Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del Bilag 345
Offentligt
1128053_0001.png
1128053_0002.png
1128053_0003.png
1128053_0004.png
1128053_0005.png
- AKT 243709 - BILAG 3 - [ Til TRU - Angående fordyrelse af Nykøbing Falster Omfartsvej
Transportministeriet
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJn r
3 0MAJ2012
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 7127 00
Til Transportudvalgets orientering vedlægges et aktstykke, som dags dato eroversendt til Finansudvalget med henblik på at øge bevillingen til anlægspro-jektet "Nykøbing Falster Omfartsvej".
Med venlig hilsen
Henrik Dam Kristensen
Transportministeriet
DatoJ. nr.
3 0 MAJ2012 -1444
2012
FinansudvalgetFolketingetChristiansborg1240 København K
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon417127 00
a. Transportministeriet anmoder om Finansudvalgets tilslutning til, at totaludgif-ten for anlægsprojektet "Nykøbing Falster Omfartsvej" forhøjes med 29,0 mio.kr. fra 228,1 mio. kr. til 257,1 mio. kr. (2012-priser), og at Vejdirektoratet der-med fortsætter projektet.Merudgiften dækkes af § 28.11.13. "Den centrale anlægsreserve".Forslaget medfører ikke udgifter ifinansåret.
b.
Nykøbing Falster omfartsvej er oprindeligt et amtsligt projekt, som statenovertog i forbindelse med kommunalreformen.Projektet vedrører anlæg af en 6 km østlig omfartsvej med forventet åbning u l -timo 2014. Omfartsvejen har til formål at aflaste byen for gennemkørende tra-fik, herunder bl.a. tung trafik til og fra Gedser Havn.Projektet tager udgangspunkt i det af amtet planlagte projekt - svarende tilførste etape af amtets hovedforslag. I forbindelse med Aftale om en grøn trans-portpolitik fra 2009 blev Vejdirektoratet tildelt 5 mio. kr. til en konsolidering afamtets beslutningsgrundlag. Endvidere blev der afsat en ramme på 400 mio.kr. til projektet.På baggrund af det opdaterede beslutningsgrundlag tiltrådte Finansudvalgetved akt 34 af 23. november 2010 igangsættelse af de forberedende arbejder påNykøbing Falster Omfartsvej, og i maj 2011 blev Lov nr. 458 om anlæg afNykøbing Falster Omfartsvej vedtaget.Projektet har på finansloven for 2012 en totaludgift på 228,1 mio. kr. (2012-priser), hvoraf 35,1 mio. kr. er placeret i den centrale anlægsreserve i henholdtil principperne i "Ny anlægsbudgettering". Den resterende del af rammen påde 400 mio. kr. er tidligere tilbageført til Infrastrukturfonden.Som det fremgår i "Status for anlægsprojekter på Transportministerietsområde" for 2. halvår 2011 er der i forbindelse med projekteringen af projektetkonstateret problemer med højtliggende grundvand m.v. Vejdirektoratet harderfor i den forbindelse foretaget ændringer og optimeringer inden foranlægslovens rammer med henblik på at begrænse merudgifterne hertil.
Side 2/3
Vejdirektoratet har siden haft projektet i udbud. Licitationsresultatet viser, attilbudspriserne er højere end forventet. Det økonomisk mest fordelagtige tilbudpå entrepriserne lå således væsentligt over Vejdirektoratets overslag indenlicitationen.Vejdirektoratet oplyser, at den primære årsag til fordyrelsen formentlig er en-treprenørernes usikkerhed vedr. grundvandsproblemer (såkaldt "blød bund"mv.). Vejdirektoratet vurderer umiddelbart, at merudgiften i forhold til dennuværende projektbevilling primært kan henføres til forskelle i omfanget ogprissætningen af jordarbejder, herunder kalkstabilisering, samt forskelle i vur-deringen af udgifter forbundet med håndtering af grundvand mv.Der er udarbejdet en opdateret risikovurdering af projektet. Ud over generellerisici for ekstraarbejder (i tilfælde af fx yderligere behov for jordarbejder, kalk-stabilisering mv.) kan der peges på følgende særlige risiko for projektet:• Risikoen for uventede arkæologiske fund, som kan give større forsinkel-ser og merudgifter.Vejdirektoratet har i forbindelse med de indkomne licitationsresultaterforetaget en vurdering af muligheder for yderligere billiggørelse af projektetved en ændring af projektet eller ved et fornyet udbud. Vejdirektoratetanbefaler, at der ikke foretages yderligere billiggørende ændringer i projektetsudformning og funktionalitet, idet det vil udgøre væsentlige ændringer iforhold til anlægsloven samt have stor lokal betydning og indebære væsentligekonsekvenser for trafiksikkerhed og fremkommelighed. Et fornyet udbud vildesuden føre til en forsinkelse af projektet med et år, dvs. fra 2014 til 2015,hvilket bl.a. er uhensigtsmæssigt i forhold til Scandlines planer om i 2012 atindsætte større færger til og fra Gedser. De større færger vil øge detrafikmængder, der indtil omfartsvejens åbning afvikles gennem NykøbingFalster.Hertil kommer, at projektet forventes at modtage EU-tilskud på op til 20 pet. afde afholdte anlægsudgifter. Projektet er imidlertid kun støtteberettiget til ogmed 2013. Da Vejdirektoratet endvidere ikke vurderer, at et nyt udbud vilmedføre en samlet set væsentligt bedre projektøkonomi, er detsammenfattende Vejdirektoratets vurdering, at det ikke vil værehensigtsmæssigt at gennemføre et nyt udbud.Den opdaterede totaludgift på grundlag af licitationsresultaterne udgør 257,1mio. kr. Heri indgår en ny reserve på 10 pet. til uforudsete udgifter. Detindebærer en merbevilling i forhold til den nuværende projektbevilling (ekskl.central reserve) på 64,1 mio. kr. Heraf finansieres 35,1 mio. kr. af den centralereserve i tilknytning til projektet. De resterende merbevillingsbehov på 29,0mio. kr. finansieres af den centrale reserve i øvrigt.
Side 3/3
Det skal bemærkes, at projektet kan opnå EU-støtte til udgifter afholdt til ogmed 2013, som med den forudsatte tidsplan forventes at udgøre ca. 30 mio.kr.Dette er ikke indregnet i budgetteringen. Der vil ved projektets afslutning skeen tilbageførsel af disse midler til Infrastrukturfonden, jf. principper om enrullende planlægning i aftale om en grøn transportpolitik af 29. januar 2009.Indtil en bevillingsmæssig afklaring er opnået, pågår der i projektet alene enfortsættelse af igangværende aktiviteter i begrænset omfang, idet etøjeblikkeligt stop ville medføre merudgifter for projektet.Den samlede merudgift afholdes i perioden 2013-2015 og optages derfor påfinansloven for 2013.c.Aktstykket forelægges under henvisning til Budgetvejledningens punkt 2.8.3.1,hvoraf det fremgår, at der skal ske forelæggelse af et anlægsprojekt, hvis total-udgiften øges med mindst 10 pet. eller mindst 10 mio. kr.Aktstykket forelægges nu, da Vejdirektoratet skal indgå kontrakter på deafholdte licitationer medio juni 2012.e.Under henvisning til ovenstående anmodes om Finansudvalgets tilslutning til,at totaludgiften for anlægsprojektet "Nykøbing Falster omfartsvej" forhøjesmed 29,0 mio. kr. fra 228,1 mio. kr. til 257,1 mio. kr. (2012-priser) finansieretaf den centrale anlægsreserve, og at Vejdirektoratet dermed fortsætterprojektet.Overførslen fra § 28.11.13 Den centrale anlægsreserve(Anlægsbev.)til §28.21.20 Anlæg af hovedlandeveje mv.(Anlægsbev.)optages på finansloven for2013.
f.
Finansministeriets tilslutning foreligger.
Henrik Dam Kristensen
efmn

0

L