Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del Bilag 360
Offentligt
FAKTAARK
DatoJ. nr.
12. juni 20122012-890
Indkøb af 55 dobbeltdækkervogne til regionaltrafik
Dobbeltdækkervogne er en standardvare, som der er produceret mange tusindeaf i Europa, og eventuelt nyproducerede vogne må forventes at kunne indsættesi trafik uden problemer.Dobbeltdækkervogne har endvidere den fordel, at de både kan trækkes af die-sel- og el-lokomotiver, og kan derfor anvendes fleksibelt i forhold til videreelektrificering af banenettet. Dobbeltdækkervogne har endelig den fordel, atKøbenhavn H kan betjenes med tog med meget stor kapacitet, hvorved pressetpå stationens kapacitet reduceres i et vist omfang.Behov for dobbeltdækkervogne
De 112 dobbeltdækkervogne, som i dag anvendes i den sjællandske regionaltra-fik er populære hos passagererne. Tilfredshedsmålinger viser, at passagerernevurderer vognene på linie med de velkendte og populære IC3-tog. Vognene harderudover en stor kapacitet – op til 121 pladser pr. vogn – og er derfor oplagtetil anvendelse i de store pendlerstrømme. Vognene har endvidere lavgulv, hvil-ket gør passagerudvekslingen hurtigere og nemmere. Endelig kan vognenetrækkes af både el- og diesellokomotiver. Denne fleksibilitet gør dem attraktivei en situation, hvor en stadig større del af de sjællandske banestrækninger bli-ver elektrificeret de kommende år – bl. a. med åbningen af den nye strækningover Køge til Ringsted og Sydbanen til Nykøbing og Rødby i forbindelse medFemern-anlægget.Der er i dag akut mangel på siddepladser i den sjællandske regionaltrafik til ogfra København. Den aktuelle mangel er særlig tydelig om morgenen i tidsrum-met 7-9 mellem Roskilde og København, men gør sig også gældende på andrestrækninger. Det er beregnet, at der på kort sigt er behov for i størrelsesorde-nen 10 ekstra dobbeltdækkervogne, svarende til 1210 ekstra siddepladser i myl-dretiden.DSB råder som nævnt over 112 lejede dobbeltdækkervogne fordelt på to lejeaf-taler på hhv. 45 og 67 vogne. Lejeaftalerne udløber gradvist fra 2013 til 2017.
Side 2/2
TypeDobbeltdækkervogneDobbeltdækkervogne
Antal4567
LejeperiodeLeaset indtil 2014 (option på 3 år)Leaset indtil 2017
Afhængig af udviklingen omkring IC4 vil der være behov for en del af – elleralle – disse vogne. Det er vurderingen, at det vil være hensigtsmæssigt – udover den ovennævnte nyanskaffelse på 10 vogne – allerede nu at afsætte midlertil fastholde i hvert fald de 45 dobbeltdækkervogne i den ene lejeaftale, som el-lers skal påbegyndes tilbageleveret fra ultimo 2013.Der vil i løbet af 2013 kunne tages stilling til, om de resterende 67 dobbeltdæk-kervogne, som skal påbegyndes tilbageleveret medio 2015, skal fastholdes iDanmark, f.eks. hvis materielbehovet stiger yderligere eller hvis udviklingen forså vidt angår IC4 tilsiger dette.