Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del Bilag 291
Offentligt
-1-
-2-
Årsregnskabsmeddelelse 2011(1. januar til 31. december 2011)2011 blev et år med mange alvorlige udfordringer for DSB. De økonomiske udfordringer har ændret den kon-tekst og selvforståelse, DSB agerer i. 2011 blev også et år, hvor DSB’s trængte materielsituation skabte ud-fordringer, både i form af strækninger med overfyldte tog og strækninger, hvor det var nødvendigt at indsæt-te ældre materiel.Som konsekvens af de økonomiske udfordringer har DSB igangsat arbejdet med at genoprette økonomien iform af omfattende effektiviseringer. Genopretningen af DSB’s økonomi vil sætte rammerne for DSB somvirksomhed i de kommende år, og målet er et DSB med tilfredsstillende overskud ved udgangen af 2014.Kundetilvæksten fortsætterPå trods af den negative omtale af DSB i medierne, de økonomiske problemer og et faldende omdømme,steg antallet af kunder i togene i 2011. I S-togene steg antallet af kunder med ca. 8 procent og i fjern- ogregionaltogene med ca. 4 procent. I alt blev der gennemført næsten 175 mio. rejser på det danske marked. Ioktober passerede antallet af kunder i S-tog på et år for første gang 100 mio.Der er grund til at glæde sig over tilgangen af kunder, og særligt for S-tog indikerer kundetilfredshedsunder-søgelser, at de nye kunder vil kunne fastholdes. Tilfredsheden hænger især sammen med, at omfanget afforsinkelser i 2011 har været på det laveste niveau i 3 år og er generelt forbedret med ca. 10 procent i for-hold til 2010.DSB’s økonomi skal genoprettes og effektiviseresDSB’s økonomi er igennem en årrække blevet gradvist forringet på grund af omkostninger, der steg markanthurtigere end indtægterne. Korrigeret for poster af ikke tilbagevendende karakter blev de normaliseredeindtægter i den danske forretning i 2011 for første gang mindre end omkostningerne.DSB’s resultat før skat udgjorde i 2011 et underskud på 858 mio. kr. Til sammenligning var resultatet før skati 2010 et underskud på 551 mio. kr. Dette er ikke tilfredsstillende.DSB har i efteråret 2011 igangsat en omfattende effektiviseringsindsats med henblik på at reducere omkost-ningerne og skabe en robust og bæredygtig økonomi i DSB. Der er gennemført en effektivisering af DSB’sindkøbsprocesser og igangsat en række vigtige effektiviseringsprojekter. Samtidig er DSB’s hovedsæde iKøbenhavn sat til salg med henblik på at samle administrationen ét sted.I begyndelsen af 2012 blev der opnået enighed om aftaler med flere af de faglige organisationer i DSB. Afta-lerne er endnu et vigtigt skridt i arbejdet med effektiviseringen af DSB og medfører en række tiltag, der med-virker til at skabe et mere fleksibelt DSB med en bedre økonomi og færre medarbejdere. Forhandlingerne harværet intensive, men de faglige organisationer har vist forståelse for DSB’s økonomiske situation og har på-taget sig et medansvar for at finde løsninger, der i store træk ikke går ud over togdriften og kunderne.En udfordrende materielsituationDSB’s materielsituation har også i 2011 været påvirket af den forsinkede levering af IC4-togsæt. I oktoberkom den af Transportministeriet bestilte Atkins-rapport om IC4 og IC2, som gav udtryk for, at grundelemen-terne i IC4 er sunde, og at de tekniske problemer kan løses, men at det vil kræve yderligere tid og arbejde atfå en driftsstabilitet, der er på niveau med DSB’s øvrige materiel. Det vil ligeledes blive en del dyrere, end detblev vurderet til i 2009.Den generelt trængte materielsituation er kommet til udtryk via overfyldte tog på enkelte strækninger samtvia behovet for omdisponeringer af materiel mellem strækninger. Materielsituationen blev i årets sidste må-neder forværret, da Banedanmark i oktober opdagede flere revner i Storstrømsbroen, som medførte øjeblik-kelig lukning af broen. Udover at passagererne i en overgang måtte lade sig transportere i busser, betød det,at en række tog strandede på Falster og derfor ikke kunne bruges som planlagt i landsdelstrafikken. Broenblev ultimo november delvist åbnet for let togtrafik, hvilket fortsat påvirkede mulighederne for trafikafviklin-gen, og først ultimo januar 2012 blev broen omsider åbnet for al slags togtrafik.
3-
Materielsituationen blev yderligere forværret, da DSB i november måtte indstille al drift med IC4, mens Hava-rikommissionen undersøgte to episoder med bremseproblemer på IC4-togsæt. DSB har desuden bedt Dan-marks Tekniske Universitet DTU om, som uvildig og uafhængig instans, at rådgive om sikkerhedssystemet ogandre tilhørende sikkerhedsprocesser.Sidst på året blev DSB ramt af en overenskomststridig arbejdsnedlæggelse hos håndværkerne i DSB Vedlige-hold. DSB reagerede ved i en periode at halvere trafikken for at sikre jule- og nytårstrafikken. Arbejdsned-læggelsen blev kortvarig, og effekterne for kunderne i juletrafikken var begrænsede.I samarbejde med Transportministeriet lykkedes det i efteråret at forlænge lejen af en række dobbeltdækker-tog. Det er positivt og løser de mest akutte materielproblemer.Internationale aktiviteterVed aflæggelsen af årsregnskabet for 2010 blev det konstateret, at DSBFirst Øresund var i en alvorlig øko-nomisk situation og fokus blev rettet mod relationerne mellem DSB som modervirksomhed og DSBFirst Øre-sund, herunder spørgsmålet om eventuelle statsstøtte forhold. DSB er aktivt gået ind i udredningen, og detvurderes, at de eventuelle statsstøtteproblemstillinger er passende håndteret. Den danske stat har i et tætsamarbejde med DSB orienteret EU-kommissionen, der har stillet afklarende spørgsmål. Sagen er såledesstadig under behandling. DSB forventer ikke at blive negativt påvirket af problemstillingen.DSB’s ledelse igangsatte som følge af situationen en række økonomiske og juridiske analyser af forhold rela-teret til DSBFirst Øresund. DSBFirst gennemførte effektiviseringer af de internationale aktiviteter og påbe-gyndte i foråret forhandlinger med trafikudbyderne og FirstGroup om en mere holdbar model for trafikken påKystbanen og den svenske del af Øresundstrafikken. Som følge heraf indgik DSBFirst Sverige AB den 25. juni2011 en tillægsaftale med de seks svenske trafikselskaber, repræsenteret ved Öresundståg AB, om en over-dragelse af DSBFirst’s svenske del af Øresundstrafikken til en anden trafikoperatør med virkning fra 11. de-cember 2011. Öresundståg AB valgte efterfølgende Veolia Transport Sverige som ny operatør på denne del.DSB Øresund (tidligere DSBFirst Danmark) har efterfølgende indgået en samarbejdsaftale med Veolia for atsikre en fortsat sammenhængende Øresundstrafik, og overdragelsen til Veolia er gået godt uden store generfor kunderne.I den danske del af DSBFirst – Kystbanen og Kastrupbanen – er overgangen til det nye driftsmønster forløbettilfredsstillende, idet rettidigheden på Kystbanen er væsentligt forbedret efter indførelsen af en ny køreplan iaugust 2011. En tilsvarende forbedring på Kastrupbanen har imidlertid ikke kunnet opnås. Samlet har dettemedført et fald i den totale kundeoplevede rettidighed.I de tilbageværende svenske operationer – ikke mindst i Väst-trafikken – er resultatet for 2011 ikke tilfreds-stillende. DSB’s ledelse har revurderet forretningsplanerne for selskaberne og vurderer, at der er et betydeligtpotentiale for at gennemføre driftsmæssige forbedringer. For DSB Väst AB er det dog vurderingen, at trafik-kontrakten under de nuværende omstændigheder ikke vil give overskud, hvorfor DSB har iværksat yderligeretiltag for at finde en langsigtet løsning.Gennemgangen af DSB’s tyske operationer gav ikke anledning til revurdering af de gældende forretningspla-ner.Som konsekvens af sagen om DSBFirst Øresund og DSB’s økonomiske situation er det besluttet at indstille alny aktivitet i udlandet for nu.Udskiftninger i direktionenI marts 2011 blev administrerende direktør Søren Eriksen afskediget, og i stedet blev økonomidirektør KlausPedersen indsat som konstitueret administrerende direktør. Bestyrelsen besluttede at udvide direktionen tilto medlemmer. Christian Roslev tiltrådte som ny administrerende direktør i august, og Jacob Kjær tiltrådtesom økonomidirektør. Christian Roslev måtte desværre fratræde efter knap 3 måneders ansættelse af hel-bredsmæssige årsager. I december blev Jesper T. Lok ansat som kommende administrerende direktør, og vi
4-
ser frem til, at han tiltræder 1. maj 2012. I perioden frem til Jesper T. Loks tiltræden fungerer økonomidirek-tør Jacob Kjær også som konstitueret administrerende direktør.Nye tider i DSBDSB står over for en lang række økonomiske udfordringer, og DSB har på nuværende tidspunkt igangsat etomfattende strategisk og praktisk arbejde med at effektivisere DSB. Markante besparelser er nødvendige, ogalt er i spil med henblik på at sikre en fremtidig robust økonomi, således at DSB også i fremtiden kan givedanskerne en økonomisk bæredygtig og effektiv kollektiv transport. Ved udgangen af 2014 skal DSB haveforbedret resultatet med en milliard kroner . Det er, sammen med en løsning på materielproblemerne og detat sikre en større driftsstabilitet for IC4-togsættene, blandt de helt store udfordringer i det nye år.
5-Hoved- og nøgletal for DSB-koncernenBeløb i mio. kr.Resultatopgørelse i mio. kr.PassagerindtægterIndtægter fra trafikkontrakterHeraf:Danske aktiviteterInternationale aktiviteterSalg af kioskvarer m.v.2Salg af reparation og vedligeholdelse af togmateriel mv.Udlejning af togmaterielNettoomsætningArbejde udført for egen regning og opført under aktiverAndre driftsindtægter3Indtægter i altOmkostninger til råvarer og hjælpematerialerAndre eksterne omkostninger3PersonaleomkostningerOmkostninger i altResultat før af- og nedskrivningerAf- og nedskrivningerResultat af primær driftFinansielle poster nettoResultat før skatÅrets resultatPengestrømme i mio. kr.Pengestrømme - driftsaktivitetPengestrømme - investeringsaktivitet- heraf investering i materielle anlægsaktiverPengestrømme fra drifts- og investeringsaktivitet i altPengestrømme - finansieringsaktivitetLikvider ultimo1
2011
2010
VækstAbs.1588131516624732441.094-104-364626-107-42-322-471155-371-216-91-307-120Pct.4%18%4%64%6%23%24%11%-16%-43%5%-7%-1%-7%-5%10%-23%-214%-20%-56%-21%
4.4875.3633.6601.70381616923111.06653448512.0851.7383.6844.97010.3921.6932.010-317-541-858-694
4.3294.5503.5091.0417691371879.97263884911.4591.6313.6424.6489.9211.5381.639-101-450-551-574
1.900-1.755-2.143145-286-457
2.224-2.244-2.442-20167-316
-324489299165-453-141
-15%22%12%--271%-45%
31.12.2011Balance i mio. kr.BalancesumAnlægsaktiverOmsætningsaktiverEgenkapitalMinoritetsinteresserHensatte forpligtelserLangfristede gældsforpligtelserKortfristede gældsforpligtelserRentebærende gæld, netto24.71022.7012.0095.119-62.0449.7187.83512.172
31.12.201025.77623.1522.6246.61312.49910.3426.32112.029
VækstAbs.-1.066-451-615-1.494-7-455-6241.514143VækstAbs.-0,1-1,9-3,7-0,40,6-5,0-0,4Pct.-1%-190%-45%-33%8%-19%-Pct.-4%-2%-23%-23%--18%-6%24%1%
2011NøgletalIndtjeningsgrad (EBITDA margin)Overskudsgrad (EBIT margin)Egenkapitalforrentning (ROE)Afkast af investeret kapital efter skat (ROIC efter skat)GearingSoliditetsgradRentedækningYderligere oplysningerGennemsnitligt antal fuldtidsbeskæftigedeAntal togrejser (1.000 rejser)Antal togkm (1.000 km)54
2010
15,3-2,9-11,9-1,67,220,7-0,4
15,4-1,0-8,2-1,27,825,70,0
10.040219.03288.372
9.449196.18174.140
59122.85114.232
6%12%19%
1 I mo dsætning til de danske aktiviteter er de internatio nale aktiviteter (inklusive DSB First Øresund) baseret på brutto ko ntrakter, hvilket vil sige, at trafikudbyderen mo dtager)billetindtægterne o g samtidig afregner en trafikko ntraktbetaling fo r to gdriften til to go peratøren.2) Der er i regnskabet fo r 201 ændret regnskabspraksis vedrørende indregning af salg af Tips, Lo tto o g taletidsko rt. Ændringen indebærer, at der alene indregnes pro visio n1ved salg af disse pro dukter. Sammenligningstallene fo r 201 er tilpasset den nye praksis.03) M o dtaget ko mpensatio n fra A nsaldo B reda vedrørende leje af erstatningsmateriel er reklassificeret o g indregnes under A ndre driftsindtægter. Tidligere blevko mpensatio nen mo dregnet i andre eksterne o mko stninger under Leje af to gmateriel mv.4) Jf. bilag fo r nøgletalsdefinitio ner.5) A ntal to grejser i 201 er i fo rho ld til tidligere o ffentliggjo rte tal reguleret - primært so m følge af ny mo del fo r o pgørelsen af antal rejser.0
6-
DSBkoncernenFinansiel beretningUnderskud på 858 mio. kr.Koncernens resultat før skat udgør et underskudpå 858 mio. kr. i 2011 sammenlignet med et un-derskud på 551 mio. kr. i 2010.Resultat før skat er i 2011 i lighed med 2010 på-virket af poster af ikke tilbagevendende karakter.Der er nedenfor præsenteret et korrigeret resultattil analyseformål. Posterne omfatter for 2011nedskrivning af IC4-togsæt på 345 mio. kr., hen-sættelser vedrørende DSB Väst AB på 303 mio. kr.og værdireguleringer af balanceposter med 165mio. kr.Tabel 1: Korrigeret resultat før skatBeløb i mio. kr.Resultat før skatNedskrivning af IC4-togsætHensættelser vedr. DSB Väst ABVærdiregulering af balanceposterOmkostninger til erstatningsmaterielEffekt af sporspærringer / lukning af StorstrømsbroenSkalatrinsreguleringIndregning af AnsaldoBreda-rabatter mv.Forhøjet tjenestemandspensionsbidragAvance ved salg af fast ejendomTilbageførsler og hensættelser mv. vedr. DSBFirst ØresundOmkostninger til omstruktureringerKorrigeret resultat før skat1
Korrigeret for disse forhold udgør resultat før skati 2011 et underskud på 119 mio. kr. sammenholdtmed et overskud på 86 mio. kr. i 2010.Udviklingen i det korrigerede resultat før skatskyldes blandt andet stigende omkostninger, ek-sempelvis som følge af IC4-problemstillingen,udrulningen af rejsekortet samt udviklingen i desvenske selskaber, hvilket delvist modvirkes afigangsatte effektiviseringer og besparelser samtflere kunder i Fjern- & Regionaltog og S-tog.Der er i 2011 anvendt 289 mio. kr. af de hensæt-telser på 511 mio. kr. vedrørende DSBFirst Øre-sund, som blev indregnet i årsregnskabet for20101. Beløbet dækker over driftsunderskud iDSBFirst Sverige og DSBFirst Danmark indtil re-konstruktionen. Den resterende regnskabsmæssi-ge værdi af hensættelsen er tilbageført i årsregn-skabet for 2011 med 222 mio. kr.Nettoomsætningen er steget med 11 procentI 2011 var nettoomsætningen i DSB-koncernen11.066 mio. kr. (9.972 mio. kr.), hvilket svarer tilen stigning på 11 procent.Passagerindtægterne udgjorde 4.487 mio. kr.(4.329 mio. kr.), hvilket er en stigning på 158 mio.kr. Udviklingen skyldes kundevæksten i både S-tog og Fjern- & Regionaltog.Indtægter fra trafikkontrakter er steget med 813mio. kr. og udgjorde 5.363 mio. kr. (4.550 mio.kr.). Stigningen skyldes primært aktivitetsudvidel-ser i Sydsverige i december 2010 (DSB Väst i Gö-teborgområdet og DSB Småland i Jönköpingområ-det) og erhvervelsen af 50 procent af det tyskeoperatørselskab VIAS pr. 1. april 2010.Salg af kioskvarer mv. er steget med 6 procent iforhold til 2010 og udgjorde 816 mio. kr. (769mio. kr.). Væksten skyldes blandt andet transfor-meringen af Kort & Godt-butikker til 7-Eleven.Salg af reparation og vedligeholdelse af togmate-riel mv. til koncerneksterne kunder udgjorde 169mio. kr. i 2011 (137 mio. kr.). Væksten på 32 mio.kr. skyldes større salg af vedligeholdelsesopgaver,
2011-8583453031651033928-765-80-222--119
2010-551---0128--151-65-14072514086
1) Et minus er udtryk for, at korrektionen har påvirket resultat før skat positivt.
Herudover er resultatet påvirket af andre særligeposter så som effekten af sporspærringer og luk-ning af Storstrømsbroen, avance ved salg af fastejen-dom mv. og nettoomkostninger til erstat-ningsmateriel - primært dobbeltdækkervogne.Resultatet er endvidere påvirket af hensættelse tiløgede pensionsomkostninger vedrørende tjene-stemænd samt regulering af pensionsbidrag for2010. Resultatet er endvidere påvirket af tilbage-førsel af hensættelse vedrørende DSBFirst Øre-sund på 222 mio. kr.Resultatet for 2010 var påvirket af effekt af spor-arbejder og avancer ved salg af fast ejendom.Endelig blev der i 2010 indregnet rabatter mv. på151 mio. kr. fra AnsaldoBreda, 140 mio. kr. i om-kostninger til omstruktureringer samt 725 mio. kr.i hensættelser og nedskrivninger vedrørendeDSBFirst Øresund.
1
Foruden hensættelser på 511 mio. kr. blev der i årsregnskabet
for 2010 foretaget nedskrivninger på 214 mio. kr. – i alt 725 mio.kr.
7-
primært Flytoget i Oslo, og at DSB Vedligeholdudfører arbejder som underleverandør til Ansal-doBreda på leverancen af IC4-togsættene.Udlejning af togmateriel udgjorde 231 mio. kr.(187 mio. kr.). Stigningen på 44 mio. kr. skyldesprimært udlejning af nyanskaffede Øresundstog-sæt til Trafikstyrelsen, der som trafikudbyderstiller dem til rådighed for DSB Øresund til driftenaf Kystbanen og Kastrupbanen.Arbejde udført for egen regning og opført underaktiver faldt med 104 mio. kr. og udgjorde 534mio. kr. i 2011. Udviklingen skyldes færre anlægs-projekter.Andre driftsindtægter udgjorde 485 mio. kr. i2011 (849 mio. kr.). Faldet på 364 mio. kr. skyldesprimært, at DSB i 2010 indtægtsførte 151 mio. kr.i rabatter fra AnsaldoBreda for IC4-forsinkelsen,færre avancer fra salg af ejendomme samt et fald iøvrig kompensation fra AnsaldoBreda.Stigende omkostninger i forhold til 2010Omkostninger i alt udgjorde 10.392 mio. kr.(9.921 mio. kr.).Omkostninger til råvarer og hjælpematerialerudgjorde 1.738 mio. kr., hvilket er en stigning på107 mio. kr. Udviklingen skyldes hovedsageligtomkostninger i de nye operationer, vareforbrug afkioskvarer samt den generelle prisudvikling.Andre eksterne omkostninger steg med 42 mio.kr. og udgjorde 3.684 mio. kr. i 2011. 2011 erpåvirket af generelle besparelser og omkostningerrelateret til værdiregulering af balanceposter samtudfordringerne med leveringen af IC4-togsætteneog omkostninger til erstatningsmateriel. Hertilkommer hensættelse til tab vedrørende DSB Väst,som ikke har haft et tilfredsstillende resultat i2011. 2010 var ligeledes påvirket af en rækkeregnskabsmæssige forhold, herunder primærthensættelser og reguleringer vedrørende DSBFirstØresund.Personaleomkostninger steg i 2011 med 322 mio.kr. til 4.970 mio. kr. (4.648 mio. kr.). Stigningenskyldes primært de nye udenlandske operationerog ændringer i pensionsbidrag for tjenestemænd,hvilket dog delvist opvejes af et stabilt lønom-kostningsniveau i Danmark, afledt af en rækkeinitiativer, herunder en restriktiv ansættelsespoli-tik indført i 2011 samt generelt færre stillingerinden for det administrative område. Hertil blev
der i regnskabet for 2010 indregnet 140 mio. kr. iomkostninger til omstruktureringer.Af- og nedskrivningerAf- og nedskrivninger er steget med 371 mio. kr.og udgjorde 2.010 mio. kr. (1.639 mio. kr.). Stig-ningen skyldes primært nedskrivninger af IC4-togsættene ved regnskabsmæssig revurdering afde aktiverede omkostninger og øgede afskrivnin-ger som følge af ibrugtagning af rejsekortet ogflere IC4- og Øresundstogsæt.Finansielle omkostningerI 2011 udgjorde de finansielle poster netto enomkostning på 541 mio. kr. (450 mio. kr.). I 2011er der indregnet en rentekompensation på 36 mio.kr. fra AnsaldoBreda (62 mio. kr. i 2010).Udvikling i nøgletalleneResultatudviklingen påvirker nøgletallene nega-tivt. Det generelle niveau af nøgletallene er såle-des ikke tilfredsstillende.Indtjeningsgraden er faldet fra 15,4 til 15,3. Til-svarende er overskudsgraden faldet fra -1,0 til-2,9. Egenkapitalforrentningen er fortsat negativsom følge af årets resultat.Afkast af investeret kapital efter skat (ROIC efterskat) er -1,6 procent i 2011, hvilket er et fald på0,4 sammenlignet med 2010.Gearing udgør 7,2 i 2011, hvilket er et fald på 0,6 iforhold til 2010.Soliditetsgraden var med 20,7 procent pr. 31.december 2011 lavere end ved udgangen af 2010(25,7).Rentedækningen udgør -0,4 i 2011 sammenlignetmed 0,0 i 2010.BalanceposterKoncernens balancesum udgjorde 24.710 mio. kr.pr. 31. december 2011 i forhold til 25.776 mio. kr.ultimo 2010, hvilket svarer til et fald på 1.066mio. kr.DSB har i 2011 investeret 2.437 mio. kr. (2.464mio. kr.). Udviklingen skyldes, at 2010 udoverindkøb af IC4-togsæt var påvirket af indkøb af nyeØresundstogsæt.Faldet i koncernens aktiver skyldes herudoverprimært forøgede afskrivninger som følge af
8-
ibrugtagning af rejsekortet samt flere IC4- ogØresundstogsæt, nedskrivninger af IC4-togsæt-tene samt fald i tilgodehavender vedrørende salgaf ejendomme og i likvide midler.Egenkapital og minoritetsinteresser i alt udgjorde5.113 mio. kr., hvilket er 1.501 mio. kr. mindreend ultimo 2010. Dette kan primært henføres tiludbyttebetaling på 300 mio. kr., kapitalnedsættel-se (kombiterminaler), værdiregulering af finansiel-le instrumenter samt underskuddet i 2011.Hensatte forpligtelser er faldet fra 2.499 mio. kr.ultimo 2010 til 2.044 mio. kr. pr. 31. december2011. Udviklingen skyldes hovedsagelig, at der i2011 er anvendt 289 mio. kr. vedrørende DSBFirstØresund. Den resterende bogførte værdi af hen-sættelsen er herefter tilbageført i regnskabet for2011 med 222 mio. kr. Hensættelsen blev indreg-net i årsregnskabet for 2010 som en del af de 725mio. kr. i samlede hensættelser og nedskrivningervedrørende DSBFirst Øresund. Hertil kommerhensættelser og nedskrivninger vedrørende DSBVäst på 303 mio. kr. og et fald i udskudt skat på256 mio. kr.Den samlede gæld er pr. 31. december 2011 på17.553 mio. kr., hvilket er 890 mio. kr. mere endultimo 2010.Den rentebærende gæld er steget med 143 mio.kr., og udgør 12.172 mio. kr. ved udgangen af2011.Udbytte til TransportministerietBestyrelsen indstiller, at der ikke udbetales ud-bytte til Transportministeriet for 2011.Antal medarbejdereDet gennemsnitlige antal fuldtidsbeskæftigede var10.040 i 2011, hvilket er en stigning på 591 med-arbejdere i forhold til 2010. Stigningen skyldesprimært opstart af nye operationer i Sverige og iTyskland. I alt steg antallet af medarbejdere i deudenlandske operationer med 640 fuldtidsbeskæf-tigede, mens antallet af medarbejdere i Danmarkfaldt med 49 fuldtidsbeskæftigede. Udviklingen iDanmark kan tilskrives færre stillinger inden fordet administrative område og ansættelsesstoppetindført i 2011, delvist modvirket af flere ansattevedrørende færdiggørelsen af IC4.
VederlagBestyrelsen lægger vægt på, at vi i DSB har envederlagsstruktur, der kan tiltrække og fastholdede nødvendige kompetencer.Vederlag til direktionen i DSB udgjorde i alt 17,4mio. kr. i 2011, heraf udgør vederlag til fratrådtedirektører i alt 16,2 mio. kr. Herudover har toadministrerende direktører i to tilknyttede virk-somheder i forbindelse med deres fratræden i2011 i alt fået tildelt henholdsvis 3,5 mio. kr. og3,8 mio. kr. I de angivne vederlag indgår løn, løn iopsigelsesperioden, biltilskud, pension, bonus ogsærlige vederlag (eksempelvis fratrædelsesgodt-gørelse).Det gennemsnitlige årsvederlag for medlemmer afkoncernledelsen udgjorde i 2011 2,8 mio. kr. In-gen medarbejdere har i 2011 fået udbetalt mereend gennemsnitslønnen for medlemmerne af kon-cernledelsen. Ingen specialister uden ledelses-mæssige opgaver har oppebåret en aflønning over1,2 mio. kr. årligt.Aftaler om fratrædelsesgodtgørelser for under- ogvicedirektører og direktører ligger i et spænd mel-lem 6 og 12 måneder. Aftalen med den kommen-de administrerende direktør, der tiltræder 1. maj2012, indeholder ikke aftale om fratrædelses-godtgørelse, mens opsigelsesvarslet er aftalt til 24måneder (dog 30 måneder i det første år). Under 5ansatte er fastholdt ved ”stay-on” bonus. Ingen”stay-on” bonus udgør mere end 3 måneders løn.Forventninger til 2012Forventningen til resultatet for 2012 er påvirket afet stigende antal kunder i Danmark, både i S-togog i Fjern- & Regionaltog samt effekten af plan-lagte effektiviseringer og besparelser. Disse for-hold modsvares dog af afledte driftsomkostnin-ger, stigende energiomkostninger, forøgede pen-sionsomkostninger samt omkostninger som kon-sekvens af indførelsen af rejsekortet.DSB er således i 2012 på vej mod en bedre øko-nomisk balance, men vil dog være påvirket af deafledte konsekvenser af genopretningsplanenherunder omkostninger til restruktureringer ogafskedigelsesomkostninger. Således forventesresultat før skat i 2012 også at udgøre et under-skud.
9-
ProduktivitetAntal togkilometer pr. medarbejder er steget med12 procent til 8.802, og antal togrejser pr. medar-bejder er steget med 5 procent til 21.816. Om-kostninger pr. togkilometer er faldet med 12 pro-cent fra 134 kr. til 118 kr. i 2011. Udviklingen skalses i lyset af den øgede kilometerproduktion somfølge af overtagelsen af DSB Småland, DSB Västog DSB Uppland, som har lange togstrækninger.Dertil kommer hensættelsen vedrørende DSBFirstØresund og omkostninger til omstruktureringer i2010.Tabel 2: Produktivitet i DSB-koncernen2011Antal togkm. pr.medarbejderAntal togrejser pr.medarbejderOmkostninger pr.togkilometer8.80221.81611820107.84620.762134VækstAbs.9561.054-16Pct.12%5%-12%
På de danske strækninger har der været en positivudvikling i antallet af togkilometer pr. medarbej-der på 4 procent og i antallet af togrejser pr. med-arbejder på 8 procent. Omkostninger pr. togkilo-meter er faldet med 3 procent i forhold til 2010.Tabel 3: Produktivitet i de danske aktiviteter i DSB-koncernenVækst20112010Abs.Pct.Antal togkm. pr.medarbejderAntal togrejser pr.medarbejderOmkostninger pr.togkilometer6.99121.0151586.70719.4481632841.567-54%8%-3%
10 -
Udvikling i antal kunderTabel 4: Antal kunder1.000 kunderFjern- & Regionaltog, heraf:ØstVestØst/Vest over StorebæltØvrigeDSBFirst i DanmarkS-tog (korrigeret)11
201149.63824.97415.2078.65280524.63285.632159.90214.922174.82450.26832
2010447.84224.16814.4258.37087925.28581.047154.17411.948166.12238.8881.60010.429196.181184.233
VækstAbs.1.796806782282-74-6534.5855.7282.9748.70211.3802.400-36922.85119.877Pct.4%3%5%3%-8%-3%6%4%25%5%29%150%-4%12%11%
Kunder i Danmark i alt (korrigeret)Korrektion sporspærringKunder i Danmark i altKunder i Sverige i altEliminering2
Kunder i Tyskland i altAntal kunder i alt
4.00010.060219.0321
Antal kunder i alt (korrigeret)
204.110
1) Eksklusive kunder i de perioder og på de strækninger, hvor der har været sporspærringer. Ved sporspærringer f orstås her, atmindst et spor er lukket, og at der i en del af perioden har været t ot alspærret . Inklusive kunder på de st rækninger, der har væretberørt af de omf att ende sporarbejder udgør kundevækst en i S-t og 8 procent .2) Kunder, som kører på tværs af landegrænser, indgår i ant al kunder i hvert land. I den samlede opgørelse f or DSB-koncernenelimineres for det antal kunder, som ingen på- og afstigning har under rejsen.3) Rejser med det t yske operatørselskab VIAS indgår f ra 1. april 2010 med 100 procent i ant al kunder f or DSB-koncernen. Ikoncernregnskabet indgår VIAS pro rat a med 50 procent .4) I f orhold t il t idligere off ent liggjort e t al er ant al kunder i 2010 reguleret - primært som f ølge af en ny model f or opgørelsen afantal rejser.
Antal kunder i DSB-koncernenDer er i 2011 blevet foretaget næsten 175 mio.rejser med DSB på det danske marked. I forhold til2010 svarer det til en vækst på 5 procent, svaren-de til 8,7 mio. rejser. Det er historisk gode rejse-tal. I hele DSB-koncernen er antallet af kundersteget med 22,9 mio., hvilket svarer til en stigningpå 12 procent.Den danske kundevækst kan henføres til en vækstpå 4 procent i Fjern- & Regionaltog og 8 procent iS-tog, delvist modvirket af et fald på 3 procent påde danske DSBFirst Øresundsstrækninger. Dissetal er inklusive kunder på de strækninger, der harværet berørt af de omfattende sporarbejder på S-togs-nettet i primært 2010.Korrigeres kundetallene for de strækninger, hvorder har været væsentlige sporarbejder, er kunde-væksten 6 procent i S-tog. Det samlede antalinternationale kunder steg i 2011 med 13,8 mio.til 54,3 mio. svarende til en fremgang på 34 pro-cent. Udviklingen kan henføres til opstarten afoperationerne DSB Väst, DSB Småland og DSBUpptåget samt overtagelsen af de 50 procent afVIAS, der fra 1. december 2010 også driver Rhein-gau-strækningen.
Udvikling i persontrafikken i DanmarkI 2011 steg det samlede antal rejser over Store-bælt (tog, fly, bil og bus) med ca. 1 procent sam-menlignet med 2010. Stigningen kan primærthenføres til bil- og togtrafik, mens flytrafikken erstagneret.DSB's markedsandel over Storebælt er på i alt 26procent i 2011, hvilket er uændret i forhold til2010.Ifølge Vejdirektoratets seneste statistik fra 3.kvartal gik den landsdækkende biltrafik i 3. kvartal2011 tilbage med 1 procent i forhold til sammeperiode i 2010. I de første 9 måneder af 2011havde biltrafikken en stigning på 1 procent i for-hold til samme periode i 2010.Fjern- & RegionaltogFjern- & Regionaltog havde 49,6 mio. kunder i2011, hvilket er en stigning på 1,8 mio. eller 4procent i forhold til 2010. I 2011 var der en kun-devækst på 3 procent for Sjælland og over Store-bælt og 5 procent for Fyn og Jylland.Udviklingen skyldes et fokuseret arbejde medprisparametre i forhold til både erhvervs-, fritids-og pendlermarkedet, understøttet af målrettedekampagner især gennem loyalitetsprogrammerne+More og Work Plus. Hertil kommer særlige Ud-dannelseskort og Ungdomstilbud som for eksem-pel HyperCard, understøttet af fordelsprogrammet
11 -
Wild Card. Udviklingen går mod en større vækst iantal rejser foretaget med periode- og klippekortend med enkeltbilletter.S-togPå de strækninger, der ikke har været berørt afsporarbejder, har S-tog haft en kundevækst på 6procent svarende til 4,6 mio. kunder sammenlig-net med 2010. Aldrig tidligere har så mange kun-der rejst med S-toget, hvilket blandt andet kanhenføres til en robust produktion med en generelhøj regularitet, samt en række initiativer knyttettil den kombinerede brug af cykel og S-tog. Initia-tiverne omfatter billettyper som eksempelvisMobilbillet og Mobilklippekort samt samarbejdemed eksterne partnere om transport i forbindelsemed særlige begivenheder, herunder blandt andetVM i cykling i september, der i sig selv bidrog medca. 0,5 mio. rejsende.DSBFirst i DanmarkI 2011 havde DSBFirst Danmark en nedgang iantal kunder på 3 procent sammenlignet med2010, jævnfør opgørelse fra Trafikstyrelsen.Udviklingen kan blandt andet henføres til et fald iden kundeoplevede rettidighed. DSB har imøde-kommet kundernes rettighedskrav med en ændretkøreplan i august 2011. Dette har resulteret i envæsentlig bedre rettidighed på Kystbanen. Entilsvarende forbedring på Kastrupbanen har imid-lertid ikke kunnet opnås, hvilket er en del af for-klaringen på den kundeoplevede rettidighed.SverigeDSB's aktiviteter i Sverige består af operationer iden svenske del af DSBFirst Øresund, Roslagsba-nan i Stockholmsområdet, DSB Småland omkringJönköping og DSB Väst dækkende regional- ogpendlertrafikken i Göteborgområdet. I juni 2011overtog DSB togtrafikken i Uppsalaområdet.DSB overdrog den 11. december 2011 den sven-ske del af Øresundstrafikken til Veolia TransportSverige. Det skete som en del af aftalen omkringDSBFirst med de svenske trafikmyndigheder fraÖresundståg AB.De nye operationer har været medvirkende til, atDSB i Sverige havde 50,3 mio. kunder i 2011,hvilket svarer til en vækst på 29 procent. Udvik-lingen er til en vis grad reduceret på grund afoverdragelsen af den svenske del af Øresundstra-fikken.
TysklandDSB's aktiviteter i Tyskland består af rejser meddet tyske operatørselskab VIAS. Siden 2005 harVIAS drevet Odenwaldbahn i Frankfurt am Main-området.Fra december 2010 driver VIAS også Rheingau-strækningen fra Frankfurt am Main til Koblenz.VIAS havde i 2011 i alt 4,0 mio. kunder.
12 -
SegmenterFjern- & RegionaltogTabel 5: Fjern- & RegionaltogBeløb i mio. kr.NettoomsætningPassagerindtægterIndtægter fra trafikkontraktSalg af kioskvarer mv.Salg af reparation og vedligeholdelse af togmateriel mv.Udlejning af togmaterielAndre driftsindtægter og arbejde udført for egen regningIndtægter i altOmkostninger i altResultat før af- og nedskrivningerAf- og nedskrivningerResultat af primær driftIndtjeningsgradAntal togkm (1.000 km)1Tallene
2011
20101
VækstAbs.Pct.3%1%9%-9%-25%24%-28%1%-7%-37%-91%412%-39%1%
4.8543.2801.21543852312405.0944.668426965-5398,838.194
4.6943.2321.115471131873335.0274.35067750417314,437.925
16048100-4-2844-9367-318-251-461-712-5,6269
fo r 201 er tilpasset i fo rbindelse med etableringen af DSB Vedligeho ld.0
Nettoomsætningen i Fjern- & Regionaltog er ste-get med 160 mio. kr. i forhold til 2010.Passagerindtægter udgjorde i alt 3.280 mio. kr.(3.232 mio. kr.), hvilket er en stigning på 48 mio.kr. Væksten skyldes stigningen i antallet af passa-gerer.Indtægter fra den med staten indgåede trafikkon-trakt er steget med 100 mio. kr. eller 9 procent iforhold til 2010 (1.115 mio. kr.). Udviklingen erpåvirket af stigende indtægter fra trafikkontraktsom følge af ibrugtagning af nye IC4-togsæt, del-vist modvirket af de forudsætninger om effektivi-seringer i virksomheden, som er indarbejdet itrafikkontrakten, og som medfører en reduktion iindtægterne over kontraktperioden.Indtægter fra togservice udgjorde 43 mio. kr. (47mio. kr.).Salg af reparation og vedligeholdelse af togmate-riel mv. (salg af energi) udgjorde 85 mio. kr. (113mio. kr.).Udlejning af togmateriel er steget med 44 mio. kr.og udgjorde 231 mio. kr. (187 mio. kr.). Udviklin-gen skyldes udlejning af nyanskaffede Øresunds-togsæt til Trafikstyrelsen, der som trafikudbyderstiller dem til rådighed for DSB Øresund til driftenaf Kystbanen og Kastrupbanen.
Resultat før af- og nedskrivninger faldt med 251mio. kr. og udgjorde 426 mio. kr. (677 mio. kr.).Udviklingen skyldes, dels at der i 2010 blev ind-regnet 151 mio. kr. i rabatter fra AnsaldoBreda,dels at omkostningerne i 2011 er påvirket af ud-fordringerne omkring IC4-leverancen, dobbelt-dækkerhavariet ved Østerport, lukningen af Stor-strømsbroen, værdireguleringer af balanceposterog hensættelser vedrørende pension og skalatrintil tjenestemænd.Resultat af primær drift udgjorde et underskud på539 mio. kr. sammenlignet med et overskud på173 mio. kr. i 2010. Udviklingen kan udover detovenfor anførte henføres til nedskrivninger vedrø-rende IC4-togsættene samt ibrugtagning af nyttogmateriel, der medfører stigende afskrivninger.Den samlede produktion udgjorde 38,2 mio. tog-kilometer i 2011, hvilket er 1 procent mere end i2010.
- 13 -
S-togTabel 6: S-togBeløb i mio. kr.NettoomsætningPassagerindtægterIndtægter fra trafikkontraktAndre driftsindtægter og arbejde udført for egen regningIndtægter i altOmkostninger i altResultat før af- og nedskrivningerAf- og nedskrivningerResultat af primær driftIndtjeningsgradAntal togkm (1.000 km)1Tallene
2011
20101
VækstAbs.76109-33-175-1065-5871,4519Pct.3%10%-3%-1%3%-1%7%-10%2%3%4%
2.4531.2051.2481032.5561.5131.04363440942,515.180
2.3771.0961.2811042.4811.50397857640241,114.661
fo r 201 er tilpasset i fo rbindelse med etableringen af DSB Vedligeho ld.0
Nettoomsætningen i S-tog steg med 76 mio. kr.svarende til 3 procent i forhold til 2010.Passagerindtægterne udgjorde 1.205 mio. kr.(1.096 mio. kr.) i 2011, hvilket svarer til en stig-ning på 109 mio. kr. eller 10 procent. Stigningenskyldes en betydelig vækst i antallet af kundersamt en højere gennemsnitspris.Indtægter fra den med staten indgåede trafikkon-trakt er reduceret med 33 mio. kr. til 1.248 mio.kr. (1.281 mio. kr.). Udviklingen er primært enkonsekvens af de forudsætninger om effektivise-ringer i virksomheden, som er indarbejdet i trafik-kontrakten, og som medfører en reduktion i ind-tægterne over kontraktperioden.DSB VedligeholdTabel 7: DSB VedligeholdBeløb i mio. kr.Nettoomsætning: Salg af reparation ogvedligeholdelse af togmateriel mv.Andre driftsindtægter og arbejde udført for egen regningIndtægter i altOmkostninger i altResultat før af- og nedskrivningerAf- og nedskrivningerResultat af primær driftIndtjeningsgrad1Tallene
Resultat før af- og nedskrivninger udgjorde 1.043mio. kr. (978 mio. kr.). Stigningen på 65 mio. kr.skyldes blandt andet den positive udvikling i antalkunder samt effekten af færre sporarbejder.Resultat af primær drift er ligeledes steget. Denpositive udvikling opvejes dog delvist af nedskriv-ninger af materielle anlægsaktiver.Produktionen, opgjort som antal togkilometer, ersteget med 4 procent i forhold til 2010, hvor pro-duktionen var reduceret som følge af omfattendesporarbejder.
2011
20101
VækstAbs.Pct.11%-77%7%-12%-59%-13%-96%-71%
1.736161.7521.705474432,7
1.564691.6331.51811539767,4
172-53119-187-68-5-73-4,7
fo r 201 er o pgjo rt på baggrund af vedligeho ldelsesaktiviteterne i Fjern- & Regio nalto g, S-to g o g DSB First Øresund.0
Aktiviteten er etableret som en selvstændig til-knyttet virksomhed fra primo 2011. Salg af repa-ration og vedligeholdelse af togmateriel mv. ud-gjorde 1.736 mio. kr. (1.564 mio. kr.) i 2011, hvil-ket svarer til en stigning på 172 mio. kr. eller 11procent. Væksten skyldes større salg af vedlige-holdelsesopgaver, primært Flytoget i Oslo, og atDSB Vedligehold udfører arbejder som underleve-randør til AnsaldoBreda på leverancen af IC4-togsættene.
Resultat før af- og nedskrivninger udgjorde 47mio. kr. (115 mio. kr.). Faldet på 68 mio. kr. skyl-des blandt andet nedskrivninger af varelagre ogstørre omkostninger til garantireparationer.Resultat af primær drift faldt med 73 mio. kr. ogudgjorde et overskud på 3 mio. kr. i 2011 (76 mio.kr.).
14 -
Kort & GodtTabel 8: Kort & GodtBeløb i mio. kr.NettoomsætningSalg af kioskvarer mv.ProvisionsindtægterAndre driftsindtægter og arbejde udført for egen regningIndtægter i altOmkostninger i altResultat før af- og nedskrivningerAf- og nedskrivningerResultat af primær driftIndtjeningsgrad20112010
VækstAbs.56542-848-87-394-35-4,3Pct.6%7%1%-44%5%-10%-186%29%--
94477516910954972-1810-28-1,9
88872116718906885211472,4
Salg af kioskvarer mv. udgjorde 775 mio. kr. (721mio. kr.), hvilket er en stigning på 54 mio. kr. iforhold til 2010. Udviklingen kan primært henfø-res til øget salg som følge af overgangen til 7-Eleven-konceptet. Provisionsindtægterne er ste-get med 2 mio. kr. til 169 mio. kr. (167 mio. kr.).Resultat før af- og nedskrivninger er faldet med39 mio. kr. Udviklingen skyldes primært etable-ringsomkostninger som følge af konverteringen afKort & Godt-butikker til 7-Eleven. Omkring 80butikker i Kort & Godt er overgået til 7-Elevenkonceptet.DSBFirst ØresundTabel 9: DSBFirst Øresund1Beløb i mio. kr.NettoomsætningPassagerindtægterIndtægter fra trafikkontrakterSalg af reparation og vedligeholdelse af togmateriel mv.Andre driftsindtægter og arbejde udført for egen regningIndtægter i altOmkostninger i altResultat før af- og nedskrivningerAf- og nedskrivningerResultat af primær driftIndtjeningsgrad1A ktiviteterne2Tallene
Resultatet er endvidere påvirket af øgede pensi-onsomkostninger og værdireguleringer af balan-ceposter i 2011.Resultat af primær drift udgjorde et underskud på28 mio. kr. mod et overskud på 7 mio. kr. i 2010.Kort & Godt A/S indgår i en moms- og lønsumsaf-giftsmæssig fællesregistrering med andre selska-ber i koncernen. Denne fællesregistrering påvirkerresultatet i Kort & Godt negativt.
2011
20102
VækstAbs.Pct.10%100%17%-27%-22%5%5%----
9822883971431.1251.126-10-1-0,1
89117571331841.0751.182-107158-265-12,0
911126-36-41505610615826512,0
i DSB First Øresund er i fællesskab ejet af DSB o g FirstGro up. FirstGro up ejer 30 pro cent, mens DSB ejer 70 pro cent.
fo r 201 er tilpasset i fo rbindelse med etableringen af DSB Vedligeho ld.0
Ved aflæggelsen af årsregnskabet for 2010 blevdet konstateret, at DSBFirst Øresund var i en al-vorlig økonomisk situation, idet forretningsområ-dets udvikling i 2010 ikke levede op til det forven-tede med driftsunderskud til følge.I forlængelse heraf, sammenholdt med DSB's for-ventning om et betydeligt driftsunderskud iDSBFirst Øresund i 2011, foretog DSB i 2010 enrevurdering af værdiansættelsen af de enkelteselskaber i DSBFirst Øresund. Dette resulterede inedskrivninger af materielle anlægsaktiver ogtilgodehavender mv. samt forpligtelser til estime-rede fremtidige tab på trafikkontrakter mv., ogtilbagebetalingskrav i forbindelse med eventuelstatsstøtte.
Den samlede resultatpåvirkning i DSB-koncernenrelateret til DSBFirst Øresund af disse forholdudgjorde i årsregnskabet for 2010 en omkostningpå i alt 725 mio. kr. før skat, hvoraf 194 mio. kr.påvirkede resultatet i DSBFirst Øresund.For at kunne opretholde en stabil drift af Øre-sundstrafikken blev DSBFirst rekonstrueret pr. 1.august 2011. Aktiviteterne i DSBFirst Sverige blevafviklet med køreplansskiftet den 11. december2011, hvor Veolia Transport Sverige overtog densvenske del af Øresundstrafikken. DSB operererherefter, under det nye navn DSB Øresund A/S,den danske del af Øresundstrafikkken på Kystba-nen og Kastrupbanen.
15 -
I 2011 udgjorde nettoomsætningen i DSBFirstØresund 982 mio. kr. (891 mio. kr.), hvilket svarertil en stigning på 91 mio. kr.Indtægter fra trafikkontrakter udgjorde 883 mio.kr. (757 mio. kr.), hvilket er en stigning på 126mio. kr. i forhold til 2010. Udviklingen skyldesproduktionsudvidelser, primært på de svenskestrækninger, samt - som en del af rekonstruktio-nen af DSBFirst Sverige - ekstra betalinger fra desvenske udbudsmyndigheder (Skånetrafikken).Resultat før af- og nedskrivninger i DSBFirst Øre-sund udgør et underskud på 1 mio. kr. Heri indgåranvendelse af hensættelser.
Resultatet i DSBFirst Øresund er i 2011 påvirket afflere engangsforhold, herunder anvendelse afhensættelser, ophør med aktivering af vedligehol-delsesomkostninger samt omkostninger vedrø-rende køb af energi i regnskabsåret 2010.Resultat af primær drift udgør ligeledes et under-skud på 1 mio. kr. i 2011 (-265 mio. kr.). Udviklin-gen i forhold til 2010 kan henføres til anvendelseaf hensættelser i 2011 samt det forhold, at alleanlægsaktiver i forbindelse med hensættelsen mv.ultimo 2010 blev nedskrevet til nul. Der er derforingen afskrivninger i 2011.
DSB SverigeTabel 10: DSB Sverige1Beløb i mio. kr.Nettoomsætning: Indtægter fra trafikkontrakterAndre driftsindtægter og arbejde udført for egen regningIndtægter i altOmkostninger i altResultat før af- og nedskrivningerAf- og nedskrivningerResultat af primær driftIndtjeningsgrad1 Ekskl. DSB First Øresund.)
2011
2010
VækstAbs.Pct.208%-220%-284%----
60956665772-10713-120-17,6
198102082017163,5
41146457-571-114-12-126-21,1
DSB Sverige består af følgende operationer:Roslagsbanan i Stockholmsområdet, DSB Västmed regional- og pendlertrafikken i Göteborgom-rådet og de nye aktiviteter DSB Småland i Jönkö-pingområdet samt DSB Uppland uden for Stock-holm.I 2011 udgjorde indtægter fra trafikkontrakter 609mio. kr., hvilket er en stigning på 411 mio. kr. iforhold til 2010. Stigningen kan henføres til denye operationer.Resultat af primær drift udgør et underskud på120 mio. kr., hvilket primært kan henføres til forstore omkostninger i de nye operationer blandtandet lønomkostninger, som er meget højere endførst antaget. Hertil kommer omkostninger tilerstatningskørsel i forbindelse med vintervejret istarten af 2011 og omkostninger i forbindelsemed afskedigelser af medarbejdere i DSB Sverige.Roslagsbanan lever resultatmæssigt op til for-ventningerne, mens resultaterne i DSB Väst, DSBSmåland og DSB Uppland er negativt påvirket afstørre omkostninger end forventet.
DSB’s ledelse har revurderet forretningsplanernefor selskaberne og vurderer, at der er et betyde-ligt potentiale for at gennemføre driftsmæssigeforbedringer. For DSB Väst AB er det dog vurde-ringen, at trafikkontrakten under de nuværendeomstændigheder ikke vil give overskud, hvorforDSB har iværksat yderligere tiltag for at kunneudarbejde planer for en langsigtet løsning. I kon-sekvens heraf er der i moder- og koncernregnska-bet for 2011 foretaget hensættelser og nedskriv-ninger på i alt 303 mio. kr. baseret på en vurde-ring af risici og DSB’s økonomiske involvering.
16 -
DSB TysklandTabel 11: DSB TysklandBeløb i mio. kr.Nettoomsætning: Indtægter fra trafikkontrakterAndre driftsindtægter og arbejde udført for egen regningIndtægter i altOmkostninger i altResultat før af- og nedskrivningerAf- og nedskrivningerResultat af primær driftIndtjeningsgrad20112010
VækstAbs.Pct.154%45%141%-143%100%-75%--22%
2111622722167-12,8
8311949134-13,6
1285133-1303-3--0,8
DSB købte 50 procent af det tyske operatørsel-skab VIAS GmbH i 2010. Selskabet er regnskabs-mæssigt indregnet fra 1. april 2010. Udviklingen iforhold til 2010 skyldes VIAS' overtagelse afRheingaustrækningen fra Frankfurt am Main tilKoblenz.Indtægter fra trafikkontrakter udgjorde 211 mio.kr. i 2011. Resultat før af- og nedskrivninger ud-gjorde 6 mio. kr. (3 mio. kr.), mens resultat afprimær drift udgjorde et mindre underskud på 1mio. kr. (-1 mio. kr.), som følge af omkostninger iforbindelse med lukningen af budkontoret i Düs-seldorf.
17 -
Tog til tidenPå trods af den megen uro omkring DSB har 2011dog også været præget af en række positive ten-denser. Omfanget af forsinkelser er i 2011 såle-des på det laveste niveau i tre år. De seneste årstiltag for at få flest mulige tog til at køre til tidenhar virket, og samtidig er antallet af forsinkelserindenfor de mål, der er aftalt med Transportmini-steriet.For såvel Fjern- & Regionaltog som for S-tog eromfanget af forsinkelser2forbedret med cirka 10procent i forhold til 2010.I Fjern- & Regionaltog udgjorde antallet af forsin-kelser 9,4 procent i 2011 i forhold til 10,3 procenti 2010. Den positive udvikling er sket på trods afIC4-køreforbuddet og lukningen af Storstrøms-broen og skyldes en kombination af en fortsatfokuseret indsats på at forbedre den generellerettidighed, færre materielfejl og det ekstraordi-nært hårde vintervejr i 2010, der påvirkede antal-let af forsinkelser negativt.I S-tog var antallet af forsinkelser 5,2 procent i2011 sammenlignet med 6,0 procent i 2010. Ud-viklingen skyldes færre materielfejl og færre spor-arbejder, og er sket på trods af de kraftige sky-brud.DSBFirst Danmark havde i 2011 en operatørretti-dighed på 98,7 procent. Den svenske operatørret-tidighed var 99,9 procent (beregnet i periodenindtil den 11. december 2011, hvor Veolia overtogden svenske del af Øresundstrafikken). Operatør-rettidigheden i både Danmark og Sverige opfyldtekravene i trafikkontrakterne. Den kundeoplevederettidighed i 2011 var 75,4 procent i DSBFirstSverige. I DSBFirst Danmark var den kundeople-vede rettidighed 83,1 procent.
Pct.25,020,015,010,05,00,0
ForsinkelserFjern- & Regionaltog
Pct.20,015,010,05,00,0
ForsinkelserS-tog
2010
2011
Mål i trafikkontra kt
2010
2011
Mål i trafikkontrakt
2
Definitioner vedr. forsinkelser:
Rettidighedener defineret som det relative antal tog, der er ankommet tilperron inden for de fastsatte krav. Antalforsinkelserberegnes som 100fratrukket den opgjorte rettidighed.Operatørrettidighedenberegnes alenepå baggrund af forhold, som operatøren er ansvarlig for. Den rettidighedsom passagererne oplever (denkundeoplevede rettidighed)bliver målt udfra, hvor forsinkede togene er, uanset årsag og ansvar.
18 -
Anvendt regnskabspraksisÅrsrapporten for den selvstændige offentlige virk-somhed DSB er aflagt i overensstemmelse medårsregnskabslovens bestemmelser for klasse Dvirksomheder og lov om den selvstændige offent-lige virksomhed DSB og om DSB S-tog A/S.DSB er fra 2011 ophørt med at aflægge sin års-rapport efter de danske regnskabsvejledninger,idet disse ikke længere ajourføres løbende. Dettehar ikke medført nogen ændringer i regnskabs-praksis.Årsrapporten er bortset fra nedenstående forholdaflagt efter samme regnskabspraksis som årsrap-porten for 2010.Præsentation af omsætning fra Tips, Lotto ogtaletidskort er ændret. Tidligere skete indregnin-gen brutto i resultatopgørelsen under henholdsvisNettoomsætning og Omkostninger til råvarer oghjælpematerialer. Fra og med 2011 indregnesindtægten netto i resultatopgørelsen som provisi-on under Nettoomsætning.Modtaget kompensation fra AnsaldoBreda vedrø-rende leje af erstatningsmateriel er reklassificeretog indregnes under Andre driftsindtægter. Tidlige-re blev kompensationen modregnet i Andre eks-terne omkostninger under Leje af togmateriel mv.Ovenstående ændring i præsentation og reklassi-fikation har ingen effekt på Aktiver i alt, Gælds-forpligtelser i alt, Egenkapital, Årets resultat ellerPengestrømsopgørelse. Der er foretaget tilpasningaf sammenligningstal og 5 års-oversigten for ho-ved- og nøgletal.DSB har i bestræbelserne for at finde besparel-sesmuligheder besluttet at lukke DSB Rejsebu-reau. Togrejser til Europa vil, uanset lukningen,fortsat være en del af kerneforretningen.Den 1. februar 2012 besluttede bestyrelsen i DSB,at DSB IT Service og Drift fra den 1. april 2012outsources til NNIT.Der er ikke i øvrigt indtruffet begivenheder efter31. december 2011, som efter ledelsens vurderinghar væsentlig indvirkning på vurderingen af års-rapporten for 2011.
Finanskalender 2012Forventet offentliggørelse af:Årsrapport 20113. april 2012
Forventet offentliggørelse af delårsrapporter:1. kvartal 201223. maj 2012Halvårsrapport 201223. august 20123. kvartal 201214. november 2012Årsregnskabsmeddelelsen for 2011 findes påwww.dsb.dk.
Begivenheder indtruffet efter31. december 2011DSB har i januar og februar 2012 gennemført for-handlinger med de faglige organisationer for atfinde løsninger, der kan medvirke til at forbedrevirksomhedens økonomi og fremtidssikre udvik-lingen i DSB. Drøftelserne betyder, at DSB vil re-ducere medarbejderstaben i niveauet 1.000 per-soner.DSB har på grundlag af de gennemførte forhand-linger besluttet at tilbyde frivillige fratrædelses-ordninger til udvalgte medarbejdergrupper. Defrivillige ordninger vil udgøre et væsentligt ele-ment i de nedskæringer, som skal foretages for atgenoprette DSB’s økonomi.
19 -
Ledelsespåtegning i årsrapport 2011Bestyrelse og direktion har dags dato behandlet og godkendt årsrapporten for 2011 for DSB.Årsrapporten er aflagt i overensstemmelse med årsregnskabsloven og lov om den selvstændige offentligevirksomhed DSB og om DSB S-tog A/S. Vi anser den valgte regnskabspraksis for hensigtsmæssig, således atårsrapporten giver et retvisende billede af koncernens og modervirksomhedens aktiver, passiver og finansiel-le stilling pr. 31. december 2011 samt af resultatet af koncernens og modervirksomhedens aktiviteter ogkoncernens pengestrømme for regnskabsåret 1. januar - 31. december 2011.Det er endvidere vores opfattelse, at ledelsesberetningen indeholder en retvisende redegørelse for udviklin-gen i koncernens og modervirksomhedens aktiviteter og økonomiske forhold, årets resultat og koncernensog modervirksomhedens finansielle stilling som helhed og en beskrivelse af de væsentligste risici og usikker-hedsfaktorer, som koncernen og modervirksomheden står over for.København, den 22. marts 2012
I direktionen
Jacob KjærKonstitueret administrerende direktør og økonomidirektør
I bestyrelsen
Peter SchützeFormand
Annette SadolinNæstformand
Lars Andersen
Lotte Littau Kjærgaard
Lilian Merete Mogensen
Jens Iwer Petersen
Andreas Hasle
Hans Christian Kirketerp-Møller
Preben Steenholdt Petersen
- 20 -
Resultatopgørelse 1. januar - 31. decemberBeløb i mio. kr.IndtægterNettoomsætningArbejde udført for egen regning og opført under aktiverAndre driftsindtægterIndtægter i altOmkostningerOmkostninger til råvarer og hjælpematerialerAndre eksterne omkostningerPersonaleomkostningerOmkostninger i altResultat før af- og nedskrivningerAf- og nedskrivninger af immaterielle ogmaterielle anlægsaktiverResultat af primær driftFinansielle posterResultat efter skat i associerede virksomhederFinansielle indtægterFinansielle omkostningerFinansielle poster i altResultat før skatSkatSkat af årets resultat *)Regulering af skat vedrørende tidligere år *)Skat i altÅrets resultatÅrets resultat fordeles så ledes:DSBMinoritetsinteresserÅrets resultat*) Skatteindtægt i 2011-7039-694-573-1-57415014164-694-21-2-23-574-171-16-187-120----21%-3663568-541-858-493539-450-551-32-30-29-91-307--32%-5%-20%-56%1.7383.6844.97010.3921.6931.6313.6424.6489.9211.538-107-42-322-471155-7%-1%-7%-5%10%11.06653448512.0859.97263884911.4591.094-104-36462611%-16%-43%5%
2011
2010
ÆndringAbs.Rel.
2.010-317
1.639-101
-371-216
-23%-214%
21 -
Balance - Aktiver31.12.201131.12.2010
Beløb i mio. kr.Immaterielle anlægsaktiverErhvervede rettighederStrategiske udviklingsprojekterØvrige udviklingsprojekterImmaterielle anlægsaktiver under udførelseImmaterielle anlægsaktiver i altMaterielle anlægsaktiverGrunde og bygningerTransportmaterielDriftsmateriel, inventar og andet udstyrMaterielle anlægsaktiver under udførelse ogforudbetalingerMaterielle anlægsaktiver i altFinansielle anlægsaktiverKapitalandele i associerede virksomhederAnsvarlig lånekapital i associerede virksomhederAndre kapitalandeleAndre tilgodehavenderFinansielle anlægsaktiver i altAnlægsaktiver i altVarebeholdningerTilgodehavenderTilgodehavender fra salg og tjenesteydelserTilgodehavender hos associerede virksomhederAndre tilgodehavenderPeriodeafgrænsningsposterTilgodehavender i altLikvide beholdningerOmsætningsaktiver i altAktiver i alt
47191226184648
54-231100385
5.51711.4251.4392.76721.148
5.57711.0181.3893.80221.786
115237155290522.701340
8023117149998123.152404
574-8472241.645242.00924.710
460391.1922381.9292912.62425.776
22 -
Balance - Passiver31.12.201131.12.2010
Beløb i mio. kr.EgenkapitalAnsvarlig kapitalOverført resultatForeslået udbytteEgenkapital i altMinoritetsinteresserEgenkapital og minoritetsinteresser i altHensatte forpligtelserAndre hensatte forpligtelserUdskudte skatteforpligtelserHensatte forpligtelser i altLangfristede gældsforpligtelserLangfristede lånAnsvarlig lånekapitalØvrige langfristede gældsforpligtelserLangfristede gældsforpligtelser i altKortfristede gældsforpligtelserKortfristet del af langfristede gældsforpligtelserKortfristede lånKreditinstitutterLeverandørgældAnden gældPeriodeafgrænsningsposterKortfristede gældsforpligtelser i altGældsforpligtelser i altPassiver i alt
4.76035905.119-65.113
4.7611.5523006.61316.614
8771.1672.044
1.0761.4232.499
9.40763059.718
10.057627910.342
1.6411.0504811.0613.0085947.83517.55324.710
1.1636506078652.3716656.32116.66325.776
23 -
PengestrømsopgørelseÆndringAbs.-216Rel.-
Beløb i mio. kr.Resultat af primær driftRegulering for ikke-likvide driftsposterAf- og nedskrivninger af immaterielle og materielle anlægsaktiverÆndring i andre hensatte forpligtelser, nettoAndre reguleringerGevinst og tab ved salg og skrotning af immaterielle og materielleanlægsaktiverFinansielle poster, betaltSelskabsskat, betaltPengestrømme fra driftsaktivitet før ændring i driftskapitalÆndring i driftskapitalen:Ændring i tilgodehavenderÆndring i varebeholdningerÆndring i leverandørgæld og anden gæld mv.Ændring i driftskapital i altPengestrømme fra driftsaktivitet i altKøb af immaterielle og materielle anlægsaktiver, ekskl. aktiverede renterSalg af immaterielle og materielle anlægsaktiver mv.Køb af finansielle anlægsaktiverSalg af finansielle anlægsaktiverIndskud af ansvarlig lånekapital i associeret virksomhedIndskud af hybridkapitalPengestrømme fra investeringsaktivitet i altPengestrømme fra drifts- og investeringsaktivitet i altProvenu ved optagelse af langfristede lånProvenu ved optagelse af kortfristede lånIndfrielse og afdrag på langfristede lånIndfrielse og afdrag på kortfristede lånModtaget udbytteBetalt udbyttePengestrømme fra finansieringsaktivitet i altÆndring i likvider i altLikvider pr. 1. januarLikvider pr. 31. december
2011
2010
-317
-101
2.010-199
1.639422
371-621
23%147%
42-489-101.037
-146-470-91.335
188-19--298
129%-4%--22%
327644728631.900-2.362478-69169-635-1.755145790900-1.176-5005-305-286-141-316-457
92235-688892.224-2.457220---7--2.244-203.085250-2.476-5365-161167147-463-316
-59529540-26-32495258----489165
-65%83%--3%-15%4%-117%----22%-
-2.295-74%650260%1.300-53%36-7%---14489%-453 -271%-288 -196%147-14132%-45%
Likvider kan specificeres således:Likvide beholdningerKreditinstitutter
24-481
291-607
-267126
-92%21%
Pengestrømsopgørelsen kan ikke direkte udledes af resultatopgørelse og balance.
24 -
Egenkapitalopgørelse
Beløb i mio. kr.Egenkapital pr. 1. januar 2010Betalt udbytteÅrets resultatValutakursregulering vedr. tilknyttede virksomhederVærdiregulering af sikringsinstrumenter, primoVærdiregulering af sikringsinstrumenter, ultimoEgenkapital pr. 31. december 2010Betalt udbytteKapitalnedsættelseÅrets resultatValutakursregulering vedr. tilknyttede virksomhederVærdiregulering af sikringsinstrumenter, primoVærdiregulering af sikringsinstrumenter, ultimoEgenkapital pr. 31. december 2011
Ansvarligkapital4.761-----4.761--1----4.760
Overførtresultat2.429--87421363-3871.552--166-69411387-731359
Foreslåetudbytte158-158300---300-300------
Egenkapitali alt7.348-158-57421363-3876.613-300-167-69411387-7315.119
Resultatopgørelse fordelt på segmenter (1. januar - 31. december 2011)
Segmentoplysninger afgives for forretningssegmenter, svarende til opdelingen i væsentlige geografiske og forretningsmæssige enheder. Segmentoplysningerne følger koncernens regnskabspraksis, risici oginterne ledelsesrapportering.
I DSB-koncernen er der foretaget eliminering for interne transaktioner.
Beløb i mio. kr.inkl. Sverige
Fjern- &RegionaltogS-togKort & GodtSverige
DSBFirstØresundDSBVedligeholdØvrigeinkl.elimineringer
Øvrigeudland
DSB-koncernen
20113.2801.21543852312405.0944.668426965-539-190-729188100-22111-3409-13-28-7-35634044101.043-147-181.5131.1261.7059722.5561.1251.7529541031431610-----435-288-585297337-40-115-155-971.736--1.749---944-1711.248883--1.1971.2052----609---56665772-10713-120-24-144-211---1622722167-1874.4875.3638161692311.01912.08510.3921.6932.010-317-541-858
Passagerindtægter
Indtægter fra trafikkontrakter
Salg af kioskvarer mv.
Salg af reparation og vedligeholdelse af togmateriel mv.
Udlejning af togmateriel
Andre driftsindtægter og arbejde udført for egen regning
Indtægter i alt
Omkostninger i alt
Resultat før af- og nedskrivninger
Af- og nedskrivninger
Resultat af primær drift
Finansielle poster i alt
Resultat før skat
20103.2321.115471131873335.0274.350677504173-13340179-2234025769781.503-107158-265--2652.4811.0751.182104184---133--1.281757--1.564-691.6331.5181153976-5711.0961---888--1890688521147-61-1.116-166-1.673-75835191-156343-499-83-582-198---1020820171606-83---11949134-10-14.3294.5507691371871.48711.4599.9211.5381.639-101-450-551
Passagerindtægter
Indtægter fra trafikkontrakter
Salg af kioskvarer mv.
Salg af reparation og vedligeholdelse af togmateriel mv.
Udlejning af togmateriel
Andre driftsindtægter og arbejde udført for egen regning
Indtægter i alt
Omkostninger i alt
Resultat før af- og nedskrivninger
Af- og nedskrivninger
Resultat af primær drift
Finansielle poster i alt
Resultat før skat
25 -
26 -
Hovedtal for resultatopgørelsen
2011Beløb i mio. kr.PassagerindtægterIndtægter fra trafikkontrakterSalg af kioskvarer mv.1Salg af reparation og vedligeholdelse af togmaterielUdlejning af togmaterielNettoomsætningArbejde udført for egen regning og opført under aktiverAndre driftsindtægter1Indtægter i altOmkostninger i alt1
20103. kvt.1.0751.37421020582.737138802.9552.502453720-267-175-442-3194. kvt.1.2041.38520982582.9381092133.2602.992268493-225-124-349-3261. kvt.1.0051.11618326422.3721511552.6782.199479348131-10922172. kvt.1.1561.17020226452.5991672423.0082.384624350274-1131611203. kvt.1.0201.15218844482.4521371432.7322.241491375116-1051194. kvt.1.1481.11219641522.5491833093.0413.097-56566-622-123-745-720
1. kvt.1.0251.29818539572.6041541082.8662.3944721
2. kvt.1.1831.30621228582.787133843.0042.50450041783-132-49-34
Resultat før af- og nedskrivningerAf- og nedskrivninger af immaterielle og materielle anlægsaktiverResultat af primær driftFinansielle poster nettoResultat før skatPeriodens resultat
38092-110-18-15
Egenkapital i altIndtjeningsgrad (EBITDA margin)Egenkapitalforrentning (ROE) p.a.Afkast af investeret kapital efter skat (ROIC efter skat) p.a.1
6.54218,1%-0,9%1,5%
6.41317,9%-2,1%1,4%
5.78016,6%-20,9%-4,1%
5.1199,1%-23,9%-5,3%
7.23920,2%0,9%2,1%
7.07224,0%6,7%4,4%
6.96320,0%0,5%1,9%
6.613-2,2%-42,3%-13,3%
Der er foretaget tilpasning af sammenligningstal, jf. anvendt regnskabspraksis.
27 -
Nøgletalsdefinitioner
Nøgletal o g benævnelser er udarbejdet i o verensstemmelse med 'A nbefalinger & Nøgletal 2010'fra Den Danske Finansanalytikerfo rening.Indtjeningsgrad (EB ITDA margin) = resultat før af- o g nedskrivninger x 1 / netto o msætning00Overskudsgrad (EB IT margin) = resultat af primær drift x 1 / netto o msætning00Egenkapitalfo rrentning (ROE) = (årets resultat x 1 / gennemsnitlig egenkapital)00A fkast af investeret kapital efter skat (ROIC efter skat) = (resultat af primær drift efter skat(NOP LA T) x 1 / (gennemsnitlig egenkapital + gennemsnitlig netto rentebærende gæld))00Gearing = netto rentebærende gæld / resultat før af- o g nedskrivningerSo liditetsgrad = egenkapital x 1 / balancesum00Rentedækning = (resultat af primær drift + finansielle indtægter) / finansielle o mko stninger