Beskæftigelsesudvalget 2011-12, Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2011-12, Transportudvalget 2011-12
BEU Alm.del Bilag 247, UUI Alm.del Bilag 134, TRU Alm.del Bilag 350
Offentligt
1129896_0001.png
1129896_0002.png
1129896_0003.png
1129896_0004.png
1129896_0005.png
1129896_0006.png
1129896_0007.png
1129896_0008.png
1129896_0009.png
1129896_0010.png
1129896_0011.png
1129896_0012.png
1129896_0013.png
1129896_0014.png
1129896_0015.png
1129896_0016.png
1129896_0017.png
1129896_0018.png
Åben høring om illegal arbejdskraftog social dumping31. maj 2012Indlæg v/Erik ØstergaardAdm. direktørDansk Transport & Logistik - DTL
International kørsel = fuldt liberaliseret
Danmark
Sverige
12Tyskland
Transit = fuldt liberaliseret
Danmark
Sverige
21
Tyskland
Fra 50% til 20% DK-markedsandel
DK vognmænd udflager biler
Antal DK vognmænd falder
Reel cabotage = fornuftig
Danmark
Sverige
21Tyskland
3
Systematisk cabotage = fuld liberalisering ?
Danmark
Sverige
2+3+41Tyskland
5
Cabotagereglerne:EU-forordningen:”Cabotagekørsel bør ikke forbydes, hvis denikkeudføres på en sådan måde, at der skabesenpermanentellerløbendeaktivitet i enværtsmedlemsstat”Trafikstyrelsens vejledning:”Den internationale transport, der går forud forcabotagekørslen skal have en sådan karakter, atdenikke primært har til formålat givemulighed for at anvende cabotagereglerne”
Udenlandsk cabotage i DK i stigningUdenlandsk cabotage i Danmark efter nationalitet400Østrig350SlovakietLitauenEstland300TysklandPolenLetlandSverigeLuxembourgHolland
Mio. tonkm
250
200
150
100
50
0199920002001200220032004200520062007200820092010Kilde: Eurostat
Ulige konkurrence på løn
Dansk lastbil
Udenlandsk
Kapitalomk. mv.BrændstofLøn
Markant stigning i konkurser siden 2008
Konkurrencesituationen for det danske vognmandserhverv
12
31-05-2012
Den negative spiralUdenlandske bilerscabotagekørsel i DKUnderbetaling/sort arbejdeKøre- hviletidsover-trædelserLovovertrædelser forat fastholde arbejdeKonkurrenceprespå national kørselDK-vognmænd pres-ses til ulovligheder
Skruen uden ende ?!
Forseelser i erhvervet i kraftig stigning
Danske arbejdsvilkår og social dumpingRegeringsgrundlaget:• De, der arbejder i Danmark,arbejder på danske vilkår• Øget myndighedskontrol og mereeffektivt samarbejde• Undgå social dumping ved størreoffentlige opgaver• Indsats mod social dumping,underbetaling og dårligearbejdsforhold i EU-landene.
Konklusion• Myndighederne accepterer tilsyneladende 3cabotageture hver dag året rundt• På 4 år har Danmark mistet ca. 9.000arbejdspladser pga. konkurser og udflagning• Gør vi intet fortsætter denne udvikling stikimod Regeringens 2020-plan• DTL foreslår:Gør 3 ture på 7 dage til enkarensperiode, som ikke kan fornyes hvergang, man krydser grænsen
Cabotage – et nordisk problemNordic Logistics AssociationUnited each is stronger2.400 members3.000 members8.000 members
Affiliated member:Finnish Road Haulage Association –7.000 members
Spørgsmål ?
DTL presentation
18
01-06-2012