Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del Bilag 283
Offentligt
1097725_0001.png
1097725_0002.png
1097725_0003.png
1097725_0004.png
1097725_0005.png
1097725_0006.png
1097725_0007.png
1097725_0008.png
1097725_0009.png
1097725_0010.png
1097725_0011.png
1097725_0012.png
1097725_0013.png
1097725_0014.png
1097725_0015.png
1097725_0016.png
1097725_0017.png
1097725_0018.png
1097725_0019.png
1097725_0020.png
1097725_0021.png
1097725_0022.png
DANSK TRANSPORT UDEN KUL OG OLIE– HVORDAN?EN ANALYSE AF OG ET OPLÆG TIL DEBAT OM HVORDANDANSK TRANSPORT BLIVER UAFHÆNGIG AF FOSSILEBRÆNDSLER INDEN 2050
Per Homann JespersenENSPAC, Roskilde Universitet[email protected]
KlimakommissionenEt energisystem uafhængig af fossile
brændsler i 2050
Forsyningssikkerhed og sikkerhedspolitikPåviste reserver er begrænsedeKlimaet
Kun overordnede betragtninger om
transportsystemetKun national transport
Et fossilfrittransportsystem 2050Hvordan vil/kan et transportsystem baseret
på vedvarende energi i 2050 se ud?Hvilke valgmuligheder har vi?Hvad vil det kræve?Hvilke konsekvenser vil det have forDanskernes mobilitetTransportsammensætning
Omkostninger til energi og infrastruktur
Et debatoplægDer er mange veje til det fossilfri
transportsystemDen vej transportpolitikken går nu er ikke énaf dem!Planlægning med udgangspunkt imålsætningen om frihed fra fossilebrændstofferHvordan får vi en så høj mobilitet som muligunder denne målsætning?
Styregruppe
Torben Lund Kudsk, FDMSusanne Krawack, TrekantområdetPer Homann Jespersen, RUCPer Henriksen, DI TransportLise Bjørg Petersen, ForbrugerrådetLisbeth Hagelund Hansen, Dansk Transport og LogistikKenneth Karlsson, DTUPer Skougaard Kaspersen, DTUJan Bigom, Arriva SkandinavienJakob Christensen, COWIHenrik Sylvan, Transport Data LabBrian Vad Mathiesen, Aalborg UniversitetLars Klüver, Teknologirådet
Transportens klimaudfordring250200
GHG
150
100
50
0201020152020202520302035204020452050
Transportens klimaudfordring250200
GHG
150
TEKNOLOGISK UDFORDRING100
50
02010201520202025mobilitet2030teknologi2035målsætning204020452050
Transportens klimaudfordring250200
GHG
150
TEKNOLOGISK UDFORDRING100
50
0201020152020202520302035204020452050
ScenarierReferencescenarieTrafikvækst som Infrastrukturkommissionen
TeknologiscenarieEn forceret og statslig understøttet udvikling af nye
transportteknologier
En elektrificering af transportmidlerBiomassebaserede drivmidler
Det fossilfri scenarieModalt skiftFysisk planlægningAndre ændringer i adfærd
ForudsætningerBegrænsede biomasseressourcer (100 PJ)Beregningsmodel for energisystem – STREAMKlimakommissionens model med tilføjelse afKlimakommissionen
Virkemiddeleffekter baseret på EU-projektetSULTANDanskernes transportNational transport 100%Transport til og fra Danmark 50%Transittransport 0%
transport
Det fossilfri scenarieBaseret på back-casting kombineret medmodelberegningReference- og Teknologiscenarier baseret på prognose
Virkemidler er ‘doseret’ efter indgåendediskussioner i styregruppenSå meget mobilitet som muligt
(mobilitet=transportarbejde)Gøre så lidt ondt som muligt
Men kun ét eksempel på hvordantransportsystemet kan blive fossilfrit
VirkemidlerForbedrede faciliteter for
cyklister og gåendeFysisk planlægningOptimering af kollektivtransportForbedret co-modalitetfor godstransportHastighedsnedsættelsepå motorvejeKurser i effektiv kørselÆndring af regler forbeskatning af firmabiler
CO2-afgift på fossile
brændslerInternalisering af andreeksternaliteter (herunderforsyningssikkerhed)Harmoniseredebrændstofafgifter i EU----------Afskaffelse afbefordringsfradragKørselsafgift
Transportens CO2-udslip2010-50
Fossilfri scenarie –Persontransportarbejde
Persontrafikarbejde
RegionaliseringRegionalisering
P-km - Regional fordeling
Fossilfri scenarie –Godstransportarbejde
Transportsektorensenergiforbrug
Omkostninger til transport-tjenester i 2050 (mio.kr/år)
KonklusionerDet er muligt at nå et fossilfrit transportsystem i2050 – men der er brug for handling nu!Med aktiv teknologipolitik kanpassagertransport hen mod 2050 foregå næsten100% på VE-elMen ind til da vil bil-kilometrene skulle falde(transportens ‘istid’)‘Istidens’ længde afhængig af både udviklingenaf bilteknologien og energisystemet
KonklusionerRammebetingelser for optimal effektivisering
og introduktion af de bedste teknologierIncitamentstruktur for bedrekapacitetsudnyttelseIncitamenter for at bruge de mestenergieffektive transportmidlerBedre sammenhæng i den kollektive trafikHvad er vi villige til med den fysiskeplanlægning?