Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del Bilag 29
Offentligt
1032392_0001.png
1032392_0002.png
Rødovre, den 18. oktober 2011Kære medlemmer af TransportudvalgetTaxinævnet og Dansk Taxi Råd har i de seneste dage været genstand for en omfattende kritik i medierne,hvilket skal ses i lyset af Ligebehandlingsnævnets afgørelse. Denne mail har til hensigt at forklare rationaletbag Taxinævnets tildeling af point og det dertilhørende ”uddannelseskrav”.Det er vigtigt indledningsvis at slå fast, at det aldrig nogensinde har været hensigten at diskriminere.Tildelingen af point handler udelukkende om at højne serviceniveauet og kvaliteten i taxibranchen til gavnfor forbrugerne. Der er mange regler og love forbundet med at blive vognmand, og erfaringer viser, atovergangen fra chauffør til vognmand kan være udfordrende. Systemet har til hensigt at sikre, at dechauffører, der gerne vil være vognmænd, er bedst muligt klædt på til denne opgave, og at de besidder debedste forudsætninger for at gennemskue de til tider komplekse regler, der er forbundet medvognmandserhvervet. I den forbindelse kan det være fordelagtigt at kunne trække på enuddannelsesmæssig ballast, der har gjort ansøgeren bekendt med at sætte sig ind i problemstillinger. Inogle tilfælde har den uddannelsesmæssige baggrund givet ansøgeren et forhåndskendskab til f.eks.kundeservice, bogføringsregler og en viden om forpligtigelser overfor offentlige myndigheder m.m.

Erfaring tæller stadigvæk med

Mediernes fortolkning af kriterierne for Taxinævnets pointtildeling er desværre noget forenklet ogunuanceret. Uddannelseskravet er ikke et isoleret krav, og det er vigtigt at notere sig, at erfaring stadigvæker en pointgivende kompetence. Dette blev bl.a. sikret på baggrund af et møde mellem Dansk Taxi Råd ogen gruppe nydanske chauffører, som udtrykte bekymring overfor tildelingssystemets primæreuddannelsesfokus. På baggrund af dette møde blev tildelingssystemet tilrettet, efter chaufførgruppensønske om at give erfaring en mere fremtrædende plads. Det nye tildelingssystem betyder, at anciennitetbliver understøttet af en skelnen til ansøgerens uddannelsesmæssige baggrund i Taxinævnetstildelingsafgørelser. Så det passer ganske enkelt ikke, at erfaring ikke længere vil tælle med i bedømmelsen.Dertil kommer, at der er lagt op til en behørig overgangsperiode som vil sikre, at erfaring alene vil udgøretildelingskriteriet i 2/3 af afgørelserne, næste gang Taxinævnet skal udstede tilladelser. Overgangsperiodenfor anciennitet betyder således, at de chauffører med mest erfaring, som står til at blive vognmænd næstegang Taxinævnet udsteder tilladelser, stadig vil stå ”forrest i køen” uagtet deres uddannelsesmæssigebaggrund. Indføres det nye tildelingssystem derefter, vil de fremtidige afgørelser være baseret på entodimensionel skelnen til både uddannelse og erfaring. Uddannelseskravet er altså indrettet således, atuddannelse, efter overgangsperioden udfasning, bliver et pointgivende kriterium på lige fod med erfaring.
Taxibranchen var blandt de første, der åbnede arbejdsmarkedet for nydanskere og det er om muligt deterhverv, som historisk set har integreret og beskæftiget flest nydanskere, og det både som chauffører ogvognmænd. Det er branchen stolte over, og det vil vi blive ved med i fremtiden, uagtet tildelingssystemetsvidere skæbne. Vi er og bliver et multikulturelt erhverv, og det er vores klare overbevisning, at nydanskechauffører heldigvis stadigvæk vil have glimrende forudsætninger for at blive vognmænd.
Vi må sammen med Taxinævnet blive bedre til at begrunde nødvendigheden af systemet for pointtildeling,hvilket forhåbentlig vil kaste et nyt lys over uddannelseskravets berettigelse. Skulle dette mod forventningikke ændre Ligebehandlingsnævnets afgørelse, vil vi selvfølgeligt indstille os på at finde en anden løsning oget nyt tildelingssystem. Vi tager naturligvis afgørelsen til efterretning.Skulle I have uddybende kommentarer, er I selvfølgeligt meget velkommen til at kontakte os.På vegne af Trine Wollenberg, direktør Dansk Taxi Råd.De bedste hilsnerNikolas NémethPolitisk konsulentDansk Taxi Rådtlf: 38777890, mobil:51485898, Fax:38717891wwww.taxi.dk