Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del Bilag 34
Offentligt
1033774_0001.png
1033774_0002.png
1033774_0003.png
1033774_0004.png
1033774_0005.png
Revideret tidsplan for Femern Bælt-projektet kyst-kyst
Femern A/S
24. august 2011

1. Baggrund

På baggrund af nye retningslinjer for VVM-arbejdet har transportministeren i brev af 16.marts 2011 anmodet Femern A/S om at indarbejde de nødvendige produktionspladser ogråstofindvinding i VVM-redegørelsen. I samme forbindelse er selskabet bedt om at redegø-re for de tidsmæssige og økonomiske konsekvenser heraf.Følgende notat redegør for den reviderede tidsplan for kyst-kyst projektet.Den planlagte åbning af den faste forbindelse over Femern Bælt er uændret i forhold til no-tatet af 25. november 2010, hvilket vil sige åbning ultimo 2020. Som følge af kravet om atudarbejde en samlet miljøvurdering af projektet med tilhørende produktionsfaciliteter og rå-stofindvinding vil selve myndighedsprocessen komme til at starte senere.Tidsplanen er udarbejdet på baggrund af en sænketunnel, jf. selskabets indstilling af 25.november 2010. Den endelige beslutning om valg af teknisk løsning træffes med de tyskemyndigheders godkendelse af selskabets ansøgning og vedtagelsen af anlægsloven i detdanske Folketing.Det er selskabets vurdering, at åbning ultimo 2020 er mulig, hvis aktiviteterne tilrettelæggesog gennemføres i henhold til selskabets tidsplan.Tidsplanen er baseret på nogle forudsætninger, herunder at bl.a. udbudsforberedelse kanfinde sted i projekteringsfasen og samtidig med myndighedsbehandlingen, hvilket der erskabt mulighed for gennem vedtagelsen af aktstykke 149 af 23. juni 2011.Anlægsfasens varighed er uændret, 6 ½ år.Det skal for god ordens skyld nævnes, at der ikke i den foreliggende tidsplan er medtageteventuelle forsinkelser som følge af klage- eller ankesager i forbindelse med myndigheds-godkendelsesprocessen i de to lande.

2. Redegørelse for vigtige milepæle og processer i projekteringsfasen

Nedenfor redegøres for de vigtigste processer og milepæle i den reviderede tidsplan forkyst-kyst projektet, jf. bilag 1.
Side 2/4
Femern A/S
24. august 2011
Projektering/designPå grundlag af de udarbejdede skitseprojekter for henholdsvis en skråstagsbro og en sæn-ketunnel udarbejdede selskabet indstilling om valg af teknisk løsning til brug for myndig-hedsbehandling. Indstillingen var baseret på en samlet afvejning af de to projekters tekni-ske, udførelsesmæssige risici, konsekvenser for sejladssikkerheden, samt den højere risikofor at en broløsning vil løbe ind i miljøjuridiske problemer. Videreudvikling af det konceptu-elle design af den foretrukne løsning (sænketunnel) sker på baggrund af indstillingen. Detforudsættes, at den kommende VVM-redegørelse og andre nødvendige miljøvurderingerikke vil ændre valget af teknisk løsning.Miljøundersøgelser
Miljøundersøgelserne er i hovedsagen afsluttet ultimo 2010. Undtagelser er de suppleren-de undersøgelser vedr. råstofindvinding ved Kriegers Flak og Rønne Banke, samt eventu-elle supplerende undersøgelser vedrørende produktionsfaciliteter og den borede tunnelløs-ning.Miljøundersøgelserne for råstofindvinding forudsættes afsluttet og afrapporteret inden ud-gangen af 2011.
MyndighedsbehandlingVVM-høringen i Danmark og Østersølandene (jf. Espoo-konventionen) forudsættes igang-sat 1. oktober 2012, parallelt med indgivelse af ansøgning om projektgodkendelse til de ty-ske myndigheder, hvori den tyske VVM-redegørelse indgår.Det forudsættes, at anlægsloven fremsættes, så snart konklusionen på den danske VVM-proces foreligger, og at den vedtages ultimo 2013.Ansøgning om projektgodkendelse til de tyske myndigheder (inklusive VVM-redegørelse)forudsættes gransket af de tyske myndigheder i perioden fra 1. maj 2012 til 1. august 2012.Der er afsat en måned til at indarbejde eventuelle kommentarer fra de tyske myndigheder.Den endelige ansøgning planlægges fremsendt 1. oktober 2012. De tyske myndighederforudsætter, at myndighedsgodkendelsesprocessen har en varighed på 18 måneder, såle-des at den tyske godkendelse finder sted senest 1. april 2014.Det vil være en stor udfordring at gennemføre myndighedsgodkendelsen i Danmark ogTyskland inden for disse tidsmæssige rammer, og det vil stille store krav til de danske ogtyske myndigheders involvering i processen, herunder at der ikke opstår tidsmæssige for-sinkelser ved godkendelse af VVM-redegørelser i de to lande.En særlig tidsmæssig udfordring vil omhandle tyske myndighedskrav om, at alt ansøg-ningsmateriale inklusive baggrundsrapporter skal foreligge på tysk.
Side 3/4
Femern A/S
24. august 2011
UdbudsprocessenPrækvalifikationsprocessen planlægges igangsat 1. juni 2012, og selve udbudsprocessenplanlægges igangsat 1. november 2012. Den samlede proces forventes at vare i alt 20 må-neder, således at der vil kunne indgås kontrakter i juni 2014.Tidsplanen for udbudsprocessen er baseret på, at udbud gennemføres ved en såkaldtCompetitive Dialogue.Fremrykningen af udbudsprocessen indebærer dog en større risiko for, at udbudsmaterialetvil skulle justeres mere end ellers i løbet af processen, da udbudsprocessen vil finde stedparallelt med myndighedsgodkendelsesprocessen i de to lande.Sammenfatning for projekteringsfasen – risikofaktorerFemern A/S har tilrettelagt arbejdet med henblik på at kunne åbne den faste Femern Bælt-forbindelse i 2020. Tidsplanen hviler på en række forudsætninger, hvoraf nogle er delvistuden for selskabets kontrol. Selskabet arbejder kontinuerligt på at minimere de tidsmæssi-ge risici, således at tidsplanen kan overholdes. Blandt de vigtigste tidsmæssige forudsæt-ninger kan følgende fremhæves:Valget af en sænketunnel som den foretrukne tekniske løsning til brug for myndig-hedsgodkendelse ændres ikke af de pågående miljøkonsekvensvurderinger (VVM, Na-tura 2000, mv.).Ansøgning om projektgodkendelse i Tyskland indgives senest 1. oktober 2012, og denefterfølgende myndighedsproces varer ikke mere end 18 måneder.Anlægsloven vedtages i Folketinget senest ultimo 2013.Der er ikke nogen signifikant påvirkning af prioriterede arter og naturtyper, som Natura2000-områderne i Femern Bælt-området er udpeget for. Såfremt prioriterede arter ognaturtyper påvirkes, indebærer det, at EU-Kommissionen vil skulle høres, inden projek-tet kan godkendes, hvilket vurderes at kunne tage omkring 12 måneder.En eventuel anke i Tyskland og/eller Danmark har ikke opsættende virkning.Kontraktindgåelse finder sted senest 1. juli 2014.
Side 4/4
Femern A/S
24. august 2011

Bilag 1.

Forventet åbning: Ultimo 2020.

Femern A/S
24. august 2011