Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del Bilag 360
Offentligt
1134691_0001.png
1134691_0002.png
FAKTAARK
DatoJ. nr.
12. juni 20122010-890

Indkøb af nye el-togsæt

Det er ambitionen at jernbanedriften i Danmark i fremtiden i markant højeregrad skal baseres på el-drift. I første omgang elektrificeres strækningen til Esb-jerg i 2015, og derefter den ny bane mellem København og Ringsted i 2018. En-delig bliver Sydbanen elektrificeret i forbindelse med Femernprojektet.Erfaringerne fra indkøbet af IC4 og IC2 viser, at en succesfuld indsættelse afnye tog kræver en anden strategisk tilgang til anskaffelserne end der hidtil harværet anvendt.Derfor foreslås, at strategien for investeringer i fremtidens materielindkøb ba-seres på velafprøvede tog, som allerede er i drift andre steder. Nye el-togsæt tillandsdelstrafikken vil skulle opfylde en række krav med hensyn til køreegen-skaber, driftsikkerhed, komfort og serviceniveau. Hvilken eksisterende togtype,som bedst opfylder de danske behov lader sig bedst afgøre ved faktisk at havetogene i passagerdrift i Danmark og registrere togenes tekniske performance ogpassagerernes tilfredshed med disse.Der anskaffes derfor 2-3 forskellige togsæt med henblik på indsættelse i danskpassagertrafik. Prøvedriften af de anskaffede togsæt, skal opbygge de fornødnedriftserfaringer, som kan danne grundlag for en senere beslutning om, hvilkentogtype der efterfølgende indkøbes til at betjene den nye elektrificerede stræk-ning til Esbjerg – og evt. på længere sigt den øvrige landsdelstrafik.
Side 2/2
Det forventes, at der i første omgang på baggrund af erfaringerne med de første2-3 togsæt indkøbes samlet 15 togsæt, som kan anvendes på stækningerne mel-lem København og Sydjylland. Hvis togene dobbeltudrustes til kørsel over lan-degrænsen – som det også kendes fra DB Schenkers lokomotiver - vil det væremuligt at skabe et sammenhængende trafiksystem for hele regionen med mo-derne elektriske togsæt, der har høj komfort og stor kapacitet.Muligheden for at anvende elektrisk materiel i hele Sydjylland betyder samti-dig, at alle hurtige dieseltogsæt i landsdelstrafikken kan frigøres til at betjenetrafikken mellem København og Jylland nord for Fredericia. Dermed vil de nyeeltog udgøre et vigtigt supplement til de dieseltog, der ind til videre er en knapressource i betjeningen af landsdelstrafikken. Med anskaffelsen af eltog og fri-gørelse af dieseltog, vil de gamle MR-tog, der i dag blandt andet betjener Esb-jerg-Aarhus, kunne udfases.Betjeningen af strækningen mellem København og Sydjylland kan foregå som idag, men udelukkende med elektrisk materiel. Det vil sige, at to (eller flere)sammenkoblede togsæt hver time kan køre fra København H og deles i Koldingeller Lunderskov. Herefter vil én togdel hver time fortsætte til Esbjerg, mens éntogdel kører til enten Flensborg eller Sønderborg.Anskaffelsen af eltog i denne relativt beskedne skala gør det muligt at der i taktmed en fremtidig elektrificering af banenettet løbende kan indkøbes standardmateriel som er testet og afprøvet under danske forhold.