Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del Bilag 319
Offentligt
1114802_0001.png
1114802_0002.png
1114802_0003.png
1114802_0004.png
1114802_0005.png
Notat
TransportministerietCenter for Kollektiv TrafikFrederiksholms Kanal 271220 Kbh K
DSB's årlige rapportering til Transportministeriet for 2011 på kontrakten omfjern- og regionaltrafik udført som offentlig service i perioden 2005-20149.1.5. Rapport om trafikafviklingenRettidighedFjern- og regionaltog har i 2011 haft en togrettidighed på 90,6 pct. inden for 0-5.59.Det er en stigning på 0,9 procentpoint i forhold til 2010.2011 var præget af mange eksterne hændelser som påvirkede regulariteten iperioder, men der var også perioder hvor rettidigheden var meget flot.Vinteren 2010/2011 var præget af hårdt vintervejr som medførte mange skinnebrudog materielproblemer, hvilket væsentligt påvirkede regulariteten i årets begyndelse.Første halvdel af juli måned var påvirket af et kraftigt skybrud og eftervirkningerneheraf, og perioden fra medio oktober til slutningen af november måned var prægetaf langvarigt løvfald samt lukningen af Storstrømsbroen.I den modsatte ende af skalaen var regulariteten i perioderne fra medio februar tilultimo april, medio juli til medio oktober samt december måned præget af en flotregularitet. Især marts og december var gode med en regularitet på hhv. 93,0 % og94,4 %. I juledagene den 22. til den 26. december var rettidigheden 97,1 %.Koncernsekretariat &Jura
26. april 2012
DSBSølvgade 40DK-1349 København K

2011

År1.januar - 15. februar.15. februar - 31. maj1. juni - 15. juli15. juli - 15. oktober15. oktober - 30. november1. december – 31. december

Togrettid 5:59

90,6 %87,8 %91,8 %86,9 %91,4 %89,7 %94,4 %
Passagererne i DSB's fjern- og regionaltog var i 2011 i gennemsnit forsinket med 3minutter og 36 sekunder ved ankomst, hvilket er en forbedring på 9 % i forhold til2010.Årsager til forsinkelser mm.I den løbende afrapportering gøres forsinkelserne op efter hvorvidt de kan henførestil DSB, BaneDanmark eller andre eksterne forhold. Fordelingen for 2011 fremgår aftabellen herunder:Irregularitet iprocent 2011DSBBanedanmarkEksterne forholdAndre operatørerTotal3,73,41,90,49,4Andel 2011i procent3936214100
DSB39 pct. af forsinkelserne kan henføres til DSB. Materielfejl (13 %) og driftsledelsen(12 %) er blandt de hyppigste årsager til DSB’s andel af forsinkelserne.Driftsledelsens høje andel skyldes anvendelsen af aftalte disponeringsplaner somtræffes i samarbejde mellem DSB og BaneDanmark i vinterperioden for atopretholde en trafik med mindre forsinkelser. Det samme gjorde sig gældende iforbindelse med arbejdsnedlæggelsen på værkstederne og lukningen afStorstrømsbroen.BaneDanmark36 pct. af forsinkelserne henføres til Banedanmark. De væsentligste årsager erproblemer med signaler (13 %) og sporarbejder (11 %).Eksterne forhold21 pct. af forsinkelserne henføres til eksterne forhold. De væsentligste årsager varproblemer med vejrlig (7 %), herunder snevejret, løvfald, sommerens skybrud samtforsinkelser fra Tyskland (4 %).
Større hændelserI tabellen nedenfor oplistes de væsentligste enkelthændelser som påvirkederegulariteten i 2011:Dato3. – 20. januar8. – 14. januar28. – 29. januar8. – 9. februar18. februar24. – 27. februar20. juni24. juni2. – 10. juli27. august5. september19. oktober –21. november20. oktober –10. november10. november – ?27. november7. december15.–17. decemberIC4 taget ud af drift pga. bremseproblemerStorm i hele landetSporskiftefejl RoskildeArbejdsnedlæggelseLøvfald. Langstrakt og samlet stort omfang.HændelseAfsporing på Østerport. Store driftsforstyrrelser de første 3 dage.Sporarbejde ved RingstedSkinnebrud Høje TåstrupStormvejr og nedreven køreledning i Kauslunde og Høje Tåstrup.Fjernstyringsnedbrud RoskildeSkinnebrud GlostrupSikringsfejl KauslundeFjernstyringsnedbrud VibySkybrud i Østdanmark. Store afledte driftsforstyrrelser.Skybrud på SjællandAfsporing ved BorupStorstrømsbroen lukket.
PålidelighedPålideligheden er udtryk for, hvor stor en del af de planlagte afgange der ergennemført. Pålideligheden påvirkes også af sporarbejder oghastighedsnedsættelser. Forsinkede tog som følge af sporarbejder fører i nogletilfælde til, at både materiel og personale er placeret andre steder end planlagt,hvilket betyder, at DSB er nødsaget til at aflyse enkelte afgange.Pålideligheden for fjern- og regionaltogene var 97,5 pct. i 2011. Resultatet påvirkesaf at der ved større hændelser og problematisk vejrlig blev kørt med en reduceretkøreplan for at opretholde trafikken med mindre forsinkelser.
Køreplansforhold 2011DSB led i 2011 under materielmangel primært som følge af stigende passagertilvækstog forsinkede IC-4 togsæt, men også særlige enkelthændelser såsom vejrforhold,lukning af Storstrømsbroen, IC-4 grounding og en værkstedsstrejke påvirkedeomfanget af tilgængeligt materiel. Fokus i 2011 har derfor i vid udstrækning været påat sikre en effektiv udnyttelse af det til rådighed værende materiel.Mellem landsdeleDer blev i 2011 indført flere og hurtigere InterCity og InterCityLyn forbindelser mellemlandsdelene. I særdeleshed kom der flere IC og ICL afgange til og fra Esbjerg ogKastrup. Afgange mellem København og Stuer, over Herning og Langå, oplevederejsetidsforkortelser på ca. 20 min.Der blev indført direkte forbindelse mellem København og Flensborg.Regional VestEsbjerg og Århus blev forbundet med et nyt og direkte IC3-system i timedrift igennemhele driftsdøgnet.Regional østPå Sjælland har der været særlig stor bevågenhed på forbedring af situationen forpendlere i myldretiden.For at forbedre forholdene for pendlere blev der indført flere pendlerlyn påstrækningen mellem Odense og København med stop i Slagelse. Her ud overoplevede stationerne Trekroner og Hedehusene en markant forbedring i betjeningen,og betjeningen af Sorø station blev fordoblet.Der blev indført faste minuttal samt fast hel og halvtimesdrift på Nordvestbanen. Herud over fik såvel Nordvestbanen som Lille Syd hurtigere myldretidstog.
Der har været følgende større sporarbejder i 2011Udskiftning af sporskifter m.m. ved Fredericia i 1.kvtSporarbejde Holsted-Esbjerg juni og juliSporarbejde Lunderskov-Vejen i augustUdskiftning af betjeningspult i RFC (Regional Fjernstyrings Central) KH ioktoberStorstrømsbroen spærret på grund af revner i brofagene fra oktober tilnovember - herefter spærring for lok + vogne året ud
Bus- og tog samarbejdetRejsekortsamarbejdet og Rejsekort A/SDSB ejer sammen med andre danske trafikvirksomheder Rejsekort A/S, som harindgået kontrakt med East-West om leverance af et rejsekortsystem til hele
Danmark. I 2011 afsluttedes i det væsentligste opstilling af rejsekortudstyr på DSB’sstationer. Udrulningen af rejsekortsystemet over for kunderne gennemførtes somplanlagt i 2011. Ved udgangen af 2011 kunne rejsekort benyttes på hele Sjælland,bortset fra i størstedelen af busserne i Hovedstadsområdet, samt i store dele afNordjylland.I løbet af 1. halvår 2012 forventes rejsekortsystemet også udrullet til busserne iHovedstadsområdet. I samme periode planlægges alle DSB-stationer vest forStorebælt åbnet for rejsekortbrug, så rejsekortet kan benyttes mellem alle stationer iDanmark.DSB og de øvrige ejere af Rejsekort A/S forhandlede i 2011 en revideret ejeraftale forRejsekort A/S, som bl.a. skal skabe basis for en likviditetstilførsel til selskabet.Forhandlingerne er endnu ikke afsluttet. Med Aktstykke 105 fra foråret 2011 modtogDSB og Metroselskabet bevillingsmæssig hjemmel til indskud af yderligereegenkapital i Rejsekort A/S.
Trafikselskaber og taksterDen overordnede udmelding for 2012 var et takststigningsloft på 3,1 %, der fra DSB'sside i de efterfølgende takstforhandlinger blev søgt anvendt med henblik på at skabebalance mellem takstprovenuet på den ene side, og hensynet til implementeringen afdet landsdækkende rejsekort på den anden side.For de takstområdeoverskridende togoperatørtakster blev der opnået enighedmellem DSB og Arriva Tog A/S om fælles 2012-takstforslag. Takstforslaget, der blevendeligt godkendt af myndighederne ultimo oktober 2011, indebærer en takststigningpå mellem 3,3-5,0 % for de traditionelle produkter (kontantbillet, 10-tursklippekortog pendlerkort) samt en samlet prisreduktion og dermed attraktiveintroduktionspriser på rejsekortet. DSB vil i 2012 fortsætte sin strategi om attilrettelægge takster, således at kundernes overgang til Rejsekort bliver sågnidningsfri som muligt.Det hidtidige Bus&Tog samarbejde mellem DSB og de øvrige aktører i den kollektivetrafik er i 2011 videreført på samme måde, således at der minimum er tale omhalvårlige samarbejdsmøder. Derudover har der i løbet af 2011 været drøftet etforøget samarbejde vedrørende udviklingen af Rejsekort.I seneste årsafrapportering orienterede DSB om arbejdet med udviklingen af enerhvervskortportal. Erhvervskortportalen, som har fået navnet WorkPlus, blev taget ibrug i 2011, og har i en startfase været anvendt til salg af erhvervskort. Den 17.januar 2012 lancerede DSB en ny redesignet portal, der nu gør det muligt forerhvervskunder, der har indgået rejseaftale med DSB, også at købe print-selv-billetterog 10-tursklippekort. Dertil kommer muligheden for månedlig fakturering samtudhentning af rejsestatistik.
Rejseplanen A/SRejseplanen A/S er et direkte resultat af Bus & Tog samarbejdet. Ejerkredsen består afalle trafikselskaberne i Danmark, samt DSB og Metroselskabet. Derudover er Arriva,Abildskou og Netbus tilsluttede parter, og leverer således også køreplaner tilRejseplanen.Antallet af kundeforespørgsler på Rejseplanen er fortsat stigende og lå i 2011 påmellem 12 og 13 millioner søgninger om måneden, hvilket svarer til godt 390.000rejseforslag om dagen (i gennemsnit) og mere end 4,5 rejseforslag i sekundet. Detbemærkes, at der ses en stigende brug på mobiltelefoner, og ved årets slutning varantallet af rejseforslag på mobiltelefonen næsten på højde med brugen på nettet.
9.1.6 Kommercielle tiltagNedenfor er en redegørelse af væsentlige kommercielle tiltag som DSB i øjeblikketarbejder med. Redegørelsen er en delmængde af forpligtelsen i kontraktens afsnit9.1.6. Der rapporteres særskilt på fremtidige køreplansforhold i forbindelse medpræsentationen af K13.+MoreDSB ønsker at tilbyde en service, hvor kunder, som er medlem i +More, kan tilmeldesig målrettet trafikinformation på bestemte tidspunkter og bestemte strækninger.Trafikinformationen sendes proaktivt til de tilmeldte kunder som en individuel ogrelevant serviceydelse. Servicen blev lanceret i april 2012.I 2012 vil der være fokus på tilslutning til +more. Gennem Customer RelationsManagement-programmet og viden om kunderne kan DSB effektiviserekommunikationen og trafikinformation til kunderne, samtidig med at der opnås øgetkundetilfredshed.WorkPlusDSB’s erhvervskoncept WorkPlus giver virksomhederne adgang til selvbetjentbooking af billetter samt betaling via fakturaløsning, hvorved de slipper foradministration. I hovedstaden får virksomhederne desuden adgang til atmedarbejdere kan benytte de mobile SMS-billetter via 1415, hvilket ligeledes erbaseret på fakturaløsning. Konceptet forventes at blive et attraktivt og effektivtværktøj for virksomhederne i fremtiden.Udland på dsb.dkVedrørende udlandsrejser er fokus på lancering af digitaliseret og selvbetjent salg afudenlandske togbilletter til udvalgte destinationer på www.dsb.dk. Etablering af dennye salgskanal skal skabe øget omsætning og kundetilfredshed. I maj lanceres salg afbilletter til Hamborg og Berlin på dsb.dk, og i slutningen af juni forventes det at væremuligt at købe togbilletter til nattogsdestinationerne Prag, Amsterdam, Basel,Frankfurt oa. på dsb.dk.Online på rejsenDer er opnået principiel enighed med TDC om rammerne for internet i tog baseret påwifi-teknologi, og en endelig aftale forventes underskrevet inden for kort tid. Aftalenindebærer en opgradering af hardware i alle IC3, IR4 og IC4 tog, opgradering afdækningen på strækningen Århus - Aalborg, en option på levering af onboard serveretil tog samt frit forbrug for alle kunder på strækningen Kastrup - Aalborg baseret påen kapacitetsudvidelse fra 7 til 21 Mbit.Efter aftalens indgåelse med TDC forventes det at tage 8-9 måneder at gennemføreden systemmæssige opgradering, hvilket indebærer at det er forventningen at der vilkunne tilbydes fri internet for alle kunder på strækningen Kastrup - Aalborg fra ultimo2012. Her ud over vil der være mulighed for at indbygge servere i alle tog, så der kantilbydes film og musik til kunderne i IC3, IR4 og IC4 uanset hvilken strækning kundenkører på.Udover aftalen med TDC, er DSB i øjeblikket ved at afslutte en aftale med alle firemobiloperatører vedr. levering og indbygning af mobilrepeatere i alle tog, hvilket vilmedføre at kvaliteten af telesignalet inde i togene forbedres markant. Aftalenforventes indgået i løbet af foråret 2012, og derefter vil der kunne installeres udstyr ihovedparten af IC3 og IR4 togsættene i 2012, og de resterende togsæt, inklusiv IC4, iløbet af 2013. Kunder og medarbejdere forventes derfor i løbet af 2012 og 13 atopleve en betydelig forbedring i kvaliteten af mobilsignalet i toget. Samme løsning vilunderstøtte en tilsvarende betydelig forbedring i kundernes brug af mobilt bredbånd,som vil være et supplement til wifi-løsningen som leveres af TDC.