Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del Bilag 308
Offentligt
1106767_0001.png
1106767_0002.png
1106767_0003.png
1106767_0004.png
1106767_0005.png
1106767_0006.png
1106767_0007.png
1106767_0008.png
1106767_0009.png
DenInnovativejernbaneThe Innovative Railway
Den Danske BanekonferenceThe Danish Rail ConferenceKøbenhavn d. 9. maj 2012Copenhagen, 9 May 2012www.banekonference.dkwww.railconference.dkI samarbejde med/in collaboration with
JETRA
Den Danske Banekonference:
Den innovative jernbaneVelkommenBaneBranchen indbyder for jerde gangtil Den Danske Banekonference. I årsamarbejder BaneBranchen med DI, DanishRailway Group, CenSec, JETRA og NJS forat opnå et endnu bedre og bredere bud på,hvad der rører sig i branchen og for igen atsikre, at alle, der har en aktie i den danskejernbane, har mulighed for at mødes ogudveksle meninger og synspunkter.Der er fuld damp på den danske jernbane.Det betyder, at branchen har mulighedenfor at tænke nyt og innovativt – hvilketogså er nødvendigt for at kunne håndtere
The Danish RailConference:- The InnovativeRailway
Mød blandt andre transportminister Henrik Dam Kristensende mange nye projekter. For at sætte fokuspå hvordan der kan opnås en endnu bedrejernbane for pengene gennem innovativeløsninger, har vi i år valgt overskriften “Deninnovative jernbane”. Det innovative temadækker bredt indenfor bl.a. planlægning,organisering og infrastruktur indenfor såvelgods- som passagertransport på jernbanen,og afspejler således hele branchensinteresser.På vegne af programkomiteen ogsamarbejdspartnere -Vel mødt.Der er blevet taget vældig godt imod desidste års banekonferencer og vi har fåetmange konstruktive tilbagemeldinger. Desidste års succes har betydet, at vi igen iår har satset stort både hvad angår lokalerog antallet af sessioner. Det betyder, at vihar mulighed for at præsentere et stort,spændende og varieret program medindlæg på både dansk og engelsk.
Welcome
l SectorFor the fourth time, the Danish RaiyouAssociation (BaneBranchen) invites. Thisto the annual Danish Rail Conferenceerationyear BaneBranchen and the Confedlwayof Danish Industry (DI), Danish Raid up toGroup, JETRA and NJS have teamer bidachieve an even better and broadery andon what goes on within the industwho hasyet again to ensure that everyoneanan interest in the Danish railway hasopinionsopportunity to meet and exchangeand views.
ofThe steam is up for the developmenthasthe railway. It means that the sectorich isthe possibility to be innovative – whprojects.necessary to handle the many newn betterTo focus on how to achieve an evetion, therailway for money through innovaovativetitle for the conference is “The innmeRailway” Innovation is a broad theng,that amongst others covers plannihin bothorganisation and infrastructure wit, andrail freight and passenger transportts of thehence the theme re lects all interessector.
us yearsThe railway conferences of previohavehave been received very well and weitiveobtained many constructive and posyearsresponses. The success of the pasthighmeans that again this year, we aimberboth with regard to location and numto haveof sessions. This makes it possiblencea large, exciting and varied confereutions inprogramme for 2012 with contribboth Danish and English.Welcome.
Peter SonneFormand/ ChairmanBaneBranchen
ProgramProgrammeResultatet af samarbejdet mellemarrangørerne fra BaneBranchen, CenSec,Danish Railway Group, DI Transport,JETRA og NJS er et program beståendeaf åbningstaler ved transportministerHenrik Dam Kristensen og Sund&Bæltsadministrerende direktør Leo Larsen.Hovedindholdet er i alt 56 indlæg af ca.25 minutters varighed efterfulgt af ca. 5minutters spørgsmål. Konferencen afrundesaf Banedanmarks administrerende direktørJesper Hansen og DSBs direktør for Fjern-og Regionaltog Susanne Mørch Koch.
ProgramkomitéProgramme CommiteeDTU Transport &
Alex Landex
Peter Sonne
Bombardier &JETRA
BaneBranchen, DI, JETRA, NJS, DanishRailway Group og CenSec arbejder alle forat øge forståelsen for og styrkelsen af dendanske jernbanesektor til gavnfor virksomheder og borgere.Organisationerne ønsker gennem fagligeaktiviteter at skabe offentlig debat samtstyrke vidensdelingen og de personligenetværk i jernbanesektoren, og er derforgået sammen om at arrangere Den DanskeBanekonference 2012.
Kristian Madsen
Sund&Bælt &
Per Henriksen
DI Transport
FL Ledelsesrådgivning &
Flemming Lund
Poul-Erik Hansen
CenSec
Knud Møllenbach
Nordivox &
Louise Hopkinson
DNV &
Christian Algreen-UssingBaneBranchen, DI, JETRA, NJS, DanishtoRailway Group and CenSec all workngthincrease the understanding and strebene itof the Danish railway sector for theof companies and citizens. Throughionsprofessionel activities, the organisatwant to create public debate and alsostrengthen knowledge sharing andsectorpersonal networking within the railetherand to this aim they have gathered tog2012.to arrange the Danish Rail Conference
Alstom &
Thomas Rasch
perationThe Programme is a result of the cooishbetween the organisers from the Dann),Rail Sector Association (BaneBrancheCenter for Defence Space & Securityish(CenSec), Danish Railway Group, Dan),Transport Federation (DI TransportandDanish Railway engineers (JETRA)n (NJS).Forum for Nordic Railway AssociatioisterOpening speeches are given by Minn andof Transport, Henrik Dam Kristense
Larsen.Managing director of Sund&Bælt, LeonceThe main programme of the confereof app.consists of, in total, 56 presentations.525 minutes duration followed by appis closedminutes of debate. The conferencemarkby Managing director of Rail Net DenDSBs(Banedanmark), Jesper Hansen andSusannedirector for the long distance trainsMørch Koch.
Vectura &
Sa ia Ullah
COWI &
Bernd Schittenhelm
Banedanmark &
Gra isk identitet og layoutGraphic identity and layout
Stefan Kiel Nielsen
Atkins &
Spørgsmål
QuestionsSpørgsmål i forbindelse medkonferencen kan stilles tilQuestions with regard to theconference may be rendered toTroels Richter.dkE-mail: konference@banebranchen[email protected]
Banekonference.dkRailconference.dkill be continuouslyThe programme whebsite of the Danisupdated on the wRail Conference:
nce.dkwww.railconfere
Programmetbliver løbende opdateret på Den Danske Banekonferences hjemmeside:
to:ere is also accessOn the website, throlment
www.banekonference.dkPå hjemmesiden vil man desuden få adgang til:
Link til elektronisk tilmeldingDownload af slideshows efter konferencenKonferenceprogrammet og eventuelle programændringerOplysninger om udstillingsområdetOplysninger om konferencestedet – Tivoli Congress CenterLink til tidligere konferencerOplysning om overnatningsmuligheder
ic enrence• Link to electronllowing the confeof slideshows foamme changes• Downloadme and any progrgram• Conference prorout the fair areai Congress Cente• Information abrence site – Tivolthe confe• Information ons conferences• Link to previouaccommodationformation about• In
TÆNKFREM...www.ramboll.dk
Den Innovative Jernbane- The Innovative railwayTid8:009:00-10:30AktivitetRegistrering og kaffe/ Registration and morning coffeeFormanden for BaneBranchen, Peter Sonne:. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .Transportminister Henrik Dam Kristensen:. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .Administrerende direktør, Sund&Bælt, Leo Larsen:. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .Formand for BaneBranchen, Peter Sonne & Uddannelsesansvarlig i BaneBranchen, Alex Landex:............................................................................. Velkomst/Welcome. Åbning. Innovation med store investeringer. Future challenges in the railway sector
10:30 Pause
LetbanerLight RailWhy light rail?
LangtidsplanlægningPlanning for the futureModellering
Towards a commonstandardSignalling systems
InfrastrukturInfrastructureCatenary systems
De STORE danskeprojekterIT til folket
Innovation & EksportInnovation & ExportIndustriløsninger
Lessons learnedLessons learned
10:45-Organising new light rail11:15systemsOlaf Scholtz-KnoblochOSK-Consult
Kollektiv tra ik iLandstra ikmodellenOtto Anker NielsenDTU Transport
Secure the ERTMS deploymentof signaling and on-boardoperationDidier Lapalus & ChristianAlgreen-UssingAlstom
A new approach to the designand planning of catenarysystems for high-speed railBeat FurrerFurrer & Frey
Rejsekortet - fremtidensbilletsystemBjørn WahlstenRejsekort
Fra Forsvars- ogsikkerhedsindustrien tiljernbaneindustrienPoul-Erik HansenCenSec
Passagervækst på 30% over 5år – hvor kommer de fra?Kurt LauridsenLokalbanen
11:15-Advantages of light rail?11:45Jonas AndersenDTU Transport
Hvad kan Landstra ik-modellen bruges til?Jens BrixTra ikstyrelsen
The Signalling ProgrammeTender Process - Thesuppliers viewPer Bredesgaard & Bent HansenBalfour Betty & Thales
DC Traction Substations withBraking Energy RecuperationRené JenniABB
Rejseplanen: Mobile irstBirgitte WoolridgeRejseplanen
Offentlige investeringersom afsæt for nyeindustrieventyr?Lars GoldschmidtDI
Storstrømsbroen, akut lukningaf en stor bro – og hvordan denigen blev åbnet for tra ikJørgen Steen NielsenBanedanmark
11:45-Bybanen: Experiences and12:15future plansJimmy SchminckeBybanen AS
Samfundsøkonomiskoptimale køreplanstillægMikkel ThorhaugeDTU Transport
Close cooperation betweencostumer and supplierNiels Henning MadsenSiemens
High performance overheadcatenary systemsTommy O. JensenAtkins
Rejseplanen: Realtid tilmasserneJonas Ask HomaaRejseplanen
Udbud som alternativmaterielstrategiThomas ØsterArriva
Optimering afbanedæmningerCarsten Steen SørensenCOWI
12:15 FrokostLetbaneprojekterTools for planningImplementing ERTMSKørestrømVejen til TysklandRailway exportIndkøbsstrategier
13:30-Hvorfor letbane på Ring 3?14:00Niels Jørgen LangkildeCNN
Training and Certi icationof Safety Related Staff – NewRules and Revised SchemesMorten BrokTra ikstyrelsen
The Botnia railway line –innovation equals successMorteza RouholaminBombardier
Pas på køreledningerneHans SteenbergImage House
Innovationens rammer forThe Global Rail MarketFemerns bygherreorganisationJérémie PélerinJohnny Restrup-SørensenFemernUNIFE
Kan udbudsprocessen for udbudaf drift af bl.a. It-, Radio- ogInformationssystemer forbedres?Kim RemmerBanedanmark
14:00-Sammenbinding af14:30byudvikling med letbaner –Odense som caseAndreas IsagerIsager Architects
Common Safety Methodswhen using code of practiceJoachim BöcherDNV
Introduction of ERTMS inthe UKPeter LeppardArriva
Hvorfor er det 40% billigereat lave kørestrøm i Sverige?Clas LarssonVectura
Den nye bane København-Ringsted – fra planer tiludførelseJan Schneider-TilliBanedanmark
Railway exportAnna Marie Damgaard KristensenFocon Electronic Systems
Hvordan oplevedesudbudsprocessen somentreprenørMorten SimonsenEltel Networks
14:30 PauseFremtidens bytransportFokus på kunderneMigration of ERTMSLarge projectsSamfundets behovGodsløsningerCost-ef icient projects
15:00-Langsigtet planlægning af bus Stadieplanlægning someffektiviseringsværktøj15:30og togtra ik i SkåneMats AmeenSkånetra ikenSteen Nørbæk MadsenRambøll
ERTMS and freight operatorsStig Kyster-HansenDb Schenker Rail
What’s in it for the Danes?Henrik AnderssonVectura
IC4 den tekniske udfordringTorben KronstamDSB
A new way of thinking intechnical solutionsRoger JönssonKockums
Using benchmarking for cost-ef icient rail projectsInara TraboBanedanmark & DTU Transport
15:30-Udbud og tekniske løsninger16:00for Århus LetbaneMorten Springdorf & OleSørensenCOWI & MidtTra ik
Stadieplanlægning ved jernbane- ERTMS in Norwaybyggeri – en afgørende betingelseJarle Rasmussenfor en mere effektiv udførelseJernbaneverketSvend PoulsenAtkins
TEN-T – the Swedish successstoryPeter RoslundNorrbotniabanegruppan
Strategisk analyse afelektri icering af banenetteti DanmarkMartin Munk HansenBanedanmark
Nytænkning omkringtekniske løsninger –RailrunnerHenrik BaaschRailRunner
Delivery of SuccessfulRolling Stock Projects in aCompetitive Railway IndustryNick WatsonHitatchi Rail Europe
16:00-Ny letbane – hvordan16:30påvirkes bustra ikken?Torsten RasmussenMovia
Metroens kundefokus og NyNørreportRebekka NymarkMetroselskabet
The high-speed cross-boarderERTMS operation betweenThe Netherlands and BelgiumVincent PassauAlstom
TEN-T: what makes a railproject a priority project?To be announcedDG Move / TEN-T
Finansieringsmuligheder forjernbaneprojekterJørn HoldtSund & Bælt
Fra gummihjul til jernhjulHeine Blach Jensen og Jacob AxelNielsenSafe green logistics
Green HVACSteffen PoserFaiveley
16:30 PAUSE16:45Fjern- & Regionaltogsdirektør, Susanne Mørch Koch, DSB. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Skær ind til kerneproduktetAdministrerende direktør Jesper Hansen, Banedanmark:. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Innovation på banen
17:30Formand for BaneBranchen Peter Sonne:. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Afrunding/Closing18:15- Netværksmiddag/ Network Dinner
BaneBranchen og medarrangørerBaneBranchen and co-organisers
JETRABaneBranchenBaneBranchen er en organisa-tion, der søger at løse jern-banens udfordringer på detlange sigt gennem uddannelseaf ingeniører, som er specialisteri jernbaneteknologi, og som kanløse de tekniske udfordringer ogarbejde tværfagligt. Derudoverformidler BaneBranchen videnom jernbanens udfordringer ogmuligheder til sine medlemmerog varetager jernbanens inter-esser gennem oplysning.En gang om året a holderBaneBranchen den Store DanskeBanekonference, hvor industri ogpolitikere mødes.www.banebranchen.dk
CenSecCenSec er den primære danskeklyngeorganisation for virksom-heder med interesse i højtekno-logiske brancher.CenSec har næsten 100 medlems-virksomheder med kompetenceri avanceret fabrikation, elek-tronik- og softwareudvikling.CenSec arbejder på at skabeinnova tion og forretnings-muligheder for medlems-virksomhederne. CenSec er bl.a.støttet af Ministeriet for Viden-skab, Region Midtjylland og EU.www.censec.dk
Danish Railway GroupDanish Railway Group (DRWG)er et innovativt netværk afvidensstærke danske virksom-heder, der fokuserer på eksporttil den internationale jernbane-industri. DRWG er en sektionunder Eksportforeningen. DRWGarbejder med deling af innova-tion og viden med øget eksportsom målbart resultat. Aktivi-teterne omfatter bl.a. fælleseksportfremstød på udvalgtemarkeder og networking. DRWGstår for den danske fællesstandpå Innotrans i Berlin.www.dk-export.dk/Danish-RailWay-Group
DI TransportDI Transport er et branche-fællesskab i DI, der arbejderfor de bedste rammevilkår fortransporterhvervene. Medlems-kredsen består af godt 3000virksomheder, der arbejderindenfor godstransport, logi-stik, luftfart, persontransport(bus, jernbane, taxa) og havne-relaterede aktivi teter. DITransport har fokus på trans-portens rolle som forudsætningfor mobilitet og tilgængelighed iden globaliserede verden.www.di.dk
JETRASelskabet for Jernbanetransport(JETRA) medvirker til styrkelsenaf jernbanesektoren og densrolle som national og inter-national samfærdselsfunktion.JETRA er derfor initiativtager tilen række aktiviteter, arrange-menter og konferencer, hvisformål er at styrke den viden-skabelige, tekniske og samfunds-mæssige udvikling inden forjernbaneområdet. Er du ingeniør,studerende, arbejder inden forjernbaneområdet, eller blot harinteresse i jernbaneteknik, såmeld dig ind i JETRA.www.ida.dk/jetra
NJSNJS, Forum for Nordisk Jernbane-samarbejde, er et netværk afenkeltpersoner og organisa-tioner med professionel til-knytning til jernbanesektoreni norden. Formålet er at ud-vikle de faglige kompetencer ogkundskaber og fremme et aktivtnetværk indenfor de nordiskelande. NJS a holder ”gå hjemmøder” om aktuelle emner ogudgiver NJT, Nordens ledendejernbanetidsskrift.www.njsforum.com
BaneBranchen
The Danish Rail Sector Association(BaneBranchen) is an organisationthat strives to solve the challenges ofthe railway in the long term. This isdone through education of engineerswho are specialists in railway technol--ogy and can solve the technical chalciplinary. Inlenges and work interdisaddition, BaneBranchen communi-cates and disseminates knowledge onthe railway challenges and possibili-ties to its members and safeguardsrailway interests through facts.
Once a year, BaneBranchen hoststhe Annual Danish Rail Conferencewhere industry, scholars and politi-cians meet.www.banebranchen.dk
portunities for member companies.CenSec is supported a.o. by ThekMinistry of Science, Central DenmarRegion and EU.www.censec.dk
clude export promotions in selectedmarkets and networking. DRWG isorganising the Danish pavilion atInnotrans in Berlin.
key role of transport as primer formobility and accessibility in a glo-balised world.www.di.dk
railway area engineer or merely in-terested in railway technology, thenjoin JETRA.www.ida.dk/jetra
roupwww.dk-export.dk/Danish-RailWay-G
JETRA
NJS
CenSec
Danish Railway Group
DI Transport
CenSec is the prime Danish clusterorganization for companies with aninterest in high tech industries.CenSec has almost 100 membercompanies with skills in advanced-manufacturing, electronic and softCenSec supportsware development.innovation and creates business op-
Danish Railway Group (DRWG) is aninnovative business network organi-sation with the international railwaytindustry in focus. DRWG is a partion.of the Danish Export AssociaDRWG members share innovationand knowledge, and it is leadingto increased export. Activities in-
DI Transport (Danish TransportFederation) is an association oftransport companies under the um-brella of the Confederation of Danish0Industries. It comprises app. 300ous transportcompanies within varisectors, such as cargo and logistics,aviation, bus and rail and port op-erations. DI Transport promotes the
The Danish railway transport as-asociation JETRA contributes toay sectorstrengthening of the railwand its role as national and interna-tional traf ic function. For this rea-son, JETRA is initiator of a numberof activities, events and conferencesstrengthening the scienti ic, techni-cal and social expansion within thearailway area. Are you an engineer,within thestudent, are you working
yNJS, Forum for Nordic Railwan, is a network of indi-Cooperatio-viduals and organisations with proents to the Nordicfessional attachmrailway sector. The aim is to developthe members’ professional skills andknowledge, and promote an activenetwork in the Nordic railway indus-stry. NJS arranges “go home” meetingon current topics and publishes NJT,the leading Nordic railway journal.www.njsforum.com
SponsorerSponsors
MedlemmerMembers
GuldmedlemmerGold membersDanske Banekonference 2012Siemens er Platinsponsor for DenDanish Rail Conference 2012Siemens is Platinum Sponsor for the
Network Lounge Sponsor
eby Rambøll. Here it is possible to havThe network lounge is sponsoredcollaborators or have a time-out.a refreshment with colleagues and
ngen, hvor det er muligtRambøll sponsorerer network louejdspartnere over enat mødes med kollegaer og samarbt hvil.forfriskning – eller få et velfortjen
SølvmedlemmerSilver members
Praktiske oplysningerPractical informationConference languageOvernight accommodationcan be booked viaTlph.: (+45) 44 87 00 00• Tivoli Hotel:/ www.tivolihotel.com44 80 00 00• WakeUp Copenhagen: Tlph.: (+45)/ www.wakeupcopenhagen.comBoth speeches and slideshows aretin Scandinavian or English withoumarkedinterpretation. English sessions arered in the conference program.
Conference report
lished, butA conference report will not be pubconferenceslideshows will be available on thewebsitethe(www.railconference.dk) followingconference.
Enrolment
KonferencesprogBåde foredrag og slideshows er skandinaviskeller engelsk uden tolkning. Engelske foredrager markeret med rødt i programoversigten.
Overnatningkan reserveres gennem• Tivoli Hotel:Tlf.: (+45) 44 87 00 00www.tivolihotel.dk• WakeUp Copenhagen: Tlf.: (+45) 44 80 00 00www.wakeupcopenhagen.com
Time
0 followedWednesday 9 May 2012 8:00-18:0by a dinner.
ndatoryEnrolment for the conference is maonilling out an enrolment applicationw.the website of the conference (wwApril 2012.railconference.dk) at the latest 29Conference feeParticipants: DKK 2.600,-.ts)Students: DKK 250,- (not PhD studenee, lunch,The price includes morning coffafternoon coffee and dinner.
Place
KonferencerapportDer udgives ikke en konferencerapport, menslideshows vil være tilgængelige på DenDanske Banekonferences hjemmeside(www.banekonference.dk) efter konferencen.
TilmeldingTilmelding: Tilmelding til konferencenskal ske ved at udfylde tilmelding på DenDanske Banekonferences hjemmeside(www.banekonference.dk ) senest den 29. april.
Tivoli Congress CenterArni Magnussonsgade 2-41577 København VDenmarkwww.tivolicongresscenter.com
Cancellation
receivedCancellations for the conference are2012.without calculation until 26 Aprilbinding.Hereafter, the enrolment is
Registration
TidOnsdag den 9. maj 2012 kl. 8:00-18:00efterfulgt af middag.
Access to Tivoli Congress Center
KonferenceafgiftDeltagere: 2.600 kr.Studerende: 250 kr. (gælder ikke ph.d.-stud.)Alle priser er i danske kroner (DKK).Prisen inkluderer morgenkaffe, frokost,eftermiddagskaffe og middagsarrangement.
StedTivoli Congress CenterArni Magnussonsgade 2-41577 København VDanmarkwww.tivolicongresscenter.dk
walkingTivoli Congress Center is located instationdistance from Copenhagen Centralpossible to(København H). However, it is alsotral stationuse bus 11A from Copenhagen CenCenter.to the entrance of Tivoli Congressa one-If arriving by car, it is possible to byof Tivoliday parking ticket at the receptionCongress Center
the foyer.Registration happens at arrival atTivoliMorning coffee will be served at theolifoyer. The welcome will be in the TivCongress Hall.
A budA bud til konferencen modtages udenberegning til og med 26. april. Herefter ertilmeldingen bindende.
Adgang til Tivoli Congress CenterTivoli Congress Center ligger i gåafstand fraKøbenhavns Hovedbanegård, men det er ogsåmuligt at benytte buslinje 11A der kører lige tildøren fra Københavns Hovedbanegård.Ved ankomst med bil til Tivoli Congress Center,er det muligt at købe en heldags P-billet i TivoliCongress Centers reception.
RegistreringRegistrering ved ankomst foregår i Tivolifoyeren, hvor der serveres morgenkaffe.Velkomst er i Tivoli Congress Hall.
Platinsponsor/ platinum sponsor2012
Mobilitet skabervækst og velfærdwww.siemens.dk/mobilityMobilitet er essentielt for at detmoderne samfund kan fungere ogi særdeleshed for at der kan skabesvækst i samfundet. Dermed er mobi-litet også nøglen til at sikre velfærdfor borgerne.Det forudsætter at samfundet råderover effektiv og pålidelig mobilitet,således at mennesker og gods kantransporteres hurtigt, sikkert ogmiljørigtigt. Upålidelig og ineffektivmobilitet betyder kødannelser ogforsinkelser, hvilket koster tid, pengeog livskvalitet – med andre ord tab afvækst og velfærd.Løsninger, der sikrer en effektiv, miljø-rigtig og pålidelig mobilitet, hører tilSiemens kernekompetencer. I talrigeprojekter verden over, har vi bevist at vihar de rigtige løsninger til at sikre mobi-litet såvel på vejnettet som i den kollek-tive transport på skinner.Siemens byder velkommen tilBaneBranchens konference 2012!

www.siemens.dk/mobility