Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del Bilag 357
Offentligt
1131462_0001.png
1131462_0002.png
1131462_0003.png
1131462_0004.png
1131462_0005.png
1131462_0006.png
1131462_0007.png
1131462_0008.png
1131462_0009.png
1131462_0010.png
1131462_0011.png
1131462_0012.png
1131462_0013.png
Maj 2012
HøringsnotatSupplerende idéfase3. - 31. oktober 2011Den faste forbindelse over Femern Bælt(kyst-kyst)
1.
Baggrund
Den 3. september 2008 underskrev Danmark og Tyskland traktaten om en fast forbindelseover Femern Bælt. Traktaten blev i 2009 ratificeret i de to lande. Danmark har ansvaret forplanlægning og design samt finansiering, anlæg, drift og vedligehold af Femern Bælt-forbindelsen.Traktaten er ratificeret i lov om projektering af en fast forbindelse over Femern Bælt medtilhørende landanlæg i Danmark af 15.april 2009 (projekteringsloven). I projekteringslovenfastslås, at Femern A/S skal gennemføre undersøgelser, der skal beskrive mulige løsningerfor en fast forbindelse over Femern Bælt samt vurdere de miljømæssige og økonomiskekonsekvenser heraf. Undersøgelserne præsenteres i en VVM-redegørelse, som indgår igrundlaget for et forslag til anlægslov. VVM er en forkortelse af Vurdering af Virkninger påMiljøet.Femern A/S inviterede i 2010 til idéfase, hvor miljøundersøgelsesprogrammet samtidig blevoffentliggjort. Den offentlige høring blev afrapporteret i høringsnotat, der blev offentliggjort påselskabets hjemmeside i juni 2011.Som supplement til den afholdte idéfase har Femern A/S udarbejdet et debatoplæg, som bl.a.beskriver Femern A/S’ planer om etablering af landopfyldninger ved hhv. Rødbyhavn ogPuttgarden, placering af produktionsanlæg ved Rødbyhavn samt indvinding af råstoffer.Debatoplægget blev offentliggjort påwww.femern.dkden 3. oktober 2011, hvorefter det var ioffentlig høring til den 31. oktober 2011. Den 12. oktober 2011 afholdt Femern A/S etborgermøde i Rødbyhavn.Høringen havde til formål at give offentligheden mulighed for at komme med bemærkninger oggive Femern A/S det bedst mulige grundlag for det videre arbejde med VVM-redegørelsen.2.Indledende bemærkninger
Hovedparten af bemærkningerne, der er fremkommet i forbindelse med den supplerendeidéfase omhandler håndteringen af de opgravede havbundsmaterialer i tilfældet af, at denfaste forbindelse over Femern Bælt bygges som en sænketunnel.En sænketunnel forventes at indebære udgravning af op til 19 mio. m3havbundsmateriale.Mængden af havbundsmaterialer fordeler sig skønsmæssigt på ca. 15 mio. m3tiludgravningen af selve tunneltracéet og 4 mio. m3til udgravningen af arbejdshavn, sejlrendemv. til brug for produktionsstedet ved Rødbyhavn.Femern A/S har i vurderingen af, hvordan de opgravede materialer kan håndteres overordnetset lagt følgende forhold til grund:
Side2/13

Femern A/S

Vester Søgade 10DK-1601 Copenhagen V
Tel +45 33 41 63 00Fax +45 33 41 63 01
www.femern.dkCVR 28 98 65 64
1) Mulighed for at anvende materialer til erstatning af natur, som tabes som følge af kyst-kyst projektets aktiviteter på Lolland,2) Forekomst af Natura 2000-områder,3) Anlægsteknik og4) Anlægsøkonomi.Nedenfor uddybes forholdenes indflydelse på Femern A/S’ vurdering.Ad 1Kyst-kyst projektet medfører bl.a., at der på Lolland inddrages natur, der er beskyttet afnaturbeskyttelseslovens § 3. Derfor ønsker Femern A/S blandt andet at anvendehavbundsmaterialerne til at etablere nyt land, hvor tilsvarende natur kan etableres somerstatning for tabt natur.Femern A/S planlægger med at placere hovedparten (18 mio. m3) af havbundsmaterialerneved Rødbyhavn og ca. 1 mio. m3ved Puttgarden.Ad 2Specielt de internationale naturbeskyttelsesområder (de såkaldte Natura 2000-områder) i ogomkring Femern Bælt er et væsentligt miljøforhold, der begrænser mulighederne for at placerehavbundsmaterialer. De valgte placeringer ligger uden for Natura 2000-områderne.Ad 3Anlægstekniske forhold omhandler primært processerne vedrørende håndteringen af detopgravede materiale fra opgravningsstedet til den endelige placering, herunder at der iprocessen tages de nødvendige hensyn til plan- og miljøforhold.De foreslåede nye landområder ved henholdsvis Rødbyhavn og Puttgarden ligger inden for deområder, som Femern A/S har undersøgt, som en del af det godkendtemiljøundersøgelsesprogram. Endvidere ligger landområderne tæt på linjeføringen, hvilketreducerer den nødvendige transport af havbundsmaterialerne.Ad 4Femern A/S har til opgave at sikre, at håndteringen af de opgravede materialer sker på enanlægsøkonomisk forsvarlig måde. Faktorer af betydning i den sammenhæng er bl.a.transportafstand, indbygningsmetoder og miljømæssige hensyn ved håndteringen.En række forslag til alternative anvendelsesmuligheder for dele af de opgravedehavbundsmaterialer er bragt i forslag i høringen. Det er Femern A/S’ udgangspunkt, at for atarbejde videre med forslagene som ligeværdige alternativer i VVM-redegørelsen, skalforslagene ud fra en samlet vurdering af bl.a. miljømæssige forhold, anlægsteknik oganlægsøkonomi udgøre ligeværdige eller bedre løsninger end den, Femern A/S har lagt tilgrund for projektets samlede udformning og dermed den kommende VVM-redegørelse.Side3/13
Femern A/S er imidlertid åben for en dialog med interesserede parter om eventuel afhændelseaf en mindre mængde af de opgravede havbundsmaterialer til en interesseret part.Anvendelse af havbundsmaterialerne til andet formål, vil ikke indgå som en del af Femern A/S’VVM-redegørelse, og vil således kræve, at den interesserede part forestår og indhenter allenødvendige miljøtilladelser, samt at alternative forslag ikke medfører væsentlige ulemper forkyst-kyst projektet, herunder meromkostninger, forsinkelser af projektet mv. Hvis mindremængder havbundsmaterialer afsættes til en interesseret part, vil det planlagte landområdevest for Rødbyhavn blive lavere, mens udbredelsen af landområdet ikke forventes at bliveændret.Ejerforholdet til landområdet forventes at blive fastlagt i anlægsloven.3.Høringssvar
Femern A/S har modtaget i alt 11 høringssvar fra danske myndigheder, organisationer ogprivatpersoner.Nedenfor gennemgås høringssvarene, og de kommenteres i det omfang, de giver anledning tilbemærkninger.3.1. KommunerGuldborgsund KommuneGuldborgsund Kommune foreslår, at der etableres en ny ø kaldet Marieø ud for Falstersøstkyst af havbundsmaterialer fra tunneludgravningen.Forslaget skal ses som en kombination af et ønske om at udnytte materialeoverskuddet, deropstår ved udgravningen af tunnelrenden med et projekt, der bl.a. skal danne ramme omforskellige naturoplevelser for turister, skoleklasser og konferencedeltagere m.v.Det foreslåede projekt indeholder indledende vurderinger og grundlæggende kysthydrauliskeprincipper for projektet. Guldborgsund Kommune anfører, at oplægget skal færdigprojekteres,især med henblik på påvirkninger af kyst og strøm, og at en vurdering af anlæggetspåvirkninger på miljøet i givet fald skal indarbejdes i en samlet vurdering af Femern Bælt-forbindelsen.Bemærkninger:Den mængde fyldmaterialer, der skal anvendes ved forslaget, er oplyst til at udgøre 8 mio. m3.Ved sejlads syd om Gedser ligger den alternative placering ca. 65 km fra Rødbyhavn.Forslaget fra Guldborgsund Kommune rummer en række ubekendte forhold, men når dettages i betragtning, at der i kyst-kyst projektet indgår en anvendelse af havbundsmaterialer tilerstatningsnatur, er det på foreliggende grundlag vurderingen, at kyst-kyst projektet ikke kan
Side4/13
levere den nødvendige fyldmængde, ligesom sand og stenmaterialer ikke vil kunne leveres afFemern A/S. En mindre mængde er teknisk set mulig. Anlægsøkonomisk vurderes forslaget atvære væsentligt dyrere at realisere sammenlignet med Femern A/S’ projektforslag. Detskyldes bl.a. øgede transportomkostninger på grund af større afstand fra anlægsarbejderne iFemern Bælt til ”Marieø” ved Falster.Det er ikke muligt på det foreliggende grundlag at vurdere anlægsomkostningernefuldstændigt. Det vil bl.a. kræve en mere uddybende beskrivelse af de enkelte faser i detforeslåede projekt, en bedre belysning af det samlede behov for sand og stenmaterialer mv.Umiddelbart må det dog vurderes, at der er tale om et temmelig omkostningsfyldt projekt.Dertil kommer, at projektet vil kræve en række selvstændige miljømæssige tiltag, somyderligere kan påvirke anlægsøkonomien, ligesom den større transportafstand vil medføre enstørre CO2-udledning set ift. Femern A/S’ projektforslag. Som nævnt i indledningen vilprojektet ikke være omfattet af Femern Bælt-forbindelsens VVM-redegørelse og vil såledeskræve indhentning af selvstændige miljøtilladelser. Når varigheden af disse krævedeundersøgelser og tilladelser sættes i forhold til kyst-kyst projektets tidsplan, vurderer FemernA/S, at det ikke er realistisk at levere havbundsmaterialer til projektet, da risikoen forforsinkelser er overhængende.På det foreliggende grundlag vil Femern A/S ikke gå videre med forslaget som et ligeværdigtalternativ til landområderne ved Rødbyhavn i VVM-redegørelsen.Lolland KommuneLolland Kommune er som udgangspunkt enig med Femern A/S i, at produktionsanlægget skalfjernes, når anlægsfasen er overstået, men kommunen ønsker at forbeholde sig mulighedenfor en dialog om dette, såfremt der måtte opstå en reel erhvervsmæssig interesse for atanvende produktionsstedet til andet formål.Som supplement til ovenstående anbefaler Lolland Kommune, at nedrivnings- ogplanlægningsfasen pristages særskilt som en option, og at der først efterfølgende, f.eks.senest ultimo 2018, tages stilling til om produktionsanlæg og havnefaciliteter skal fjernes, ellerom der kan findes en varig anvendelse.Såfremt der kan findes en varig anvendelse af produktionsanlægget og havnefaciliteter mv.,foreslår Lolland Kommune, at det i udbudsforretningen fastsatte beløb til nedrivning ogreetablering indskydes i en fond, der får til formål at ombygge og tilpasse produktionsanlægsamt arbejdshavn til varige erhvervsaktiviteter og herudover i det hele fremmeerhvervsøkonomiskaktivitet og udvikling i området.
Side5/13
Bemærkninger:Femern A/S har i planlægningen af Femern Bælt-forbindelsen forudsat, at den til kyst-kystprojektet opførte tunnelelementfabrik ved Rødbyhavn (ved en sænketunnelløsning) nedtages,når anlægsarbejderne er tilendebragt.Området, hvor tunnelfabrikken er planlagt placeret, indgår efter anlægsfasen som en del af detnye østlige landområde, der er tænkt etableret som ny natur med bl.a. naturlagune ogstrandeng til erstatning af natur, som tabes som følge af etableringen af kyst-kyst projektet.Ud fra en ren anlægsteknisk betragtning er det muligt at indføje en klausul ianlægskontrakterne, hvor opgaven med at nedtage fabrikken prissættes, og ansvaret herforoverdrages til 3. part. Om en sådan klausul på en hensigtsmæssig måde kan indarbejdes ikontrakterne, vil blive vurderet i forbindelse med udarbejdelsen af udbudsmaterialet af destore anlægskontrakter.Det er imidlertid Femern A/S’ udgangspunkt for en eventuel overtagelse af fabrikken, at deninteresserede part bl.a.:Forestår alle miljøundersøgelser og -tilladelser for videreførelse af fabrikken.Håndterer oplagrede mængder havbundsmaterialer på arealet, der er midlertidigtplaceret rundt om tunnelfabrikken og på opfyldningsområderne.Holder Femern A/S økonomisk skadesløs for omkostninger til ombygning af fabrikken.Indgår i løsning af forhold vedrørende erstatningsnatur, idet Femern A/S planlægger atetablere erstatningsnatur på de nye landområder.På den baggrund vil Femern A/S ikke inddrage videreførelsen af tunnelelementfabrikken iVVM-redegørelsen som et ligeværdigt alternativ til nedtagning af fabrikken.Femern A/S har til hensigt at fortsætte den løbende dialog med Lolland Kommune omplanlægningen af kyst-kyst projektet samt Lolland Kommunes opgaver og interesser i denforbindelse. Her drøftes bl.a. lokale veje i relation til linjeføringen samt det nye landområde.3.2. Interesseorganisationer & virksomhederDet Lollandske DigelagDet Lollandske Digelag foreslår, at landopfyldningen vest for Rødbyhavn opgives og i stedetfor udføres ved Ålehovedet, alternativt ud for Vindeholme Skoven, hvis det ikke er muligt atopnå tilladelse ved Ålehoved.Det Lollandske Digelag anfører, at en landopfyldning ved Ålehoved, hvis den udføres udennedbrudsbeskyttelse, vil kunne vedligeholde materialeafvandringen langs Lollands sydkyst
Side6/13
mod øst og mod nordvest for de næste årtier, og derved bidrage til at opretholdebadestrandene på den pågældende strækning, reducere nedbruddet og vedligeholde diget.Det Lollandske Digelag angiver endvidere, at landopfyldningen øst for Rødbyhavn har ennyttevirkning for den kystnære havprofil fra Hyldtofte Østersøbad til Hyllekrog, såfremtstørstedelen af opfyldningen udføres uden nedbrudssikring. Derfor foreslår digelaget, atopfyldningsområdet fra 500 m øst for nedføringsområdet og til Hyldtofte Østersøbad udføresuden nedbrudssikring.Bemærkninger:Den mængde fyldmaterialer, der skal anvendes ved forslaget er oplyst til at udgøre 6 - 7 mio.m3fordelt på et areal på 1 mio. m2.De alternative placeringer ligger hhv. ca. 19 og 25 km fra Rødbyhavn.Femern A/S vurderer, at ikke alle former for opgravede havbundsmaterialer vil være ligeegnede til forslaget. Givet det konkrete forslag, i den form det foreligger, og når det tages ibetragtning, at der i kyst-kyst projektet indgår en anvendelse af havbundsmaterialer tilerstatningsnatur, er det på det foreliggende grundlag vurderingen, at kyst-kyst projektet ikkekan levere hele den nødvendige fyldmængde. En mindre mængde er teknisk set mulig.Det er vanskeligt på det foreliggende grundlag at vurdere anlægsomkostningerne. Det kræveren bedre beskrivelse af, hvordan Det Lollandske Digelag ønsker at håndterehavbundsmaterialerne. Dog vil der være en meromkostning pga. den større afstand fraanlægsarbejderne i Femern Bælt til det foreslåede indbygningssted. Endvidere ligger beggeforslag fra Det Lollandske Digelag i Natura 2000-området H260 Femern Bælt (DK00VA260),hvilket kan vanskeliggøre eller indebære særlige vilkår for tilladelserne til landopfyldning.Projektet vil ikke være omfattet af Femern Bælt-forbindelsens VVM-redegørelse og vil såledeskræve indhentning af selvstændige miljøtilladelser. Femern A/S er indstillet på at gå i dialogmed Det Lollandske Digelag, såfremt digelaget ønsker at aftage en mindre mængde af deopgravede materialer, samt at Femern A/S kan sikre sig mod forsinkelser af kyst-kyst projektetsom følge af forsinkede tilladelser til digelagets projekt. På det foreliggende grundlag gårFemern A/S ikke videre med forslaget som et ligeværdigt alternativ til landområderne vedRødbyhavn i VVM-redegørelsen.Femern A/S vil undersøge, hvorvidt den østligste del af opfyldningen vil kunne bidrage tilmaterialeafvandringen mod øst, såfremt opfyldningen etableres uden kystbeskyttelse.Resultatet af undersøgelsen vil fremgå af den kommende VVM-redegørelse.Femern Belt DevelopmentFemern Belt Development foreslår, at udbudsmaterialet tilrettelægges således, at nedrivnings-og reetableringsfasen pristages særskilt som en option og således, at der først efterfølgendef.eks. senest ultimo 2018 tages stilling til, om produktionsanlæg og havnefaciliteter skalfjernes, eller om der kan findes en varig anvendelse.Side7/13
Det foreslås endvidere, at det beløb, der anvendes til nedtagning af produktionsområdet ogreetablering af området, indskydes i en fond, der får til formål at ombygge og tilpasseproduktionsanlæg samt arbejdshavn til varige erhvervsaktiviteter og herudover i det helefremme erhvervsøkonomisk aktivitet og udvikling i området.Femern Belt Development foreslår, at fondet evt. bestyres af Femern A/S, Region Sjælland,Lolland Kommune og Femern Belt Development.Femern Belt Development støtter, at anlægget fjernes, og området reetableres, hvis det ikkelykkes at skabe sikkerhed for etablering af varige erhvervsaktiviteter i området inden medio2018.Bemærkninger:Der henvises til ovenstående bemærkninger til Lolland Kommune.3.3. BorgereLeo ChristensenLeo Christensen foreslår, at materialerne, der opgraves fra havbunden i forbindelse medetablering af sænketunnelen, anvendes til fortsat drift af produktionsfaciliteten ved Rødbyhavnmed henblik bl.a. på forsyning af byggematerialer til Region Sjælland, København og dele afNordtyskland.Det foreslås endvidere, at de af Femern A/S budgetterede midler til fjernelse afproduktionsområdet deponeres for at give kommune og involverede selskaber mulighed for atarbejde videre med potentialerne for det foreslåede anlæg i Femern Bælt-forbindelsensanlægsperiode.Det forslås, at det indvundne areal opdeles i en række bassiner, som skal bruges sommidlertidige depoter for forskellige råstoffraktioner og ferskvand fra Rødbyfjord inddæmningen.Endeligt foreslås der med ovenstående udgangspunkt gennemført en lang række analyser ogundersøgelser, herunder hvordan det opgravede materiale kan anvendes til udbygning afdiger og eventuelt indgå i et egentligt beredskab omkring den stigende vandstand i havet.Bemærkninger:Hvad angår forslaget om at opretholde produktionsanlægget ved Rødbyhavn efteranlægsarbejdernes afslutning samt forslaget om at deponere midler til fremtidig fjernelse afproduktionsområdet er udgangspunktet for Femern A/S’ planlægning, at den til kyst-kystprojektet opførte tunnelelementfabrik ved Rødbyhavn (ved en sænketunnelløsning) nedtages,når anlægsarbejderne er tilendebragt. Det indgår således ikke i planlægningen, at områdetopretholdes, og de foreslåede undersøgelser og analyser, der har til formål at bevare ogvidereudvikle produktionsområdet, vil derfor ikke være en del af selskabets videre arbejder.Side8/13
Der henvises endvidere til ovenstående bemærkninger til Lolland Kommune.Hvad angår forslaget om at anvende havbundsmaterialerne til andre formål eksempelviskystsikring og udbygning af diger, er Femern A/S åben overfor at afsætte havbundsmaterialertil 3. part under nærmere betingelser, jf. høringsnotatets indledende bemærkninger.Femern A/S har som en del af projekteringsarbejderne vurderet muligheden for at anvendedele af havbundsmaterialerne til forhøjelse af det ca. 60 km lange dige på Lolland. Enforhøjelse af diget på 1 m vurderes skønsmæssigt kun at omfatte i størrelsesorden ca. 1 mio.m3havbundsmaterialer. Hermed udestår fortsat en anvendelse af op til 18 mio. m3materiale.En forhøjelse af diget vil således udgøre en betydelig merudgift for Femern A/S, hvisselskabet skal betale, uden at det resulterer i en betydelig reduktion af mængden afhavbundsmaterialer. Ydermere foreligger der pt. ikke de fornødne miljøtilladelser, der bl.a.muliggør, at materialerne kan afsættes i takt med, at de opgraves fra tunnelrenden, ligesomFemern A/S ikke er bekendt med et konkret, finansieret projekt. Såfremt en tredje part ønskerat aftage en mængde havbundsmateriale til formålet, er Femern A/S åben for dialog i lighedmed forslaget fra Guldborgsund Kommune og Det Lollandske Digelag. På det foreliggendegrundlag går Femern A/S ikke videre med forslaget i VVM-redegørelsen som et alternativ,selskabet ønsker at realisere.Som det anføres i notatets indledning, har etablering af de nye landområder til formål attilvejebringe nødvendig naturmæssige kompensation som følge af anlægget af kyst-kystprojektet. Etablering af eksempelvis bassiner i dette område til brug for midlertidige depoter forforskellige råstoffraktioner muliggør ikke dette formål.Forslagsstilleren anfører, at en del af forslagene ligger uden for Femern A/S opgavegrundlag.På det foreliggende grundlag er det selskabets vurdering, at det ikke er muligt at lade disseforslag indgå i selskabets videre planlægning.Chris BaggeChris Bagge ønsker at bevare den eksisterende strand vest for Rødbyhavn og foreslår i denforbindelse, at det opgravede materiale bruges til at forstærke de lollandske diger, at der skeren ligelig fordeling af det opgravede materiale mellem Tyskland og Danmark, eller at derskabes en turistattraktion i området – eksempelvis Danmarks højeste punkt.Hvis landopfyldningen vest for Rødbyhavn fastholdes, bør der ifølge Chris Bagge somkompensation holdes fokus på at skabe forbedrede turist- og badeforhold ved at sikreadgangsforhold til områderne. Derfor foreslås etablering af en strandvej fra Hagesvej iRødbyhavn syd om Lalandia Feriecenter og videre til Bredfjed.Det anførers endvidere, at der af hensyn til livredning ved svømmeulykker samthandicapkørsel er behov for at etablere en ny vej på Hagesdige (Hagesvej 14 og 16) overkystsikringsdiget ud til lagunen. Af hensyn til tilgængeligheden for bl.a. handicappede skalSide9/13
vejen kunne benyttes til kørsel med motorkøretøjer i to retninger. Endvidere er der behov forparkeringspladser på det nye landområde i umiddelbar nærhed til lagunen.Endelig foreslår Chris Bagge, at Femern A/S skal stå for vedligeholdelse af lagunen, vejen udtil området, parkeringsplads, toilet, tangoprensning og udgravning ved tilsanding eller tilførselaf sand.Bemærkninger:Femern A/S vil i det videre arbejde undersøge et alternativ, hvor den eksisterende strand vestfor Rødbyhavn friholdes.Femern A/S er som anført ovenfor åben overfor at afsætte havbundsmaterialer til 3. part undernærmere betingelser, jf. høringsnotatets indledende bemærkninger. F.eks. skal en bygherrehave et konkret projekt samt indhente de nødvendige miljøtilladelser, så projektet kanmodtage havbundsmaterialerne uden at det forsinker kyst-kyst projektet. Disse betingelser erså vidt Femern A/S er bekendt ikke til stede, når det gælder afsætning af materialer tilforhøjelse af diger eller etablering af Danmarks højeste punkt, hvorfor Femern A/S ikke gåvidere med forslagene som ligeværdige alternativer til landområderne ved Rødbyhavn i VVM-redegørelsen (se i øvrigt svar til Leo Christensen).Mængden af havbundsmateriale, der kan placeres på den tyske side af Femern Bælt, er bl.a.bestemt af, at området omkring Fehmarn i stor udstrækning er omgivet af Natura 2000-områder, hvilket begrænser mulighederne.Hvad angår landopfyldningen vest for Rødbyhavn vil Femern A/S lade de foreslåede veje mv.indgå i drøftelserne med Lolland Kommune, om hvordan trafikbetjeningen til/fra de nyelandområder skal etableres.Horst A. RavnHorst A. Ravn foreslår, at materialet fra tunneludgravningen anvendes til at klimasikre delavtliggende områder på Lolland mod fremtidige havstigninger.Bemærkninger:Hvad angår forslaget om kystsikring henvises til svar til Leo Christensen.Stig RasmussenStig Rasmussen er imod, at stranden vest for Rødbyhavn ændres og efterspørger alternativertil landområdet ved Lolland.Det anføres, at en opfyldning ud i flugt med molehovederne kan give uro i havnen ogtilsanding. Endeligt efterlyses, at der reserveres areal til en togstation i Rødbyhavn.
Side10/13
Bemærkninger:Hvad angår forslaget om bevarelse af den eksisterende strand og anvendelse afhavbundsmaterialer henvises til ovenstående bemærkninger til Chris Bagge og LeoChristensen.Femern A/S har undersøgt alternativer til at anvende havbundsmaterialerne til landområderved Rødbyhavn ud fra hensynet til at etablere erstatningsnatur, forekomsten af Natura 2000-områder, anlægsteknik og anlægsøkonomi. På den baggrund har Femern A/S vurderet, atselskabets foretrukne løsning er etablering af nye landområder ved Rødbyhavn, således somdet er præsenteret. F.eks. er mængden af havbundsmateriale, der kan placeres på den tyskeside af Femern Bælt begrænset af, at området omkring Fehmarn i stor udstrækning er omgivetaf Natura 2000-områder.Hvad angår tilsanding af sejlrenden til Rødbyhavn viser de undersøgelser, Femern A/S harfået gennemført, at udformningen af landområdet ikke forøger tilsandingen af sejlrenden iforhold til den tilsanding, der sker i dag. På grund af den store vanddybde langsstenkastningen vest for den eksisterende færgehavn forventes der ikke at ville forekommenævneværdig tilsanding i indsejlingen til Rødbyhavn i de første 30 – 40 år efter etableringen aflandområdet. Herefter forventes tilsandingen langsomt at ville tiltage igen, men kun til sammeniveau som kendes i dag. Undersøgelserne viser endvidere, at udformningen af landområdetikke giver forøget uro i form af øgede bølger, strøm o.l. i havnen.Spørgsmålet om eventuel etablering af ny jernbanestation på Lolland som erstatning af RødbyFærge Station indgår som en del af Banedanmarks undersøgelser vedrørende opgraderingenaf de danske jernbanelandanlæg. Der henvises til Banedanmarks VVM-redegørelse for dedanske jernbaneanlæg Ringsted - Holeby, der kan læses på www.bane.dk.Bart Gyldenløve RoetinkBart Gyldenløve Roetink foreslår, at det opgravede havbundsmateriale fra tunneludgravningensamles i en bunke med henblik på at danne Danmarks højeste punkt. Forslaget byggerendvidere på, at der etableres et indendørs skicenter forsynet med grøn energi.Bemærkninger:Det er ikke inden for selskabet Femern A/S’ formålsbeskrivelse i sig selv at etablere Danmarkshøjeste punkt eller etablere og drive et skicenter. Får selskabet en henvendelse fra eninteresseret part om at aftage en nærmere bestemt mængde af de opgravedehavbundsmaterialer, vil selskabet se positivt på henvendelsen med udgangspunkt i de ovenforbeskrevne forhold, jf. notatets indledende bemærkninger.Frode Vest HansenFrode Vest Hansen foreslår, at de opgravede havbundsmaterialer fra tunneludgravningenbruges til at etablere en kunstig ø mellem Langeland og Lolland. Fra øen skal der bygges enlavbro til Lollands kyst. Formålet er at reducere sejltiden fra 45 minutter i dag til 20 minutter
Side11/13
samt at opnå halvtimesdrift på de to færger frem for 1-timesdrift som i dag. Broen kan forsynesmed ”mågevinger”, hvor der for enden kan placeres høje forsøgsvindmøller.Bemærkninger:Forslaget er ikke nærmere beskrevet og indeholder derfor en række ubekendte faktorer ombl.a. bygherre, projektudformning, investeringer i infrastruktur med henblik på at realisere detbeskrevne formål, reduceret sejltid mellem Spodsbjerg og Lolland.Som følge heraf og af samme grunde som angivet i svar til bl.a. Guldborgsund Kommune ogDet Lollandske Digelag vurderes der ikke at være tale om en bedre løsning, hvorfor FemernA/S ikke går videre med forslaget som et ligeværdigt alternativ til landområderne vedRødbyhavn i VVM-redegørelsen.Ulla Fink UlriquesUlla Fink Ulriques foreslår, at der opføres en turistattraktion øst for Rødbyhavn og umiddelbartefter den kommende Femern Bælt-forbindelses betalingsanlæg.Attraktionen skal bestå af en arkitektonisk spektakulær museumsbygning samt et udendørsareal, der skal rumme et forskningsbaseret og avanceret miljø- og energimuseum samtoplevelsescenter.Attraktionen skal ifølge forslaget finansieres af stat, kommune, sponsorater fra virksomhederog fonde samt parkeringsafgifter og entré.Bemærkninger:Femern A/S sætter pris på alle forslag til, hvordan den faste forbindelse over Femern Bælt vilmedvirke til udvikling af regionen og lokalområdet, og om hvordan kulturlivet og andreaspekter af lokalmiljøet vil kunne påvirkes positivt som følge af en fast forbindelse.Det er forhåbningen, at den faste forbindelse også vil skabe mulighed for nye kulturelleinitiativer i lokalområdet og bidrage positivt til integrationen mellem de to regioner Lolland ogFemern. Et vartegn er en mulighed for en markering.Det er ikke inden for selskabets formålsbeskrivelse i sig selv at planlægge og projektereeksempelvis tankstation, cafeteria og museum, og Femern A/S vil ikke gå videre med forslagetsom et en del af kyst-kyst projektet i VVM-redegørelsen.Femern A/S forventer dog, at interessen for at høre mere om kyst-kyst projektet vil øges jolængere ind i anlægsfasen, man kommer. Femern A/S forventer i anlægsfasen at intensiveresine udstillingsaktiviteter på begge sider af Femern Bælt. Det ligger endnu ikke fast, hvordandette konkret vil foregå, men indledende drøftelser er påbegyndt på både den danske og dentyske side af Femern Bælt.
Side12/13
Afsluttende bemærkningerDette høringsnotat dokumenterer den gennemførte, supplerende høring, hvor offentlighedenhar haft mulighed for at komme med forslag og ideer til kyst-kyst projektet.Høringsperioden fandt sted fra den 3. oktober 2011 – 31. oktober 2011.Femern A/S har modtaget i alt 11 høringssvar og gennemgået dem i dette høringsnotat.De indkomne høringsforslag har ikke resulteret i et behov hos Femern A/S for at iværksættenye miljøundersøgelserDe indkomne bemærkninger vil indgå i Femern A/S videre arbejde med projektet. I det omfangdet fremgår af dette høringsnotat, vil der blive taget højde for bemærkningerne i denkommende VVM-redegørelse, såvel som i det videre projekteringsarbejde.
Side13/13