Transportudvalget 2011-12, Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2011-12
TRU Alm.del Bilag 311, ERU Alm.del Bilag 243
Offentligt
1111366_0001.png
1111366_0002.png
1111366_0003.png
Folketingets TransportudvalgFolketingets Erhvervs-, Vækst- og EksportudvalgSendt via Folketingets hjemmeside
27. april 2012Dok. 124266/mmb/ps

Rejsegarantifondsloven – konkurssikring skal forbedres

Forbrugerrådet og Danmarks Rejsebureau Forening vil gerne henlede opmærksom-heden på behovet for at få forbedret konkurssikringen for flypassagerer, når lovenom Rejsegarantifonden skal tages op til revision senere i år.Når der er særligt behov for at sikre forbrugerne mod konkurs på flyområdet, er detfordi, der på dette område er tale om, at forbrugerne er særligt udsatte for at tabestore beløb ved konkurser, idet flybilletterne kan være dyre og betales lang tid in-den selve rejsen.På det seneste har vi oplevet, at to større luftfartsselskaber er gået konkurs. I ensådan situation er også forbrugerne blandt de umiddelbare tabere. De kan blivenødt til at skulle købe nye, muligvis dyrere flybilletter, og nogle mister muligvishelt deres forudbetaling eller har problemer med at komme hjem fra deres rejsede-stination. Dertil kommer usikkerheden, om de nu er dækket af en kreditkortssik-ring, om et samarbejdende flyselskab vil tilbyde dem ombookning uden omkost-ninger, eller om et eventuelt rejsebureau eller deres forsikringsselskab vil hjælpedem.Efter Sterlings konkurs i 2008 medførte ændringen af Rejsegarantifondsloven, atrejseudbydere, der er etableret i Danmark, skal tilbyde en frivillig konkurssikringfor flyrejser. Samtidig skal disse rejseudbydere stille en økonomisk garanti alt efteromsætningen på de konkursbeskyttede rejser, der dog ikke modsvarer værdien afselskabets salg, men af fastsatte grænser i loven. I de enkelte tilfælde kan Rejsega-rantifonden pålægge rejseudbyderen at stille en højere garanti, hvis fonden finder,at der er en større risiko for, at selskabet påfører fonden et tab.Som situationen er i dag, har det taget ganske lang tid for flyselskaberne at lade sigregistrere. Der er fortsat flere, der ikke tilbyder konkurssikringen på en klar ogtydelig måde, og flere, der slet ikke tilbyder den samtidig med købet af flybilletten.Der er enkelte selskaber, som helt har nægtet at lade sig registrere til trods for Rej-segarantifondens anmodning. Derudover kommer de ganske mange selskaber, sompå nuværende tidspunkt ikke er forpligtet til at lade sig registrere, selv om de har etikke ubetydeligt salg af flybilletter, fx via dansksprogede hjemmesider, og flyverfra danske lufthavne.
1/3
Problemet er i sin enkelthed, at konkurssikringen er betinget af, at flyselskabet eretableret i Danmark, samt at det er båret af frivillighed. I dag skal man som forbru-ger således tage stilling til og undersøge følgende:1.2.3.4.Rejser jeg med et flyselskab, der er omfattet af ordningen?Tror jeg på, at selskabet går konkurs, inden jeg skal rejse?Hvor meget står jeg til at miste, hvis selskabet går konkurs?Er det kun lavprisbilletter, jeg skal købe konkurssikring for (fordi konkursrisi-koen måske vurderes som større), eller er det kun for meget dyre billetter (hvormit potentielle tab er stort)?5. Er jeg på en privatrejse eller erhvervsrejse (ved kombinationsrejser)?Dette er helt igennem uigennemskueligt, og det kræver en stor indsigt i selskaber-nes økonomi, tilstedeværelse i Danmark samt forståelse for de økonomiske risici atvurdere ovenstående. For ikke nok med, at man kan miste sin forudbetaling, mankan tillige stå i en situation, hvor man er strandet i udlandet og selv skal afholdeudgifter til hotel, forplejning og nye (meget ofte meget dyre) flybilletter. Når maner dækket af Rejsegarantifonden, er det disse omkostninger, der i dag er dækkede.Det skal nævnes, at omkostningerne per passager kan ligge på 5-10.000 kr. for nyebilletter, overnatning mv.Loven om Rejsegarantifonden og ordningen med frivillig konkurssikring skal i årtages op til evaluering, og vi vil i den forbindelse pege på, at alle ovenstående pro-blemer kan løses ved at ændre loven, således at det bliver en obligatorisk ordning.Det vil betyde, at flyselskaberne, der beflyver de danske lufthavne, opkræves etbeløb i størrelsesordnen 2-5 kr. for alle afrejsende passagerer, der påbegynder deresrejse i Danmark.På denne måde vil man kunne opbygge en grundlæggende fond, der vil kunnedække evt. konkurser for de kommende eller afrejste passagerer. En undersøgelsegennemført for nylig af Forbrugerrådet viser, at ca. 2/3 af forbrugerne ønsker enobligatorisk ordning.Til inspiration kan peges på den løsning, der findes for skadesforsikringsselskaber,der tillige omfatter udenlandske forsikringsselskaber, jf. lov om en garantifond forskadesforsikringsselskaber.I debatten om konkursdækningen har det fra anden side været nævnt, at problemet istedet kunne løses ved en frivillig forsikringsordning, udbudt af forsikringsselska-berne. En sådan løsning er efter vores vurdering ikke attraktiv. Det ville formentligkoste forbrugeren mellem 50 og 100 kr., der ville sandsynligvis være et dæknings-maksimum, forsikringen ville kun dække det forudbetalte beløb og ikke hjemtrans-port, forplejning mv., og det ville forudsætte, at forsikringsselskabet vil forsikreimod de pågældende flyselskaber.Der er flere andre elementer i loven, der bør overvejes ved evalueringen, og under-tegnede organisationer står da også gerne enkeltvis til rådighed for en yderligere
2/3
dialog herom. I denne forbindelse skal vi dog begrænse os til at pege på det vigtigei, at vi får etableret en grundlæggende forbrugerbeskyttelse ved konkurs.Vi kan afslutningsvis nævne, at et enigt Luftfartsudvalg med repræsentanter frahele luftfartsindustrien var enige i deres redegørelse fra april 2012 om at anbefale,at den nuværende ordning bør ses efter i sømmene, således at flere flyselskaberomfattes.For yderligere information kan jurist Mads Mølgaard Braüner fra Forbrugerrådetog afdelingschef Jakob Hahn fra Danmarks Rejsebureau Forening kontaktes.
Med venlig hilsen
Rasmus KjeldahlDirektørForbrugerrådet
Lars ThykierDirektørDanmarks Rejsebureau Forening
3/3