Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del Bilag 360
Offentligt
1134681_0001.png
1134681_0002.png
1134681_0003.png
FAKTAARK
DatoJ. nr.
12. juni 20122012-890
Nyt UngdomskortEt nyt ungdomskort vil give en bred gruppe nem og billig adgang til den kollek-tive trafik. Ungdomskortet tænkes tilbudt tilalle der går på en ungdomsuddannelsealle 16 til 19-årigealle der går på en videregående SU-berettiget uddannelse.
Et Nyt Ungdomskort skal give følgende fordelagtige vilkår:Et periodekort til fri pendling mellem hjem og skole.Et periodekort til fri kørsel i den kollektive trafik inden for takstområ-det hvor man bor - alle ugens dage.Et rabatkort til kørsel med kollektiv trafik til børnetakst i de øvrige tak-stområder af Danmark.25-50 pct. rabat på togrejser, der krydser takstområder.
Indehavere af kortet vil således have gratis kollektiv trafik i hele takstområdet,som indehaveren bor i og kunne rejse til meget fordelagtige priser i den øvrigelokaltrafik og landsdelstrafikken.EksempelErik bor hos sine forældre i Hammel og læser til maskinmester i Århus. Togange ugentligt spiller han fodbold i Silkeborg.I dag har han et Uddannelseskort til 578 kr. per måned som betaler hanstransport til Århus. Derudover har han et klippekort som han bruger 8 gangeom måneden mellem Århus og Silkeborg til 51 kr. per klip og et klippekortsom han bruger 8 gange om måneden til turen fra Silkeborg til Hammel til 35kr. per klip. Samlet betaler han 1270 kr. for sin transport.Med et Nyt Ungdomskort vil Erik spare 692 kr. per måned.
Side 2/3
HyperCard – Forsøgsordningen til elever på ungdomsuddannelserneI dag har kun gruppen, der går på en ungdomsuddannelse i en prøveperiodeadgang til de fordelagtige vilkår som et Nyt Ungdomskort vil tilbyde. Elever påungdomsuddannelser har haft adgang til ordningen for 300 kr. per måned. Fordenne gruppe har ordningen i prøveperioden været en stor succes. Det har gjortdet både billigere og mere attraktivt for de unge at benytte den kollektive trafik,og HyperCard er blevet meget populær blandt eleverne, og der er solgt flerekort end forventet.Ordningen har især været en succes i yderområder. I illustrationen nedenforses det tydeligt, at det især er i oplandet til de større byer, at unge har valgt atbenytte ordningen.Illustration: Andelen af befolkning i kommuner med Hypercard
Side 3/3
Prøveperioden er en 2-årig forsøgsordning og trådte i kraft 1. august 2011. Denudløber 31. juli 2013. Der er ikke afsat finansiering til at videreføre ordningen.Vilkårene for et Nyt UngdomskortEgenbetalingen fastsættes på følgende måde:Tabel: Egenbetaling og vurderet udgift for Nyt Ungdomskort (2012-priser)Egenbetaling(kr. per måned)Elever på ungdomsuddannelserStuderende på videregående uddannelserAlle 16-19 årigeAdministrationI alt330578578Vurderet udgift(mio. kr. årligt)23240254301
For gruppen på videregående SU-berettigede uddannelser fastsættes egenbeta-lingen til 578 kr. per måned. Dette svarer til den nuværende pris for Uddan-nelseskortet, som gruppen i dag har adgang til. Dette er et pendlerkort, der gi-ver adgang til transport mellem hjem og uddannelsessted, men ikke de mangeøvrige fordele i den kollektive trafik som et Nyt Ungdomskort vil give.For gruppen af 16 til 19-årige fastsættes egenbetalingen på samme niveau somfor gruppen på videregående uddannelser, dvs. 578 kr. per måned, således atprisen er højere end for unge på ungdomsuddannelse.Egenbetalingen reguleres med det årlige takststigningsloft.