Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del Bilag 281
Offentligt
Voldby d. 22/3 2012Att. Folketingets Transportudvalg
D. 7. februar indgik Regeringen og en bred gruppe af partier aftalen om ’Elektrificering afjernbanen mv’. Denne aftale omtaler endvidere 13 store vej- og baneprojekter, hvor der eriværksat forundersøgelse, VVM mm., men hvor der i lyset af landets finansielle situation ikkekan findes finansiering til projekterne.VVM-undersøgelsen af rute 26 mellem Århus og Viborg er et af disse projekter. På nuværendetidspunkt er VVM’en i afsluttende høring. VVM-rapporten konkluderer, at ingen af de trelinjeføringer er samfundsøkonomisk rentable. I forligsteksten noterer forligspartierne, at ’enstor del af projekterne udviser høje samfundsøkonomiske afkast…..’. Det må derfor antages, atrute 26 med sin lave rentabilitet ligger lavt på prioriteringslisten over de 13 projekter.Byrådet i Favrskov kommune har nu offentliggjort, at de vil pege på den sydlige linjeføring. Vier en stor gruppe af borgere, der er dybt forundrede over denne beslutning.Vi er:forundrede over, at politikerne i Favrskov slet ikke forholder sig til konklusionerne i VVMrapporten, der ret entydigt fremhæver den sydlig linjeføring som den mindst attraktiveforundrede over, at politikerne i Favrskov peger på den dyreste linjeføring ifølge VVM'enforundrede over, at politikerne i Favrskov peger på den linjeføring færrest vil benytteifølge VVM'enforundrede over, at politikerne i Favrskov peger på den linjeføring, der vil give fleststøjbelastede boligerforundrede over, at politikerne i Favrskov peger på den linjeføring, der ødelægger mestnatur. Blandt andet skaber man en altødelæggende støjkorridor på op til 5 kilometersbredde mellem motorvejen og den meget larmende Viborgvej. Det ville have væretlogisk at begrænse støjen fra motorvejen og generne for miljøet til en smal korridorlangs Viborgvej.
Vi er bekymrede for, at landspolitikerne vil følge byrådet i Favrskov og vælge den på allemåder dårligste løsning (den sydlige linjeføring) – en linjeføring der er så samfundsøkonomisk(såvel som natur- og kulturmæssigt) en dårlig løsning, at den i realiteten ikke vil blive byggetinden for de næste mange år.Resultater er, at vi risikerer at blive stavnsbundet de næste 20 måske 30 år. Hvis man vil haveen motorvej på rute 26, må man vælge en af de mest samfundsmæssigt mest attraktiveløsninger ifølge VVM’en dvs. linjeføring midt eller nord, således at vi ikke ender i en uafklaret’Silkeborg-situation’ de næste 20-30 år.Med venlig hilsenSøren Schousboe Laursen8450 HammelTlf. 3029 3168