Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del Bilag 341
Offentligt
Forslag til ny struktur påtrafiksikkerheden
Sikkerhedsråd i Danmark
Trafiksikkerhedens venner•Niels Erik Nielsen, Direktør KjøbenhavnsVognmandslaug•Kjeld H. Jensen, Miljøkonsulent, 3F•Ullaliv Friis, Dansk Fodgænger Forbund•Lone Krogsgaard, TrafiksikkerhedsmedarbejderSkanderorg Kommune•Jytte Ørum Nørup, Tidligere sekretariatslederfor Østjyllands Færdselssikkerhedsudvalg
Trafiksikkerhedsarbejde- skal fortsat gå på tre ben
Vejteknik
Kampagner oginformation
Politikontrol
Ingen af de tre indsatser kan udelades
Ny handlingsplan for trafiksikkerheden•Sikkerhedsråd – ny stærk organisation kangennemføre planen struktureret ud frakampagnetrekanten•Involvering, der betyder at flere interessenterfår mulighed for at samarbejde og bidrage•Aktører nævnt i bilaget giver bredesterepræsentation
Aktører – samspillet sikres••••StatKommunerInteresseorganisationerTrafikanter / borgere
Berørte myndigheder•••••••••JustitsministerietRigspolitiTransport og EnergiministerietUndervisningsministerietSkatteministerietFærdselsstyrelsenKommunerVejdirektoratet(Amterne: før kommunalreformen en vigtig aktør)
Ny struktur•SikkerhedsrådI stedet for•Regionale Færdselssikkerhedsudvalg
Forankring•Justitsministeriet•Rigspolitiet•Politikredse
Fordele ved ny struktur•••••Bevarer en stærk organisationMyndighedsrolle overfor trafikanterFortsat enighed om samarbejdsstrukturMyndighedsrolle også overfor KommunerSamarbejde med kommunale forvaltninger vialokalrådsforankring
Nye veje til trafiksikkerhed•Medindflydelse og medinddragelse•Nye løsninger på gammelkendte problemer•Dialogbaseret udviklingsfora
Alle børn er nogens prinser ….
..og prinsesser
Det betaler sig, at samarbejde•Samle forebyggelsesindsatsen•Der skabes kontakt mellem vejmyndighed ogøvrige forvaltninger – det har vi arbejdet på atfå skabt i mange år•Mulighed for at udnytte forvaltningernesforskellighed til, at finde nye metoder at løsevelkendte problemer med
Samarbejde kan betales•14 Amter løste opgaven for knap 33 mio. kr. i2007•10 Politikredse kan udføre indsatsen medsamme ressourcer•Overtagelse af kampagne og information fraVejdirektoratet sparer minimum 6- 10årsværk**Transportministeriet oplyser maj, 2012 at Vejdirektoratet fortsætter med at gennemføre kampagner og information foruden denøvrige vejtekniske indsats
46405•Positiv nedgang i antal dræbte•I 1998 blev 499 dræbt i trafikken•I 2011 blev 221 dræbt i trafikken•5434 mennesker er dræbt i trafikken siden1998•Minus antallet af dræbte i 2012
Hver ulykke er en for meget•Antallet af tilskadekomne i den officiellestatistik falder også:•Fra 8888 i 2001 til 4408* i 2010
•
*Kilde: Vejdirektoratet
Skadestue og sygehusregistrering•Antallet af tilskadekomne trafikanter behandletpå skadestuer og sygehuse i 2001 var 48092*•I 2009 blev 40097* behandlet på skadestuer ogsygehuse på grund af trafikulykker•En personskade koster gennemsnitligt 2.4 mio.kr. I 2010 niveau•*Kilde: Danmarks Statistik
Ny detaljeret skadestueregistrering erpå vej
•Vejdirektoratet har arbejdet i mere end 12 årpå at få etableret et system til registrering aftrafikulykker på skadestuerne i Danmark•Århus Skadestue har et velfungerende system,som kan bredes ud til, alle skadestuer
Samarbejde med skadestuer ogsygehuse•Kampagner og informations indsatsen kanomfatte alle personskadeulykker•Der vil kunne opnås betydelige besparelserved en kampagne og informationsindsatsmålrettet alle personskadeulykker
Mødedato
31. majPrimo Juni
Forslag til tidsplanAnsvar for mødet
ArbejdsgruppeVejdirektoratet .Rigspolitiet deltagerKoordinationsudvalget
Mødested
TransportudvalgRetsudvalgTransportministeriet
Forslag fremlægges forudvalgPolitisk afklaring og accept afny organisationKoordinationsudvalgsmøde.Kommissorium, organisationmv. drøftes
Ultimo Juni
Rigspolitiet
Primo august
Overdragelsesforretning til ny Rigspolitiet/koordinatiorganisationonsudvalget
Rigspolitiet
Ultimo august
Valg til Sikkerhedsråd
Politikredsene
Politikredsene
Har Danmark råd til, at lade være?
Forebyggelse betaler sig
Vi samarbejder om sikkerhed iDanmark•Vi kan gå i gang nu•Sammensætte en arbejdsgruppe med de primære berørte parter:•Politi og kommuner med sekretariaterne fra de tidligere RegionaleFærdselssikkerhedsudvalg som sparringspartnere•Fastlæggelse af tidsplan•Konference for alle aktører hvor den nye organisation præsenteres,alternativt konference for alle aktører hvor debatten om hvordanden Regionale indsats forankres fortsætter
Tak for opmærksomhedenSpørgsmål?