Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del Bilag 360
Offentligt
1134680_0001.png
1134680_0002.png
PressemeddelelseAftale om bedre og billigere kollektiv trafik12. juni 2012
Regeringen har den 12. juni 2012 indgået aftale med Enhedslisten og DanskFolkeparti om en række initiativer til sikring af en bedre og billigere kollektivtrafik. Med aftalen gennemføres takstnedsættelser for 662 mio. kr. årligt fra 2013,og der investeres i alt 2,6 mia. kr. i en bedre kollektiv trafik.Med aftalen er der skabt et solidt grundlag for at gennemføre takstnedsættelser i den kollektivetrafik, hvor det bl.a. bliver ca. 20 pct. billigere at benytte den kollektive trafik uden for myldretiden.Samtidig indføres et nyt ungdomskort, som allerede fra sommeren 2013 giver nye rabat-tilbud tilunge, når de benytter den kollektive trafik. Med det nye ungdomskort permanentgøres de tilbud,som unge har fået gennem det hidtidige såkaldte HyperCard, og målgruppen udvides.Transportminister Henrik Dam Kristensen udtaler:- Jeg er utrolig glad for, at det nu bliver markant billigere at benytte den kollektive trafik uden formyldretiden, og at vi får langt flere unge til at benytte den kollektive trafik med det nyeungdomskort.Parterne bag aftalen er endvidere enige om at give den kollektive transport et solidt løft medinvesteringer for 2,6 mia. kr.Aftalen er et væsentligt og vigtigt skridt på vejen til en fremtidssikret moderne jernbane baseret påel-drift.Med aftalen er der taget beslutning om indkøb af nyt elektrisk togmateriel til landdelstrafikken iform af nye 15 el-togsæt, som skal være af en velafprøvet type. I første omgang anskaffes 2-3forskellige typer standard togsæt, som indsættes i en prøveperiode, hvor passagererne er med tilvurdere kvaliteten af togene. På den baggrund kan der træffes beslutning om indkøb af flere tog.Transportministeren Henrik Dam Kristensen udtaler:- Der er vist ingen tvivl om, at fremtidige indkøb af nye tog skal gøres på en helt anden måde endIC4. Med aftalen tager vi endnu et skridt i retning af en yderligere elektrificering af de danskejernbaner. Jeg ser store perspektiver i den nye model for indkøb, som vi nu skal i gang med, hvorman i første omgang prøvekører og tester forskellige togsæt, inden der træffes beslutning om,hvilket tog der skal indkøbes.Udover indkøb af nyt standard el-materiel er der endvidere en række yderligere investeringer i denkollektive trafik, som bl.a. skal sikre bedre forhold for de sjællandske pendlere ved indkøb af fleredobbeltdækkervogne, skabe bedre kapacitet gennem flere afgange i metroen samt foretage en rækkeforbedringer på banenettet i hele landet.
Aftalen indebærer endvidere en markant indsats for at etablere letbaner i flere af de større danskebyer. Der afsættes penge til en forcering af letbaneprojektet i Odense, undersøgelser i hovedstadenaf, hvordan flere letbaner og metroudbygning kan bidrage til et sammenhængende kollektivtrafiknet, og endelig afsættes penge til et beslutningsgrundlag for en letbane i Aalborg. Aftalensikrer også, at Aarhus Letbane får mulighed for at elektrificere Grenaabanen som et led i detallerede besluttede letbaneprojekt her.Endelig er der blevet plads til at fremme cyklismen i de større byer, hvor der er afsat midler tiletablering af nye supercykelstier, som skal bidrage til at få flere pendlere til at benytte cyklen fremfor bilen.Transportministeren Henrik Dam Kristensen udtaler:- Vi har fået en god aftale, som sikrer bedre og billigere kollektiv trafik, men vi har også lavet enaftale, som giver sigtelinjer for fremtidens transportsystem med fokus på elektrificering, letbaner ogcykler.Læs aftaletekst og faktaarkher