Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del Bilag 334
Offentligt
1121508_0001.png
1121508_0002.png
1121508_0003.png
1121508_0004.png
14. maj 2012
Tiltagende miljøbelastning i DanmarkogForslag med samfundsøkonomisk gevinst.En afhandling af:Søren Staugaard Jørgensen
IndledningJeg er uddannet Maskinmester, bosiddende i Kolding og har for nyligt skiftet arbejde fra en godstilling til søs, til en anden ny god og spændende stilling som Superintendent Engineer (Tekniskrådgiver) ved en stor virksomhed i København.I denne forbindelse er der for mig opstået et nyt kørselsbehov på omkring 8000 – 10000 km/måned.Jeg har forsøgt at tilpasse dagligdagen til de nye udfordringer, så som en reduceret løn indtjeningsamt fx udskiftet bilen til en ny bil (22,8 km/l).Yderligere skal det her nævnes, at mit nye arbejde indebærer ca. 120+ rejsedage pr. år og forventerherved ikke at køre tur – retur hver dag.Som Maskinmester/ Ingeniør er man bl.a. uddannet til energioptimering og hermed også søge imodde mest optimale betingelser for lav miljøbelastning, hvilket nok ikke er tilfældet med så mangekilometer på vejen.Lige som andre eksperter i forskellige brancher er mange virksomheder afhængige af muligheden forat tiltrække de ansatte ude fra større afstande af landet. Det samme er tilfældet i forbindelse medmin nye ansættelse.Distancen fra mit hjem til arbejde og retur igen er ca. 450 km pr dag, og giver naturligvis et markantbefordringsfradrag samt en stor miljøbelastning.Familien vil ikke flytte med tættere på min nye arbejdsplads, så det giver kun to optioner: Kørselfrem og tilbage, eller at jeg indkvarteres i området af arbejdspladsen. Jeg har i denne sammenhængforespurgt hos SKAT omkring begrebet ”Dobbelt husførelse” og hermed evt. udnytte muligheden foraf og til at overnatte her i København som alternativ til at køre hele vejen hjem igen hver dag.Refleksionen hos SKAT er negativ, ment på den måde at jeg skal betale opholdet, altså de 500 – 900kr af egen lomme, hvilket jeg ikke har råd til. Det betyder at der for mig umiddelbart kun er mulighedfor at køre frem og tilbage.Togforbindelsen fra Kolding til København afgår tidligst kl. 06:08 hvilket betyder at jeg ikke kan nå tilmin arbejdsplads før 09:00 på formiddagen, hvilket igen betyder at bilen er eneste mulighed forbefordring frem og tilbage.
Page 1
14. maj 2012
Jeg har valgt at underbygge min afhandling med diverse links fra Internettet. Hvis ikke funktionen tildirekte adgang på de givne hjemmesider virker, kopieres linket og indsættes i Browseren.På linket herunder kan man se omfanget samt bud på forklaringer på den trafikudvikling forHovedstaden mm.http://www.regionh.dk/NR/rdonlyres/AA49BFCE-A544-4727-9C29-CE12D1C4B6FF/0/UdviklingidenkollektivetrafikiRegionHovedstaden.pdf
Reelt set er udviklingen positiv, da den kan ses som relateret til Danmarks økonomiske vækst pågodt og undt.Vi er rigtig mange på motorvejsnettet omkring de erhvervsstærke danske byer så som København,Odense, trekantsområdet (Vejle – Kolding – Middelfart), Sønderborg, Aarhus og selvfølgelig Aalborg iforbindelse myldertrafikken hhv. morgen og eftermiddag.

Jeg foreslår hermed, at der gøres overvejelser om små ændringer af lovgivningen så det er muligt

at udnytte værdien af befordringsfradraget til lokal overnatning som alternativ til at køre den

lange vej hjem hver dag.

Dette ville reducere trafikken på motorvejsnettet, specielt omkring København og ovennævnte byer.Så i stedet for mine 5 timers kørsel i bil om dagen, ville det som eksempel kunne betyde kørsel medtog til arbejde mandag morgen og hjem igen fredag eftermiddag. Hermed en teoretisk reduktion fra21 dg/md til 9 dg/md i pct. svarende til 57%. Det bevirker yderligere at det mentale overskudforbedres og herved overskud til familien og fx den anbefalede halve times motion om dagen ogsåigen er mulig etc.På linket herunder kan en værdi for ens CO2belastning pr. år udregnes.http://www.netbiologen.dk/asp/co2.asp
Fra ovenstående link og med mit kørselsbehov, sat til det maksimale 50.000 km/år og med fx 19km/ltr, kan der på siden beregnes en CO2belastning på

5,7 tons/år.

Med en reduktion på de 57 % svarende til ca. 21.000 km/år vil CO2belastningen andrage

2,3 tons/år.

Man kan så selv prøve at udregne ens teoretiske miljøbelastning fra siden.Prøv yderligere at se nedenstående link.http://www.videnomenergi.dk/Leksikon/Smart-energi--transport/Saa-meget-CO2-udleder-din-bil.aspx
Page 2
14. maj 2012
Jævnfør nedenstående link, bestod miljøbelastningen i Danmark i år 2000 af 55% fra transportsektoren. Og det kan antages en yderligere stigning på de 12 år til nu.http://www.hvorlangtpaaliteren.dk/sw101287.asp
Neden her for kan de anslåede mængder af Danmarks CO2emissions situation ses.http://www.dmi.dk/dmi/rekordhoejt_co2-udslip_i_2010
Jeg har nogle morgener prøvet at lave en spontan statistik på hvor mange der sidder i bilerne jegmøder, og for det meste bliver resultatet, med kun en person i bilen, 95 – 100 % . Dette tyder på atdet er pendlere lige som jeg selv. Jeg har ofte fulgt den samme bil fra hhv. Odense, Korsør ogSlagelse helt til Køgebugt motorvejen, hvor vi så ofte skal hver sin vej.Som jeg ser det, vil det være gavnligt for Danmark på mange måder at foretage denne ændring aflovgivningen.Ændringen af lovgivningen bør udføres med en grøn profil, hvor den valgte lokale indkvartering, gørdet muliggør at den daglige transport foregår med hhv. cykel eller pr. gåben.Dette vil yderligere betyde, at man vil kunne arbejde længere tid på kontoret/arbejdspladsen istedet for at returnere før tid (14:30 – 15:00) med henblik på at komme myldertrafikken i forkøbet,specielt på Køgebugt motorvejen.
FordeleBedre indtjening for virksomheden,Reduceret trafikbelastning og hermed også bedre miljø, forbedret trafiksikkerhed og færretrafikuheld,Mere motiverede medarbejdere med større energioverskud samt bedre muligheder for atudføre overarbejde.Bedre motivation for at dyrke motion (pt ingen overskud til dette)Danmark kan reducere CO2emissionen som ønsket(Danmark skal tage nye midler i brug, hvis vi skal nå EU-målet i 2020 om at reducere vores CO2-udslip i de ikke-kvotebelagtesektorer, populært kaldet bønder, boliger og biler. Reduktionen i 2020 skal være på 20 procent, set i forhold til CO -udslippet i 2005.” )Kilde Ingeniøren.dkVenligst se fra nedenstående link.http://ing.dk/artikel/106758-vismaendene-svaert-at-naa-danmarks-co2-maal2
Yderligere vil det motivere til igen at anvende offentlig transport, da mange vil kunneudnytte fx DSB mandag morgen til arbejde og så hjem sidst på ugen.Der vil opstå en win - win situation for mange parter: Danmarks omdømme med en grøn CO2- profil samt økonomi, Erhvervslivet får et værktøj til en forbedret konkurrence over forverden, Befolkningen vil få bedre sundhed pga. overskud til motion, Hotel og restaurationsbranchen vil kunne byde ind på de opståede behov.Det vil være et bidrag til at reducere Danmarks behov for pendling med bil og yderligerehermed reducere behovet for meget dyre investeringer i det danske motorvejsnet.
Page 3
14. maj 2012
Jeg forestiller mig flere modeller:Værdien af befordringsfradraget kan anvendes til lokal indkvartering i ens arbejdsområde. Det bør såtillades virksomheden at få en form for fradrag for et tillæg til arbejdstageren. Eksempler kunnevære som følger:1)Befordringsfradrag svarende til = 300 kr/dg.En indkvartering på et hotel burde af arbejdsgiveren kunne forhandles ned til 600 kr/overnatninginkl. morgenmad.Arbejdsgivers andel = 300 kr/dg.Hvis så der gives fradrag for virksomhedens bidrag vil det alligevel betyde en fair løsning.2)Man kunne også have en model hvor en virksomhed selv etablerer et Anneks som primært erbaseret på en seng med toilet og bad. Dette ville være muligt, da mange større virksomheder har enkantineordning hvor bespisning så er mulig.
Jeg håber de danske politikere vil anvende denne afhandling som et bidrag til en evt. brainstormingomkring Danmarks trafikale situation. Yderligere den store udfordring omkring miljøbelastningen oghermed de forpligtelser som fremtiden byder med ønsker om reducerede emissioner så som NOxogCO2etc.
Med venlig hilsenSøren Staugaard JørgensenOlivenvej 20, Harte6000 Kolding+45 312543200
Page 4