Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del Bilag 336
Offentligt
TransportministerietCenter for Kollektiv TrafikFrederiksholms Kanal 271220 København K
DSB sendte den 2. maj 2012 referat fra mødet mellem Bombardier og DSB den 16.april 2012Til Transportministeriet. I forlængelse heraf fremsendes hermed til Trans-portministeriets orientering en kort oversigt over de tekniske opdateringer, som IC3har gennemgået.Som det fremgår, er IC3 løbende blevet opdateret. Det er helt naturligt og sker foralle materieltyper, da tog har en lang levetid. Der er overordnet følgende 2 årsager til,at materiel opdateres:ƒƒ
DSBKoncernsekretariatetSølvgade 40DK-1349 København K
Optimering i forhold til regularitetFunktionsudvidelser - Implementering af nye systemer og funktioner
www.dsb.dk
Afsender Flemming Kristensen
Herunder er oplistet den række af opdateringer IC3 har gennemgået:
1997
Konfiguration, vendegear
2003
Diverse driftsoptimeringer i forhold tillokomotivførere og værkstedOptimeret røg detekteringOptimering af bremser og koblingAlarm på døreTunnelbegrænsningerOptimering af ny motor og dørluk-ningsfunktionOptimering af motor og gearkasseGearkasseOptimering af dødemandsanlæg ogdøreAfventer godkendelse af motoroptime-ring
19981999199919992000
200020012002
2002
Røg detektering og opgradering afhardware med henblik på sammenkob- 2004ling af IC3 og IR4Multipel drift ER4 / IC32004LKF interface og diagnoseværktøj til2005værkstedKombineret DK / Svensk ATC2006Div. driftsoptimeringer vedr. til- og2007afkoblingDiv. driftsoptimeringer vedr. såkaldtlokal betjening i forbindelse med trans- 2008port af (døde) togsætPrototype på ”nyt” traktionsmodul2009Automatisk tømning af togcomputeren2010for togdata/TritStrækningsdatabase og røgdetekte-ring (Der sker en løbende udvikling af2012røgdetekteringen, bla. som følge aføgede lovkrav.)
Med venlig hilsen
Flemming Kristensen
Side 2/202.05 2012