Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del Bilag 348
Offentligt
1128986_0001.png
1128986_0002.png
1128986_0003.png
1128986_0004.png
1128986_0005.png
1128986_0006.png
1128986_0007.png
1128986_0008.png
1128986_0009.png
1128986_0010.png
1128986_0011.png
1128986_0012.png
Statusrapport for IC4 og IC2Status pr. 14. maj 2012
Inhold1.Program overordnet ..........................................................................................................................................31.1.Aktiviteter i perioden .......................................................................................................................................31.2.Overordnet status IC4 ......................................................................................................................................41.3.Overordnet status IC2 ......................................................................................................................................42.Status på opfølgning på Atkins anbefalinger ....................................................................................................53.Samarbejde med AnsaldoBreda ........................................................................................................................64.Leverance...........................................................................................................................................................64.1.Leverance IC4 MPTO ........................................................................................................................................64.2.Leverance IC4- opgraderede NT togsæt ..........................................................................................................74.3.Leverance IC2 ...................................................................................................................................................85.Engineering ........................................................................................................................................................85.1.Engineering IC4 .................................................................................................................................................85.2.Engineering IC2 .................................................................................................................................................96.Produktion .........................................................................................................................................................96.1.Produktion IC4..................................................................................................................................................96.2.Produktion IC4 - opgraderede NT togsæt......................................................................................................106.3.Produktion IC2................................................................................................................................................107.TCMS IC4 ..........................................................................................................................................................107.1.Udvikling af pakker.........................................................................................................................................107.2.Myndighedsbehandling...................................................................................................................................108.Driftssimulering ...............................................................................................................................................108.1.Driftssimulering IC4 ........................................................................................................................................108.2.Driftssimulering IC2 ........................................................................................................................................119.Drift og Vedligehold IC4...................................................................................................................................11
Side 2 af 12
1.1.1.
Program overordnetAktiviteter i perioden
Mens IC4 og IC2 flåden nu har været ude af drift i 6 måneder siden Marslev hændelsen i november sidste år, arbejdesder på at opgradere IC4 togsættene med pakke 2 samt med driftssimulering af alle tilgængelige togsæt, så de står klartil drift, når tilladelse til drift med passagerer søges og opnås. P.t. er 31 IC4 togsæt godkendt til kørsel udenpassagerer.Efter IC4 har fået tilladelse til at køre i driftssimulering uden passagerer i februar, har Trafikstyrelsen nu også givettilladelse til driftssimulering med IC2 uden passagerer. Der arbejdes på at få den interne tilladelse, som forventes atvære klar i uge 20. IC2 driftssimulering planlægges afviklet i uge 23. De første 4 leverede IC2 tog har kørt dynamisktest i Randers, og der er igangsat en inspektion af IC2 efter testen for at klarlægge ombygningsomfang af de leveredetogsæt. Dermed er grundlaget for starten af Engineering- og produktionsarbejdet for IC2 lagt.P.t. er der stor fokus på planlægning af overgangsprocessen fra produktion af togsættene til ibrugtagning af IC4 ogIC2-flåden. Udfordringen er at skabe tilstrækkelig sporkapacitet i Århus og KAC til produktion og vedligehold af bådeIC4 og IC2 samt at opbygge tilstrækkelig kompetence til håndtering af IC4/2 hos driftspersonalet. Der arbejdes på atdedikere 60-70 lokoførere i supplement til de eksisterende 17 testførere.For at optimere produktions- og vedligeholdsprocessen er der blevet etableret et IC4-reservedelskatalog medmulighed for integration af bl.a. konstruktions- og SAP-data. Kataloget muliggør en væsentlig hurtigere og enklereidentifikation af komponenter på toget, for eksempel i forbindelse med almindelig forebyggende vedligehold og vedfejlsøgning og reparation.Havarikommissionen foretager yderligere undersøgelser vedr. Marslev hændelsen. Bremseelementer fra det berørtetogsæt afmonteres og sendes til uafhængig test. Testresultater forventes efter sommerferien.DTU undersøgelsen, som bl.a. foretager et review af togets sikkerhedssystemer, kører ad 5 spor. De første 3 spor erplanlagt afklaret og rapporteret i juni, de to sidste i september 2012. DTU holder tidsplanen og har udarbejdet ensimuleringsmodel for togets reaktion i forskellige sammenhænge, bl.a. i forhold til infrastrukturen.Forhandlingerne med AnsaldoBreda er blevet genoptaget efter Top Management møde den 28. februar 2012 og pågår- dog med reduceret fremdrift. Frank Olesen har været i dialog med Finmeccanicas ledelse og afholdt møde med CEOfor AB i Rom den 19. april 2012, og senest igen den 14. maj.DSB oplever, at AnsaldoBreda har store udfordringer med levering af reservedele fra underleverandører. Leverancentil DSB opretholdes, dog i et lavere tempo end forventet.Programchefen for IC4 holdt oplæg om ”IC4- den tekniske udfordring” på den årlige Banekonference i København den9.maj, hvor der var stor interesse for emnet.
Side 3 af 12
1.2.
Overordnet status IC4
I nedenstående figur vises aktuel status for 83 IC4 togsæt fra levering til ibrugtagning:
Tilladelse tildriftssimulering/ ibrugtagning
Mangler atblive leveretfra AB: 23MPTO + 12 NT
Leverancefra AB:46 MPTO+2 NT
DSBstogproduk-tion:6 MPTO
Driftssimu-lering:2 MPTO
Ibrugtag-ning:0
Afventer ombygning:8 MPTO + 2 NT
Ombygget medfuld pakke 2,afventerdriftssimulering:2 MPTO
Klar til drift, afventerdriftstilladelse:13 MPTO pakke215 MPTO pakke 2D
23 MPTO+12 NT
46 MPTO+2 NT
46 MPTO + 2 NT
69 MPTO + 14 NT = 83 IC4 togsæt
1.3.
Overordnet status IC2
I nedenstående figur vises aktuel status for 23 IC2 togsæt fra levering til ibrugtagning:
Tilladelse tildriftssimulering/ibrugtagning
Mangler atblive leveretfra AB: 19
Leverancefra AB: 4
Driftssimu-lering A:0Produktion:0
Driftssimu-iering B:0
Ibrugtag-ning:0
Afventer intern tilladelsetil driftssimulering4
1923 IC2 togsæt
4
4
Side 4 af 12
2.
Status på opfølgning på Atkins anbefalinger
Den af Transportministeriets bestilte Atkins rapport, offentliggjort i oktober 2011 konkluderer, at de basalekomponenter og systemer i IC4 togsættene fundamentalt er sunde, og at toget gennem forbedringer med tiden kanindsættes i landsdelstrafikken som oprindeligt planlagt. Nedenfor vises status for DSB’s arbejde med Atkinsanbefalinger:KoblingGennem det sidste halve år har der været arbejdet intenst med koblingen på IC4 togene. Efter analyse af koblingensfunktion og støtteprocesserne er det blevet besluttet at løse koblingsudfordringerne ved at fjerne frontlågerne ogindsætte en ny bælg. Den valgte løsning ligner det af Atkins foreslåede alternativ. Udbudsprocessen er ved at bliveplanlagt. For at opnå den bedste pris for serieleverancen udvælges der 2 leverandører, som hver fremstiller enprototype af bælgen og giver pristilbud på serieleverancen.Pålidelighedsteam (Reliability improvement team - RIT)Det er besluttet at etablere et pålidelighedsteam, RIT, der skal arbejde fokuseret med at forbedre driftsstabiliteten.DSB etablererer RIT- organisationen primo juni 2012. Der gennemføres allerede nu en studietur til UK for at indsamleerfaringer for, hvordan pålidelighedsarbejdet gennemføres for herigennem at drage paralleller til IC4-driftsforhold.Klimaanlæg (HVAC)Med indbygning af pakke 2 og 2D, som jf. afsnittet om "Produktion" er igangsat, forventes de systemmæssige forholdløst. Der har dog vist sig at varme-, og køleanlægget lider af utætte samlinger. Det er et problem, at AnsaldoBredaikke i tilstrækkelig omfang har tilsikret korrekt loddemetode på de forskellige sites. Resultatet er, at utætheder opstårsom følge af togets vibrationer. DSB har kørt en lang proces med AnsaldoBreda, der har erkendt fejlen og har rettetpå deres procedure. Vores inspektører er i "alarmberedskab" på denne sag, for at sikre at AnsaldoBreda's ledelsebringer den korrigerende handling helt ud i produktionen.Fokus på problemet er ligeledes rettet mod de allerede leverede togsæt hvor fejlbilledet pt. undersøges for trends forderigennem at forebygge tilbagevendende hændelser med utætheder. Når omfanget er kendt vil det blive prissat.Viser det sig, at en større indsats skal gennemføres ville det være formålstjenligt at foretage reparation i forbindelsemed et stort eftersyn.BremserMed baggrund i Havarikommissionens anbefalinger i forbindelse med hændelsen ved Marslev har DSB indførtmidlertidige tiltag på IC4s bremsesystem i form af krav udover EU-normkrav. Derudover overvåges al kørsel idriftssimulering nøje. Disse tiltag ligger til grund for tilladelsen til kørsel i driftssimulering uden passagerer fra den 28.februar 2012. På basis af kommende undersøgelser kan disse tiltag erstattes med permanente tiltag.Havarikommissionen har meddelt, at de vil foretage yderligere undersøgelser, som går ”et spadestik dybere”. Bl. a.demonteres centrale dele af bremsestyringen, som sendes til test-laboratorium for videre undersøgelser. Disseundersøgelser forventes at kunne gennemføres omkring sommer. Endelig rapport forventes udgivet efter at testen ergennemført.DøreEn væsentlig ændring af dørenes funktionalitet er indarbejdet i designet for pakke 2, jf. afsnittet om "Produktion".Disse ændringer implementeres derved løbende i forbindelse med implementering af pakke 2.
Side 5 af 12
3.
Samarbejde med AnsaldoBreda
På baggrund af Top Management Mødet den 28. februar 2012 i København blev forhandlingerne med AnsaldoBredagenoptaget. Forhandlingerne er opdelt i tre faser:1.2.3.Afklaring af DSB’s behov (Scope of Work) og AnsaldoBreda’s forslag til en revideret leveringsplanKommercielle forhandlingerJuridiske afklaringer, herunder aftale set-up
Aktuelt forhandles fase 1. DSB har indrapporteret sine forventninger om tilkøb af bl.a. yderligere TCMS-pakker,support og omløbsdele.Forhandlingerne går trægt. DSB afventer brugbart oplæg fra AnsaldoBredas ledelse til, hvorledes processen kanrevitaliseres.I henhold til Settlement aftale fra 2009 har DSB mulighed for at købe reservedele hos AnsaldoBreda eller andreFinmeccanica selskaber op til 500 mio. kr. frem til den 31.12.2012. DSB arbejder på at forlænge denne mulighed.
4.4.1.
LeveranceLeverance IC4 MPTO
Aktuel leverancesituationAnsaldoBreda har leveret 46 MPTO togsæt og er p.t. bagud med 15 togsæt i forhold til den kontraktuelle plan. Næstetogsæt forventes overtaget i indeværende uge 20. Produktionen i Italien er træg. Dette skyldes hovedsageligtudfordringer med manglende materialer. Der foretages løbende opfølgning på materialesituationen. Opmanden er påAB's anmodning permanent tilstede på alle 3 IC4 "shipment"-sites og "on call" på øvrige sites. Der arbejdes løbendepå at optimere brugen af Opmanden.Aktuelt leveret samt estimat for resten af år 2012Nedenstående graf for restlevering af de i alt 83 IC4 (inkl. 14 NT) togsæt indeholder den forventede leverancetakt ogslutdato. Ny proces med AnsaldoBreda, jf. mødet den 14. maj 2012, kan ændre på dette billede.
Side 6 af 12
IC4leverancerfraAB‐akk(ialt83stk.)908070AntalIC4togsæ6050403020100nov‐09feb‐10nov‐10feb‐11nov‐11feb‐12nov‐12aug‐10aug‐11maj‐10maj‐11maj‐12aug‐12feb‐13maj‐13apr‐12;46RealiseretForventetdec‐12;67jun‐13;83
Måned
4.2.
Leverance IC4- opgraderede NT togsæt
NT-togsættene er de 14 enkeltkørende togsæt, som DSB havde modtaget inden indgåelse af forliget i maj 2009.Disse togsæt skal, jf. orienteringen til Trafikudvalget af 20. maj 2009, opgraderes til samme niveau som de øvrigetogsæt, som AB skal levere til DSB. AB benytter DSB Vedligehold A/S som underleverandør til dette arbejde.
Aktuelt leveret samt estimat for resten af år 2012I nedenstående graf vises ABs tilbagelevering af NT-togsæt, som er blevet opgraderet af DSB Vedligehold til DSB.Grafen afspejler status fra månedsafslutning april 2012. Estimat for leverance af de resterende togsæt er baseret påplanen, som DSB Vedligehold har udarbejdet for opgradering af NT-togsættene.IC4 leverance fra AB af opgraderede NT to gsæt, akk (i alt 14 stk)1614Ant a l N T t ogs æt P TO niv e a(M)13121110987654321ju n - 1 2n o v -1 2ja n -1 2a p r -1 2fe b - 1 2m a j- 1 2o k t -1 2d e c -1 2m a r -1 2n o v- 1 1a ug- 1 2s e p -1 2j a n -1 3fe b - 1 3m a r -1 3m a j- 1 3j u l- 1 2d e c- 1 1a p r -1 300224469R2012E2012
apr-13; 1412
Må ned
KommentarDer er overtaget 2 opgraderede NT-togsæt, det tredje er under test og forventes overtaget i uge 21.
Side 7 af 12
4.3.
Leverance IC2
Aktuelt leveret samt estimat for resten af år 2012I nedenstående graf vises levering af 23 IC2 togsæt. Grafen afspejler status fra månedsafslutning april 2012. Estimatfor leverance af de resterende togsæt er baseret på forslag for en revideret leveranceplan som AB har fremlagt iforbindelse med genoptagelse af de tidligere omtalte forhandlinger i april 2012.IC2 leverancer fra AB - akk (i alt 23 stk)25maj-13; 23222018A n t a l IC t o g s æ t21615d ec-1 2; 14R2012
20
1210986542n o v- 1 1ja n - 1 2d e c-1 102m ar- 1 2n o v -1 2a p r- 1 2fe b - 1 2o kt- 1 2d ec - 1 2sep - 1 2m aj-1 2feb -1 3m ar-1 3au g- 1 2ap r-1 3m aj-1 3ju n - 1 3ju n -1 2ju l-1 2jan -1 3j u l-1 345810E201 akt uel2
M å ne d
KommentarDer er p.t. leveret 4 IC2 togsæt og AB er dermed bagud med 10 togsæt i forhold til den kontraktuelle plan. AB harvæsentlige udfordringer med at levere to togsæt per måned resten af året, som aftalt, da selskabet har storeproblemer med at få komponenter til at færdigbygge togsættene. DSB har modtaget et antal claims på forsinkelse afleverancerne som AB mener, er forårsaget af DSB. Der er ikke enighed om disse claims.Dynamisk testDSB har fået tilladelse til at køre testkørsler med togsættene. Grundlaget for dels at kunne igangsættedriftssimulering og opstarte Engineering-arbejdet er dermed etableret.MyndighedsbehandlingDen 28. oktober 2011 modtog AnsaldoBreda typegodkendelse til IC2 med en begrænsning til 160 km/t.Sporkraftmålinger i Tyskland er afsluttede, og AnsaldoBreda har afsendt ansøgning om ophævelse af begrænsningentil 160 km/t til Trafikstyrelsen. AB har fået de kontraktuelle tilladelser, men har ikke fået opdateret selvetypegodkendelsesdokumentet fra Trafikstyrelsen. Der er afholdt møde med AB vedr. udeståender i forbindelse medformel overdragelse af typegodkendelsesansvaret til DSB.
5.5.1.
EngineeringEngineering IC4
Side 8 af 12
Udvikling af arbejdspakkerƒFærdigudviklede pakker
I forbindelse med forliget med AnsaldoBreda i 2009 har DSB overtaget ansvaret for opgradering af togsættene udover den med AnsaldoBreda aftalte leveringsstandard.DSB løfter opgaven i trin (pakker), der hver især kræver sikkerhedsbehandling og typegodkendelse. Arbejdet foregårfysisk i Århus og Randers.Pakke 1 indeholder bl.a. internet i tog, indeklima, tætning af tagkonstruktion, skydetrin og giver mulighed for at kobleto togsæt frit.Pakke 2d:Opgraderingspakken indeholder en delmængde af pakke 2 og blev monteret inden vintermånederne for at sikreopretholdelse af drift i koldt vejr. 15 togsæt er monteret med pakke 2d og er klar til drift, når tilladelse gives. På sigtskal alle togsæt med pakke 2d opgraderes til fuld pakke 2.Pakke 2 giver toget mulighed for kobling af 3 togsæt, dertil en del ændringer omkring batterilader, døre og styring affyr og køleanlæg. Pakke 2 er planlagt til at blive bygget på alle 83 togsæt. P. t. er 15 togsæt monteret med fuld pakke2.ƒPakker i udvikling
En 3. pakke er planlagt, men ikke fastlagt på nuværende tidspunkt. I øjeblikket indeholder den ca. 80 ændringsforslagekskl. TCMS, som er enkeltelementer, som søges opgraderet i mindre trin. Denne fornyede tilgang har DSB drøftetmed Trafikstyrelsen med henblik på at forsøge at finde en smidig godkendelsesproces. Resultatet af drift med pakke2d og pakke 2 kan ændre prioriteringen og evt. tilføje nye ændringer med højere prioritet end de i pakke 3 foreslåede.Det er blevet besluttet at færdiggøre ændringsforslagene til et bestemt niveau, hvorefter udviklingsprocessen bliversat på hold, da opgradering af IC2 prioriteres.MyndighedsbehandlingAnsøgning for typegodkendelse af pakke 2 er indsendt til Trafikstyrelsen 04.10.2011. Trafikstyrelsen har meddelt, atde er rede til at udstede typegodkendelsen, når en række yderligere udeståender er lukket. P. t. foregår der eksternassessment af DSB’s svar på udeståender. Afsluttende sikkerheds- og myndighedsbehandling for kobling af 3 togsætudestår.5.2.Engineering IC2
Produktionsplanlægningen er ikke startet, da der endnu ikke foreligger udkast til omfanget (timer/ændringer) afpakkerne til IC2 ombygningen. For at klarlægge opgraderingsbehov for IC2 er der igangsat en inspektion for IC2 iRanders efter den dynamiske test. Det forventes, at de første IC2 togsæt vil have en gennemløbstid på ca. 4 uger.
6.6.1.
ProduktionProduktion IC4
Status på opgradering MPTO togsæt med pakke 2Der er p.t. 31 togsæt opgraderet med pakke 2D/2. Produktionsplanen følges og produktionen afleverer et togsæt hveruge til driftssimulering. Forbrug af tid og økonomi følger budgettet. Opgraderingen foregår i Århus og påKlargøringscenter Kastrup (KAC).
Side 9 af 12
6.2.
Produktion IC4 - opgraderede NT togsæt
Produktionen er ved at være stabiliseret efter den lange opstart i 2011. En del af forsinkelsen forventes indhentet vedekstra personale og udvidet arbejdstid. Generelt er den ustabile konfiguration af togsættene, som har været i drift oghar stået stille over en længere periode, en udfordring, da denne betyder et ukendt antal fejl og mangler. Derforetages funktionstest og gennemgribende inspektion ved overtagelse fra DSB til AB/DSB Vedligehold for at kendetogets konfiguration inden start.6.3.Produktion IC2
Produktionsplanlægningen afventer Engineering’s afklaring af opgraderingsbehov, se pkt. 5.2
7.7.1.
TCMS IC4Udvikling af pakker
Pakke 1 og 2 er færdigudviklet og frigivet. Der er enkelte udeståender på IDU –releasen (informationsskærm iførerrummet), som forventes løst gennem en ekstra release, som p.t. er under test.Den nye version af normkravet EN 50128 betyder, at der skal indarbejdes nye arbejdsgange hos AB og DSB iforbindelse med den videre udvikling af TCMS og andre systemers software. AB har udarbejdet dokumentation vedr.overholdelse af EN50128 og herunder SIL klassificering (sikkerhedskvalitetsniveau for software). Ligeledes har DSBimplementeret SIL- klassificering. Assessor har kommenteret og godkendt både AB’s og DSB’s metoder. Videre er derafholdt møde mellem DSB, AB og assessor, hvor AB stillede sig positivt for at imødekomme assessors anbefalinger.Forhandlingen med AB om nye versioner af TCMS software er blevet genoptaget som en del af drøftelserne med ABog omfatter følgende: Pakke 2.1 og 2.2, som primært er driftsforbedringer, IC4-IC2 sammenkobling, IC4sammenkobling af 4 togsæt, tilpasning til det nye signalsystem ERTMS samt IC2 porting, dvs. overførsel afforbedringer fra IC4 til IC2.7.2.Myndighedsbehandling
Ansøgningen om typegodkendelse af TCMS software pakke 2 blev sammen med øvrige ændringer fremsendt tilTrafikstyrelsen den 4. oktober 2011. Trafikstyrelsen meddelte i slutningen af november 2011 at behandlingen varafsluttet og typegodkendelsen kunne blive udstedt så snart undersøgelserne af Marslev hændelsen var tilendebragt.Trafikstyrelsen har dog den 22. februar 2012 stillet ekstra krav forud for typegodkendelsen i form af krav om lukningaf andre udeståender. P. t. arbejdes der på at løse sidste udestående.Da DSB har behov for at teste togsættene med de nye pakker indbygget, har DSB i første omgang bedt om at fåtilladelse til at køre driftssimulering uden passagerer.Af driftmæssige årsager er det prioriteret at driftsforbedre togsættene, før der ansøges om sammenkobling af tretogsæt. Formålet er at øge togenes pålidelighed. Arbejdet med at verificere sikkerheden med 3 koblede togsæt er nuopstartet igen.
8.8.1.
DriftssimuleringDriftssimulering IC4
Tilladelse til driftssimuleringTrafikstyrelsen har givet tilladelse til driftssimulering uden passagerer for IC4 den 28. februar 2012.
Side 10 af 12
Antal kørte kmEfter ophævelse af groundingen den 28. februar 2012 er der kørt ca. 120.000 km overvåget prøvedrift udenpassagerer på følgende strækninger: Aarhus – Kastrup, Aarhus-Slagelse og Aarhus-Padborg.Resultat af driftssimuleringKilometerpræstation mellem tekniske hændelser:Kilometerpræstation mellem nedbrud:år til dato 3.684 km.år til dato 60.791 km.
Der opleves fortsat mange fejl med varme- og klimaanlæg (software opdatering udestår) og individfejl veddør/skydetrin samt fejl på Passagerinformationssystemet (PIS). Tekniske hændelser er reduceret væsentligt påfølgende områder: Bremse- og parkeringsforhold samt kobling.Kørslen tilrettelægges således at togene kommer til værkstedet i Kastrup og Aarhus. Tog- og lokomotivpersonalet vili vid udstrækning være på togsættet på samme tid. På denne måde sikres størst mulig vidensdeling blandt detkørende personale og ift. Driftsledelse m.m.Med henblik på effektivere arbejdsprocesser og forenkle beslutningsprocessen er 6 håndværkere tilmeldt uddannelsesom ”prøvetogsleder”.8.2.Driftssimulering IC2
Tilladelse til driftssimuleringDSB har modtaget tilladelse til driftssimuleringskørsel uden passagerer fra Trafikstyrelsen den 3. maj. Arbejdet medden interne tilladelse er i gang og forventes at være klar i løbet af uge 20.
9.
Drift og Vedligehold IC4
Da driften med passagerer fortsat er indstillet, er der ikke aktuelle driftstal at rapportere. Når grundlaget for atansøge om kørsel med passagerer foreligger, indgives ansøgning til Trafikstyrelsen.IbrugtagningƒAntal togsæt med ibrugtagningstilladelse
P.t. har 31 togsæt ibrugtagnignstilladelse, kører dog ikke i drift med passagerer pga. grounding.ƒGenindsættelsesplan
Der kan indsættes et mindre antal IC4 togsæt i løb, når tilladelse til passagerkørsel opnås. Planen er under revision.
ƒ
Uddannelse af driftspersonale
Der er påbegyndt en IC4 Brush up uddannelse for almindelige tog- og lokomotivførere, så at disse kan overtagekørslen med det driftsklare IC4 materiel fra testførerne, og der foreligger en godkendt plan og som følges.DriftsstabilitetDa der p.t. ikke er aktuelle driftstal at rapportere, indsættes oversigter fra drift i 2011.
Side 11 af 12
ƒ
Kilometer mellem hændelser 2011
Måned1. kvartal2. kvartal3. kvartal4. kvartal(indtil14/11)
Kørte kilometer337.189457.747486.270196.334
Km/hændelser1.5911.9151.9071.852
Km/nedbrud12.48811.73718.70339.267
ƒ
Regularitet og pålidelighed
IC4 Statistik100, 00%95, 00%90, 00%85, 00%80, 00%75, 00%70, 00%65, 00%60, 00%55, 00%50, 00%45, 00%40, 00%
201137
201138
201139
201140
201141
201142
201143
201144
201145
201146
U ge nu m m e r
IC4 Pålidelighed
IC/ L/ L MF t ogr et t idighed 5:59
Side 12 af 12