Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del Bilag 356
Offentligt
Notat
Afrapportering Fjern- og Regionaltog, 1. kvartal 2012
1.
Antallet af rejser
I 1. kvartal 2012 blev der foretaget 12,2 mio. rejser med DSB's fjern- og regionaltoghvilket er en stigning på 2,5 % i forhold til 1. kvartal 2011.Figur 1:Antal rejser pr. kvartal i 2010, 2011 og 201220,018,016,014,0Mio. rejser12,010,08,06,04,02,00,001kv0artal23.01kv0artal24.01kv0artal21.01kv0artal22.01kv1artal23.01kv1artal24.01kv1artal21.01kv1artal2012kvartal2
Koncernsekretariat &Jura
31. maj 2012
DSBSølvgade 40DK-1349 København K
2.
I bilag 1 sammenholdes oplysninger om antallet af kørte tog på de strækningsafsnit,der nævnes i kontrakten mellem Transportministeriet og DSB om fjern- og regio-naltog udført som offentlig servicetrafik i perioden 2005-2014, med trafikerings-planen.På strækningsafsnittet Kbh H – Ystad, afviger planen i 1. kvartal mere end 5 procentfra kravet i trafikkontrakten. Dette skyldes indsættelsen af langsomme færger mellemYstad og Rønne. Når andre og langsommere færger erstatter de normale færger,passer den planlagte forbindelse mellem tog og færge ikke længere. Da kanalforholdog arbejdstidsregler ofte gør det vanskeligt at ændre afgangstidspunkterne for DSBstog, er buskørsel det bedste alternativ.På strækningsafsnittet København H – Københavns Lufthavn har der i 1. kvartal væreten del kørestrømsafbrydelser og sporarbejder som har medført en mindre frekvens.På strækningsafsnittet Vordingborg – Nykøbing F har der været sporarbejder som harmedført en mindre kørsel.
1.
Antallet af kørte tog på de i trafikkontraktens bilag 1 nævnte stræknings-afsnit i forhold til Trafikeringsplanens krav herom
2.
3.
Erstatningskørsel med bus
Side 2/8
Erstatningskørsel med bus opdeles i driftsforstyrrelser og planlagte driftsændringer.I figur 2 og 3 er omfanget af erstatningskørsel vist for hvert kvartal i 2009, 2010 og2011.Omfanget af ikke-planlagt erstatningskørsel udgjorde i 1. kvartal 2012 3.773 timer.Dette er det laveste niveau siden 1. kvt.2009.Omfanget af den planlagte buskørsel er vist i figur 3 og udgjorde i alt 515 timer i 1.kvartal hvilket ligeledes er det laveste niveau siden 1. kvt. 2009.Figur 2:Buskørsel i 2009, 2010 og 2011i forbindelse med driftsforstyrrelser(ikke-planlagte)35.00030.00025.000200920.00015.00010.0005.00001. kvartal2. kvart al3. kvartal4. kvartal201020112012
31. februar 2012
Figur 3:Buskørsel i 2009, 2010 og2011 i forbindelse med plan-lagte ændringer500004500040000350003000025000200001500010000500001. kvartal2. kvartal3. kvartal4. kvartal2009201020112012
4.
Regularitet
Regularitet er udtryk for, hvor stor en andel af den afviklede togtrafik, som ankommerrettidigt.Af nedenstående figur 4 fremgår det, at 95,2 pct. af togene i 1. kvartal 2012 totalt setvar rettidige inden for intervallet 0 - 5.59. Rettidigheden er beregnet på baggrund af265.828 ankomster, hvoraf 12.756 var forsinkede.Fjern- og regionaltogs regularitetsmål er for 2012 aftalt til 90,3 % indenfor intervallet0 – 5:59, hvorfor målsætningen også er opfyldt i 4. kvartal 2011.Inden for intervallet 0 - 4.59 var 94,1 pct. af togene rettidige i 1. kvartal 2012, jf. figur5.Regulariteten i 1. kvartal 2012 var den bedste i Fjern- og Regionaltog i flere år.
Figur 4:Regularitet hele landet1. kvartal 2012, 0-5.59For s i nk e dea n k o ms t e r4,8%
Figur 5:Regularitet hele landet1. kvartal 2012, 0-4.59
Side 3/8
31. februar 2012For si nkedea n k o ms t e r6, 0%
R et t i di gea n k o ms t e r95,2%
R e t t i di gea n k o ms t e r94, 0%
Som det fremgår af tabel 2 nedenfor var regulariteten i 1. kvartal 2012 meget flot ialle dele af produktionen, og lå væsentligt over kravet i trafikkontrakten.Regulariteten i Vesttrafikken lå højest med 97,3 pct.Tabel 2:Regularitet 1. kvartal 2012 (rettidige tog = 0 - 5,59 min)
Hele landetFjerntrafikØstVest5.Pålidelighed
Antal ankomster265.828132.73990.68747.624
Heraf forsinkede12.7568.4243.8311.284
Regularitet95,2%93,7%95,8%97,3%
Pålideligheden er udtryk for forholdet mellem den planlagte trafik og antallet af aflys-ninger.Opgørelsen af pålidelighed er behæftet med usikkerhed. Det skyldes blandt andet, atBanedanmark ikke har fået oprettet de nødvendige koder til registrering af deplanlagte aflysninger ved sporarbejder. Derfor har DSB fastsat en procedure, somsikrer, at rettidigt varslede aflysninger registreres, så de efterfølgende kandokumenteres. Samtidig annonceres aflysninger via nedenstående medier:ƒ
På stationen:På internettet:
ƒ
Der gemmes specifik dokumentation for,at opslag på stationer er sket.Trafikken til rejseplanlæggeren loggeselektronisk og lagres, så den er lettilgængelig.
Pålideligheden i 1. kvartal 2012 var på 99,0 pct. hvilket er en stigning på 1,7procentpoint i forhold til 4. kvartal 2011.Tabel 3:Pålidelighed 1. kvartal 2012
Planlagte ankomsterUdførte ankomsterAflyste ankomster i altRettidige aflysningerUrettidige aflysningerPålidelighed
291.716286.3775.3392.8232.51599,0%
6.
Andele af forsinkelser
Side 4/8
I figur 6 herunder vises forsinkelserne i 1. kvartal 2012 opdelt efter, hvorvidt de erforårsaget af DSB, BaneDanmark eller eksterne forhold.I 1. kvartal 2012 forårsagede DSB 33,1 pct. af forsinkelserne i hele landet hvilket er påsamme niveau som 4. kvartal 2011. DSB’s andel af forsinkelserne var nogenlundejævnt geografisk fordelt. DSB forårsagede 27,5 pct. i fjerntrafikken, 37,9 pct. i densjællandske regionaltrafik og 40,0 pct. i den fynsk/jyske regionaltrafik.Figur 6:Andele af forsinkelser i 1. kvartal 2012100%90%80%70%60%Ekster ne f or hol d50%40%30%20%10%0%Banedanmar kDSB
31. februar 2012
7.
DSB’s og Banedanmarks andele af forsinkelser i forhold til regulariteten ogopgjort efter stationsankomster 0 - 5.59 min.
Under forudsætning af, at Banedanmark skal overholde en målsætning forkanalregulariteten på 96,5 % og DSB’s målsætning for produktregulariteten er 90,3 %medfører dette en fordeling af den tilladte irregularitet til Banedanmark, DSB ogeksterne forhold på henholdsvis 3,5; 5,2 og 1 procentpoint.I figur 7 er den tilladte fordeling af irregulariteten vist med grønt. Ligeledes er det vist,at DSB i 1. kvartal 2012 var ansvarlig for forsinkelse af 1,5 pct. af de gennemførte tog,eksterne forhold var ansvarlig for 1,2 pct. og BaneDanmark var ansvarlig forforsinkelse af 2,1 pct. af de gennemførte tog.
Figur 7:DSB og Banedanmarks andele i forsinkelser i forhold til regulariteten opgjortefter stationsankomster 0 - 5.59 min.6,0
Side 5/8
31. februar 2012
5,0
4,0
3,0
Mål jf. infrastrukturkontrakt1. kvartal 2012
2,0
1,0
0,0DSBBanedanmarkEksterne forhold
8.
Aflysninger
I trafikkontrakten skelnes mellem rettidigt og urettidigt varslede aflysninger. Enaflysning er rettidig, hvis den varsles senest 72 timer før planlagt afgang. I figur 8 visesbåde hel- og delaflysninger.I 1. kvartal 2012 var der i alt 2.072 helaflysninger fordelt på 587 varslet senest 72timer før planlagt afgang, og 1.485 varslet mindre end 72 timer før planlagt afgang.Der var 4.968 delaflysninger fordelt på 1.880 varslet senest 72 timer før planlagtafgang, og 3.088 varslet mindre end 72 timer før planlagt afgang.Figur 8:Aflysninger fordelt på kvartaler i 2010 og 20119000800070006000500040003000200010000Helaflysninger,Helaflysninger,Delaflysninger,Delaflysninger,>72 timer førplanlagtafgang>72 timer førplanlagtafgang<72 timer førplanlagtafgang<72 timer førplanlagtafgang1. kvartal 20112. kvartal 20113. kvartal 20114. kvartal 20111. kvartal 2012
9.
Belægningsprocent
Side 6/8
DSB tilrettelægger togproduktionen således, at alle passagerer kan få siddeplads(belægning < 100 pct.) ved 90 pct. af togafgangene i myldretiden og i 95 pct. af deøvrige togafgange i det omfang, at materielbeholdningen tillader det.DSB har indsat det til rådighed værende materiel.I bilag 2 er andelen af togafgange i og uden for myldretiden på defineredestrækningsafsnit med en belægningsprocent over 100 % fremhævet. Endvidere visesandelen af tog med en belægningsprocent over 100 på henholdsvis DSB 1’, standardog på tog hvor både DSB 1´ og standard var overbelagt.Som det fremgår af bilag to er de væsentligste problemer med belægningen imyldretiden på hovedstrækningen mellem København og Århus.En særlig udfordring som påvirker DSB’s mulighed for at udbyde tilstrækkelig pladser grounding af IC4 togsættene.Udviklingen på Grenåbanen vil blive fulgt tæt efter indsættelsen af Desirotog. Detstatistiske materiale er for småt til at foretage endelige konklusioner omkringbelægningsprocenten.
31. februar 2012
Bilag 1:Antallet af kørte tog pr. strækningsafsnit.
Side 7/8
1. kvartal 2012StrækningKøbenhavn H - København LufthavnKøbenhavn H - RoskildeRoskilde - KøgeKøge - HaslevHaslev - NæstvedRoskilde - HolbækHolbæk - KalundborgRoskilde - BorupBorup - RingstedRingsted - NæstvedNæstved - VordingborgVordingborg - Nykøbing FNykøbing F - Rødby FRingsted - SlagelseSlagelse - OdenseOdense - MiddelfartMiddelfart - FredericiaFredericia - VejleVejle - Århus HÅrhus H - SkørpingSkørping - AalborgAalborg - LindholmLindholm - HjørringHjørring - FrederikshavnFredericia - KoldingMiddelfart - KoldingKolding - EsbjergKolding - TinglevTinglev - SønderborgTinglev - PadborgVejle - HerningHerning - HolstebroHolstebro - StruerOdense - RingeRinge - SvendborgÅrhus H - HornsletHornslet - RyomgårdRyomgård - GrenaaKøbenhavn H - YstadÅrhus H - StruerStruer - ThistedKøbenhavn - PadborgTrafikkontraktRealiseretRealiseret ift. planTrafikkontrakt
År til dato31. februar 2012Realiseret
Realiseret ift. plan
6.21229.4595.2525.2525.2525.8634.04321.71121.6466.3216.3216.3211.57610.69710.73614.41511.34714.94710.6966.5528.3209.3734.1994.1996.6943.1336.9293.9641.9762.1313.4714.1213.9919.1265.6295.7463.4453.445527390364182
5.13628.6335.2065.2175.2175.8394.02420.98920.8856.2936.9155.9751.57710.16910.21813.88410.79414.53210.3586.5438.2998.9984.1844.1806.7843.1387.0733.9691.9192.1173.4694.1143.9859.0715.6035.7393.4433.395491390356182
82,7%97,2%99,1%99,3%99,3%99,6%99,5%96,7%96,5%99,6%109,4%94,5%100,1%95,1%95,2%96,3%95,1%97,2%96,8%99,9%99,7%96,0%99,6%99,5%101,3%100,2%102,1%100,1%97,1%99,3%99,9%99,8%99,8%99,4%99,5%99,9%99,9%98,5%93,2%100,0%97,8%100,0%
6.21229.4595.2525.2525.2525.8634.04321.71121.6466.3216.3216.3211.57610.69710.73614.41511.34714.94710.6966.5528.3209.3734.1994.1996.6943.1336.9293.9641.9762.1313.4714.1213.9919.1265.6295.7463.4453.445527390364182
5.13628.6335.2065.2175.2175.8394.02420.98920.8856.2936.9155.9751.57710.16910.21813.88410.79414.53210.3586.5438.2998.9984.1844.1806.7843.1387.0733.9691.9192.1173.4694.1143.9859.0715.6035.7393.4433.395491390356182
82,7%97,2%99,1%99,3%99,3%99,6%99,5%96,7%96,5%99,6%109,4%94,5%100,1%95,1%95,2%96,3%95,1%97,2%96,8%99,9%99,7%96,0%99,6%99,5%101,3%100,2%102,1%100,1%97,1%99,3%99,9%99,8%99,8%99,4%99,5%99,9%99,9%98,5%93,2%100,0%97,8%100,0%
Bilag 2:Belægningsprocent i 1. kvartal (andel tog med belægning > 100)Myldretid man-fre 7-9 og 15-18
Side 8/8
Øvrig tid1'0,00%1,90%0,00%0,00%0,00%0,10%0,10%1,90%1,90%0,10%0,00%0,00%0,20%3,50%3,90%2,50%2,50%1,90%4,00%0,20%0,10%0,00%0,00%0,00%0,00%2,30%0,40%0,10%0,10%0,00%0,50%0,10%0,00%0,00%0,00%0,00%0,00%0,00%0,00%0,00%0,00%0,00%31.1'+StandardStandardfebruar 2012
StrækningKøbenhavn H - København LufthavnKøbenhavn H - RoskildeRoskilde - KøgeKøge - HaslevHaslev - NæstvedRoskilde - HolbækHolbæk - KalundborgRoskilde - BorupBorup - RingstedRingsted - NæstvedNæstved - VordingborgVordingborg - Nykøbing FNykøbing F - Rødby FRingsted - SlagelseSlagelse - OdenseOdense - MiddelfartMiddelfart - FredericiaFredericia - VejleVejle - Århus HÅrhus H - SkørpingSkørping - AalborgAalborg - LindholmLindholm - HjørringHjørring - FrederikshavnFredericia - KoldingMiddelfart - KoldingKolding - EsbjergKolding - TinglevTinglev - SønderborgTinglev - PadborgVejle - HerningHerning - HolstebroHolstebro - StruerOdense - RingeRinge - SvendborgÅrhus H - HornsletHornslet - RyomgårdRyomgård - GrenaaKøbenhavn H - YstadÅrhus H - StruerStruer - ThistedKøbenhavn - Padborg
1'0,00%8,10%0,00%0,00%0,00%0,30%0,00%13,00%13,00%0,20%0,10%0,10%0,00%30,30%25,50%14,00%18,60%10,20%11,80%0,10%0,10%0,00%0,00%0,20%0,00%0,10%0,20%0,10%0,00%0,20%0,10%0,00%0,00%0,00%0,00%0,00%0,00%0,00%0,00%0,00%0,00%0,00%
Standard0,10%19,40%1,90%3,60%3,60%7,20%0,70%16,00%16,00%9,10%1,20%1,20%1,00%23,70%11,60%3,30%3,10%3,30%6,60%9,50%4,70%2,40%3,70%2,70%2,10%1,70%3,70%1,60%0,00%0,80%8,70%0,80%0,00%3,50%7,90%18,00%3,50%3,50%0,00%0,00%0,00%0,00%
1'+Standard0,00%16,30%1,90%3,60%3,60%4,80%0,60%14,70%14,70%4,80%1,00%1,00%0,50%24,60%13,10%3,20%3,30%3,10%6,00%5,90%2,90%2,20%2,80%2,70%1,90%0,80%3,40%1,30%0,00%0,60%5,60%0,50%0,00%3,50%7,90%18,00%3,50%3,50%0,00%0,00%0,00%0,00%
0,20%5,00%0,10%0,20%0,20%1,20%0,10%4,20%4,20%2,50%0,80%0,80%0,90%5,10%3,90%1,30%1,40%1,80%3,80%2,80%1,10%0,60%0,60%0,00%0,50%0,90%0,40%0,70%0,10%0,40%2,50%0,80%0,00%0,20%0,10%3,60%0,60%0,60%0,00%1,00%0,00%0,00%
0,20%3,40%0,10%0,20%0,20%0,60%0,10%2,80%2,80%1,00%0,40%0,40%0,40%3,80%2,90%0,80%0,80%1,30%2,70%1,70%0,80%0,50%0,40%0,00%0,40%0,50%0,30%0,30%0,10%0,20%2,00%0,40%0,00%0,20%0,10%3,60%0,60%0,60%0,00%0,30%0,00%0,00%