Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del Bilag 315
Offentligt
1112512_0001.png
1112512_0002.png
MINISTERENDatoJ. nr.30. april 2012
Folketingets Transportudvalg
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00

Vedr. forliget af 20. maj 2009 mellem DSB og AnsaldoBreda om

kompensation for den forsinkede leverance af IC-4 togene.

I forbindelse med indgåelsen af forliget af 20. maj 2009 mellem DSB og Ansal-doBreda blev Transportudvalget orienteret om indholdet heraf, jf. bilag 482(TRU alm. del 2008-09). Det fremgår bl.a. af bilag 482, at 500 mio. kr. ud af ensamlet kompensation fra AnsaldoBreda til DSB på 2,25 mia. kr. ville bestå af etnedslag i prisen på reservedele/service.Det fulde udnyttelse af rabatten forudsætter imidlertid, at DSB inden udgangenaf 2012 skal have lagt ordre for 1 mia. kr. hos AnsaldoBreda eller selskaber fuldtejet af Finmeccanica. DSB oplyser nu, at ”forsinkelsernei leverancerne har be-tydet en forskydning i indsættelsen af IC4- og IC2-togene i drift. Samtidig harde kvalitetsmæssige udfordringer med IC4-togene haft den konsekvens, atfærre togsæt end forudsat har været indsat i passagerdriften. Konsekvenser-ne af disse forhold har været, at DSB’s behov for indkøb af reservedele og an-dre driftsrelaterede indkøb hos AnsaldoBreda ikke er blevet realiseret i detomfang, det var forventet ved indgåelsen af forliget.Transportministeriet er for nylig blevet gjort opmærksom på, at det kunne væreet problem at realisere rabatten, samt at den er tidsbegrænset. Transportmini-steriet bemærker endvidere, at det fremgår af DSB’s årsregnskab 2010 note 27,at ”Det er umiddelbart ledelsens forventning, at rabatten vil kunne realiseres”.DSB har oplyst overfor Transportministeriet, at virksomheden ved udgangen afnovember 2011 havde realiseret et samlet rabatbeløb på ca. 110 mio. kr. I lysetaf den nævnte tidsfrist er der imidlertid risiko for, at rabatten ikke vil kunneudnyttes fuldt ud inden udløb ultimo 2012. DSB søger sagen løst gennem for-handling med AnsaldoBreda om bl.a. forlængelse af rabataftalen og om tilkøbaf ydelser. Forhandlingerne har i perioder været afbrudt på grund af usik-kerhed om IC4-togets fremtid, men de er nu genoptaget.Jeg noterer mig i den forbindelse, at det indgåede forlig med AnsaldoBreda afDSB’s daværende ledelse blev fremstillet som den på daværende tidspunktbedst opnåelige løsning. Rigsrevisionen undersøger aktuelt en række aspekterheraf.
Endelig noterer jeg mig, at DSB’s nuværende ledelse arbejder målrettet på atsikre den bedst mulige udnyttelse af rabataftalen, eventuelt ved at få tidsfristenfor rabatten udskudt.DSB’s bestyrelse har på kvartalsmødet d. 30. marts 2012 desuden oplyst, at ra-batten på 500 mio. kr. først bogføres løbende i DSB’s regnskaber, når gevinstenrealiseres, og at rabatten derfor ikke har nogen regnskabsmæssig effekt, med-mindre den effektueres.Et enslydende brev er sendt til Folketingets Finansudvalg.
Side 2/2
Med venlig hilsen
Henrik Dam Kristensen