Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del Bilag 336
Offentligt
Referat
Deltagere:Klas Wåhlberg, Bombardier Transportation Sweden ABThomas Bolding Rasmussen, Bombardier Transportation Denmark A/SPoul Schram, Bombardier Transportation Denmark A/SOve Dahl Kristensen, DSB TrafikplanlægningLine Lundum Matthäi, DSB TrafikplanlægningMorten Hartvig Jakobsen, DSB Vedligehold A/SPeder Jespersen, DSB Fjern- & Regionaltog
Trafikplanlægning23. april 2012
Referat fra møde mellem Bombardier og DSB om opgradering af IC3Mandag den 16. april 2012 kl. 10.00 hos DSB Sølvgade 40, København K1. Formål med mødetOve Dahl Kristensen bød velkommen og oplyste, at formålet med mødetvar en drøftelse omkring opgradering af IC3-togene og materiel i fremtiden.DSB har modtaget spørgsmål fra Transportministeriet omkring opgraderingaf togcomputeren hhv. planer om en mere generel opgradering aftogsættene. Ministeriet henviser i deres henvendelse til et møde mellemTransportministeren og Bombardier den 23. marts 2012.2. IC3 og togcomputerDSB har hørt fra ministeriet, at Bombardier overfor dem har oplyst, at IC3-computerne ville have en meget kort levetid, men at DSB ikke har villetanerkende dette.Bombardier forklarede, at forslaget omkring opgradering af IC3-togenstogcomputer havde sit udspring i SJ’s beslutning om at udskifte X2000-togenes togcomputeren, der er samme generation som IC3-togenes. SJ harigangsat en generel levetidsforlængelse af X2000 og beslutning omudskiftningen af togcomputeren indgår i projektet med henvisning til ringedriftsperformance.Bombardier mener, at der er et behov for levetidsforlængelse af tog-computeren på lang sigt, grundet systemets alder og fremtidig begrænsetadgang til reservedele. Bombardier mener, at en levetidsforlængelse vilvære meget svær og risikofyldt at gennemføre uden deres organisation.Bombardier udtaler: "Da vi lige nu er meget usikre på fremtiden for voressite i Randers pga. ordresituationen, mener vi, at DSB bør igangsættelevetidsforlængelsen nu for at imødegå den fremtidige risiko, det vil væreat skulle gennemføre levetidsforlængelse uden vores Randers-organisation.Samtidig kan man forvente at forberedelsen af levetidsforlængelsen kantage betydelig tid, inden man kan påbegynde en egentlig udrulning påtogene. Derfor mener, vi at problemet bør løses nu og levetidsforlængelsenbør igangsættes. Ved at vente, mener vi, at DSB påtager sig en unødvendig
TrafikplanlægningSølvgade 40København KMobil 24 68 4530E-mail [email protected]Internet www.dsb.dk
risiko."DSB er ikke bekymrede for togcomputeren. Systemet har en goddriftsstabilitet, og i de seneste år er der iværksat forskellige aktiviteter bl.a.i forbindelse med strømforsyning, opgradering af kommunikationskort, ogderudover er der indkøbt et større restlager af printkort.
Side2/3
DSB oplyste, at IC3 togenes performance ligger på et meget højt niveau –efter et dyk i performance i forbindelse med remotorisering for nogle årsiden er togsættene igen i topform.DSB’s Konklusion er således, at der samlet set ikke er noget aktuelt behovfor en opgradering af IC3 togenes computer på kort sigt. DSB mener godt atkunne gennemføre en eventuel levetidsforlængelse uden Bombardier.3. Generel opgradering af IC3Bombardier forklarede, at forslaget omkring generel opgradering af IC3-togene skulle betragtes som en Plan B ift. IC4-leverancen.Bombardier foreslår en opgradering, der ud over computer, kan omfattenye motorer samt desuden en kapacitetsudvidelse ved indsættelse afyderligere en vogn i togsættet.”Yderliger vogn” projektet har tidligere været undersøgt, og må formodesat forudsætte betydelige godkendelsesprocesser, som vil være ganskevanskelige, og dermed lidet realistiske.DSB har ikke planer om allerede på nuværende tidspunkt, at udskiftetogsættenes motorer – det forventes, at de vil fungere tilfredsstillende enårrække.Bombardier udtaler: "De nuværende motorer er leveret i 2006-8 med endesignlevetid på 10 år. Vi mener, derfor at behovet for enlevetidsforlængelse af motorerne kan forventes at opstå, hvis der er etbehov for IC3, der går meget ud over denne levetid. Vi mener også, at enlevetidsforlængelse vil være meget svær og risikofyldt at gennemføre udenvores organisation. Ved at levetidsforlænge togcomputeren, kan DSB holdeen levende partner på banen, hvis behovet for nye motorer viser sig, ogdermed minimere den langsigtede risiko."DSB er ikke enige heri da nøglepersonerne fra sidste remotorisering nu eransat i DSB.Bombardier mener ikke kun, at det er spørgsmål om nøglepersoner, menogså om Bombardier generelle organisatoriske erfaring og opsætning tildenne type opgaver.IC3 togsættene skal være til rådighed for driften her og nu, og det villevære uhensigtsmæssigt hvis et antal tog skulle reserveres til en langvarigombygningsproces. Både opgradering (computer og motor) og ombygningmed en ekstra vogn vil kræve en omfattende godkendelsesproces.
Side3/3
Tilpasning af israelske IC3 tog med henblik på indsættelse ogkapacitetsforøgelse i Danmark blev kort drøftet. Togene er ikke til salghvorfor spørgsmålet ikke er aktuelt.DSB har således ingen planer om opgraderinger udover almindeligtvedligehold af IC3 togene i den nuværende situation. Det kan dog ikkeafvises, at der vil være behov for større opgraderinger på et seneretidspunkt - særligt hvis IC3 togene fortsat skal være i drift i en langårrække.4. Materiel fremadrettetDSB redegjorde for den aktuelle situation, som den pt drøftes medTransportministeriet.Bombardier bekræftede umiddelbart at leveringstiden for nye DD-vogne låomkring ultimo 2014.Bombardier oplyste, at leveringstiden for Øresundstog er ca 20 md frabestilling. Bombardier vil vende til bage med en revurdering af TSI-situationen ift Øresundstog. Bombardier mente umiddelbart at det krævedeminimum to dispensationer.Bombardier vil ligeledes vurdere mulighederne for kørsel i Tyskland(Padborg-Flensborg). Bombardier lovede at fremsende afklaringer påovenstående.Bombardier fik ligeledes en aktion vedrørende at konfimere leveringstidenfor DD.