Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del Bilag 351
Offentligt
1130103_0001.png
1130103_0002.png
1130103_0003.png
1130103_0004.png
Letbaner.DKNdr. Fasanvej 133A, 2.tv2000 FrederiksbergTlf. 38 33 32 14e.mail: [email protected]
TransportudvalgetA t t : UdvalgssekretærJesper TinghuusFolketinget, ChristiansborgDen 1. juni 2012
Informationsmateriale om trafikinvesteringer i Københavnt i l Transportudvalgets medlemmer
Kære Jesper TinghuusI forbindelse med at metroafgreningen til Nordhavn snart skal til behandling i Folketinget,sender vi hermed et forslag til, hvordan man får en optimal udnyttelse af en tilsvarendetrafikinvestering i letbane.Jeg håber, at du vil distribuere materialet til transportudvalgets medlemmer. Det består af etinformationsbrev, samt en kopi af Letbaner.DKs nyeste artikel på vore hjemmeside, deruddyber vores idéoplæg.Vedlagt 35. eksemplarerMed venlig hilsenLetbaner.DKrten Eqgelbrech
Letbaner.DKNdr. Fasanvej 133A, 2.tv2000 FrederiksbergTlf. 38 33 32 14e.mail: [email protected]
Til medlemmerne af TransportudvalgetFolketinget, Christiansborg1240 København KDen 1. juni 2012
Forslag t i l o p t i m a l u d n y t t e l s e af t r a f i k i n v e s t e r i n g
Nye tal fra Transportministeriet viser, at metroafgreningen til Nordhavnen kun vil få 12.000daglige passagerer i 2030, og dermed uden en tilfredsstillende samfundsøkonomi.Derfor foreslår v i , at man revurderer denne investering og bruger metropengene til at etablereen letbane, som afløsning af den mest benyttede busrute i København med 80.000 dagligepassagerer mellem Herlev og Sundby.Af vort forslag fremgår det, at ca. 100.000 københavnere kan få en hurtigere, behageligere ogmere præcis kollektiv transport på skinner med forbindelse til metrosystemet og denkommende Ring 3 letbane.Første etape mellem Herlev Hospital og metrodtyringen ad den brede Frederikssundsvej kanmed fordel etableres i 2020 i forbindelse med Ring 3 letbanen. Dermed kan de to baner bl.a. fåfælles værkstedsfaciliteter, og metrodtyringen vil få en vigtig tilbringerlinje.Frederikssundsvej har den nødvendige bredde til en letbane, fordi den på langt det meste afstrækningen har en bilbane, bilparkering, cykelsti og fortov i hver retning, og på strækningenmellem Husum og Brønshøj er der tillige en ubenyttet bilbane i vejmidten til svingende bilisterved vejkryds. På en kort smallere vejstrækning vil letbanen kunne køre sammen medbiltrafikken ved hjælp af trafikdossering.Til yderligere orientering har vi vedlagt en artikel, der uddyber vort forslag.
Med venlig hilsenLetbaner.DKMorten EngelbrechtHelge Bay
i^ciuoiici.tyrv - iivciivcii g i u u u i a g I U I n u i u i i a v i i s i u c u u c n c i iciuanc
Letbaner.DKHverken grundlag for Nordhavnsmetro eller letbaneForsideNyhederArtikelNæsteTilbage/ stedet kan deafsatte midlerbenyttes til en letbanefra Herlev, Brønshøjtil Nørreport med etpassagerpotentiale påop til 100.000 dagligepassagerer allerede i2020.Pengene er bedre givet ud til en letbane adFrederikssundsvej, her visualiseret ved Brønshøj Torv./Letbaner.DK
Nyhed 00425
Intet passagergrundlag for hverken metro ellerletbane t i l Nordhavnen i København
26.05.12Nye t a l viser, a t e n m e t r o t i l Københavns N o r d h a v nk u n skønnes a t få 1 1 . - 1 2 . 0 0 0 daglige passagerer.Passagerprognosens resultat understreger at man børrevurdere Nordhavnsmetroen og i stedet benytte deafsatte midler til en letbane mellem Herlev ogMetrodtyringen, udtaler Letbaner.dk til Licitationen d.23,05.12.Transportministeriets rapport viser, at tallene hverkenkan godtgøre en metro - eller en letbane til Nordhavnen.Nordhavnsmetroen skønnes i 2030 kun at få 11.-12.000daglige påstigere på denne 2,9 km. strækning til en prisaf 2,9 mia.kr.I stedet kan de afsatte midler benyttes til en letbane fraHerlev, Brønshøj til Nørreport med et passagerpotentialepå op til 100.000 daglige passagerer allerede i 2020.Byg afgreningskamreDet kan realiseres ved, at man stadig anlæggerafgreningskamre i forbindelse med bygningen af Metrocityringen, men at man stiller etablering af den påtænkteforgrening til Nordhavnen i bero, indtil man kan fremviseen tilfredsstillende passagerprognose og ensamfundsøkonomisk tilfredsstillende økonomi fra enstart. Indtil da kan Nordhavnen betjenes med enhøjklasset busrute.Byg Herlev-City-Sundby letbaneDe resterende midler på ca. 2,6 mia.kr. kan så medfordel benyttes til etablering af en letbanelinje mellemRing 3 letbanen og Metro cityringen, i første omgang tilNørrebro, som det ønskes af omegnskommunerne iHerlev, Lyngby-Taarbæk og Gladsaxe.Letbaner bygges erfaringsmæssigt for 100-200 mio.kr. prkm. i Europa. Den mest oplagte strækning vil væremellem Herlev og City med en senere forlængelse tilSundby.IÉHMIP*"•...•
BYPLAN MEDVISIONERLetbane: Herlev-AmagerJuli 2008
Læs mere her:Brug metropenge tilletbaner(Login)(Licitation 23.05.12)Letbane bør erstattemetro til Nordhavn(Licitation 09.05.12)Letbane en succes(Gladsaxe 07.05.12)Nordhavn får enmetro.(DR P4 Kbh02.02.12)Metroen fortsætter tilNordhavn selvompassagertallet er lavt(Ingeniøren01.02.12)Nordhavn-metro kanIkke betale sig(Licitation 01.02.12)Metro til Nordhavnener en god forretning(By & Havn08.11.11)
Lu
III- i L .
ji-/
i
i
/n(\<in
->rt r t e - > n t <»
i^ciucuici.Lyiv - livciivcil gi unuicig IUI rtuiuuavuMllCUU c u c i i c i u a n c
Sa meget far man for pengene:Metro tilNordhavnen2,9 km2,9 mia.kr.11.-12.000(i 2030)?LetbaneHerlev-Sundby18 km3,6 mia.kr.ca. 100.000(i 2020)ca. 30.000
RapporterKøbenhavnsKommunesscreeningsrapport:Udbygning af denkollektive trafik iKbtL (april 2011)Kritisk analyse afkommunens rapport:Metro, letbaner ootrængselsafoiften(december 2011)
Tekst
LængdePris i altAntal påstigerepr. døgnFærre antal bilerpr. døgnFærre antalbusser pr. døgnAntal passagererpr. togsæt
?
675
300
250-400
De to projekter er direkte sammenlignelige, når detdrejer sig om rejsetid, komfort og kapacitet.Forundersøgelser i forbindelse med den planlagte Odenseletbane viser, at driftsøkonomien blive bedre end medbus i løbet af få år, når letbaner erstatter buslinjer medmange passagerer.Strækningen mellem Herlev og Sundby betjenes i dag afto buslinjer 5A og 350 S med ca. 80.000 dagligepåstigere, hvilket er rigelig grundlag for en letbane.Det betyder, at én letbanevogn med én fører kan erstattetre busser med hver deres chauffør. Dertil kommer, at enletbanevogn har en levetid på 30-35 år imod en bus påca. 10 år. Samtidig stiger passagertalleterfaringsmæssigt med 20-25% i løbet af få år, nårletbaner erstatter buslinjer, så der er ikke noget at ventepå. Det er bare med at komme igang./ME
/;i_ii
Ji-/
i
i
mrxA^c i
'yn t \ c 'irvi •-»