Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del Bilag 286
Offentligt
1098196_0001.png
1098196_0002.png
1098196_0003.png
1098196_0004.png
1098196_0005.png
1098196_0006.png
1098196_0007.png
1098196_0008.png
Notat
Rapportering om IC4 og IC2 pr. 1. marts 2012IndledningDSB har den 27. februar fået tilladelse af Trafikstyrelsen til at køre driftssimuleringmed IC4 uden passagerer indtil den 30. september 2012. Dette sker efter at kørslenmed IC4 og IC2 har været indstillet siden 14. november 2011, fordi der tilsyneladendevar ligheder mellem en IC4 signalforbikørsel i Marslev den 7. november 2011 og enhændelse i Høje Taastrup den 4. november 2011.I den mellemliggende periode har DSB’s specialister i samarbejde medHavarikommissionen og en række førende europæiske bremseeksperter i tre månedergennemført undersøgelser.Som følge af de foreløbige undersøgelsesresultater har DSB ændret togets opsætningmidlertidigt på tre punkter:Obligatorisk indkobling af magnetskinnebremsen, der øger IC4-systemetsbremseevne med omkring 20 procentTidligere advarsel fra ATC-system til lokomotivførerEn ændret teknisk opsætning, hvilket vil give mere præcis information omhastighed og tilbagelagt strækning.
Koncernsekretariat &Jura
23. marts 2012
DSBSølvgade 40DK-1349 København K
www.dsb.dk
I kølvandet af bremsesagen er der eksternt blevet sat spørgsmålstegn ved, om togetstogcomputer kan have indflydelse på togets sikkerhed. Selvom der i det tre månederlange forløb med undersøgelser ikke er fundet kritiske fejl og mangler i togetscomputersystem, tager DSB disse spørgsmål alvorligt og lade specialister påDanmarks Tekniske Universitet (DTU) foretage et review af togets computersystemer.DTU’s arbejde vil ske i tæt samarbejde med DSB’s lokomotivførere, håndværkere ogteknikere.Næste milepæl vil være ansøgning om kørsel med passagerer.Den sidste måneds aktiviteter har været meget påvirket af groundingen. Da hele IC4og IC2-flåden har holdt stille, har DSB hverken været i stand til at foretage tests elleropsamle driftserfaring. Bremsesagen har desuden trukket hårdt på DSB's ressourcer.For at udnytte ventetiden optimalt inden ophævelse af groundingen har der væretfokus vedligehold af togsættene. Desuden har der været fremdrift i indbygningen afpakke 2d med tiltag som blandt andet forbedrer driften i vintertiden. Efter at der erblevet givet tilladelse til at køre driftssimulering, fokuseres der nu på at måle effektenaf de implementerede tiltag.
Side 2/8
Der er fortsat pres på den administrative del af organisationen, som følge af atRigsrevisionen har fået i opdrag at foretage en undersøgelse af IC4 og IC2 efterindgåelse af forliget med AnsaldoBreda i maj 2009.Relationen til AnsaldoBreda er anspændt som følge af at DSB ultimo januar harfremsendt krav om kompensation for forsinkede leverancer. AnsaldoBreda har somforventet afvist kravet med henvisning til deres fremsendte krav om fristforlængelse.Disse er tidligere blevet afvist af DSB.Den 28. februar blev der afholdt Top Management Møde med AnsaldoBreda meddeltagelse af AnsaldoBredas nye CEO. Parterne blev enige om i fællesskab at arbejdepå en fremadrettet løsning for leveringen af de sidste togsæt samt blandt andet denvidere udvikling af TCMS softwaren. Der er aftalt opstartsmøde mellem AnsaldoBredaog DSB i uge 10 i Pistoia.
23. marts 2012
ProduktionDa DSB i 2009 indgik forlig med AnsaldoBreda, var et element i aftalen, atAnsaldoBreda skulle levere togsættene i en given standard, jf. DSB's orientering tilTrafikudvalget af 20. maj 2009.Dermed overtog DSB ansvaret for opgradering ud over denne standard. Der er taleom et arbejde, som DSB løfter i trin (pakker), der hver især kræversikkerhedsbehandling og typegodkendelse. Arbejdet foregår fysisk i Århus ogRanders.Pakke 1 indeholder bl.a. internet i tog, forbedring af indeklima, tætning aftagkonstruktion, skydetrin og giver mulighed for at koble to togsæt frit. Pakke 1 erindarbejdet på 20 togsæt.Pakke 2d:Opgraderingspakken indeholder en delmængde af pakke 2 og blev monteret indenvintermånederne for at sikre opretholdelse af drift i koldt vejr. Da arbejdet blevpåbegyndt, var der 17 togsæt der skulle opgraderes, men kun 15 blev gennemført da2 togsæt blev afspærret if. Marslev-hændelsen og efterfølgende udredningsarbejde.Når undersøgelsen af hændelsen er tilendebragt, vil disse 2 togsætindgå iproduktionen, ikke som pakke 2d men som fuld pakke 2. Effekten af devinterrelaterede tiltag har ikke været mulig at afdække, da flåden har været groundet ihele vinterperioden.Pakke 2 giver toget mulighed for kobling af 3 togsæt, dertil en del ændringer påbatterilader, døre, styring af fyr og køleanlæg. Design er klar og ansøgning omtypegodkendelse er indsendt til Trafikstyrelsen. Trafikstyrelsen har meddelt, at de errede til at sende typegodkendelsen når alle udeståender er lukket. Denne pakke erplanlagt til at blive påbygget alle 83 togsæt. Pt. er 6 togsæt ombygget.Den 3. pakke, som DSB tidligere har benævnt driftspakken, er ikke besluttet pånuværende tidspunkt. I øjeblikket er der ca. 80 ændringsforslag, som vil bliveprioriteret, i spil. Der vil i højere grad blive arbejdet med enkeltelementer, som søges
opgraderet i mindre trin. Denne fornyede tilgang har DSB drøftet med Trafikstyrelsenmed henblik på at forsøge at finde en smidig godkendelsesproces. Resultatet af driftmed pakke 2d og pakke 2 kan ændre prioriteringen og evt. tilføje nye ændringer medhøjere prioritet end de i pakke 3 foreslåede.Nedenstående diagram viser antallet af togsæt i de forskellige faser i produktionen:
Side 3/8
23. marts 2012
2
Ombygning/afventer ombygning15Test15Afventer tilladelse tildriftsimuleringTilladelse til driftsimuleringKlar til drift (afventer tilladelse)
56
Status for DSB's arbejde med Atkins' anbefalingerTransportministeriet bad i 2011 konsulenthuset Atkins gennemføre en uafhængiggennemgang af IC4 projektet med henblik på at afgøre, om togene som oprindeligtplanlagt kan anvendes i landsdelstrafikken.Atkins rapporten blev offentliggjort den 17. oktober 2011. Af rapporten fremgår det,at de basale komponenter og systemer i IC4-togsættene fundamentalt er sunde ogikke har væsentlige tekniske problemer. Atkins konkluderer, at IC4-projektet børvidereføres og at toget - med tiden og ved at afsætte yderligere midler til at forbedretoget - kan indsættes i landsdelstrafikken som oprindeligt planlagt. Atkins kommermed en række anbefalinger, og nedenfor følger en status for DSB's arbejde med enrække af disse.KoblingGennem det sidste halve år har der været arbejdet intenst med koblingen på IC4-togene. Analyse af koblingens funktion og de omkring denne funktion værendestøtteprocesser har afdækket to mulige løsningsmodeller, der kan anvendes. Den enebevarer frontlåger og bælge som de er, og den anden fjerner disse for at mindskekompleksiteten. Analyser af driftsstabiliteten samt økonomi og projektmæssigeforhold er igangsat med henblik på at vælge den mest optimale løsning.Pålidelighedsteam (Reliability improvement team - RIT)
Det er besluttet at etablere et pålidelighedsteam, RIT, der skal arbejde intensivt,fokuseret og struktureret med at forbedre driftsstabiliteten. Første aktivitet er etminiudbud, som skal sikre ekstern support til etablering og uddannelse.Klimaanlæg (HVAC)Med indbygning af pakke 2 og 2D, som jf. afsnittet om "Produktion" er igangsat,forventes varmeudfordringerne løst. Målet er, at pakke 2d skal være på alle idriftsattetogsæt 1. december 2012.BremserMed baggrund i Havarikommissionens anbefalinger i forbindelse med hændelsen vedMarslev har DSB indført de ovenfor nævnte midlertidige tiltag på IC4sbremsesystem. Derudover overvåges al kørsel i driftsimulering nøje. Dissetiltag ligger til grund for tilladelsen til kørsel i driftsimulering uden passagerer fratirsdag, den 28. februar 2012. På basis af kommende undersøgelser skal disse tiltagerstattes med permanente tiltag. Derudover arbejder DSB’s eksperter medoptimering af hjulblokeringsbeskyttelsen med henblik på at bedre imødegå skaderpå hjulene ved opbremsning. Den 13. marts 2012 er der igen møde medHavarikommissionen, hvor åbne punkter i undersøgelserne forventes lukket.DøreEn væsentlig ændring af dørenes funktionalitet er indarbejdet i designet for pakke 2,jf. afsnittet om "Produktion". Disse ændringer implementeres derved løbende iforbindelse med implementering af pakke 2.
Side 4/8
23. marts 2012
Drift
Status IC4Da driften med passagerer fortsat er indstillet, er der ikke aktuelle driftstal atrapportere. Når grundlaget for at ansøge om kørsel med passagerer foreligger,indgives ansøgning til Trafikstyrelsen.Herunder er der indsat oversigter over kørslen med IC4 i 2011 frem til groundingenden 14. november 2011.
Regularitet og pålidelighedIC4 Statistik100,00%95,00%90,00%85,00%80,00%75,00%70,00%65,00%60,00%55,00%50,00%45,00%40,00%
Side 5/8
23. marts 2012
201137
201138
201139
201140
201141
201142
201143
201144
201145
201146
UgenummerIC4 PålidelighedIC/L/L MF togrettidighed 5:59
Kørte kilometer, hændelser og nedbrudMåned1. kvartal2. kvartal3. kvartal4. kvartal(indtil14/11)
Kørte kilometer337.189457.747486.270196.334
Km/hændelser1.5911.9151.9071.852
Km/nedbrud12.48811.73718.70339.267
Effekt af RIT (måltal)Atkins beskriver i deres rapport, at DSB bør etablere et Reliability Improvement Team(RIT), som har det primære formål at sikre en prioriteret indsats af dedriftsforbedrende tiltag. Rapporten beskriver et udviklingsforløb for IC4 i henhold tilnedenstående graf.
En del af de aktiviteter, som Atkins anbefaler, er jfr. ovenfor indarbejdet i pakke 2Dog pakke 2. Ingen togsæt med de nævnte pakker har endnu været i drift efterombygning pga. grounding, og DSB kan derfor først gå i gang med at verificerepakkernes effekt efter driftsimuleringen.
Så snart DSB har haft mulighed for at se effekten heraf, vil DSB revurdere Atkins'målforventning og danne måltal for DSB.
Side 6/8
23. marts 2012
AnsaldoBreda
SamarbejdeDSB har et vedholdende pres på AnsaldoBreda med henblik på at få forbedretkvaliteten på togsættene, hvilket påvirker samarbejdsklimaet.På baggrund af Top Management Mødet den 28. februar 2012 i Københavngenoptages forhandlingerne med AnsaldoBreda.
Leverance IC4Med udgangen af februar 2012 har AnsaldoBreda leveret 43 togsæt til DSB. DaAnsaldoBreda med udgangen af februar 2012 skulle have leveret 56 togsæt til DSB, erde 13 togsæt bagud i henhold til leveringsplanen.AnsaldoBreda forventes at levere 2 togsæt ultimo marts 2012.AnsaldoBreda har ud af ca. 2700 dages akkumulerede forsinkelser på de første 43togsæt krævet fristudskydelse på lidt over 1/4 af disse dage. Dette er DSB ikke enig i,hvilket har været en del af de ovenfor nævnte forhandlinger, og fristudskydelsenindgår ikke i det fremsatte krav om kompensation.I nedenstående leveranceplan vises aktuelt leverede togsæt i forhold tilkontraktplanen.Levering af IC4 togsæt - ekskl. De 14 NT-togsæt (leverance ultimo måned)jul-11 aug-11 sep-11okt-11 nov-11 dec-11jan-12feb-12 mar-124332443546374838503952415442564358
MånedKontraktplan
apr-1136
maj-113829
jun-114130
apr-1260
maj-1263
jun-1266
jul-1269
aug-12
Aktuelt leveret
28
De afsluttende tests i Danmark på de i grounding perioden overtagne togsæt er nublevet afsluttet.
Leverance IC2DSB har på baggrund af Atkins’ konklusioner taget kontakt til AnsaldoBreda for atafsøge mulighederne i forhold til IC2. AnsaldoBreda forventer fuld kontraktbetaling,uanset om leverancen stoppes. DSB arbejder på den baggrund videre med IC2.AnsaldoBreda skulle efter kontrakten have leveret det første færdige ogtypegodkendte IC2-togsæt til DSB senest den 30. juni 2011. DSB har overtaget detførste IC2-togsæt betinget i november 2011 og det andet den 31. januar 2012. Det 3.IC2 togsæt forventes overtaget den 19. marts 2012. Fjerde togsæt forventes leveretultimo marts 2012.
Den 28. oktober 2011 modtog AnsaldoBreda typegodkendelse til IC2 med enbegrænsning til 160 km/t. Sporkraftmålinger i Tyskland er afsluttede, ogAnsaldoBreda har afsendt ansøgning om ophævelse af begrænsningen til 160 km/t tilTrafikstyrelsen. AnsaldoBreda har den 24. februar 2012 modtagetoverensstemmelseserklæring på 200 km/t fra Banedanmark og indsendt denne tilTrafikstyrelsen. Trafikstyrelsen er vendt tilbage med spørgsmål til AnsaldoBreda, somventes afklaret.
Side 7/8
23. marts 2012
AnsaldoBreda er p.t. bagud med 8 togsæt i forhold til den kontraktuelle plan.I nedenstående leveranceplan vises aktuelt leverede togsæt i forhold tilkontraktplanen.Levering af IC2 togsæt (leverance ultimo måned)dec-11jan-12feb-12mar-12apr-12maj-126182102121416
MånedKontraktplan
jun-111
okt-1120
nov-1141
jun-1218
jul-1220
aug-1220
sep-1223
Aktuelt leveret
0
Tog computer software (TCMS)Af driftmæssige årsager er det prioriteret at driftsforbedre togsættene, før deransøges om sammenkobling af 3 togsæt. Formålet er at øge togenes pålidelighed.Arbejdet med at verificere sikkerheden med 3 koblede togsæt, hvilket består i enopdatering af SafetyCasen, er sat på hold, da programmets ressourcer har fokuseretpå grounding-problematikken og driftsoptimering.Ansøgningen om typegodkendelse af TCMS software pakke 2 blev fremsendt tilTrafikstyrelsen den 4. oktober 2011. Trafikstyrelsen har den 22. februar 2012 stilletyderligere krav forud for typegodkendelsen i form af krav om lukning af andreudeståender.Da DSB har behov for at teste togsættene med de nye pakker indbygget, har DSB iførste omgang søgt om at få tilladelse til at køre driftsimulering uden passagerer.Fornyet tilladelse til at køre på Gedserbanen er nu modtaget. Lukning afStorstrømsbroen har frem til nu umuliggjort fremdrift på testsiden af akselvendegear,PIS og TCMS.Den nye version af normkravet EN 50128 vil betyde, at der skal indarbejdes nyearbejdsgange hos AnsaldoBreda i forbindelse med den videre udvikling af TCMS.Overensstemmelsesforslag med normen er modtaget fra AB og videresendt tilAssessor. AnsaldoBreda har påtaget sig opgaven at afklare med Assessor hvad detteindebærer.Resultaterne af gennemførte TCMS-tests er bearbejdet med henblik på at afdække,hvilke emner der fremadrettet er relevante at tage med i en TCMSdriftsforbedringspakke.
Nye tests er under planlægning med henblik på at afdække yderligereproblemstillinger og løsninger. På grund af groundingen afventes der driftserfaringmed pakke 2, således at eventuelle tiltag der kan forbedre driften, indarbejdes ifremtidige opgraderingstiltag.Forhandlingen med AnsaldoBreda om nye versioner af TCMS software genoptagessom en del af drøftelserne med AnsaldoBreda. Det blev aftalt ved Top ManagementMøde den 28. februar 2012.
Side 8/8
23. marts 2012
National traffic togsæt (NT)NT-togsættene er de 14 enkeltkørende togsæt, som DSB havde modtaget indenindgåelse af forliget i maj 2009. Disse togsæt skal opgraderes til samme niveau somde øvrige togsæt, som AnsaldoBreda, jf. orienteringen til Trafikudvalget af 20. maj2009, skal levere til DSB. AnsaldoBreda benytter DSB Vedligehold A/S somunderleverandør til dette arbejde.Det første opgraderede togsæt er tilbageleveret til AnsaldoBreda og overtaget afDSB. DSB Vedligehold A/S skulle aktuelt have leveret 11 togsæt til AB. Der forhandlesfortsat om konsekvenserne af forsinkelsen. Der er flere årsager til denne forsinkelse,den væsentligste har været at få lejeaftalen med Bombardier på plads for faciliteternei Randers.Det 2. togsæt er ved at afslutte de sidste test i Vojens, forud for forventettilbagelevering til AnsaldoBreda/DSB i marts 2012. Det 3. togsæt er under test iRanders. En del af forsinkelsen forventes indhentet ved ekstra personale og udvidetarbejdstid. 4. og 5. togsæt følger arbejdsplanen og test forventes påbegyndt i hhv.uge 12 og 17. Det 6. togsæt er ankommet til Randers, hvor det har fået demonteretde komponenter, som skal opgraderes hos AnsaldoBreda i Italien. Disse komponenterskal bruges til at forøge omløbsmængden og give et bedre flow.