Forbedring af de nuværende el-lokomotiver
DSB råder i dag over 6 el-lokomotiver med litra betegnelsen EA. Lokomotiver-ne blev anskaffet i et større tal i perioden 1981-1993 i forbindelse med elektrifi-ceringen af dele af hovedbanen.EA lokomotiverne kan i dag ikke benyttes til at trække dobbeltdækkervogne,som er den eneste type vogne hos DSB, der skal trækkes af et lokomotiv. Dob-beltdækkervognene trækkes i dag af disellokomotivet litra ME. Derfor benyttesEA i dag stort set ikke i passagertrafikken – eneste anvendelsesmulighed er tilat trække en daglig afgang med tyske sovevogne i nattoget til/fra det sydligeEuropa.Lokomotiverne ombygges til at kunne trække dobbeltdækkervogne. DSB anslårat ombygningen vil koste ca. 50 mio. kr.Ombygningen muliggør, at afgange i den sjællandske regionaltrafik, som i dagbetjenes med IR4-togsæt eller ME-lokomotiv og dobbeltdækkervogne i stedetvil kunne fremføres med ellokomotiv og dobbeltdækkervogne.De frigivne IR4-togset vi i stedet kunne benyttes til at øge kapaciteten i lands-delstrafikken.En ombygning af DSB’s EA lokomotiver vil endvidere medvirke til en glidendeovergang til eldrift i den sjællandske regionaltrafik, efterhånden som der elek-trificeres på Sydbanen og den nye bane til Ringsted etableres.DSB forventer, at opgraderingen af EA-lokomotiverne kan foregå på egne værk-steder.