Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del Bilag 312
Offentligt
FREDERIKSSUNDKOMMUNE
Folketingets TransportudvalgSherie Del Prado Falding SørensenChristiansborg1214 København K
Dato26. april 2012
Sagsbehandlermorje
J.nr.
BYRÅDSSEKRETARIATETRådhuset
Torvet 23600 Frederikssund
Materiale til brug for foretræde den 3. maj 2012Telefon 47 35 10 00
Vedlagt fremsendes materiale til brug for Bycirklens foretræde forTransportudvalget den 3. maj 2012 kl. 10.30.Materialet bedes fordelt til udvalgets medlemmer.
Telefax 47 35 10 99[email protected]www.frederikssund.dkCVR-nr.:29 18 91 29Bank 3430-3430270303
Med.venlig hilsenÅbningstider:
Morten Egeskov^sekretariats- og udviklingschefdirekte tlf. 4735 1209e-mail: [email protected]
MandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag
09.00 -15.00lukket09.00 -15.0010.00 -18.0009.00 -14.00
l/l
BYCIRKLEN- Hovedstadens udviklingsrumFaktablade - bycirkelborgmestrenes foretræde for Folketingets Transportudvalg den 3. maj 2012Bycirklefl.og bycirkelsamarbejdet.offifatter de tre kommunerBallerup, Egédal-og-FnedefikSsund og dermed Frederikssundfin-geren i Hovedstadsregionen.Samarbejdet startede i begyndelsen af 1990'erne med det for-mål at styrke udviklingen i området. Forbedringer af infrastruk-turen har været det vigtigste emne i alle årene.Bycirklen har gennem de seneste mange år været det hurtigstvoksende område i hovedstaderegionen både hvad angårbefolkning og arbejdspladser. Nu bor der knap 140.000 i detre kommuner. Antallet af arbejdspladser er tæt på 75.000.Lautrupgårdområdet i Ballerup rummer med sine 20.000arbejdspladser landets største koncentration af IT-virksomhederog kaldes ikke uden grund Danmarks "Silicon Valley".Kildedal Station er i dag kun betjent med 20 minutters interval idagtimerne på hverdage og i en begrænset periode lørdag.
DER ER DERFOR BRUG FOR EN BEDRE S-TOGS-BETJENING, SÅ KILDEDAL STATION KAN FÅ DENVIGTIGE ROLLE SOM KNUDEPUNKTSSTATION,SOM DEN ER TILTÆNKT I DEN OVERORDNEDEPLANLÆGNING.Ved Egedal Station er Egedal Kommune i fuld gang med atudvikle hovedstadsregionens pt. største stationsnære bydel, derpå godt 820.000 kvadratmeter rummer både butikker, boligerog virksomheder med mulighed for at bygge i op til seks etager.Dansk Supermarked er allerede ved at opføre en Føtex. EgedalKommune er selv langt fremme på tegnebrættet med et nytenergivenligt sundhedscenter og rådhus.En helt ny by Vinge planlægges omkring en ny station påS-banen mellem Frederikssund og Ølstykke. Byen vil kunnerumme 6.000 boliger og op til 6.000 arbejdspladser. Byenssamlede areal er på størrelse med Ørestaden i København ogbliver dermed ét af Danmarks største byudviklingsprojekteroverhovedet. I den nordlige del er den første virksomhed i dennye Copenhagen Clean Tech Park ved at blive bygget.
Bycirklen er Hovedstadsregionens største byudvik-lingsområdeUdviklingspotentialet er ifølge både Fingerplanen for Hoved-stadsområdet og kommuneplanerne meget stort med de storestationsnære byudviklingsarealer omkring Kildedal Station ogEgedal Station og med en helt ny by Vinge mellem Frederiks-sund og Ølstykke.Ved Kildedal Station i Måløvknudepunktet er der areal til flerehundrede nye boliger og 15.000 nye arbejdspladser som supple-ment til de store vidensbaserede virksomheder Novo Nordisk,Oticon og Origin.Nord for Kildedal station er planlagt et ferie- og oplevelsescen-ter med ca. 1.600 ferieboliger. Her forventes op mod 75.000besøgende årligt.
DET ER DERFOR NU TIDEN AT FÅ BESLUTTET OGSTARTET DEN NY STATION I VINGE.
O
bycirklen
�Bæredygtig udvikling med fokus på kollektiv trafikog cyklerDe store stationsnære byudviklingsområder giver optimalemuligheder for en bæredygtig byudvikling.Derfor bruger vi i Bycirklen mange kræfter på at gøre den kol-lektive trafik mere attraktiv. Beslutningen om en letbane langsRing 3 med tilhørende krydsningspunkt ved Herlev Station medS-banen mellem København og Frederikssund åbner helt nyemuligheder for den kollektive trafik i Frederikssundfingeren.Vi er sammen med Herlev Kommune i gang med at udarbejdeen fælles strategi for den fremtidige kollektive trafik. Strategienbygger på et "Sil- system", hvor letbane. S-tog og hurtigbussergør den kollektive trafik til det naturlige valg, når man skal til ogfra arbejde. Vi arbejder tæt sammen med DSB S-tog, Movia ogRegion Hovedstaden om strategien. Der er brug for statslig op-bakning, når vi vil demonstrere, hvordan fremtidens kollektivetrafik kan skrues sammen.Byvej er med 40.000 biler dagligt den mest befærdede statsvej,der ikke er motorvej.Vejdirektoratet skriver på sin hjemmeside: "Formålet med Fre-derikssundmotorvejen er at aflaste Frederikssundsvej, der er enaf de mest trafikerede veje i landet, som ikke er udformet sommotorvej eller motortrafikvej. Det skaber massive bilkøer og for-sinkelser i myldretiden. Dertil kommer et stort antal trafikuheldpå strækningen. Motorvejen vil samtidig skabe sammenhængmed det øvrige motorvejsnet omkring hovedstaden og give enbedre og sikrere trafikafvikling i hele regionen".Folketinget har derfor besluttet, at der skal anlægges motorvejpå hele strækningen til Frederikssund. 2. etape frem til Kildedalpåbegyndes i 2012 med forventet åbning i 2015.
DET ER AFGØRENDE, AT 3. ETAPE TIL FREDERIKS-SUND FØLGER UMIDDELBART EFTER.Rute 53 gennem Frederikssund og over Roskilde Fjord lider ogsåaf alvorlige kapacitetsproblemer omkring Kronprins FrederiksBro. 20.000 biler dagligt giver i dag store problemer. Uden en nyfjordforbindelse vil trafikken stige til mere end 25.000 biler omdagen.
DER ER BRUG FOR STATSLIG OPBAKNING, NÅRVI VIL DEMONSTRERE, HVORDAN FREMTIDENSKOLLEKTIVE TRAFIK KAN SKRUES SAMMEN.Også cyklen skal gøres til det naturlige valg. Sammen med Her-lev Kommune har vi udarbejdet en fælles cykelstrategi.Strategien er et led i et større cykelprojekt i Frederikssundfinge-ren, støttet af Region Hovedstaden. Blandt projektets hidtidigeresultater er:1. En nyindrettet, fremtidssikret cykelparkering på Frederiks-sund Station.2. Lysmarkering af en sti gennem Harrestrup Ådal mellemSkovlunde og Ballerup. En markering der både tilgodesercyklisterne og det værdifulde landskab.Begge projekter kan forhåbentlig være til stor inspiration forandre kommuner også.Et andet vigtigt element er "Frederikssundruten" - en hurtig cy-kelrute mellem Frederikssund og Herlev. Ruten etableres på denarbejdsvej, der i sin tid blev anlagt langs S-banen i forbindelsemed udbygningen til dobbeltspor. Vi har netop lagt billet ind iden statslige cykelpulje til de første etaper af denne rute.
DERFOR ER DER HURTIGST MULIGT BRUG FOR ENNY FJORDFORBINDELSE.Samlet pakke med de nødvendige trafikløsningerDer sker meget i Frederikssundfingeren hvad angår infrastruktu-ren, og der er stort behov for, at infrastrukturen fortsat forbed-res - fra statens side, fra regionens side, fra trafikselskabernesside og fra kommunernes side.Udbygning af infrastrukturen bredt set, er en vigtig forudsæt-ning for at udnytte områdets store erhvervs- og befolknings-mæssige potentiale. Fra statslig side er der hurtigst muligtbrug for en højklasset vejforbindelse til Frederikssund, en nyfjordforbindelse ved Frederikssund, en effektiv S-togsbetjeningaf Kildedal Station og en helt ny station til betjening af den ny byVinge ved Frederikssund.Vi håber på og ser frem til, at Folketingets Transportudvalg med-virker til, at der nu træffes de nødvendige politiske beslutninger,der hurtigt sikrer:• Motorvej på hele strækningen til Frederikssund.• Ny fjordforbindelse syd for Frederikssund.• Ny station ved Vinge.•Bedre togbetjening - i første omgang af Kildedal Station,senere af hele Frederikssundfingeren i forbindelse med denkommende letbane.Samtidig håber vi på Transportudvalgets interesse for og støttetil vores mange bestræbelser for at øge passagertallet i den kol-lektive trafik og for at forbedre forholdene for cyklisterne.I Frederikssundfingeren vil vi gerne demonstrere, hvordan frem-tidens infrastruktur samlet set kan indrettes for at fungere bådesamfundsøkonomisk og miljømæssigt optimalt. Det håber vi påudvalgets støtte og opbakning til.
DER ER BRUG FOR MIDLER FRA DEN STATSLIGECYKELPULJE TIL AT REALISERE CYKELPENDLER-RUTEN LANGS FREDERiKSSUNDBANEN.Frederikssundmotorvejen og en ny fjordforbindelseer afgørende for udviklingenDen overordnede infrastruktur består i dag af S-banen mellemKøbenhavn og Frederikssund, første etape af Frederikssundmo-torvejen frem til 04 ved Ballerup, 04, rute 211 ("Frederikssunds-vej"), Rute 6 (Hillerød-Roskilde) og rute 53 (gennem Hornsher-red til Frederikssund).Rute 211 ("Frederikssundsvej") har ikke tilstrækkelig kapacitet.Det betyder dels store kødannelser morgen og eftermiddag,dels en omfattende sivetrafik på det mindre vejnet. Ballerup