tog – at øge kapaciteten med 20 pct. Forudsætningen er, at detelektroniske sikkerhedssystem på Metrostationerne over jorden erstattes medet mere driftspålideligt system. Her er perrondøre svarende til de underjordi-ske stationer en mulighed.

Projektet

Metroens styresystem er udformet til drift med 90 sekunders interval mellemtogene, og antallet af tog er beregnet til drift med 100 sekunders interval. I dagkører Metroens tog med 120 sekunders interval på hovedstrækningen (240 se-kunder på grenene til Vestamager og lufthavnen). En forøgelse af frekvensen,således at togene kommer til at køre med 100 sekunders interval (200 sekun-der på grenene), vil derfor kunne øge kapaciteten i Metroen med ca. 20 pct.Det elektroniske sikkerhedssystem på Metroens stationer over jorden, det så-kaldte ’Obstacle Detection System’ (ODS-systemet), udgør imidlertid en hin-dring for udnyttelse af denne indbyggede ekstra kapacitet.En forøgelse af togfrekvensen uden en samtidig ændring af ODS-systemet vilsåledes medføre, at driftsforstyrrelser i Metroen får væsentligt større negativeffekt på driften. Dette vil - især i myldretiden - udligne fordelene ved den høje-re togfrekvens, således at kapaciteten reelt ikke forøges og passagererne ikkeopnår de ønskede fordele. Driftsforstyrrelsernes negative effekt på kapacitetenvil imidlertid kunne imødegås ved fjernelse af den hyppigste årsag til driftsfor-styrrelser.ODS-systemet sikrer, at toget standser, hvis personer eller objekter falder nedpå sporet. Systemet reagerer også på eksempelvis nedfaldne aviser, fugle, vold-somt snevejr mv., således at driften afbrydes unødigt, såkaldte falske ODS alar-mer. Dette er i tråd med erfaringerne fra andre operatører, der har lignendesystemer. Det er således ikke muligt at ændre systemet med henblik på atmindske mængden af forstyrrelser af driften som følge af dette system.
Side 2/2
Falske ODS alarmer er den klart hyppigste årsag til driftsforstyrrelser i Metro-en og tegner sig for omkring 30 pct. af alle driftsforstyrrelser i Metroen. En eli-minering af denne årsag til driftsforstyrrelser gennem udskiftning af ODS-sy-stemet med perrondøre, vil derfor øge driftspålideligheden markant. Selv omMetroens driftsstabilitet i 2011 var 98,8 pct., vil enhver yderligere stigning idriftsstabiliteten have en positiv virkning, fordi selv korte afbrydelser kan berø-re mange passagerer og nedsætte kapaciteten.ODS systemet vil kunne erstattes af perrondøre på Metrostationerne over jor-den, således som det kendes fra de underjordiske stationer. Perrondøre på Me-trostationer over jorden har to primære fordele:Perrondøre vil gøre det muligt at køre med 100 sekunder mellem toge-ne i myldretiden med fortsat høj driftspålidelighed, hvilket vil betyde enforøgelse af kapaciteten på ca. 20 pct.Metroens driftsstabilitet vil blive forbedret til glæde for passagererne,der ikke længere vil opleve de småforstyrrelser af 5-10 minutters varig-hed, som en ODS alarm genererer.

Tidsplan

Det forventes at tage 2-3 år fra beslutning om perrondøre til de kan være im-plementeret.

Anlægsoverslag

Udskiftning af ODS-systemet på Metroens 12 stationer over jorden med per-rondøre vurderes at koste ca. 200 mio. kr. inklusiv ombygning af stationerne,anskaffelse og installation af perrondørene, og den nødvendige indpasning afbetjeningen af perrondørene i Metroens styresystem.