Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del Bilag 360
Offentligt
1134693_0001.png
FAKTAARK
DatoJ. nr.
12. juni 20122012-890

Hurtigere og mere rettidige tog på sidebanerne

På en række sidebaner i Jylland og på Sjælland er det muligt at gennemføremindre forbedringer af infrastrukturen med god effekt for togenes hastighed ogregularitet. F.eks. kan indkørselsforholdene til stationerne ændres så togenekommer hurtigere frem til perronen; mindre opgraderinger kan øge hastighe-den på banerne, så passagerne får kortere rejsetid; forbedret trafikafvikling kansikres med flere opstillingsspor, som giver en mere fleksibel trafikafvikling tilgavn for passagerne; forbedring af krydsningsstationer på enkeltsporede stræk-ninger kan give passagerne kortere rejsetider.Banedanmark har gennemgået en lang række mulige indsatsområder, hvor derfor relativt få midler vil være muligt at fjerne disse ”knaster” og dermed sikreen bedre, hurtigere og mere robust trafikafvikling.Af relevante projekter kan bl.a. nævnes:Hastighedsopgradering mellem Bramming og Esbjerg, hvor hastighe-den kan øges til 180 km/t og passagerne dermed kan få fuld nytte afelektrificeringen.Forbedring af i alt 7 krydsningsstationer - Svebølle ved Kalundborg,Sulsted og Sindal ved Frederikshavn, Gredstedbro ved Bramming samt3 krydsningsstationer Guldager, Vemb og Tistrup på strækningen Esb-jerg-Struer. Forbedringerne vil nedbringe den samlede rejsetid for pas-sagerne på disse strækninger.Ændring af Skagensbanen i Frederikshavn der vil skabe bedre betje-ning og forbedre regulariteten.Forbedring af trafikafviklingen mellem Skanderborg og Århus der vilbidrage til at forbedre kapaciteten på strækningen og dermed færre for-sinkelser.

Økonomi

Der afsættes i alt 50 mio. kr. til investeringer i infrastrukturen på sidebanerne.