Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del Bilag 316
Offentligt
Tidsplan for Femern Bælt-projektet kyst-kyst, april 2012
Femern A/S
17. april 2012
1. BaggrundFemern A/S har i april 2012 udarbejdet en revideret tidsplan for Femern Bælt-projektet,som tager højde for de udfordringer, der er forbundet med at få et godkendt et stort ogkompliceret infrastrukturprojekt i både Danmark og Tyskland.Tidsplanen beskriver, hvordan de tre primære processer, som skal være gennemført indenanlægsarbejdet kan igangsættes, hænger sammen. Det drejer sig om:Den danske myndighedsgodkendelseDen tyske myndighedsgodkendelseUdbudsprocessenTidsplanen indeholder desuden Femern A/S’ vurdering af, hvor lang tid de forskellige pro-cesser vil tage. Denne vurdering er baseret på Femern A/S’ egne analyser, drøftelser medselskabets rådgivere samt drøftelser med de danske og tyske myndigheder.Revisionen af tidsplanen har alene omfattet projekteringsfasen. Femern A/S mener såledesfortsat, at selve anlægget af den faste Femern Bælt-forbindelse vil tage 6½ år for en sæn-ketunnelløsning.
2. Redegørelse for vigtige milepæle og processer i projekteringsfasenDe tre processer, som skal være gennemført, før anlægsarbejdet kan sættes i gang, hæn-ger sammen og vil kunne påvirke hinanden i løbet af det videre arbejde. Processerne byg-ger på det samme grundlag i form af skitseprojekter (conceptual designs) for bro og tunnelsamt de hidtil gennemførte miljø- og sikkerhedsvurderinger mv. F.eks. skal der være over-ensstemmelse mellem de oplysninger, der indgår i den danske og tyske myndighedsan-søgning, selvom formen og detaljeringsgraden er forskellig. Og der skal være overens-stemmelse mellem det projekt, som selskaber søger om at få godkendt og det projekt, somsendes i udbud.Tidsplanen er baseret på sammenhængen mellem de forskellige processer og de bindin-ger, der eksisterer mellem dem.Det er bl.a. lagt til grund, at udbudsprocessen først igangsættes, når den danske VVM-redegørelse er offentliggjort, så der sikres overensstemmelse mellem det ansøgte projektog det udbudte projekt. Ligesom det er forudsat, at den danske VVM-proces først startes,når der er opnået enighed mellem Femern A/S og Landesbetrieb Straßenbau und VerkehrLübeck (LBV Lübeck), der er medansøger på projektet i Tyskland, om indholdet af det ty-
Side 2/5
Femern A/S
17. april 2012
ske ansøgningsmateriale. Dette skal sikre, at der er overensstemmelse mellem den danskeog den tyske myndighedsansøgning.Bindingerne mellem de tre processer indebærer en risiko for, at en forsinkelse i én procesvil kunne føre til, at de øvrige processer forsinkes tilsvarende.Nedenfor redegøres for de vigtigste processer og milepæle i den reviderede tidsplan forkyst-kyst projektet. En illustration af tidsplanen findes i bilag 1, hvor bindingerne mellem detre processer er vist med pile.Den danske godkendelsesprocesI den reviderede tidsplan forudsættes VVM-høringen i Danmark igangsat medio maj 2013.Dette er ca. 1½ måned efter, at de tyske ansøgningsdokumenter er indleveret til gransk-ning hos den godkendende myndighed i Tyskland, Landesbetrieb Straßenbau und Verkehri Kiel (LBV Kiel). Det vurderes således at være hensigtsmæssigt, at den danske godken-delsesproces først igangsættes, når der er skabt en stor grad af sikkerhed for indholdet afdet tyske ansøgningsmateriale.Anlægsloven forudsættes fremsat i oktober 2014 og vedtaget ultimo 2014. Det er forudsat,at Folketinget i forbindelse med lovbehandlingen vil modtage opdaterede oplysninger omanlægsøkonomien i projektet baseret på egentlige tilbudspriser, for så vidt angår arbejdetmed at etablere selve sænketunnelen, herunder det marine gravearbejde samt tilslutnings-anlæggene på land.Den tyske godkendelsesprocesArbejdet med at færdiggøre det tyske ansøgningsmateriale i samarbejde med medansøge-ren på projektet, LBV Lübeck, forventes at være afsluttet 1. april 2013. Ansøgningen omprojektgodkendelse forventes herefter indsendt til granskning hos den godkendende myn-dighed, LBV Kiel. Efter indarbejdelsen af eventuelle bemærkninger fra LBV Kiel forventesden endelige tyske ansøgning fremsendt til LBV Kiel primo august 2013.Det forudsættes, at myndighedsgodkendelsesprocessen har en varighed på 18 måneder,således at den tyske godkendelse finder sted januar 2015.UdbudsprocessenPrækvalifikationsprocessen planlægges igangsat 1. september 2012, og selve udbudspro-cessen planlægges igangsat medio maj 2013, parallelt med igangsættelsen af VVM-høringen i Danmark.
Side 3/5
Femern A/S
17. april 2012
Tidsplanen for udbudsprocessen er baseret på, at udbud gennemføres ved en såkaldt kon-kurrencepræget dialog. Det indebærer, at udbudsprocessen er opdelt i forskellige faser.Først indhentes foreløbige tilbud, hvor de prækvalificerede entreprenører beskriver, hvor-dan de teknisk vil løse opgaverne, men uden en prisfastsættelse. Disse bud forventes mod-taget i december 2013.Herefter gennemføres en dialogfase, der løber frem til udgangen af juni 2014. Formåletmed dialogfasen er bl.a. at skabe mulighed for at indarbejde innovative idéer fra entrepre-nørerne i det endelige udbudsmateriale, samt sikre en klar beskrivelse af grænsefladernemellem de forskellige kontrakter.Efter dialogfasen skal entreprenørerne aflevere bindende tilbud med priser, hvilket forven-tes at ske i september 2014. Det er priserne fra denne budrunde, som vil danne grundlagfor de opdaterede oplysninger om projektets anlægsøkonomi, som vil tilgå Folketinget i for-bindelse med behandlingen af anlægsloven.Kontraktindgåelsen vil først ske, når godkendelsen er på plads i både Danmark og Tysk-land. Da det ikke kan udelukkes, at der i godkendelserne vil blive stillet yderligere krav tilprojektet, herunder i forhold til håndteringen af projektets miljøpåvirkninger, er der afsat tidtil at gennemføre en ny dialogrunde med de bydende entreprenører. Formålet med dennedialog vil være at afklare, hvorvidt der er behov for at justere kontraktgrundlaget, herunderprissætningen, for at tage højde for myndighedskravene. Dialogen, der forudsættes gen-nemført i februar-marts 2015, vil alene omhandle håndteringen af myndighedskrav, og for-ventes derfor ikke at få større betydning for projektets anlægsøkonomi.Selve kontraktunderskrivelsen forventes at ske i maj 2015.RisikovurderingFemern A/S vurderer, at tidsplanen er realistisk, men fortsat ambitiøs. Selskabet anser detfor nødvendigt at opretholde et tidspres både internt i organisationen og i forhold til ekster-ne samarbejdspartere med henblik på at få gennemført godkendelsesprocessen så hurtigtsom muligt.Som følge af de mange forhold, som ligger helt eller delvist uden for selskabets kontrol, vilder være en risiko for, at processen vil tage længere tid, end der er afsat i tidsplanen. Dettegælder ikke mindst i forhold til godkendelsesprocessen i Tyskland, hvor der er en rækkesærlige udfordringer:
Side 4/5
Femern A/S
17. april 2012
Femern A/S er ikke eneansvarlig for udarbejdelsen af det tyske ansøgningsmateriale. Ihenhold til tysk lovgivning kan alene tyske myndigheder søge om at få godkendt et vej-projekt på tysk territorium. Det indebærer, at ansøgningen, for så vidt angår vejdelen iTyskland, formelt skal indleveres af det slesvig-holstenske vejdirektorats afdeling i Lü-beck (LBV Lübeck) på baggrund af et projektgrundlag udarbejdet af Femern A/S.Projektet skal opfylde både tyske og danske krav, hvilket skaber behov for koordinationmellem selskabet og myndighederne i begge lande for at sikre, at det er det samme pro-jekt, som godkendes i begge lande. Tidsplanen forudsætter således myndighedernesaktive medspil.Der er ikke tidligere i Slesvig-Holsten gennemført et så stort og kompleks projekt, derberører det marine område. Derfor kan det ikke udelukkes, at der kan opstå problemstil-linger, som ikke tidligere har været behandlet af myndighederne. Dette vil kunne inde-bære, at godkendelsesprocessen vil kunne tage længere tid end forudsat.Femern A/S vil arbejde målrettet på at reducere risikoen for, at dette vil blive tilfældet, mendet er ikke muligt at eliminere risikoen for yderligere forsinkelser, særligt ikke for så vidt an-går forhold, som selskabet ikke selv er herre over. Erfaringerne fra godkendelsen af andrestore infrastrukturprojekter i Tyskland viser således, at det kan være vanskeligt på forhåndat vurdere, hvor lang tid godkendelsesprocessen vil tage.Det skal for god ordens skyld nævnes, at der ikke i den foreliggende tidsplan er medtageteventuelle forsinkelser som følge af klage- eller ankesager i forbindelse med myndigheds-godkendelsesprocessen i de to lande eller klagesager i forbindelse med udbudsprocessen.
Side 5/5
Femern A/S
17. april 2012
Bilag 1.
Tidsplan for forberedelsen af den faste forbindelse over Femern BæltProcesser / månederDansk myndighedsgodkendelsesprocesForberedelse af VVMVVM-høring og udarbejdelse af høringsnotatForberedelse af anlægslovFolketingsbehandling af anlægslovTysk myndighedsgodkendelsesprocesForberedelse af ansøgningLBV Kiel foretager forhåndsgennemgangTysk godkendelsesproces til og med høringsperiodenUdarbejdelse af myndighedsgodkendelseIndsigelsesperiode og gennemgang af klagerUdbudsproces
Forberedelse af udbudsdokumenterPrækvalifikationsprocesForeløbig budfaseEvaluering af foreløbige budFørste dialogfaseEndelig budfaseEvaluering af endelige budAnden dialogfaseForberedelse og indgåelse af kontrakter2012201320142015A M J J A S O N D J F M A M J J A S O N D J F M A M J J A S O N D J F M A M J
Forventet åbning: Ultimo 2021.