Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del Bilag 321
Offentligt
1115995_0001.png
1115995_0002.png
- varetager enkelt- og kollektivt rejsende passagerers interesser, herunder fremme af en rimelig takst- og passagerpolitik,som ikke stiller passagerer på Bornholm ringere end passagerer i det øvrige land.Formand Bjørn Carlsen, Rønnevej 42, Bodilsker, 3730 Nexø. Tlf. 56 49 17 25 / 29 26 17 33. Email: [email protected]
Bodilsker, den 8. maj 2012Til samtlige medlemmer afFolketingets Transportudvalg(fremsendes via medlemmets email-adresse)
Bornholm har brug for en samlet transportløsning – her og nu !Den 23. oktober 2002 indgik alle partier i Folketinget (minus Enhedslisten) aftale om, at natfærgen til og fraKøbenhavn skulle nedlægges. Følgerne af denne beslutning er mange.Da Cimber Sterling torsdag den 3/5 2012 indgav konkursbegæring, viste det sig med al tydelighed, hvorafhængig Bornholm er blevet af flytransport. Denne afhængighed er bl.a. en direkte følge af, at det ikkelængere er muligt at kunne være fremme i København via søvejen fra morgenstunden af.Det bornholmske samfunds afhængig af flytransporten er blevet så stor, at vi ikke bør leve med risikoen for,at et flyselskab kan lukke ned fra den ene dag til den anden og sætte en væsentlig del af det bornholmsketransportsystem og det bornholmske samfund ud af drift.Den samfundsbegrundede færgebetjening er fastsat ved lov, og det hedder bl.a.:»Transportministeren sikrer den samfundsbegrundede færgebetjening med passagerer, post og gods til ogfra Bornholm.«Når Folketingets beslutning i 2002 reelt har afstedkommet, at Bornholm bl.a. er blevet så afhængig af fly-betjening, som det er tilfældet, bør der ligeledes ved lov sikres et »samfundsbegrundet sikkerhedsnet« underflybetjeningen i lighed med det, der eksisterer vedrørende færgebetjeningen.I forbindelse med Cimber Sterlings konkursbegæring stod et andet flyselskab (DAT - Danish Air TransportA/S) klar til at tage helt eller delvis over. Men det er der ingen garanti for vil ske, hvis Bornholm igen hav-ner i samme situation.Vi er en upolitisk interesseorganisation og går derfor ikke ind for den ene eller anden ideologiske holdning,men mener ikke, at det alene kan overlades til markedskræfterne, om der er flytransport til og fra Bornholm.Det er et samfundsanliggende, at det samlede transportsystem fungerer.
Side 2
Vi vil derfor indtrængende opfordre samtlige medlemmer af Transportudvalget til at medvirke til, at derskabes en samlet transportløsning for Bornholm, hvori indgår en samfundsbegrundet flybetjening. For os erdet en naturlig følge af den ændring, som blev indført i oktober 2002.Hertil kommer, at den nuværende kontrakt for færgebetjeningen af Bornholm er sammensat på en yderstuhensigtsmæssig måde. Der sejles således på visse tidspunkter af døgnet med næsten tomme færger, jf. detsvar fra transportministeren, som Enhedslistens Henning Hyllested modtog den 1. marts 2012 på spørgsmål425 (TRU alm.del) (ministerens brev er udateret). På andre tidspunkter af døgnet er der behov for kapacitet,som blot ikke er til stede. Det er et kolossalt stort problem for passagererne; og ingen af de 3 parter (godser-hvervet, turismen og passagerer, inkl. pendlere) er tilfredse med sejlplanens sammensætning, uanset at vialdrig har haft større kapacitet og fået større tilskud fra staten end nu.Efter vores opfattelse får Bornholm overhovedet ikke »sejlads for pengene«; og færgerne sejler ikke på detidspunkter, hvor passagererne ønsker at rejse. Det er ikke rettidig omhu med statens midler eller rimeligtover for BornholmVi opfordrer derfor også indtrængende alle medlemmer af Transportudvalget til at medvirke til, at der sna-rest muligt findes en løsning på de beskrevne problemer. Det kan ikke vente til 2017, når næste kontrakt omden samfundsbegrundede færgebetjening af Bornholm skal træde i kraft.
De venligste hilsner
Bornholms PassagerforeningBjørn Carlsenformand