Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del Bilag 299
Offentligt
1102727_0001.png
1102727_0002.png
1102727_0003.png
1102727_0004.png
1102727_0005.png
NotatJournal TS2060107-00014MST-52520-00006Dato 27. februar 2012
Kontrol af eftermonterede partikelfiltre
1. BaggrundTv-udsendelsen Operation X ”Den usynlige dræber” den 17. martssatte fokus på kontrol med lastbiler og busser, der har fået eftermon-teret et partikelfilter for at overholde kravene i de danske miljøzoner.Udsendelse viste blandt andet et køretøj, der blev godkendt ved synmed et filter, der havde synlige huller. På et efterfølgende samråd den7. april 2011 tilkendegav daværende miljøminister og transportmini-ster, at de ville undersøge sagen nærmere.
2. Resultat af undersøgelserDer er blevet gennemført fire undersøgelser som opfølgning:
Målemetoder til kontrol af eftermonterede partikelfiltre på tungekøretøjerRøgtæthed ved syn af tunge køretøjer - erfaringsopsamling framålinger ved syn i DanmarkTest af det partikelfilter med huller, der blev godkendt ved syn iudsendelsen
Miljøzoner i EU - opsamling af udenlandske erfaringer
Miljøzoner i EUTeknologisk Institut har indsamlet erfaringer fra andre lande, der harindført miljøzoner. Resultaterne viser overordnet set, at Sverige,Tyskland, Holland og Schweiz anvender samme målemetoder somDanmark (røgtæthed) for at kontrollere køretøjer med et eftermonte-ret partikelfilter. Den danske grænseværdi på 0,2 m-1er den laveste,der anvendes i Europa, og kontrolleres ved det årlige syn ved en røg-
Side 1 (5)
NotatJournal TS2060107-00014Dato 27. februar 2012
tæthedsmåling. Med hensyn til krav til effektiviteten af filteret ved ty-pegodkendelse stilles der i Danmark krav om 80 % filtreringseffektivi-tet, mens der i Holland stilles krav om en filtreringseffektivitet på 90%. Forskellen vurderes ikke at have væsentlig betydning, da beggekrav kun kan opfyldes ved anvendelse af lukkede filtre.Det er samlet set vurderingen, at de danske kontrolforanstaltninger erblandt de bedste i Europa. Bødestørrelserne i Danmark er endvideremarkant højere end i de øvrige undersøgte lande.Evaluering af målemetodeGTS-instituttet Force har gennemført en evaluering af den nuværendekontrol samt en kortlægning af mulige alternative kontrolmetoder.Rapporten fra Force opsummerer resultater fra en række undersøgel-ser og konkluderer bl.a., at:de nuværende målinger ved syn ikke fanger alle defekte partikel-filtre,det med de nuværende måleinstrumenter ikke giver mening atfastsætte en grænseværdi lavere end de 0,2 m-1, der gælder i dag,der er udviklet nye måleinstrumenter for røgtæthed, der har høje-re præcision, og dermed vil gøre det muligt at indføre en laveregrænseværdi,men at der endnu ikke er tilstrækkelig erfaring med de nye meto-der til, at man kan komme med et konkret forslag til en ny græn-seværdi for røgtæthed for køretøjer med et eftermonteret partikel-filter,det nuværende kontrolsystem bør fastholdes, indtil resultatet afigangværende undersøgelser i udlandet om nye målemetoder fore-ligger,instrumenterne P-track og Dust-track, der blev anvendt i udsen-delsen ”Operation-X”, er ikke velegnede til brug ved syn af køretø-jer med eftermonteret partikelfilter uden anvendelse affast/kontrolleret fortynding af røggassen.
Røgtæthed for tunge køretøjerTrafikstyrelsen har i perioden maj-juni 2011 i samarbejde med firesynsvirksomheder gennemført en kortlægning af niveauet for røgtæt-hed for tunge køretøjer ved periodisk syn.Trafikstyrelsens analyse af data viser, at 91 % af de køretøjer, der harfået eftermonteret partikelfilter, overholder kontrolværdien for røg-tæthed på 0,2 m-1, mens 78 % af disse køretøjer godkendes med enrøgtæthed på 0,1 m-1eller derunder.
Side 2 (5)
NotatJournal TS2060107-00014Dato 27. februar 2012
Undersøgelsen viser desuden, at 22 % af de undersøgte køretøjeruden eftermonteret partikelfilter overholder en værdi for røgtæthedpå 0,2 m-1, der gælder for køretøjer med partikelfilter. Dette betyder,at der er en gruppe af køretøjer, hvor den nuværende kontrolmetodeikke er tilstrækkelig til at afgøre, om et eftermonteret filter opfylderkravet om 80 % effektivitet, idet køretøjet overholder kontrolværdienpå 0,2 m-1under alle omstændigheder.Test af partikelfilterTrafikstyrelsen er kommet i besiddelse af det partikelfilter, der i ud-sendelsen blev godkendt på trods af synlige huller. Styrelsen har an-modet Teknologisk Institut om at måle filterets effektivitet med hen-syn til reduktion i partikelmasse efter samme metode, som den deranvendes ved godkendelse af partikelfiltre. Partikelfilteret testes på enbus, der svarer til den bus, der blev anvendt i Operation X udsendel-sen. Undersøgelsen viser, at filterets effektivitet er 44 %. Kravet tilgodkendelse af et effektivt partikelfilter er en reduktion på 80 %.Når bussen med det beskadigede filter i udsendelsen kunne godken-des ved syn skyldes det, at den bus der blev anvendt har en megetlav basisemission, jf. afsnittet om røgtæthed for tunge køretøjer.
3. OpfølgningDe gennemførte undersøgelser viser, at det er muligt på en rækkeområder at styrke den nuværende kontrol af de tunge køretøjer medeftermonterede partikelfiltre:Skærpet kontrol ved synPå baggrund af undersøgelserne vurderes det, at indfasning af nyemåleinstrumenter baseret på lysspredningsprincippet kombineret meden skærpet kontrolværdi vil kunne gøre kontrollen af eftermonteredepartikelfiltre ved syn mere effektiv.Trafikstyrelsen og Miljøstyrelsen vil derfor i fællesskab evaluere resul-tatet af de igangværende tyske undersøgelser i takt med, at de fore-ligger, for at vurdere, om de kan danne basis for en skærpelse af dendanske kontrolværdi ved syn. Hvis dette vurderes ikke at være tilfæl-det, vil der være behov for at iværksætte en dansk undersøgelse forat kunne fastlægge en skærpet kontrolværdi.De nye måleinstrumenter forventes at være på markedet i løbet af2012. Indførelse af nye måleinstrumenter ved miljøzonesyn forudsæt-ter en ændring af bekendtgørelsen om virksomheder, der foretager
Side 3 (5)
NotatJournal TS2060107-00014Dato 27. februar 2012
syn af køretøjer. Ifølge bekendtgørelsen skal synsvirksomhederne gi-ves en ”rimeligt frist” til at anskaffe nyt udstyr. Nye måleinstrumentervurderes dog at kunne indfases i synsvirksomhederne i løbet af 2012.Det kan overvejes, om det i en overgangsperiode kun er de synsvirk-somheder, der har anskaffet de nye apparater, der kan udføre miljø-zonesyn. Planlægningen af indfasningen vil skulle ske i tæt dialog medsynsvirksomhederne. Det bemærkes, at et krav om nye måleinstru-menter vil kunne medføre højere priser på miljøzonesyn.Øget fokus på vedligehold af partikelfiltreKorrekt vedligeholdelse af filtrene er afgørende for at opnå den opti-male effektivitet for eftermonterede partikelfiltre. Trafikstyrelsen harderfor taget initiativ til, at de eksisterende servicevejledninger for par-tikelfiltre opdateres. Formålet er at tydeliggøre hvordan filteret skalvedligeholdes, og hvornår filteret evt. skal skiftes. Fabrikanten er an-svarlig for opdateringen, der efterfølgende skal godkendes af Tekno-logisk Institut i samråd med Trafikstyrelsen.Indkøbere af transportydelser har mulighed for at stille særlige krav tilkøretøjer med eftermonteret partikelfilter, f.eks. ved at stille krav om,at transportørerne overholder fabrikantens servicevejledning, jf. oven-for.Transportkøbere kan også stille ekstra krav om kontrol af eftermonte-rede partikelfiltre. Et eksempel herpå er det miljøsyn, som bl.a. Moviagennemfører hos sine operatører. Ved miljøsynet måles både røgtæt-hed og gasemissioner ved kørsel på landevej.Trafikstyrelsen og Miljøstyrelsen vil fortsat sætte fokus på vigtighedenaf vedligehold af partikelfiltre bl.a. i forbindelse med styrelsernes ind-sats for at fremme miljøvenlige indkøb af transportydelser.Vejsidekontrol og kontrol i miljøzonerPolitiet gennemfører i dag løbende vejsidekontrol af køretøjer. I dennekontrol indgår også kontrol af miljøzonemærker i miljøzoner, men dersker ikke en fysisk kontrol af, om køretøjet lever op til kravene. Enkontrol ved måling af røgtætheden forudsætter, at Trafikstyrelsensinspektører deltager i vejsidekontrollen med udstyr til måling af røg-tæthed.Transportministeren forventes i februar 2012 at fremsætte et lovfors-lag, der sikrer, at midler fra synsgebyrer også kan anvendes til atgennemføre andre tilsyn med synsvirksomheder end tilsyn i synshal-lerne, herunder vejkantkontrol og kontrol hos vognmandsvirksomhe-der. Det betyder bl.a., at Trafikstyrelsen får mulighed for at gennem-føre en forstærket tilsynsindsats med synsvirksomhedernes kontrol afeftermonterede partikelfiltre i forbindelse med syn.
Side 4 (5)
NotatJournal TS2060107-00014Dato 27. februar 2012
Desuden har Trafikstyrelsen aftalt med Københavns Kommune, at sty-relsen i forbindelse med kommunens tilsyn i medfør af miljøbeskyttel-sesloven vil bistå kommunen med konkrete målinger af røgtæthed påkøretøjer, der befinder sig indenfor miljøzonen.

Kontrol af modtryksalarm ved syn

Køretøjer, hvor partikelfilteret er monteret efter 1. juli 2007, skal iføl-ge miljøzonebekendtgørelsen være monteret med en modtryksalarm iform af en lampe ved instrumentbrættet, der lyser hvis filteret er til-stoppet. Det fremgår ikke specifikt af bekendtgørelsen, at modtryks-alarmen skal kontrolleres ved syn. Miljøstyrelsen vurderer imidlertid,at der er hjemmel i bekendtgørelsen til at kontrollere modtryksalar-men ved syn.Trafikstyrelsen vil derfor i forbindelse med den kommende revision omVejledning om Syn af Køretøjer præcisere, at et køretøj ikke skal kun-ne godkendes ved syn, såfremt der er fejl på modtryksalarmen.
Side 5 (5)