Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del Bilag 360
Offentligt
1134689_0001.png
1134689_0002.png
1134689_0003.png
FAKTAARK
DatoJ. nr.
12. juni 20122012-732

Sammenhængende kollektivt net i hovedstadsområdet

Hovedstadsområdet har i dag ganske få centrale trafikknudepunkter, hvor dekollektivt rejsende kan skrifte fra en linje til en anden og dermed komme hur-tigt til deres endelige rejsemål. Flere kollektive trafikknudepunkter med godeomstigningsmuligheder giver flere passagerer helt nye direkte rejsemuligheder.Samtidig opnås et mere robust kollektivt transportsystem, hvor rejsende får al-ternative rejsemuligheder.Beliggenheden af Ny Ellebjerg station og Glostrup station gør det oplagt at deudvikles til fremtidige centrale knudepunkter for den kollektive trafik i Køben-havn.Ny Ellebjerg kan være knudepunkt for den sydlige pendlertrafik til og fra Kø-benhavn og med mulighed for international opkobling til lufthavnen og trafik-ken over Øresund. Etableringen af en metroafgrening fra Cityringen til Sydhav-nen og Ny Ellebjerg og nye perroner muliggør etableringen af et nyt centraltknudepunkt med talrige omstigningsmuligheder. Knudepunktet har såledespotentiale for blive omstigningspunkt for international trafik, landsdelstrafik-ken samt for regionale og lokale pendlere.Glostrup station kan på sigt udvikles til et nyt trafikalt knudepunkt for den ve-stlige pendlertrafik fra f.eks. Roskilde, Slagelse og Rindsted, hvor der vil væreomstigningsmuligheder til en kommende letbane i Ring 3 og S-tog.Med etableringen af nye knudepunkter bliver det samtidig relevant at se påhvilke metro- og letbaneudbygninger, som vil medvirke til at give et bedre ogmere sammenhængende kollektiv trafik net.

Perspektiverne for Ny Ellebjerg

Ny Ellebjerg ligger i Valby sydvest for København ca. 4 km fra Rådhuspladsen.Ny Ellebjerg station betjenes i dag af to S-togslinjer – som endestation forRingbanen og station for S-toget på Køge Bugt-banen.Desuden løber Øresundsbanen gennem Ny Ellebjerg, og togene på den kom-mende nye jernbane mellem Københavns og Ringsted vil betjene stationen. Iforbindelse med vedtagelsen af København-Ringsted blev det vedtaget af an-lægge fjerntogsperroner for togene mod København H ved Ny Ellebjerg station.
Side 2/3
Langt fra alle passagerer, der i fremtiden passerer Ny Ellebjerg vil have slutmålpå København H eller området i umiddelbar nærhed heraf. Mange passagererkan derfor få en bedre og mere direkte forbindelse ved at stå af i Ny Ellebjergog skifte til S-tog. Hvis der yderligere etableres en metro-afgrening fra Cityrin-gen via Sydhavnen til Ny Ellebjerg (Sydhavnsmetroen), vil passagererne tilmedfå direkte forbindelse med metrotog, der kører integreret i Cityringens drift, tildestinationer i det centrale København på hele den østlige del af Cityringensamt evt. Nordhavnen. Samlet set vurderes et sådant nyt knudepunkt at give etmere robust kollektivt trafikstystem i hovedstaden.Der planer om at omdanne området omkring Ny Ellebjerg station til et tæt by-kvarter med en blanding af boliger og erhverv. Størstedelen af området er i dagældre industrikvarter, og der er således stort potentiale for en byomdannelse ogbyfortætning ved Ny Ellebjerg. En ny metrolinje fra Københavns Hovedbane-gård til Ny Ellebjerg vil samtidig betjene en række ikke-banebetjente byområ-der langs med Sydhavnen og Teglholmen. Desuden vil en ny metrolinje skabenye muligheder for øget byudvikling langs hele den nye metrolinje.Med omstigningsmulighederne på Ny Ellebjerg til det centrale København vildet endvidere være muligt at lade visse fjerntog køre direkte til Kastrup Luft-havn uden omvejen over København H. Både Ørestad og Kastrup Lufthavn erstore stationer, og en sådan direkte forbindelse kan være attraktiv for mangepassagerer. Hvis flere fjern- og regionaltog kører direkte til Kastrup aflastes ogfremtidssikres kapaciteten på København H desuden, og dyre kapacitetsudvi-delser her – som f.eks. nye spor under Bernstorffsgade – kan undgås.

Udredning

Det foreslås, at der igangsættes et udredningsarbejde om potentialerne ved NyEllebjerg og Glostrup som nye trafikale knudepunkter og analyse af mulige me-tro- og letbaneudbygninger. Udredningen skal bl.a. undersøge:Rejsestrømme og mulighederne for mere direkte forbindelser ved atetablere Ny Ellebjerg som nyt trafikalt knudepunktPerspektiver for aflastning af København H ved at flere tog får endesta-tion ved KastrupPotentialer for en metroafgrening til Ny EllebjergPotentialerne for regionaltogsstop i GlostrupForbedrede omstigningsmuligheder mellem de forskellige transportfor-mer herunder mellem S-tog, metro, letbane, fjern og regionaltog samtbusser ved trafikknudepunkterneAnlægsomkostninger og samfundsøkonomiske konsekvenser ved for-skellige løsningsalternativerMulige metro- og letbaneudbygninger, der øger sammenhængen i denkollektive trafik.

Tidsplan

Side 3/3
Udredningen igangsættes medio 2012 og afsluttes ultimo 2013

Økonomi

Der afsættes 5 mio. kr. til udredningen.