Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del Bilag 323
Offentligt
Fra:Bent Hardervig [mailto:[email protected]]Sendt:7. maj 2012 16:08Til:Lene F. EspersenEmne:Nordjyllands Trafikselskab....
TilLene EspersenTil orientering fremsendes hermed nedenståendeklage,som er sendt til Jens Otto Størup,direktør forNordjyllands Trafikselskab,der har indført et reserverings- ogbetalingssystem ved billetkøb, der er i klar modstrid med Folketingets ønske om øget brugaf offentlige transportmidler. Et system, der vil fungere som en blokkering for især ældremedborgere.Det skulle glæde mig, om denne klage kan medføre en fornuftbaseret ændring for detrejsende publikum.
Ønsket om øget brug af offentlige transportmidlerJeg vil hermed gerne henlede opmærksomheden på det problematiske misforhold iRegion Nordjylland, der praktiseres med hensyn til på den ene side ønsket om øget brugaf de offentlige transportmidler – og på den anden side den besværliggørelse, somNordjyllands Trafikselskab pålægger store kundegrupper. Med det resultat, at jeg medforbløffelse har måttet konstatere, at især ældre rejsende forhindres i at køre medoffentlige transportmidler, herunder tog.I den korte form skal jeg beskrive denne særegne situation.Jeg er bosiddende i Skagen, hvor Nordjyllands Trafikselskab har nedlagt billetkontoret - ogjeg skulle i den aktuelle situation rejse til Skanderborg.Jeg gik derfor ind på internettet for at få udprintet en billet – jeg fandt ubesværet min rejseog klikkede på knappen ”Køb billet”. Og frem tonede et billede af en mobiltelefon?Desorienteret gik jeg tilbage, da jeg tilsyneladende havde begået en fejl. Gjorde ”øvelsen”om igen – samme resultat!Jeg har en meget, meget gammel mobiltelefon, som jeg i min høje alder kun bruger til attale i af og til og som jeg slet ikke ved, hvordan jeg kan bruge til andre formål.Derfor ringede jeg til kundeservice hos Nordjyllands Trafikselskab og spurgte en venligdame, hvordan jeg kunne købe og få udprintet en billet?Damen svarede venligt, at udprintningen desværre ikke kunne lade sig gøre i trafik-selskabets nye system via SMS og min mobiltelefon.Jeg indvendte, at jeg absolut ingen erfaring har på det felt – jeg tilhører den talrigeseniorgruppe. Hvordan kunne jeg i stedet købe en billet – på anden vis.Der er kundetsystem, svarede hun – og indrømmede, at det ikke var ganske praktisk foralle grupper.Hvem har fundet på det, spurgte jeg.Det har politikerne!Vi afsluttede i god tone og hun tilrådede mig i stedet at forsøge at få en billet via DSB´shjemmeside.
Jeg fulgte hendes råd – fandt den ønskede rejse, trykkede på ”Køb”-knappen og skærmenfortalte mig, at”denne billet kan ikke købes på internettet”!Jeg ringede til DSB´s kundeservice og spurgte, hvorfor det var sådan?Hun svarede venligt, at DSB ikke måtte sælge billetter fra området, der hørte ind underNordjyllands Trafikselskab.Jamen, indvendte jeg – det selskab vil kun sælge billetter via mobiltelefonen!Ja, svarede hun høfligt.Det udelukker jo en meget omfattende seniorgruppe, der er uerfaren med det system,sagde jeg! Ja, svarede hun høfligt!Det er da fuldstændig tåbeligt!Ja, svarede hun – men sådan har ”man” bestemt det.På vegne af en meget stor kundegruppe, der gerne vil imødekomme politikernes ønskeom øget brug af offentlige transportmidler, vil jeg gerne spørge, om det er på den måde,man vil fremme dette ønske?Svar udbedes.Jeg er selvsagt godt klar over, at reserverings- og betalingssystemet bevæger sig i retningdet beskrevne, men hvis man ikke ønsker at hægte en stor kundegruppe af, vil det kræveen indkøringsperiode, hvor der er alternative reserveringsmuligheder – og ligeledes, at derudsendes detaljerede, trykte vejledninger, så de knapt så it-kyndige har en reel chance forat komme med ”på vognen”.
Med venlig hilsenBent Hardervig