Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del Bilag 347
Offentligt
1128972_0001.png
1128972_0002.png
1128972_0003.png
1128972_0004.png
1128972_0005.png
1128972_0006.png
1128972_0007.png
1128972_0008.png
1128972_0009.png
1128972_0010.png
1128972_0011.png
1128972_0012.png
1128972_0013.png
1128972_0014.png
1128972_0015.png
1128972_0016.png
1128972_0017.png
1128972_0018.png
1128972_0019.png
1128972_0020.png
1128972_0021.png
1
2Delårsrapportfor1.kvartal2012(1.januar til 31. marts 2012)”Første kvartal har været præget af fortsatte økonomiske udfordringer, men også af pæn kundevækst og for-bedret rettidighed”– Jesper T. LokStrategiske nøgletal1. kvartal20122011ÆndringAbs.Pct.
FinansieltIndtægter i alt - DSB koncernen (mio.- kr.)Resultat før skat - DSB koncernen (mio. kr.)Omkostninger pr. togkilometer - Danske aktiviteter (kr./km)2.956-931492.866-1814390-7563%-4%
Tog til tidenForsinkelser - fjern- og regionaltog (%)Forsinkelser - S-tog (%)4,93,59,84,44,90,950%20%
KunderKunder i Danmark i alt (1.000 kunder)Kundetilfredshed (Fjern- & Regionaltog)Kundetilfredshed (S-tog)45.2376,97,243.3706,87,31.8670,1-0,14%2%-1%
OmdømmeBrugere af fjern- og regionaltogIkke-brugere af fjern- og regionaltogBrugere af S-tog54,138,458,256,053,858,9-1,9-15,4-0,7-3%-29%-1%
Fortsat negativt resultatDSB's resultat før skat udgjorde i 1. kvartal 2012 et underskud på 93 mio. kr. sammenlignet med et underskud på18 mio. kr. i 2011. Resultatet inkluderer hensættelser til fratrædelsesordninger der udgør 60 mio. kr indgået pr.31. marts 2012 og stigende omkostninger til erstatningsmateriel.Flere kunder og færre forsinkelserFjern- & Regionaltog har oplevet en kundevækst på 3% og S-tog 6% sammenlignet med samme periode sidste år.Siden årsskiftet er 95% af fjern- og regionaltogene og 96% af S-togene ankommet indenfor de mål, der er aftaltmed Transportministeriet (5,59 min. for fjern- og regionaltog og 2.29 min. for S-tog). Vi har været hjulpet af enmild vinter og færre sporarbejder, men begynder også at se resultaterne af det tætte samarbejde med Banedan-mark omkring ”Kunder til tiden”.De kommende måneder omfatter imidlertid flere omfattende planlagte sporarbejder og byggeprojekter, hvilketikke kan undgå at blive en udfordring for trafikafviklingen. Sammen med Banedanmark og DSB's øvrige samar-bejdsparter vil vi arbejde på, at kunderne påvirkes mindst muligt heraf.At rettidighed er meget væsentligt – hvis ikke ligefrem det væsentligste – for vores kunder viser kunde-tilfredshedstallene for 1. kvartal, som er steget pænt i forhold til 4. kvartal 2011. Omdømmetallene er imidlertidpræget af de fortsatte økonomiske udfordringer, eftervirkningerne fra problemerne i Sverige og den uafklaredesituation omkring IC4 togene. Det er navnlig gået ud over omdømmet blandt ikke-brugere, der er faldet markant,hvorimod brugere udvikler sig i en tilfredsstillende retning.Fortsat uklarhed om IC4I november 2011 måtte DSB indstille al drift med IC4, mens Havarikommissionen undersøgte to episoder medbremseproblemer. Samtidig blev DTU anmodet om, som uvildig og uafhængig instans, at rådgive om sikkerhedssy-stemet og tilhørende sikkerhedsprocesser. IC4 togene testkøres p.t., men det er stadig for tidligt at melde ud,hvornår de kan indgå i fast drift.
3Sundt DSBI starten af februar indgik DSB aftale med flere af de faglige organisationer om en række tiltag, der samlet skalforbedre DSB’s økonomi i perioden 2012-2014. Aftalen med Dansk Jernbaneforbund, der repræsenterer cirka 4.400af DSB’s medarbejdere, heriblandt lokomotivførere, stationsbetjente og togpersonale gælder for 2012. Ifølgeaftalen skal der reduceres for 167 mio. kr. i 2012, hvilket omfatter 368 stillinger. Dette vil ske gennem naturligafgang, frivillig fratrædelse og omplacering, hvor medarbejdere tilbydes job andre steder i DSB. Samtidig skal derforhandles ny aftale for 2013-2014.I februar underskrev DSB kontrakt om IT-drift med NNIT. Kontrakten har en værdi på cirka 600 mio. kroner over denæste fem år. Lidt flere end halvdelen af de cirka 100 medarbejdere, der har været beskæftiget med IT-drift, følgermed til NNIT.I april lukkede DSB Rejsebureau, hvilket betød afskedigelse af 42 medarbejdere, idet det lykkedes at finde job tilde 72 øvrige medarbejdere andre steder i DSB. Togrejser til Europa vil, uanset lukningen, fortsat være en del afkerneforretningen.Ultimo april lanceredes en plan, der frem mod 2014 skal være med til at genoprette DSB's økonomi, styrke DSB'sgrundprodukt og derved genvinde tilliden til DSB. Planen hedder Sundt DSB, og målet er at sikre et konkurrence-dygtigt og pålideligt DSB. Sundt DSB sætter retningslinjerne for arbejdet de næste tre år og dermed frem til tids-punktet, hvor Transportministeriets nye trafikkontrakt skal træde i kraft.I begyndelsen af maj gennemførte DSB afskedigelser af ledere og medarbejdere som opfølgning på en frivillig fra-trædelsesordning., i alt 207 medarbejdere valgte at takke ja til tilbuddet om en frivillig fratrædelsesordning. Der-udover gennemførte DSB i begyndelsen af maj afskedigelserne af yderligere 121 ledere og medarbejdere.Med de tiltag, der gennemføres i indeværende år, er DSB på vej med genopretningen, men forventningerne tilresultat før skat for 2012 forbliver et underskud.Sverige og TysklandDen 1. maj 2012 overdrog DSB västtrafikken i og omkring Göteborg til SJ. Overdragelsen forløb godt. Trafikmyn-digheden Västtrafik udtrykte i forbindelse med overleveringen anerkendelse af den måde, DSB Väst og SJ gennem-førte operatørskiftet på, og som et mere synligt bevis herpå opnåede DSB Väst bonus i marts og april for den højerettidighed. I årsregnskabet for 2011 blev der hensat 303 mio. kr. til imødegåelse af tab på aktiviteterne i DSBVäst. Heraf udgjorde hensættelse vedrørende garanti stillet overfor Västtrafik 310 mio. SEK. (svarende til godt 250mio. kr.) Det er endnu for tidligt at vurdere, hvor stort det endelige tab bliver.Roslagsbanan i Stockholmsområdet, som DSB driver frem til årsskiftet 2013, kører fortsat tilfredsstillende og leverresultatmæssigt op til forventningerne, mens de to øvrige svenske aktiviteter DSB Småland og DSB Uppland, derogså kører tilfredsstillende, er negativt økonomisk påvirket af større omkostninger end forventet. I Tyskland erDSB's to operationer i Frankfurt am Main området inde i en fornuftig udvikling, og økonomien lever op til forvent-ningerne.DSB ØresundI 1. kvartal havde DSB Øresund 5,6 mio. kunder, hvilket er på samme niveau som i 2011. Efter en udfordrende startpå grund af en ændret køreplan i weekenderne i januar-februar, har DSB Øresund oplevet en forbedring af rettidig-heden med en operatørrettidighed på 98,7%, hvilket opfylder kravet i Trafikkontrakten.BestyrelsenPå DSB's virksomhedsmøde den 24. april 2012 blev Helge Israelsen og Carsten Gerner valgt til DSB's bestyrelse. Deto nye bestyrelsesmedlemmer afløste Lotte Littau Kjærgaard og Jens Iwer Petersen.København, den 23. maj 2012
______________________Peter SchützeBestyrelsesformand
____________________Jesper T. LokAdministrerende direktør
4Hoved- og nøgletal1. kvartal2012Resultatopgørelse i mio. kr.PassagerindtægterIndtægter fra trafikkontrakterHeraf:Danske aktiviteterInternationale aktiviteter, inklusive DSB ØresundSalg af kioskvarer m.v.Salg af reparation og vedligeholdelse af togmateriel mv.Udlejning af togmaterielNettoomsætningArbejde udført for egen regning og opført under aktiverAndre driftsindtægterIndtægter i altOmkostninger til råvarer og hjælpematerialerAndre eksterne omkostningerPersonaleomkostningerOmkostninger i altResultat før af- og nedskrivningerAf- og nedskrivningerResultat af primær driftFinansielle poster nettoResultat før skatPeriodens resultatPengestrømme i mio. kr.Pengestrømme - driftsaktivitetPengestrømme - investeringsaktivitet- heraf investering i materielle anlægsaktiverPengestrømme fra drifts- og investeringsaktivitet i altPengestrømme - finansieringsaktivitetLikvider ultimo388-362-33526248-18331.3.2012Balance i mio. kr.BalancesumAnlægsaktiverOmsætningsaktiverEgenkapitalMinoritetsinteresserHensatte forpligtelserLangfristede gældsforpligtelserKortfristede gældsforpligtelserRentebærende gæld, netto24.80822.9351.8735.120-82.02710.6956.97412.14724.71022.9121.7985.119-62.04410.7416.81212.1729823751-2-17-46162-25VækstAbs.-0,7-1,3-5,7-0,80,2-5,2-0,4Pct.-4%-37%--53%2%-20%-44%0%0%4%0%-33%-1%0%2%0%613-508-350105-129-34031.12.2011-22514615-79377157VækstAbs.Pct.-37%29%4%-75%292%46%1
Vækst20111.0251.29889939918539572.6041541082.8664487721.1742.39447238092-110-18-15Abs.95-5910-6916371902-290-9-852-92-2-32-34-41-75-70Pct.9%-5%1%-17%9%95%2%3%1%-2%3%-2%-11%0%-4%0%-8%37%-37%--
1.1201.23990933020176582.6941561062.9564578571.1722.48647041258-151-93-85
1. kvartal2012NøgletalIndtjeningsgrad (EBITDA margin)Overskudsgrad (EBIT margin)Egenkapitalforrentning (ROE) p.a.Afkast af investeret kapital efter skat (ROIC efter skat) p.a.Gearing p.a.SoliditetsgradRentedækningYderligere oplysningerGennemsnitligt antal fuldtidsbeskæftigedeAntal togrejser (1.000 rejser)Antal togkm (1.000 km)1
201118,13,5-0,91,56,325,80,9
2
17,42,2-6,60,76,520,60,5
9.35853.50819.902
9.80853.49722.004
-45011-2.102
-5%0%-10%
3
I modsætning til de danske aktiviteter er de internationale aktiviteter (inklusive DSB Øresund) baseret på bruttokontrakter.Dette indebærer, at trafikudbyderen modtager billetindtægterne og samtidig afregner en trafikkontraktbetaling for togdriften tiltogoperatøren.23
Jf. bilag for nøgletalsdefinitioner.
Antal togrejser i 2011 er i forhold til tidligere offentliggjorte tal reduceret med 648 tus. rejser som følge af endeligrejseopgørelse.
5
Beretning
Koncernes resultat før skat udgjorde et underskud på 93 mio. kr. i 1.kvartal 2012, balancesummen udgjorde 24,8 mia. kr. og den rentebæ-rende gæld 12,1 mia. kr.FinansieltUnderskud på 93 mio. kr.Koncernens resultat før skat udgjorde et under-skud på 93 mio. kr. i 1. kvartal 2012 sammenlig-net med et underskud på 18 mio. kr. i 2011.Resultat før skat i 1. kvartal 2012 inkluderer hen-sættelser til fratrædelsesordninger indgået pr. 31.marts 2012. Korrigeret for disse hensættelserudgjorde resultat før skat i 1. kvartal 2012 etunderskud på 33 mio. kr.Den negative udvikling i det korrigerede resultatfør skat skyldes blandt andet stigende omkostnin-ger, eksempelvis erstatningsmateriel for mang-lende IC4-togsæt og øgede omkostninger somfølge af udrulningen af rejsekortet. Øgede ind-tægter som følge af flere kunder i Fjern- & Regio-naltog og S-tog har delvist modvirket omkost-ningsstigningen. Hertil kommer, at af- og ned-skrivningerne er steget, idet ibrugtagning af rej-sekortet og IC4-togsæt i 2011 alene påvirkederesultatet for en del af året. Den økonomiskeeffekt af de besluttede effektiviseringsindsatser vilførst indtræde i andet halvår af 2012.Der er i 1. kvartal 2012 anvendt 7 mio. kr. af denhensættelse på 303 mio. kr. vedrørende DSB VästAB, som blev indregnet i årsregnskabet for 2011.Beløbet er anvendt til delvis dækning af driftsun-derskud i DSB Väst AB. Driften blev overtaget afen ny operatør den 1. maj 2012. Den resterendebogførte værdi af hensættelsen udgjorde herefter296 mio. kr. pr. 31. marts 2012. Den endeligeregulering afventer slutopgørelse af stillede ga-rantier mv.Aktiviteterne i DSBFirst Sverige blev afviklet medkøreplansskiftet den 11. december 2011, hvorVeolia Transport Sverige overtog den svenske delaf Øresundstrafikken. DSB opererer herefter, un-der det nye navn DSB Øresund A/S, den danskedel af Øresundstrafikken på Kystbanen og Ka-strupbanen. Den svenske del af Øresundstrafikkener således ikke indeholdt i 1. kvartal 2012.Den rentebærende gæld var på samme niveausom ved udgangen af 2011 og udgjorde 12.147mio. kr. ultimo 1. kvartal 2012.Nettoomsætningen steg med 3 procentI 1. kvartal 2012 var nettoomsætningen i DSB-koncernen 2.694 mio. kr. (2.604 mio. kr.), hvilketsvarer til en stigning på 3 procent.Passagerindtægterne udgjorde 1.120 mio. kr.(1.025 mio. kr.), hvilket var en stigning på 95 mio.kr. Udviklingen skyldes kundevæksten i både S-tog og i Fjern- & Regionaltog.Indtægter fra trafikkontrakter er faldet med 59mio. kr. og udgjorde 1.239 mio. kr. i 1. kvartal2012 (1.298 mio. kr.). Faldet skyldes primærtoverdragelsen af den svenske del af Øresundstra-fikken i december 2011, hvilket dog delvist opve-jes af aktivitestsudvidelsen i Uppsalaområdet ijuni 2011 (Upptåget).Salg af kioskvarer mv. er steget med 9 procent iforhold til 1. kvartal 2011 og udgjorde 201 mio.kr. (185 mio. kr.). Væksten skyldes blandt andettransformeringen af Kort & Godt-butikker til 7-Eleven.
6Salg af reparation og vedligeholdelse af togmate-riel mv. til eksterne kunder udgjorde 76 mio. kr. i1. kvartal 2012 (39 mio. kr.). Væksten på 37 mio.kr. kan primært henføres til overdragelsen af densvenske del af Øresundstrafikken til Öresundstra-fiken, der køber vedligeholdelsesydelser hos DSB.Således var betalingen for vedligeholdelsen af desvenske Öresundstog i 2011 indeholdt i den tra-fikkontraktbetaling, som DSBFirst Sverige ABmodtog.Udlejning af togmateriel udgjorde 58 mio. kr. (57mio. kr.). Aktiviteten omfatter udlejning af Øre-sundstogsæt til Trafikstyrelsen, der som trafikud-byder stiller dem til rådighed for DSB Øresund tildriften af Kystbanen og Kastrupbanen..Arbejde udført for egen regning og opført underaktiver steg med 2 mio. kr. og udgjorde 156 mio.kr. i 1. kvartal 2012.Andre driftsindtægter udgjorde 106 mio. kr. i 1.kvartal 2012 (108 mio. kr.).Stigende omkostningerOmkostninger udgjorde i alt 2.486 mio. kr. i 1.kvartal 2012 (2.394 mio. kr.).Omkostninger til råvarer og hjælpematerialerudgjorde 457 mio. kr. (448 mio. kr.). Stigningenpå 9 mio. kr. skyldes hovedsageligt omkostnings-udviklingen i de udenlandske operationer, vare-forbrug af kioskvarer samt den generelle prisud-vikling. Disse forhold modvirkes delvist af over-dragelsen af den svenske del af Øresundstrafikkenved udgangen af 2011.Andre eksterne omkostninger steg med 85 mio.kr. og udgjorde 857 mio. kr. i 1. kvartal 2012.Udviklingen er påvirket af udfordringerne medleveringen af IC4-togsættene, herunder omkost-ninger til erstatningsmateriel, samt omkostnings-udviklingen i de udenlandske operationer. Om-vendt medvirker det fortsatte fokus på omkost-ningerne inden for de administrative funktioner tilat reducere omkostningerne.Personaleomkostninger faldt i 1. kvartal 2012med 2 mio. kr. til 1.172 mio. kr. (1.174 mio. kr.).Udviklingen er sammensat af en række modsat-rettede forhold, herunder færre personaleom-kostninger som følge af overdragelsen af densvenske del af Øresundstrafikken ved udgangen af2011 og et stabilt lønomkostningsniveau i Dan-mark, afledt af en række initiativer, herunder enrestriktiv ansættelsespolitik indført i 2011 samtgenerelt færre stillinger inden for det administra-tive område. Omvendt er 1. kvartal 2012 påvirketaf hensættelser til fratrædelsesordninger indgåetpr. 31. marts 2012, og overtagelsen af driften afUpptåget i juni 2011.Af- og nedskrivningerAf- og nedskrivninger er steget med 32 mio. kr.og udgjorde 412 mio. kr. (380 mio. kr.). Stig-ningen skyldes primært øgede afskrivninger, idetibrugtagning af rejsekortet og IC4-togsæt i 2011alene påvirkede resultatet for en del af året.Finansielle posterI 1. kvartal 2012 udgjorde de finansielle posternetto en omkostning på 151 mio. kr. (110 mio.kr.). Stigningen skyldes primært, at finansielleposter i 1. kvartal 2011 var påvirket af aktiveringaf renter i forbindelse med anlægsarbejder .Udvikling i nøgletalleneResultatudviklingen påvirkede nøgletallene nega-tivt. Det generelle niveau af nøgletallene var såle-des ikke tilfredsstillende.Indtjeningsgraden er faldet fra 18,1 til 17,4. Til-svarende er overskudsgraden faldet fra 3,5 til 2,2.Egenkapitalforrentningen var -6,6 i 1. kvartal2012 (-0,9).Afkast af investeret kapital efter skat (ROIC efterskat) er 0,7 procent i 1. kvartal 2012, hvilket er etfald på 0,8 sammenlignet med den tilsvarendeperiode i 2011.Gearing udgjorde 6,5 i 1. kvartal 2012 (6,3).Soliditetsgraden var med 20,6 procent pr. 31.marts 2012 lavere end ved udgangen af 1. kvartal2011 (25,8).Rentedækningen udgjorde 0,5 i 1. kvartal 2012sammenlignet med 0,9 sidste år.BalanceposterKoncernens balancesum udgjorde 24.808 mio. kr.pr. 31. marts 2012 i forhold til 24.710 mio. kr.ultimo 2011, hvilket svarer til en stigning på 98mio. kr.Den rentebærende gæld udgjorde 12.147 mio. kr.ved udgangen af 1. kvartal 2012 (12.172 mio. kr.ultimo 2011).Egenkapital og minoritetsinteresser i alt udgjorde5.112 mio. kr. (5.113 mio. kr. ultimo 2011).Hensatte forpligtelser er faldet fra 2.044 mio. kr.ultimo 2011 til 2.027 mio. kr. pr. 31. marts 2012.
7Antal medarbejdereDet gennemsnitlige antal fuldtidsbeskæftigede var9.358 i 1. kvartal 2012, hvilket er et fald på 450medarbejdere i forhold til 1. kvartal 2011. Udvik-lingen skyldes de svenske aktiviteter. Hertil kom-mer færre medarbejdere i de centrale danskefunktioner, der dog modvirkes af flere ansattevedrørende færdiggørelsen af IC4.Forventninger til 2012Forventningen til resultat før skat for 2012 erfortsat et underskud. Forventningen er uændret iforhold til forventningerne udmeldt i forbindelsemed årsregnskabet for 2011.der på 4 procent og i antallet af togrejser pr.medarbejder på 7 procent. Omkostninger pr. tog-kilometer er i 1. kvartal 2012 steget med 4 pro-cent i forhold til samme periode i 2011. Omkost-ninger pr. togkilometer er påvirket af hensættel-sen til fratrædelsesordninger.
Tog til tidenOmfanget af forsinkelser var i 1. kvartal 2012 pådet laveste niveau i mange år og var indenfor demål, der fremgår af aftalen med Transportministe-riet, på maksimalt 5,59 min. for Fjern- & Regio-naltog og 2,29 min. for S-Tog.ForsinkelserFjern- & Regionaltog-Procent
ProduktivitetForbedret økonomiDSB har udarbejdet en plan for de kommende år,som skal forbedre DSB’s økonomi med en milliardkroner. Planen omfatter i 2012 en række projek-ter, der resulterer i lavere lønomkostninger gen-nem frivillige fratrædelsesordninger for seniorer,afskedigelser blandt personalet, intern omplace-ring samt en restriktiv genansættelsespolitik.Foruden at reducere i lønomkostningerne beslut-tede DSB's ledelse i 2011 yderligere at effektivi-sere og professionalisere DSB's indkøb, hvilket vilhave økonomisk effekt allerede i 2012, samt atsætte hovedsædet i Sølvgade til salg og samle aladministration i København i ét domicil. Herud-over har DSB’s ledelse besluttet at lukke DSBRejsebureau med henblik på økonomiske bespa-relser.Frivillige fratrædelsesordningerDSB har pr. 1. maj 2012 opgjort andelen af frivilli-ge fratrædelsesordninger til seniorer til 207 fuld-tidsbeskæftigede. Besparelseseffekten af de frivil-lige ordninger er opgjort til 106 mio. kr. i helårsef-fekt.Tabel 1: Produktivitet i de danske aktiviteter1. kvartal2012Antal togkm. pr. medarbejderAntal togrejser pr. medarbejderOmkostninger pr. togkilometer1.8145.48214920111.7395.110143VækstAbs.753726Pct.4%7%4%
15,0
10,0
5,0
0,0
2011
2012
Mål i trafikkontrakt
For Fjern- & Regionaltog er omfanget af forsinkel-1ser forbedret med ca. 50 procent, mens S-tog erforbedret med ca. 20 procent – begge i forhold til1. kvartal 2011.ForsinkelserS-tog-Procent
15,0
10,0
5,0
0,0
2011
2012
Mål i trafikkontrakt
Den positive udvikling har baggrund i et tæt sam-arbejde med Banedanmark, der blandt andet erudmøntet i en robust køreplan, en fokuseret ind-sats i lokale præcisionsgrupper, og færre fejl påDSB’s togmateriel. Endeligt har den milde vinterpåvirket togtrafikken positivt.
Da DSB er ophørt med de svenske aktiviteter iDSB First Sverige og DSB Väst udarbejdes der ikkeproduktivitetsnøgletal for de svenske aktiviteter,men alene for de danske aktiviteter.På de danske strækninger har der været en positivudvikling i antallet af togkilometer pr. medarbej-
1
Definitioner vedr. forsinkelser:
Rettidighedener defineret som det relative antal tog, der er ankommet til perron inden for defastsatte krav. Antalforsinkelserberegnes som 100 fratrukket den opgjorte rettidighed.Operatørrettidighedenberegnes alene på baggrund af forhold, som operatøren er ansvarligfor. Den rettidighed som passagererne oplever (denkundeoplevede rettidighed)bliver måltud fra, hvor forsinkede togene er, uanset årsag og ansvar.
8DSB Øresund havde i 1. kvartal 2012 en operatør-rettidighed på 98,7 procent, hvilket opfylder kra-vet i trafikkontrakten.menlignet med 1. kvartal 2011. Stigningen kanprimært henføres til bil- og togtrafik, mens flytra-fikken er faldet.DSB's markedsandel over Storebælt var på 28procent i 1. kvartal 2012, sammenlignet med 29procent i samme kvartal af 2011.Ifølge Vejdirektoratets seneste statistik havdebiltrafikken en stigning på 1,6 procent i forhold til2010.Fjern- & RegionaltogFjern- & Regionaltog havde 12,2 mio. kunder i 1.kvartal 2012, hvilket var en stigning på 0,4 mio.eller 3 procent i forhold til 1. kvartal 2011. I 2012var der en kundevækst på 6 procent over Store-bælt og 4 procent for Fyn og Jylland. På Sjællandvar der en fremgang på 1 procent.Udviklingen skyldes et fokuseret arbejde medprisparametre i forhold til både erhvervs-, fritids-og pendlermarkedet, understøttet af målrettedekampagner især gennem loyalitetsprogrammerne+More og Work Plus. Hertil kommer særlige Ud-dannelseskort og Ungdomstilbud som for eksem-pel HyperCard, understøttet af fordelsprogram-met Wild Card.Hertil kommer lettere adgang til billetkøb gennemelektroniske medier, herunder DSB’s nye mobil-applikation, der anvendes til at købe mellem3.000 og 5.000 rejser om dagen, og er downloa-det af 350.000 danskere.S-togS-tog har i 1. kvartal 2012 haft 27,4 mio. kunder,svarende til en kundevækst på 6 procent sam-menlignet med 1. kvartal 2011. Aldrig tidligerehar så mange kunder rejst med S-toget, hvilketblandt andet kan henføres til en robust produkti-on med en generel høj regularitet, samt en rækkeinitiativer knyttet til den kombinerede brug afcykel og S-tog. Hertil kommer nye billettyper someksempelvis mobilapplikationerne Mobilbillet ogMobilklippekort, der i hovedstadsområdet benyt-tes af kunderne til billetkøb ca. 4.000 gange omdagen, blandt andet gennem det internet der nu erved at blive genetableret i en stor del af S-togene.DSB ØresundI 1. kvartal 2012 havde DSB Øresund 5,6 mio.kunder, hvilket var på niveau med samme periodeaf 2011.DSB har forsøgt at imødekomme kundernes be-rettigede kritik af rettigheden og ændret kørepla-nen i august 2011. I 1. kvartal 2012 havde DSB
KunderDen positive udvikling i antallet af forsinkelserforventes på længere sigt at betyde en forbedringi kundetilfredsheden. Kundetilfredsheden var dogstort set udforandret fra 1. kvartal 2011 til 1 kvar-tal 2012.Tabel 2: Kundetilfredshed1. kvartal2012Kundetilfredshed (gennemsnit)Tilfredshed med rejsen (fjern- ogregionaltog)Tilfredshed med fjern- ogregionaltog genereltTilfredshed med rejsen (S-tog)Tilfredshed med S-tog generelt7,57,96,97,97,220117,37,56,87,57,3VækstAbs.0,20,50,10,3-0,1Pct.3%6%2%4%-1%
Der er i 1. kvartal 2011 foretaget 45 mio. rejsermed DSB på det danske marked. I forhold tilsamme periode i 2011 svarede det til en vækst på4 procent eller 1,9 mio. rejser. Det var endnu engang historisk gode rejsetal. I hele DSB-koncernenvar antallet af kunder på niveau med sidste år.Det samlede antal internationale kunder faldt med4,3 mio. til 8,3 mio. svarende til en nedgang på 34procent. Udviklingen var samlet set påvirket afoverdragelsen af den svenske del af Øresundstra-fikken i december 2011.Tabel 3: Antal kunder1.000 kunderFjern- & RegionaltogØst (Sjælland)Vest (Jylland og Fyn)Øst/Vest (over Storebælt)ØvrigeDSB Øresund (Kystbanen/Kastrupbanen)S-togKunder i Danmark i altKunder i Sverige i alt1
1. kvartal201212.2456.0793.8332.1381955.63427.35845.2377.2411.030-53.5082011211.8836.0043.6812.0091895.63225.85543.37011.5281.0002.40153.497
VækstAbs.36275152129621.5031.867-4.287302.40111Pct.3%1%4%6%3%0%6%4%-37%3%-0%
Kunder i Tyskland i altEliminering1
Antal kunder i alt1Kunder, so m
kører på tværs af landegrænser, indgår i antal kunder i hvert land. I den samlede o pgørelse fo rDSB -ko ncernen elimineres i 201 fo r det antal kunder, so m ingen på- o g afstigning har under rejsen.1to grejser i 201 er i fo rho ld til tidligere o ffentliggjo rte tal reduceret med 62 tus. rejser i Fjern- &1Regio nalto g (so m følge af endelig rejseo pgørelse) samt 533 tus. flere rejser i S-to g (so m resultat af ændreto pgørelsesmeto de).
2A ntal
Udvikling i persontrafikken i DanmarkI 2012 steg det samlede antal rejser over Store-bælt (tog, fly, bil og bus) med ca. 3 procent sam-
9Øresund en operatørrettidighed på 98,7 procent,hvilket opfyldte kravet i trafikkontrakten.TysklandDSB's aktiviteter i Tyskland består af rejser meddet tyske operatørselskab VIAS. VIAS driverOdenwaldbahn i Frankfurt am Main-området ogRheingau-strækningen fra Frankfurt am Main tilKoblenz. VIAS havde i 1. kvartal 2012 i alt 1,0mio. kunder.Indtægter fra togservice udgjorde 9 mio. kr. (10mio. kr.).Salg af reparation og vedligeholdelse af togmate-riel mv. (salg af energi) udgjorde 24 mio. kr. (22mio. kr.).Udlejning af togmateriel er steget med 1 mio. kr.og udgjorde 58 mio. kr. (57 mio. kr.). Aktivitetenomfatter udlejning af Øresundstogsæt til Trafik-styrelsen, der som trafikudbyder stiller dem tilrådighed for DSB Øresund til driften af Kystbanenog Kastrupbanen.Resultat før af- og nedskrivninger steg med 25mio. kr. og udgjorde 132 mio. kr. (107 mio. kr.).Udviklingen skyldes dels de højere passagerind-tægter, dels de stigende omkostninger som følgeaf udfordringerne omkring IC4-leverancen.Resultat af primær drift udgjorde et underskud på34 mio. kr. sammenlignet med et underskud på 32mio. kr. i 1. kvartal 2011. Udviklingen kan udoverdet ovenfor anførte henføres til helårseffekten afibrugtagning af rejsekortet og IC4-togsæt i 2011.Den samlede produktion udgjorde 9,7 mio. togki-lometer i 1. kvartal 2012, hvilket er 3 procentmere end i 1. kvartal 2011.S-togTabel 5: S-togBeløb i mio. kr.1. kvartal20126213173041964036028015312745,127.3584.03320115952833121961436025414910542,725.8554.054VækstAbs.2634-8-26-26-4222,41.503-21Pct.4%12%-3%-4%-10%-3%21%6%6%-1%
SegmenterFjern- & RegionaltogTabel 4: Fjern- & RegionaltogBeløb i mio. kr.NettoomsætningPassagerindtægterIndtægter fra trafikkontraktSalg af kioskvarer mv.Salg af reparation og vedligeholdelse aftogmateriel mv.Udlejning af togmaterielAndre driftsindtægter og arbejde udført foregen regningIndtægter i altOmkostninger i altResultat før af- og nedskrivningerAf- og nedskrivningerResultat af primær driftIndtjeningsgradAntal togrejser (1.000 rejser)Antal togkm (1.000 km)1. kvartal20121.19780430292458441.2411.109132166-3411,012.2459.73920111.124742293102257341.1581.051107139-329,511.8839.477VækstAbs.73629-1211083-5825-27-21,5362262Pct.6%8%3%-10%9%2%29%7%-6%23%-19%-6%16%3%3%
Nettoomsætningen i Fjern- & Regionaltog er ste-get med 73 mio. kr. i forhold til 1. kvartal 2011.Passagerindtægter udgjorde i alt 804 mio. kr. (742mio. kr.), hvilket var en stigning på 62 mio. kr.Væksten skyldes stigningen i antallet af passage-rer samt en højere gennemsnitspris.Indtægter fra den med staten indgåede trafikkon-trakt er steget med 9 mio. kr. eller 3 procent iforhold til 1. kvartal 2011 (293 mio. kr.). Udviklin-gen var påvirket af stigende indtægter fra trafik-kontrakt som følge af ibrugtagning af flere IC4-2togsæt , delvist modvirket af de forudsætningerom effektiviseringer, som er indarbejdet i trafik-kontrakten, og som medfører en reduktion i ind-tægterne over kontraktperioden.
NettoomsætningPassagerindtægterIndtægter fra trafikkontraktAndre driftsindtægter og arbejde udført foregen regningIndtægter i altOmkostninger i altResultat før af- og nedskrivningerAf- og nedskrivningerResultat af primær driftIndtjeningsgradAntal togrejser (1.000 rejser)Antal togkm (1.000 km)
2
Forsinkelsen af IC4-togsættene har medført mindre afskrivninger mv. i forhold til de
forudsætninger, som lå til grund for den trafikkontrakt, der er indgået med Staten. De mindreafskrivninger mv. er således blevet modsvaret af en reduktion i de indtægter fra trafikkontrak-ten, som DSB modtager fra Staten. Ved ibrugtagning af et IC4-togsæt forøges indtægterne fratrafikkontrakten tilsvarende.
Nettoomsætningen i S-tog steg med 26 mio. kr.svarer til 4 procent i forhold til 1. kvartal 2011.Passagerindtægterne udgjorde 317 mio. kr. (283mio. kr.) i 1. kvartal 2012, hvilket svarede til enstigning på 34 mio. kr. eller 12 procent. Stigningenskyldes en betydelig vækst i antallet af kundersamt en højere gennemsnitspris.Indtægter fra den med staten indgåede trafikkon-trakt er reduceret med 8 mio. kr. til 304 mio. kr.(312 mio. kr.). Udviklingen var primært en konse-
10kvens af de forudsætninger om effektiviseringer,som er indarbejdet i trafikkontrakten, og sommedfører en reduktion i indtægterne over kon-traktperioden.Resultat før af- og nedskrivninger udgjorde 280mio. kr. (254 mio. kr.). Stigningen på 26 mio. kr.skyldes i særdeleshed den positive udvikling iantal kunder.Resultat af primær drift er steget tilsvarende.Tabel 8: DSB Øresund
forhold til 1. kvartal 2011. Udviklingen kan pri-mært henføres til øget salg som følge af overgan-gen til 7-Eleven-konceptet. Provisionsindtægterneudgjorde 42 mio. kr. i 1. kvartal 2012 (42 mio.kr.).Resultat før af- og nedskrivninger er steget med 5mio. kr.DSB Øresund1
Produktionen, opgjort som antal togkilometer, erfaldet med knap 1 procent i forhold til 1. kvartal2011, hvilket primært skyldes reduceret kørselom aftenen på grund af ombygningen af Nørre-port.DSB VedligeholdTabel 6: DSB VedligeholdBeløb i mio. kr.Nettoomsætning: Salg af reparation ogvedligeholdelse af togmateriel mv.Andre driftsindtægter og arbejde udført foregen regningIndtægter i altOmkostninger i altResultat før af- og nedskrivningerAf- og nedskrivningerResultat af primær driftIndtjeningsgrad1. kvartal2012440344338360114913,620114225427413141313,3VækstAbs.18-216304624810,3Pct.4%-40%4%7%-15%--
1. kvartalBeløb i mio. kr.NettoomsætningPassagerindtægterIndtægter fra trafikkontrakterSalg af reparation og vedligeholdelse aftogmateriel mv.Andre driftsindtægter og arbejde udført foregen regningIndtægter i altOmkostninger i altResultat før af- og nedskrivningerAf- og nedskrivningerResultat af primær driftIndtjeningsgrad1A ktiviteterne
Vækst2
20121771113636183198-15--15-8,5
2011
Abs.-522-9945-41-9379-14--14-8,1
Pct.-23%-200%-47%250%-87%-34%29%----
229-12121847276277-1--1-0,4
i DSB Øresund er i fællesskab ejet af DSB o g FirstGro up. FirstGro up ejer 30 pro cent, mens DSB ejer 70
pro cent.2Inklusive
DSB First Sverige i 201 .1
Aktiviteten er etableret som en selvstændig til-knyttet virksomhed fra primo 2011. Salg af repa-ration og vedligeholdelse af togmateriel mv. ud-gjorde 440 mio. kr. (422 mio. kr.) i 1. kvartal2012, hvilket svarer til en stigning på 18 mio. kr.eller 4 procent. Væksten skyldes større salg afvedligeholdelsesopgaver, herunder salg til DSBØresund, som videresælger disse ydelser til dennye operatør af den svenske del af Øresundstra-fikken, Veolia Transport Sverige.Kort & GodtTabel 7: Kort & GodtBeløb i mio. kr.NettoomsætningSalg af kioskvarer mv.ProvisionsindtægterAndre driftsindtægter og arbejde udført foregen regningIndtægter i altOmkostninger i altResultat før af- og nedskrivningerAf- og nedskrivningerResultat af primær driftIndtjeningsgrad1. kvartal20122341924222362297163,020112181764222202182200,9VækstAbs.16160016-115162,1Pct.7%9%0%0%7%-5%250%50%--
For at kunne opretholde en stabil drift af Øre-sundstrafikken blev DSBFirst rekonstrueret pr. 1.august 2011. Aktiviteterne i DSBFirst Sverige blevafviklet med køreplansskiftet den 11. december2011, hvor Veolia Transport Sverige overtog densvenske del af Øresundstrafikken. DSB operererherefter, under det nye navn DSB Øresund A/S,den danske del af Øresundstrafikkken på Kystba-nen og Kastrupbanen. Den svenske del af Øre-sundstrafikken er således ikke indeholdt i 1. kvar-tal 2012, hvilket påvirker udviklingen sammenlig-net med 1. kvartal 2011.I 1. kvartal 2012 udgjorde nettoomsætningen iDSB Øresund 177 mio. kr. (229 mio. kr.), hvilketsvarer til et fald på 52 mio. kr.Salg af reparation og vedligeholdelse af togmate-riel steg med 45 mio. kr. til 63 mio. kr. i 1. kvartal2012 (18 mio. kr.). DSB Øresund videresælgervedligeholdelsesydelser (fra DSB Vedligehold) tilden nye operatør af den svenske del af Øresunds-trafikken, Veolia Transport Sverige.Indtægter fra trafikkontrakter udgjorde 113 mio.kr. (212 mio. kr.), hvilket var et fald på 99 mio. kr.i forhold til 1. kvartal 2011.Resultat før af- og nedskrivninger i DSB Øresundudgjorde et underskud på 15 mio. kr. (-1 mio. kr.)
Salg af kioskvarer mv. udgjorde 192 mio. kr. (176mio. kr.), hvilket var en stigning på 16 mio. kr. i
11Resultat af primær drift udgjorde ligeledes et un-derskud på 15 mio. kr. i 1. kvartal 2012 (-1 mio.kr.).DSB SverigeTabel 9: DSB SverigeBeløb i mio. kr.Nettoomsætning: Indtægter fratrafikkontrakterAndre driftsindtægter og arbejde udført foregen regningIndtægter i altOmkostninger i altResultat før af- og nedskrivningerAf- og nedskrivningerResultat af primær driftIndtjeningsgrad1 Ekskl. DSB First Sverige o g DSB Øresund.)1
Anvendt regnskabspraksisDelårsrapporten for den selvstændige offentligevirksomhed DSB er aflagt i overensstemmelsemed årsregnskabslovens bestemmelser for klasseD virksomheder og lov om den selvstændige of-fentlige virksomhed DSB og om DSB S-tog A/S.Præsentation i balancen af den indregnede dags-værdi af afledte finansielle instrumenter er i 2012ændret således, at præsentationen af dagsværdi-erne for instrumenter anvendt til regnskabsmæs-sig sikring af langfristede lån nu følger opdelingenimellem kort- og langfristet del af de sikrede lån.Dagsværdi af sikringsinstrumenter relateret tillangfristede lån er nu præsenteret som Andretilgodehavender under finansielle anlægsaktiverhenholdsvis Øvrige langfristede gældsforpligtelserunder langfristede gældsforpligtelser. Tidligereblev dagsværdien af alle sikringsinstrumenterpræsenteret som Andre tilgodehavender underomsætningsaktiver henholdsvis Anden gæld underkortfristede forpligtelser.Ændringen har ingen effekt på aktiver i alt, gælds-forpligtelser i alt, egenkapital, periodens resultateller pengestrømsopgørelse. Der er foretagettilpasning af sammenligningstal.Der er i øvrigt ikke foretaget andre ændringer ianvendt regnskabspraksis i forhold til årsrappor-ten for 2011.
1. kvartal201216612178208-30--30-18,120111378145158-13--13-9,5
VækstAbs.29433-50-17--17-8,6Pct.21%-23%-32%-131%--131%-91%
DSB Sverige består af følgende operationer:Roslagsbanan i Stockholmsområdet, DSB Smålandi Jönköpingområdet, DSB Uppland uden for Stock-holm (siden juni 2011) samt DSB Väst i og om-kring Göteborg. DSB overdrog den 1. maj 2012trafikken, opereret af DSB Väst AB, til SJ.I 2012 udgjorde indtægter fra trafikkontrakter 166mio. kr., hvilket var en stigning på 29 mio. kr. iforhold til 1. kvartal 2011. Stigningen kan henfø-res til den nye operation i juni 2011, Upptåget.Resultat af primær drift udgjorde et underskud på30 mio. kr., hvilket primært kan henføres til forstore omkostninger i de nye operationer blandtandet lønomkostninger, som var meget større endførst antaget.Roslagsbanan levede resultatmæssigt op til for-ventningerne, mens resultaterne i DSB Smålandog DSB Uppland er negativt påvirket af størreopstartsomkostninger end forventet.DSB TysklandTabel 10: DSB Tyskland1. kvartalBeløb i mio. kr.2012Nettoomsætning: Indtægter fratrafikkontrakterAndre driftsindtægter og arbejde udført foregen regningIndtægter i altOmkostninger i altResultat før af- og nedskrivningerAf- og nedskrivningerResultat af primær driftIndtjeningsgrad51152502113,9201150252502204,0Abs.1-1----11-0,1Pct.2%-50%----50%--3%Vækst
Indtægter fra trafikkontrakter udgjorde 51 mio.kr. i 1. kvartal 2012. Resultat før af- og nedskriv-ninger udgjorde 2 mio. kr. (2 mio. kr.), mens resul-tat af primær drift udgjorde 1 mio. kr. (0 mio. kr.)
12
Begivenheder indtruffet efter31. marts 2012DSB Väst AB og Västtrafik indgik i marts 2012 enaftale om, at regionaltogstrafikken i og omkringGöteborg overgår til en ny operatør den 1. maj2012.På virksomhedsmødet den 24. april 2012 blevHelge Israelsen og Carsten Gerner valgt til DSB’sbestyrelse. De to nye bestyrelsesmedlemmerafløste Lotte Littau Kjærgaard og Jens Iwer Peter-sen.Jesper T. Lok tiltrådte den 1. maj 2012 som admi-nistrerende direktør i DSB.Der er i øvrigt ikke indtruffet begivenheder efter31. marts 2012, som efter ledelsens vurdering harvæsentlig indvirkning på vurderingen af delårsrap-porten for 1. kvartal 2012.
Finanskalender 2012Forventet offentliggørelse af:Halvårsrapport 20123. kvartal 201223. august 201214. november 2012
Delårsrapporten for 1. kvartal 2012 findes påwww.dsb.dk.
13
LedelsespåtegningBestyrelse og direktion har dags dato behandlet og godkendt delårsrapporten for perioden 1. januar –31. marts 2012 for DSB.Delårsrapporten, der hverken er revideret eller reviewet af virksomhedens revisorer, er aflagt i overens-stemmelse med årsregnskabsloven og lov om den selvstændige offentlige virksomhed DSB og om DSB S-togA/S. Vi anser den valgte regnskabspraksis for hensigtsmæssig, således at delårsrapporten giver et retvisendebillede af koncernens aktiver, passiver og finansielle stilling pr. 31. marts 2012 samt af resultatet af koncer-nens aktiviteter og pengestrømme for perioden 1. januar - 31. marts 2012.Det er endvidere vores opfattelse, at delårsrapporten indeholder en retvisende redegørelse for udviklingen ikoncernens aktiviteter og økonomiske forhold, periodens resultat og koncernens finansielle stilling som hel-hed og en beskrivelse af de væsentligste risici og usikkerhedsfaktorer, som koncernen står over for.København, den 23. maj 2012
I direktionen
Jesper T. LokAdministrerende direktør
Jacob KjærØkonomidirektør
I bestyrelsen
Peter SchützeFormand
Annette SadolinNæstformand
Lars Andersen
Carsten Gerner
Helge Israelsen
Lilian Merete Mogensen
Andreas Hasle
Hans Christian Kirketerp-Møller
Preben Steenholdt Petersen
14Resultatopgørelse 1. januar - 31. martsBeløb i mio. kr.1. kvartal20122011VækstAbs.Pct.
IndtægterNettoomsætningArbejde udført for egen regning og opført under aktiverAndre driftsindtægterIndtægter i altOmkostningerOmkostninger til råvarer og hjælpematerialerAndre eksterne omkostningerPersonaleomkostningerOmkostninger i altResultat før af- og nedskrivningerAf- og nedskrivninger af immaterielle ogmaterielle anlægsaktiverResultat af primær driftFinansielle posterResultat efter skat i associerede virksomhederFinansielle indtægterFinansielle omkostningerFinansielle poster i altResultat før skatSkatSkat af periodens resultat *)Regulering af skat vedrørende tidligere årSkat i altPeriodens resultat-80-8-85-30-3-15505-70----467%-1911143-151-93-76109-110-18-125-34-41-75-83%-31%-37%-417%4578571.1722.4864704487721.1742.394472-9-852-92-2-2%-11%0%-4%0%2.6941561062.9562.6041541082.866902-2903%1%-2%3%
41258
38092
-32-34
-8%37%
Periodens resultat fordeles så ledes:DSBMinoritetsinteresserPeriodens resultat*) Skatteindtægt.-83-2-85-249-15
15
Balance - AktiverBeløb i mio. kr.31.03.201231.12.201131.3.2011
Immaterielle anlægsaktiverErhvervede rettighederStrategiske udviklingsprojekterØvrige udviklingsprojekterImmaterielle anlægsaktiver under udførelseImmaterielle anlægsaktiver i altMaterielle anlægsaktiverGrunde og bygningerTransportmaterielDriftsmateriel, inventar og andet udstyrMaterielle anlægsaktiver under udførelse ogforudbetalingerMaterielle anlægsaktiver i altFinansielle anlægsaktiverKapitalandele i associerede virksomhederAnsvarlig lånekapital i associerede virksomhederAndre kapitalandeleAndre tilgodehavenderFinansielle anlægsaktiver i altAnlægsaktiver i altVarebeholdningerTilgodehavenderTilgodehavender fra salg og tjenesteydelserTilgodehavender hos associerede virksomhederAndre tilgodehavenderPeriodeafgrænsningsposterTilgodehavender i altLikvide beholdningerOmsætningsaktiver i altAktiver i alt821-3423401.503221.87324.808574-6362241.434241.79824.710555397782411.6131712.12725.40012823818451.21222.93534811523717631.11622.9123406923217150397523.2733435.46811.3021.3922.95221.1145.51711.4251.4392.76721.1485.58611.2341.3493.70921.878461862691086094719122618464853-258109420
16Balance - PassiverBeløb i mio. kr.31.03.201231.12.201131.3.2011
EgenkapitalAnsvarlig kapitalOverført resultatForeslået udbytteEgenkapital i altMinoritetsinteresserEgenkapital og minoritetsinteresser i altHensatte forpligtelserAndre hensatte forpligtelserUdskudte skatteforpligtelserHensatte forpligtelser i altLangfristede gældsforpligtelserLangfristede lånAnsvarlig lånekapitalØvrige langfristede gældsforpligtelserLangfristede gældsforpligtelser i altKortfristede gældsforpligtelserKortfristet del af langfristede gældsforpligtelserKortfristede lånKreditinstitutterLeverandørgældAnden gældPeriodeafgrænsningsposterKortfristede gældsforpligtelser i altGældsforpligtelser i altPassiver i alt
4.76036005.120-85.112
4.76035905.119-65.113
4.7611.4813006.542-36.539
8431.1842.027
8771.1672.044
9991.4072.406
9.24261.44710.695
9.40761.32810.741
10.26861.19711.471
1.6471.3502058542.2177016.97417.66924.808
1.6411.0504811.0611.9855946.81217.55324.710
8863505116131.9117134.98416.45525.400
17EgenkapitalopgørelseBeløb i mio. kr.AnsvarligkapitalEgenkapital pr. 1. januar 2011Periodens resultatVærdiregulering af sikringsinstrumenter, primoVærdiregulering af sikringsinstrumenter, ultimoEgenkapital pr. 31. marts 2011Betalt udbytteKapitalnedsættelsePeriodens resultatValutakursregulering vedr. tilknyttede virksomhederVærdiregulering af sikringsinstrumenter, primoVærdiregulering af sikringsinstrumenter, ultimoEgenkapital pr. 31. december 2011Periodens resultatVærdiregulering af sikringsinstrumenter, primoVærdiregulering af sikringsinstrumenter, ultimoEgenkapital pr. 31. marts 20124.761---4.761--1----4.760---4.760Overførtresultat1.552-13387-4451.481--166-68111445-731359-85731-645360Foreslåetudbytte300---300-300-0---0---0Egenkapitali alt6.613-13387-4456.542-300-167-68111445-7315.119-85731-6455.120
18PengestrømsopgørelseBeløb i mio. kr.1. kvartal20122011VækstAbs.Pct.
Resultat af primær driftRegulering for ikke-likvide driftsposterAf- og nedskrivninger af immaterielle og materielle anlægsaktiverÆndring i andre hensatte forpligtelser, nettoAndre reguleringerGevinst og tab ved salg og skrotning af immaterielle og materielleanlægsaktiverFinansielle poster, betaltSelskabsskat, betaltPengestrømme fra driftsaktivitet før ændring i driftskapitalÆndring i driftskapitalen:Ændring i tilgodehavenderÆndring i varebeholdningerÆndring i leverandørgæld og anden gæld mv.Ændring i driftskapital i altPengestrømme fra driftsaktivitet i altKøb af immaterielle og materielle anlægsaktiver, ekskl. aktiverederenterSalg af immaterielle og materielle anlægsaktiver mv.Køb af finansielle anlægsaktiverIndskud af ansvarlig lånekapital i associeret virksomhedPengestrømme fra investeringsaktivitet i altPengestrømme fra drifts- og investeringsaktivitet i altProvenu ved optagelse af langfristede lånProvenu ved optagelse af kortfristede lånIndfrielse og afdrag på langfristede lånIndfrielse og afdrag på kortfristede lånPengestrømme fra finansieringsaktivitet i altÆndring i likvider i altLikvider primoLikvider ultimo
58
92
-34
-37%
412-34
380-81
3247
8%58%
-4-60-2370
11-69-2331
-159-39
-136%13%-12%
2-82418388
22561-4282613
-223-6928-264-225
-99%-113%--94%-37%
-3556-32-1-36226-300-52-248274-457-183
-645138--1-508105500--329-300-129-24-316-340
290-132-320146-79-500300277300377298-141157
45%-96%--29%-75%--84%-292%--45%46%
Likvider kan specificeres således:Likvide beholdningerKreditinstitutter22-205171-511-149306-87%60%
Pengestrømsopgørelsen kan ikke direkte udledes af resultatopgørelse og balance.
Resultatopgørelse fordelt på segmenter (1. januar - 31. marts 2012)
Segmentoplysninger afgives for forretningssegmenter, svarende til opdelingen i væsentlige geografiske og forretningsmæssige enheder. Segmentoplysningerne følger koncernens regnskabspraksis, risici oginterne ledelsesrapportering.
I DSB-koncernen er der foretaget eliminering for interne transaktioner.DSBØresund1
Beløb i mio. kr.
Fjern- &RegionaltogS-togKort & Godt
DSBVedligehold
Øvrigeinkl.elimineringer
DSBSverige
Øvrigeudland
DSB-koncernen
1. kvartal 201280430292458441.2411.109132166-34-74-10870484-57-1-2-1-16127496-15153111-280607-1536038322919864044323618319326175-17-513480-46-16-62------440-63-451--234--42304--113303317--1-2-166---12178208-30--30--30-51---15250211-11.1201.23920176582622.9562.48647041258-151-93
Passagerindtægter
Indtægter fra trafikkontrakter
Salg af kioskvarer mv.
Salg af reparation og vedligeholdelse af togmateriel mv.
Udlejning af togmateriel
Andre driftsindtægter og arbejde udført for egen regning
Indtægter i alt
Omkostninger i alt
Resultat før af- og nedskrivninger
Af- og nedskrivninger
Resultat af primær drift
Finansielle poster i alt
Resultat før skat
1. kvartal 2011742293102257341.1581.051107139-32-25-5747-5810514925436041314131-10614427195---422--312--218--2220218220-1-1283---1212-18-47276277-1--1--11294-43-4230145-26-1331077532-257-137---8145158-13--13--13-50---25250220001.0251.29818539572622.8662.39447238092-110-18
Passagerindtægter
Indtægter fra trafikkontrakter
Salg af kioskvarer mv.
Salg af reparation og vedligeholdelse af togmateriel mv.
Udlejning af togmateriel
Andre driftsindtægter og arbejde udført for egen regning
Indtægter i alt
Omkostninger i alt
Resultat før af- og nedskrivninger
Af- og nedskrivninger
Resultat af primær drift
Finansielle poster i alt
Resultat før skat
1
Inklusive DSBFirst Sverige i 2011.
19
20Hovedtal for resultatopgørelsen2012Beløb i mio. kr.PassagerindtægterIndtægter fra trafikkontrakterSalg af kioskvarer mv.Salg af reparation og vedligeholdelse af togmaterielUdlejning af togmaterielNettoomsætningArbejde udført for egen regning og opført under aktiverAndre driftsindtægterIndtægter i altOmkostninger i altResultat før af- og nedskrivningerAf- og nedskrivninger af immaterielle og materielle anlægsaktiverResultat af primær driftFinansielle poster nettoResultat før skatPeriodens resultat1. kvt.1.1201.23920176582.6941561062.9562.48647041258-151-93-854. kvt.1.2041.38520982582.9381092133.2602.992268493-225-124-349-32620113. kvt.1.0751.37421020582.737138802.9552.502453720-267-175-442-3192. kvt.1.1831.30621228582.787133843.0042.50450041783-132-49-341. kvt.1.0251.29818539572.6041541082.8662.39447238092-110-18-15
Egenkapital i altIndtjeningsgrad (EBITDA margin)Egenkapitalforrentning (ROE) p.a.Afkast af investeret kapital efter skat (ROIC efter skat) p.a.
5.12017,4%-6,6%0,7%
5.1199,1%-24,1%-5,3%
5.78016,6%-20,9%-4,1%
6.41317,9%-2,1%1,4%
6.54218,1%-0,9%1,5%
21
NøgletalsdefinitionerNøgletal o g benævnelser er udarbejdet i o verensstemmelse med 'A nbefalinger & Nøgletal 201 fra Den0'Danske Finansanalytikerfo rening.Indtjeningsgrad (EB ITDA margin) = resultat før af- o g nedskrivninger x 1 / netto o msætning00Overskudsgrad (EB IT margin) = resultat af primær drift x 1 / netto o msætning00Egenkapitalfo rrentning (ROE) = (perio dens resultat x 1 / gennemsnitlig egenkapital) p.a.00A fkast af investeret kapital efter skat (ROIC efter skat) = resultat af primær drift efter skat (NOP LA T) x 1 /00(gennemsnitlig egenkapital + gennemsnitlig netto rentebærende gæld) p.a.Gearing = netto rentebærende gæld / resultat før af- o g nedskrivninger p.a.So liditetsgrad = egenkapital x 1 / balancesum00Rentedækning = (resultat af primær drift + finansielle indtægter) / finansielle o mko stninger