Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2011-12, Transportudvalget 2011-12
ERU Alm.del Bilag 270, TRU Alm.del Bilag 343
Offentligt
1127785_0001.png
1127785_0002.png
1127785_0003.png
1127785_0004.png
1127785_0005.png
1127785_0006.png
1127785_0007.png
1127785_0008.png
1127785_0009.png
1127785_0010.png
1127785_0011.png
1127785_0012.png
1127785_0013.png
1127785_0014.png
1127785_0015.png
Folketingets Erhvervsudvalg og TrafikudvalgBesøg hos DFDS A/S23. maj 2012
Lars Bagge ChristensenFormand for Danmarks RederiforeningsErhvervsudvalgSenior Vice President, DS NORDEN A/S
Dansk skibsfart nu og i de kommende år•Dansk skibsfarts betydningfor Danmark•Vækstteam for Det BlåDanmark•Rammevilkår•Pirateri•Klima/miljø
Medlemmer inden for alle segmenter
Skibsfart er Danmarks mest globaliserede erhverv
15%
25 %
5%15 % 10 %
5%10%
10 %
5%
Fordeling af dansk skibsfarts aktivitet
Danmarks største eksporterhverv – og med enflåde i vækstHandelsflådens udvikling (100 BT ogderover)BT14.00012.00010.0008.0006.0004.0002.00001. jan200120032005200720092011maj2012
Skibsfartens valutaindsejling, bruttoMia. kr.2001801601401201008060402001993 1995 1997 1999 2001 2003 2005 2007 2009 2011
Der er en bredere maritim klynge omkringsøfartenDet Blå Danmarkbeskæftiger 100.000 +10% af produktionsværdien iDanmark25% højere aflønning endgennemsnittetEksportandel på 70%, 25% afdansk eksportProduktivitet 7% højere endgennemsnittet
Vækstteam for Det Blå DanmarkNedsat af• Erhvervs- og vækstminister Ole Sohn (SF)• Miljøminister Ida Auken (SF)• Uddannelsesminister Morten Østergaard (RV)Emner, teamet skal arbejde med• SWOT for Det Blå Danmark (primomaj)• Grøn skibsfart og grønne maritimeløsninger (primomaj)• Fastholdelse og tiltrækning af rederier ogmaritime virksomheder (ultimomaj)Medlemmer• Carsten Mortensen, D/S NORDEN (formand)• Thomas Knudsen, MAN Diesel og Turbo• Claus Jensen, Desmi• Lars Thrane, Thrane & Thrane• Søren Nørgaard Thomsen, ESVAGT• Britta Gammelgaard, CBS• Claus Jensen, Fornyelsesfonden (Dansk Metal)• Andreas Nordseth, SøfartsstyrelsenKonkrete anbefalinger til ministrene(september)• Kompetencer og innovation i Det BlåDanmark (ultimojuni)
Skibsfartens rammevilkår
• Særregler i Danmark, standard i detglobale rederierhverv. Anbefalet afEU, implementeret i flertallet afmedlemslandene (Tyskland, Frankrig,Spanien, England, Finland, Belgien,Holland, Irland, Malta, Cypern m.v.)• TonnageskatStabil beskatning, afhængig afaktivitetsniveauet.• DISNettoaflønning og beskæftigelse afdanske og udenlandske søfolk.
Nr. Land
BT(1.000)
TDW(1.000)173.589115.443101.33983.01767.58870.159
BTi pct.12,277,546,025,815,195,14
Antalskibe5.9714.1492.1182.7421.5881.713
123456
JapanKinaGrækenlandTysklandUSADanmark
119.84773.62858.82456.75650.66550.246
Pirateri – en stor udfordring•Fortsat stort problem for dansk oginternational skibsfart.•Skibene beskytter sig bedst muligt,både med passive forholdsregler:BMP4 (fx rapportering og pigtråd) ogaktive (private bevæbnede vagter).•Fortsat behov for militærtilstedeværelse.•Behov for kapacitetsopbygning på land– EU kan spille en vigtig rolle.
Klima – erhvervet foran politikerne•UNFCCCIkke udsigt til resultat
•IMOVedtog en klimapakke i 2011 og gjordedermed skibsfarten til verdens enesteglobalt klimaregulerede erhverv.
•EU forslag i 2012Hverken gavnligt for klimaet ellererhvervet
Skibsfarten – den mest klimavenligetransportform
Åbenhed og transparens60Flådestørrelse (Mdwt)50
40
CO2 Emission (Mtons)
30
Relativ reduktion (%)20
10
02008200920102011
Ballastvand – mål vs. midler?• IMO’s konvention om ballastvandforventes at træde i kraft i 2014• Konventionen betyder i princippet, atalle skibe skal behandle deresballastvand før udledning• Et serviceeftersyn af konventionen ersom minimum påkrævet før den kantræde i kraft.
Rammerne for nærskibsfartenskal også optimeres•Administrative byrder•Havneloven•Miljøregler•Alternative løsninger:Naturgas, røggasrensing
Copenhagen - capital of the oceans