Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del Bilag 314
Offentligt
1112445_0001.png
1112445_0002.png
1112445_0003.png
1112445_0004.png
1112445_0005.png
1112445_0006.png
1112445_0007.png
1112445_0008.png
1112445_0009.png
1112445_0010.png
1112445_0011.png
1112445_0012.png
1112445_0013.png
1112445_0014.png
1112445_0015.png
1112445_0016.png
1112445_0017.png
1112445_0018.png
1112445_0019.png
Foretræde Folketingets Transportudvalg 19. april 2012
Adgang tiltransporter en rettighedog den tilhører alle -
Dansk Handicap Forbund / Bygge- og Trafikpolitisk UdvalgLena Nielsen
Samme behov for fri mobilitet
Som personer med handicap har vi samme behovfor at kunne tage toget spontant og uafhængigtsom personer uden et handicap.FN´s Handicapkonvention fastslår:retten til at kunne tage toget ligeværdigt og baseret påprincippet om Universelt Design – artikel 9retten til at være uafhængig af andre personer – artikel 3retten til at blive behandlet med værdighed – artikel 3Etc.
Problemets omfang: EU anslår at 40 % af en given befolkning - herunderEu’s befolkning på i alt 501 millioner mennesker - har adgangsproblemeri forhold til togrejser -
Tilgængelighed til tog er derfor efterspurgt og vil udgøre et kæmpestortmarkedspotentiale over de næste 30 år.
For kørestolsbrugere, rollatorbrugere - og mange andre medos - er det afgørende med trinfri adgang fra perron til tog.
I EU er der 80 millioner borgere med handicap
Rigtigt tænkt tilgængelighed med niveaufri adgang oglavgulvsvogne gavner også passagerer med barnevogne,børn, cykler og tunge kufferter
Her ét af de allerstørste problemer
Den stationsbaserede kørestolslift med øgenavnet “Monster-liften“ –den er uværdig, skaber dyb afhængighed af andre personer - og den er årsagentil, at vi tvinges til at forhåndsvarsle vores togrejser 48 timer før.
48 timers forhåndsvarsel
Fordi denne lifttype kræver assistance til at kunneblive betjent af personale, som skal hidkaldesudefra fra fx Falck eller taxa og som derfor kræver2 døgns forvarsel af vores togrejser. På landsplan erder 296 togstationer. Passagerer med handicap kanmed bestilt assistance rejse til og fra 66 af dissestationer.En assistance, som ovenikøbet ikke ydes i hele dettidsrum der kører tog, men er begrænset tilkl. 6 - 24 på 47 større stationer og kl. 8 - 15 på 19mindre stationer.
Fri mobilitet afhænger af valget af adgangsløsninger -Dansk Handicap Forbund anbefaler at ramper eller lifteindbygges som en del af toget, fordi de betjenes aflokoføreren, og derfor kan give kørestolsbrugere ogrollatorbrugere samme mulighed som alle andre for at kunnetage toget spontant og med størst mulig selvhjulpenhed(minus de 48 timers varsel).Indtil vi har opnået Handicapkonventionens niveau medUniverselt Design – og i stedet for at skabe adgangsløsningermed alt for stejle ramper eller monsterlifte - anbefaler vietablering af partielt hævede perroner ud for togetslavgulvssektion og afmærket med det internationalehandicapsymbol.
Rampe integreret i toget
Halv-automatisk rampe I togets dørkarm i 112 S-tog. Rampen betjenes aflokoføreren og tillader passagerer med handicap at kunne tage togetspontant til 84 S-togsstationer ud af de 87 i alt.
Denne løsning er fra Østrig
Rampens længde er 1600 mmog kan bruges til perronhøjderpå 380 - 550 mmPräsentation 03.11.06Präsentation Linz 13.04.06
Halv-automatisk rampe i toget –indbygget i dørkarmen i 171 østriske tog
Takket være det Schweiziske dobbeltdækkertog - og denschweiziske måde at tænke på – har vi i Danmark et lille antaltog med en fuldt automatisk rampe integreret i togets gulv.
En fin løsning – som tillader spontane togrejser -
Denne løsning er også fra Schweiz
Partielt hævet perron – bemærk den svage opbygning af perronbelægningen langs medperronen og toget for at matche niveaufri adgang og independent mobility –i Schweiz er lavtgulvstog udstyret med et automatisk trinbrædt “Klapp-bzw” -
Independent mobility
Hvis vi får IC4 på skinnerne, vil de give mulighed for spontanrejser til 50stationer. Men desværre bliver IC4 ikke udstyret med de moderne ramper, menmed de såkaldte ”slæberamper”, som lokoføreren skal finde frem, bære hen tilindgangspartiet, fastgøre, folde den ud, osv.
Denne løsning er fra Amsterdam, Holland
Partielt hævet perron til højgulvstog -
Denne løsning er fra Dallas, USA
Partiel perronhævning til højgulvstog
Denne løsning er fra Canada
Højgulvstog med en indbygget lift kan overvinde forskellige perronhøjder –Indbyggede kørestolslifte tillader spontane togrejser, da lokoføreren betjenerdisse lifte -
Denne løsning er fra Sverige - X2000 tog
Desiro-toget
Desiro-toget kører på mangebanestrækninger i Danmark.Hvis man ville forpligtelokoføreren/personalet til atudlægge en rampe villeDanmark bliver meget meretilgængeligt.(Forpligtigelsen kender vifra S-tog)
Løsningen er lige til – men viljen mangler
Den amerikanske lovgivning for adgang til tog er meget mererettighedsbaseret og fremmer vores muligheder for at kunnetage toget uafhængigt - på ethvert tidspunkt og uden forvarsel -USAs 1. prioritering er niveaufri adgang fra perron til tog,også ved ombygninger.2. prioritering er at tilpasse en specifik del af perronen, såkørestolsbrugere får adgang ved egen hjælp (i stedet for attilpasse hele perronen).3. prioritering er ombordtagningsgrej INDE i toget (såsomen rampe eller en lift, som er integreret i togets design) og4. prioritering - og kun hvis intet andet er muligt – enekstern lift.En genial strategi, som på sigt vil kunne løse kørestolsbrugeresadgangsproblemer fra perron til tog - især i forhold til de eksisterende perronermed vidt forskellige højder og de gamle tog.Dansk Handicap Forbund arbejder for at få EU og Danmark til at optagedenne strategi for spontankørsel som en del af deres handicappolitik og fulgtop med tids- og budgetopfulgte handleplaner.