Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del Bilag 285
Offentligt
1097983_0001.png
1097983_0002.png
1097983_0003.png
Hans Knudsens Plads 1A2100 København Øtlf. 39 29 35 55fax 39 29 39 48
26. marts 2012
[email protected]www.dhf-net.dkGiro: 600-3435

Dansk Handicap Forbund ønsker et foretræde for Folketingets Transportudvalg

Dansk Handicap Forbunds Bygge- og Trafikpolitisk Udvalg (BTPU) ønsker atforetræde for Folketingets Transportudvalg. Anledningen er, at regeringen/nationenhar underskrevet FN’s handicapkonvention, som betyder, at mennesker medhandicap ikke må diskrimineres.I lyset af konventionen ser vi følgende problemer for mennesker med handicap,som vi vil uddybe ved foretrædet.Følgende emner vil vi belyse:

1) Individuel handicapkørsel

Borgere med handicap kan ikke færdes og have et selvvalgt højt aktivitetsniveau pålige fod med borgere uden handicap. De borgere, der ikke kan benytte denkollektive trafik, kan visiteres til individuel handicapkørsel og få lov til at køre 104ture om året. I praksis er det 52 tur/retur ture på et år. I loven nævnes det som enminimumsstandard, men i flere dele af landet er det blevet en maksimumgrænse.For flertallet af borgere er det tilstrækkeligt med 104 ture, men for nogle få, er detikke tilstrækkeligt. Gennemsnitsbrugeren kører ca. 20 ture om året. Men de borgeresom rammer loftet må træffe svære valg mellem at dyrke idræt og motion, gå påaftenskole, besøge kulturinstitutioner, være foreningsaktiv eller besøge venner ogfamilie.Dansk Handicap Forbund foreslår, at loftet fjernes og at der oprettes en pulje, derbevirker, at borgere der har brug mere end 104 kan bruge andres ture.Vi mener også, at prisen på den individuelle kørsel er for høj (typiske mindst dobbeltså dyr som almindelig kollektiv trafik) og finder det besynderligt, at Trafikselskabet
Movia opkræver et årligt abonnement for at være med i ordningen. Ingen andreborgere opkræves et årligt abonnement for at kunne bruge den kollektive trafik.Vi så også gerne, at handicapkørsel blev landsdækkende, så en fynbo kan benyttesin visiterede handicapkørsel på Sjælland eller på sin ferie i Skagen. Samt færrebegrænsninger når det gælder, hvad borgeren må bruge sin kørsel til, fx mulighedfor at tage til alternativ behandling, fysioterapi osv.

Taxi

Taxipriser fastsættes af de kommunale taxinævn, desværre tillades der i dagdiskrimination af personer, der bruger kørestol. Prisen for at køre med lifttaxi ernemlig væsentlig højere, end hvad gående passagerer skal betale. Dansk HandicapForbund foreslår et regelsæt, der sikrer alle brugere samme pris, når de kører i taxi.Sådanne regler fungerer i dag hos luftfartsselskaberne.

Den kollektive trafik - busser

Det er et meget stort ønske i Dansk Handicap Forbund, at den kollektive trafik ertilgængelig for alle. Ganske vist sikrer et EU direktiv, at busserne kan medtage enperson i kørestol. Men alligevel opleves busser som utilgængelige, da chaufførenikke må lægge en rampe ud.Vores forslag er, at busser får automatiske ramper eller at chaufføren uddannes ogpålægges at lægge en rampe ud. Sådan fungerer det i S-tog i hovedstadsområdet,hvilket er meget tilfredsstillende.

Regionkørsel

Der kører ofte flere daglige afgange med busser på ruter over 100 km, men somreglerne er, så er det åbenbart nok, at en daglig afgang er kørestolstilgængelig. Vimener at der skal arbejdes på, at samtlige afgange er tilgængelige.

Den kollektive trafik – tog

I Danmark kører der tog næsten hele døgnet. Hvordan ville det se ud, hvis der ikkekørte tog i Danmark mellem kl. 24.00 og 06.00? Det billede virker helt forkert, mensådan er virkeligheden for personer i kørestol.DSB handicapservice er tilrettelagt, så den virker særdeles diskriminerende. Tureskal bestilles 48 timer i forvejen, og servicen tilbydes kun i begrænset tidsrum fra kl.06 – 24, hvilket ikke er godt nok, da der kører tog det meste af døgnet. Det er derforumuligt at køre med tog fra København til Aalborg efter kl. 19. om aftenen.Dansk Handicap Forbund foreslår, at der gøres op med den rigide håndhævelse afde 48 timer, og at servicen udvides til den tid, hvor der kører tog. Personalet påtogene skal også være det personale, der betjener udstyret til at bringekørestolsbrugere på toget, for så vil der altid være personale til stede i modsætning
side 2 af 3
til nu, hvor personalet skal hidkaldes og dermed er årsag til varslet 48 timer før.Herved sikres mulighed for spontan kørsel på lige fod med øvrige passagerer.

Rejseplanen

Vi mener, at rejseplanen skal indeholde informationer om tilgængelighed, såpassagerer med handicap kan planlægge hvorfra og hvortil vi vil kunne rejsespontant lige som alle andre kan.

Delegationen vil bestå af:

Claus Bjarne Christensen

(bruger el-crosser) fmd. for BTPU og arkitekt maa.

Lena Nielsen

(bruger elkørestol) sekretær i BTPU (samt hjælper)

Sven A. Knudsen

(bruger el-kørestol) medlem af BTPU (samt hjælper)

Sif Holst

(bruger el-kørestol) medlem af BTPU

Jens Petersen

(bruger manuel kørestol) medlem af BTPU

Bente Rødsgaard

(gående) informationsmedarbejder og kontaktperson for BTPUMed venlig hilsen
Claus Bjarne ChristensenFormand Bygge- og Trafik Politisk Udvalg (BTPU) i Dansk Handicap Forbund
side 3 af 3