Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del Bilag 356
Offentligt
1131326_0001.png
1131326_0002.png
1131326_0003.png
1131326_0004.png
1131326_0005.png
1131326_0006.png
1131326_0007.png
1131326_0008.png
1131326_0009.png
Notat
TransportministerietCenter for Kollektiv TrafikFrederiksholms Kanal 271220 Kbh
Afrapportering DSB S-tog 1. kvartal 20121.Antallet af rejserKoncernsekretariat &Jura
I 1. kvartal 2012 blev der foretaget 27,4 mio. rejser på S-banen, hvilket er en stigningpå 2,1 mio. rejser i forhold til samme periode sidste år. Denne stigning skal dog ses ilyset af at S-tog er gået over til et nyt og mere præcist system til registrering afpassagerantallet. Løbende test af systemet har vist at det nye vejesystemfremkommer med et passagertal som ligger 3,2 procent højere end de hidtidigeopgørelser. Dette er et udtryk for at de tidligere rapporterede tal har ligget på for lavtniveau i forhold til det faktiske antal rejsende.Skiftet indebærer, at DSB S-togs trend med flotte passagerstigninger bliver yderligerehjulpet på vej i sammenligningen med tidligere år.Figur 1:Antal rejser pr. kvartal i 2008 til 2012 (mio.)2927Antal rejser (mio.)2523211917151. kvartal2. kvartal3. kvartal4. kvartal
31. maj 2012
DSBSølvgade 40DK-1349 København K
Mobil 24 68 67 76[email protected]www.dsb.dk
20082009201020112012
2.
Antallet af præsterede personkilometer
På S-banen blev der i 1. kvartal 2012 præsteret 328,6 mio. personkilometer, hvilketer en stigning på 24,5 mio. personkilometer i forhold til samme periode sidste år. Depræsterede personkilometer er en funktion af rejsetallet, hvorfor de ovennævnteimplikationer af paradigmeskiftet i rejsetalsopgørelser ligeledes påvirkerpersonkilometerne positivt.Figur 2:Antal præsterede personkilometer pr. kvartal i 2008 til 2012 (mio.)360Præsterede personkm (mio.)3403203002802602402201. kvartal2. kvartal3. kvartal4. kvartal20082009201020112012
3.
Antallet af kørte tog på de i bilag 1 nævnte strækningsafsnit i forhold tiltrafikeringsplanens krav herom
I bilag 1 og 2 sammenholdes oplysninger om antallet af kørte tog på destrækningsafsnit, der nævnes i bilag 1 i kontrakten mellem Transportministeriet ogDSB S-tog a/s om S-togstrafikken udført som offentlig service i perioden 2005-2014.Bilag 1 vedrører hverdage og bilag 2 vedrører lørdage og søndage.Tabellerne viser kolonnerne ”TRM”, ”Plan” og ”Faktisk”.”TRM” er den trafik, som er angivet i trafikeringsplanen.”Plan” er den trafik, der planlægges gennemført, når der tages højde for publiceredesærkøreplaner i forbindelse med planlagte infrastrukturarbejder.”Faktisk” er den gennemførte trafik, når der tillige tages højde for uplanlagteaflysninger.Af bilag 1 og 2 fremgår det, at den faktisk gennemførte trafik i 1. kvartal 2012 i alvæsentlighed svarer til den planlagte trafik.
4.
Erstatningskørsel med bus
Erstatningskørsel med bus opdeles i erstatningskørsel som konsekvens afdriftsforstyrrelser og kørsel som følge af planlagte driftsændringer.Fra 2012 er opgørelsesmetoden for erstatningsbuskørsel i S-tog forbedret, hvilketdog medfører at den ikke længere er sammenlignelig med tidligere års opgørelser.Illustrationerne af erstatningsbuskørsel omfatter derfor alene 1. kvartal 2012.I figur 3 og 4 er omfanget af erstatningskørsel vist for 2012.Den ikke-planlagte erstatningskørsel med bus fremgår af figur 3, omfanget udgjorde358 timer i 1. kvartal 2012. I figur 4 vises erstatningskørslen i forbindelse medplanlagte driftsændringer, omfanget udgjorde 53 timer i 1. kvartal 2012.Figur 3:Buskørsel i forbindelse meddriftsforstyrrelser (ikke-planlagt)20124003503002502001501005001. kvartal2. kvartal3. kvartal4. kvartal1001. kvart al2. kvart al3. kvart al4. kvartal40
Figur 4:Buskørsel i forbindelsemed planlagte driftsændringer.20126050
2012
3020
2012
5.
Regularitet
Regularitet er udtryk for, hvor stor en andel af den afviklede togtrafik, som ankommerrettidigt.Figur 5:Regularitet for S-banen i 1. kvartal 2012.Forsinkedeankomster3,5%
Rettidige ankomsterForsinkede ankomsterRettidigeankomster96,5%
Som det fremgår af figur 5, var regulariteten 96,5 pct. på S-banen i 1. kvartal 2012.hvilket er 2,5 procent point over kravet i trafikkontrakten. Større enkelthændelserfremgår af tabel 1 herunder.Tabel 1:Større regularitetspåvirkninger i 1. kvartal 2011
Dato05-01-201209-01-201213-01-201214-01-201224-01-201227-01-201202-02-201206-02-201206-02-201207-02-201217-02-201217-02-201223-02-201224-02-201225-02-201201-03-201210-03-201220-03-2012
StedNørreportØsterportVesterportKarlslundeSvanemøllenØsterportNørreportRyparkenLyngbySvanemøllenØlstykkeNørreportVesterportØsterportÅmarkenRyparkenØsterportAllerød
ÅrsagPåkørselFejl i sikringsanlægAmbulancetilkald og genoplivningKøreledningsnedfaldFejl i sikringsanlægFejl i sikringsanlægFejl i sikringsanlægKøreledningsnedfaldNedbrudHKT-fejlKøreledningsnedfaldNedbrud/Fast fjederbremseFejl i sikringsanlægSignalfejlPersonpåkørselPersonpåkørselPersonpåkørselAM på stop
Antaltog
213165167190123123307342106126115149374104160313195104
Øvrig påvirkningAlle strækningerAlle strækningerAlle strækningerAlle strækningerAlle strækningerAlle strækningerAlle strækningerAlle strækningerAlle strækningerAlle strækningerAlle strækningerAlle strækningerAlle strækningerAlle strækningerAlle strækningerAlle strækningerAlle strækningerAlle strækninger
6.
Pålidelighed
Pålideligheden er udtryk for forholdet mellem den planlagte trafik og antallet af aflys-ninger. Som det fremgår af tabel 2 var pålideligheden 97,3 i 1. kvartal 2012, hvilket er0,2 procent point lavere end kontraktkravet.
Det bemærkes at rettidigt varslede aflysninger for DSB S-tog ofte er små i forhold tilde urettidigt varslede aflysninger. Dette skyldes at planlagte stationsankomsterløbende korrigeres som følge af planlagte infrastrukturarbejder.Tabel 2:Pålidelighed på S-banen 1. kvartal 2012
1. kvartal 2012
Planlagteankomster2.196.063
Rettidigt varsledeaflysninger0
Urettidigt varsledeaflysninger58.239
Pålidelighed97,3
7.
DSB S-tog a/s's og Banedanmarks andele i forsinkelser i forhold tilregulariteten opgjort efter stationsankomster
I figur 6, hvor fordelingen af irregulariteten er vist, fremgår det, at DSB i 1. kvartal2012 var ansvarlig for forsinkelsen af 1,2 pct. af den afviklede trafik.Figur 6:DSB S-tog a/s og Banedanmarks andele af forsinkelser i forhold tilregulariteten opgjort efter stationsankomster 0 - 2.29 min.3,5
3,0
2,5
Mål, jf . kont rakt2,01. kvt 20112. kvt 20111,53. kvt 20114. kvt 20111,0
0,5
0,0DSBBanedanmarkUdef r a
NotatBilag 1
HverdagGrundbetjeningSupplement1. kvartal2012Plan FaktiskÅTDPlan FaktiskEkstra kørsel1. kvartal2012Plan FaktiskÅTDPlan Faktisk

S-tog pr. 20. min. - hverdage

TRMDet centrale afsnitValby-DybbølsbroDybbølsbro-København HKøbenhavn H-ØsterportØsterport-SvanemøllenSvanemøllen - HellerupKøge-strækningenKøge-Solrød StrandSolrød Strand-HundigeHundige-DybbølsbroHøje Taastrup-strækningenHøje Taastrup-GlostrupGlostrup-ValbyFrederikssund-strækningenFrederikssund-BallerupBallerup-ValbyFarum-strækningenSvanemøllen-BuddingeBuddinge-FarumHillerød-strækningenHellerup-LyngbyLyngby-HolteHolte-HillerødKlampenborg-strækningenHellerup-KlampenborgRingbanenHellerup-FlintholmFlintholm-Ny Ellebjerg
1. kvartal2012Plan Faktisk
ÅTDPlan Faktisk
TRM
TRM
3,05,05,04,03,01,01,02,01,01,01,02,01,01,02,02,01,01,02,02,0
2,84,84,23,62,61,01,02,01,01,01,01,81,01,01,81,81,01,02,02,0
2,74,74,13,52,51,01,02,01,01,01,01,71,01,01,81,81,01,02,02,0
2,84,84,23,62,61,01,02,01,01,01,01,81,01,01,81,81,01,02,02,0
2,74,74,13,52,51,01,02,01,01,01,01,71,01,01,81,81,01,02,02,0
2,04,04,04,03,01,01,02,01,01,01,01,01,01,02,02,01,01,02,02,0
2,04,04,04,03,01,01,02,01,01,01,01,01,01,02,02,01,01,02,32,3
1,93,83,83,82,80,91,01,90,90,91,01,00,90,91,91,90,91,02,22,2
2,04,04,04,03,01,01,02,01,01,01,01,01,01,02,02,01,01,02,32,3
1,93,83,83,82,80,91,01,90,90,91,01,00,90,91,91,90,91,02,22,2
1,01,01,01,01,0
1,01,01,01,01,0
0,90,90,91,00,9
1,01,01,01,01,0
0,90,90,91,00,9
1,01,0
1,01,0
0,90,9
1,01,0
0,90,9
1,01,0
1,01,0
1,01,0
1,01,0
1,01,0
Bilag 2LørdagGrundbetjeningSupplement (1. søndag i mnd.)1. kvartal2012Plan FaktiskÅTDPlan FaktiskSøndagGrundbetjening1. kvartal2012Plan FaktiskÅTDPlan Faktisk

S-tog pr. 20. min. - lørdag og søndag

TRMDet centrale afsnitValby-DybbølsbroDybbølsbro-København HKøbenhavn H-ØsterportØsterport-SvanemøllenSvanemøllen-HellerupKøge-strækningenKøge-Solrød StrandSolrød Strand-HundigeHundige-DybbølsbroHøje Taastrup-strækningenHøje Taastrup-GlostrupGlostrup-ValbyFrederikssund-strækninenFrederikssund-BallerupBallerup-ValbyFarum-strækningenSvanemøllen-BuddingeBuddinge-FarumHillerød-strækningenHellerup-LyngbyLyngby-HolteHolte-HillerødKlampenborg-strækningenHellerup-KlampenborgRingbanenHellerup-FlintholmFlintholm-Ny Ellebjerg
1. kvartal2012Plan Faktisk
ÅTDPlan Faktisk
TRM
TRM
3,05,05,04,03,01,01,02,01,01,01,02,01,01,02,02,01,01,02,02,0
3,05,05,04,03,01,01,02,01,01,01,02,01,01,02,02,01,01,02,02,0
3,04,94,94,03,01,01,02,01,01,01,02,01,01,02,02,01,01,02,02,0
3,05,05,04,03,01,01,02,01,01,01,02,01,01,02,02,01,01,02,02,0
3,04,94,94,03,01,01,02,01,01,01,02,01,01,02,02,01,01,02,02,0
2,04,04,04,03,01,01,02,01,01,01,01,01,01,02,02,01,01,0
2,04,04,04,03,01,01,02,01,01,01,01,01,01,02,02,01,01,0
1,83,53,53,52,60,80,81,70,90,90,90,90,80,81,71,70,80,9
2,04,04,04,03,01,01,02,01,01,01,01,01,01,02,02,01,01,0
1,83,53,53,52,60,80,81,70,90,90,90,90,80,81,71,70,80,9
3,05,05,04,03,01,01,02,01,01,01,02,01,01,02,02,01,01,02,02,0
2,84,64,03,52,51,01,01,91,01,01,01,81,01,01,71,71,01,02,02,0
2,84,64,03,42,51,01,01,91,01,01,01,81,01,01,71,71,01,02,02,0
2,84,64,03,52,51,01,01,91,01,01,01,81,01,01,71,71,01,02,02,0
2,84,64,03,42,51,01,01,91,01,01,01,81,01,01,71,71,01,02,02,0
Bilag 3

Tabel

forklaring:

Kolonne

Kolonne 1Kolonne 2Kolonne 3
Kolonne 4Kolonne 5 og 6Kolonne 7Kolonne 8#1

Indhold

Tidspunktet for udnyttelsesgraden af siddekapaciteten. Morgen og eftermiddag er myldretidTællingen foregår i et 20 minutters interval i overensstemmelse med Østtællingen"Finger" er strækningsangivelse, henholdsvis:Det centrale afsnitKøge Bugt-strækningenHøje Taastrup-strækningenFrederikssund-strækningenFarum-strækningenHillerød-strækningenKlampenborg-strækningenS-togets retning på det givne tidspunkt i "fingeren"De to stationer på strækningen, hvor imellem der er flest passagerer i det angivne tidsrum.Den udnyttede siddekapacitet mellem de to stationer anført i kolonne 5 og 6 i det angivne tidsinterval½#2#3#4#5#6#7#8Udnyttetsiddekapacitetpå helestrækningÅTD49,849,047,545,525,927,532,025,1
Periode
20 minutters intervalfra klokken:
Finger
Ret-ning
Fra station
Til station
Udnyttetsiddekapacitet
MorgenMorgenEftermiddagEftermiddagDagtimerDagtimerØvrig tidØvrig tid
08:00 Det centrale afsnit08:20 Det centrale afsnit16:20 Det centrale afsnit16:20 Det centrale afsnit13:00 Det centrale afsnit13:00 Det centrale afsnit19:00 Det centrale afsnit19:00 Det centrale afsnit
NSNSNSNS
DybbølsbroSvanemøllenØsterportKøbenhavnHNørreportKøbenhavnHNørreportKøbenhavn
København HNordhavnNordhavnDybbølsbroØsterportDybbølsbroØsterportDybbølsbro
1. kvt70,367,455,763,126,131,539,133,5
ÅTD1. kvt70,349,867,449,055,747,563,126,131,539,133,545,525,927,532,025,1
HPeriode20 minutters intervalfra klokken:FingerRet-ningFra stationTil stationUdnyttetsiddekapacitet1. kvt87,931,625,565,625,831,223,639,485,392,680,686,937,452,329,740,2108,080,181,777,932,733,021,726,538,183,258,933,132,427,246,825,0ÅTD87,931,625,565,625,831,223,639,485,392,680,686,937,452,329,740,2108,080,181,777,932,733,021,726,538,183,258,933,132,427,246,825,0Udnyttetsiddekapacitetpå helestrækning1. kvtÅTD60,460,417,617,614,514,546,446,416,216,224,324,318,918,925,625,656,656,667,067,056,056,055,655,625,825,836,036,018,518,524,924,961,661,638,138,137,337,347,247,219,119,120,620,611,511,516,016,020,520,549,049,035,935,916,516,520,420,414,314,325,925,912,712,7
MorgenMorgenEftermiddagEftermiddagDagtimerDagtimerØvrig tidØvrig tidMorgenMorgenEftermiddagEftermiddagDagtimerDagtimerØvrig tidØvrig tidMorgenMorgenEftermiddagEftermiddagDagtimerDagtimerØvrig tidØvrig tidMorgenMorgenEftermiddagEftermiddagDagtimerDagtimerØvrig tidØvrig tid
07:4007:4016:2016:2013:0013:0005:0019:0007:4007:4016:2016:2013:0013:0019:0019:0008:0007:4016:2016:4010:0013:0019:0019:0007:4008:0016:2015:4013:0013:0019:0019:00
Køgebugt strækningenKøgebugt strækningenKøgebugt strækningenKøgebugt strækningenKøgebugt strækningenKøgebugt strækningenKøgebugt strækningenKøgebugt strækningenHøje Taastrup strækningenHøje Taastrup strækningenHøje Taastrup strækningenHøje Taastrup strækningenHøje Taastrup strækningenHøje Taastrup strækningenHøje Taastrup strækningenHøje Taastrup strækningenFrederikssund strækningenFrederikssund strækningenFrederikssund strækningenFrederikssund strækningenFrederikssund strækningenFrederikssund strækningenFrederikssund strækningenFrederikssund strækningenFarum strækningenFarum strækningenFarum strækningenFarum strækningenFarum strækningenFarum strækningenFarum strækningenFarum strækningen
NSNSNSNSNSNSNSNSNSNSNSNSNSNSNSNS
ÅmarkenDybbølsbroSydhavnNy EllebjergSydhavnDybbølsbro
Ny EllebjergSydhavnDybbølsbroÅmarkenDybbølsbroSydhavn
SjælørDybbølsbroHvidovreRødovreBrøndbyøsterDanshøjHvidovreDanshøjHvidovreDanshøjJyllingevejVanløseJyllingevejVanløseJyllingevejVanløseJyllingevejVanløseSvanemøllenEmdrupSvanemøllenRyparkenRyparkenEmdrupSvanemøllenEmdrup
SydhavnSydhavnDanshøjBrøndbyøsterRødovreHvidovreDanshøjHvidovreDanshøjHvidovreVanløseJyllingevejVanløseJyllingevejVanløseJyllingevejVanløseJyllingevejRyparkenRyparkenRyparkenSvanemøllenEmdrupRyparkenRyparkenRyparken
#1
#2
#3
#4
#5
#6
#7Udnyttetsiddekapacitetmellem #5 og#61. kvt58,573,856,753,332,829,529,426,117,831,624,720,714,412,711,35,099,068,664,172,734,436,538,348,0
#8Udnyttetsiddekapacitetpå helestrækning (#3)ÅTD38,857,742,835,627,322,822,418,210,720,115,313,38,98,37,33,270,143,442,051,123,624,525,032,3
Periode
20 minutters intervalfra klokken:
Finger
Ret-ning
Fra station
Til station
MorgenMorgenEftermiddagEftermiddagDagtimerDagtimerØvrig tidØvrig tidMorgenMorgenEftermiddagEftermiddagDagtimerDagtimerØvrig tidØvrig tidMorgenMorgenEftermiddagEftermiddagDagtimerDagtimerØvrig tidØvrig tid
07:4008:0016:4016:2013:0013:0019:0019:0008:4008:0017:0015:2013:0013:0019:0019:0007:4007:2016:2016:2013:0013:0019:0019:00
Hillerød strækningenHillerød strækningenHillerød strækningenHillerød strækningenHillerød strækningenHillerød strækningenHillerød strækningenHillerød strækningenKlampenborg strækningenKlampenborg strækningenKlampenborg strækningenKlampenborg strækningenKlampenborg strækningenKlampenborg strækningenKlampenborg strækningenKlampenborg strækningenRingbanenRingbanenRingbanenRingbanenRingbanenRingbanenRingbanenRingbanen
NSNSNSNSNSNSNSNSNSNSNSNS
HellerupBernstorffsvejHellerupBernstorffsvejHellerupBernstorffsvejHellerupGentofteHellerupCharlottenlundHellerupCharlottenlundHellerupCharlottenlundHellerupCharlottenlundFuglebakkenGrøndalFlintholmFuglebakkenFlintholmFuglebakkenFlintholmFlintholm
BernstorffsvejHellerupBernstorffsvejHellerupBernstorffsvejHellerupBernstorffsvejBernstorffsvejCharlottenlundHellerupCharlottenlundHellerupCharlottenlundHellerupCharlottenlundHellerupNørrebroFlintholmGrøndalGrøndalGrøndalGrøndalGrøndalKB Hallen
ÅTD1. kvt58,538,873,857,756,742,853,335,632,827,329,522,829,422,426,118,217,810,731,620,124,715,320,713,314,48,912,78,311,37,35,03,299,070,168,643,464,142,072,751,134,423,636,524,538,325,048,032,3