Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del Bilag 279
Offentligt
1097365_0001.png
1097365_0002.png
NOTAT
DatoJ. nr.
2012-737

Referat fra rådsmøde (transport, telekommunikation og energi –

transportdelen) den 22. marts 2012 i Bruxelles

Dagsordenspunkt 1:

Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rå-dets forordning om Unionens retningslinjer for det transeuropæiske transport-net (’Nye TEN-T-retningslinjer’).Forslaget har til formål at styrke det indre marked med fri bevægelighed for va-rer og arbejdskraft, bl.a. ved at prioritere den grænseoverskridende infrastruk-tur og bekæmpe flaskehalse i transportsystemet. Retningslinjerne fastsætterbestemte krav til infrastrukturen for det transeuropæiske transportnet(TEN-T-nettet), der består af infrastruktur til jernbaner, sø-og lufttransport, veje og in-dre vandveje samt fragtterminaler, og prioriteterne for udviklingen af dette.Formandskabet havde sat sagen på dagsordenen til generel indstilling og Rådetnåede til enighed om dette.Den generelle indstilling vil danne grundlag for drøftelser mellem Rådet og Eu-ropa-Parlamentet, hvis godkendelse også er nødvendig for vedtagelsen af ret-ningslinjerne. Der var næsten en fuld bordrunde om forslaget.Størstedelen af landene mente, at formandskabet havde fundet frem til et ba-lanceret forslag. Flere lande kommenterede tidsfristerne for opfyldelse af kra-vene til infrastrukturen på hovednettet og det samlede net i hhv. 2030 og 2050.For størstedelen af landene var det vigtigt sikre, at der blev taget hensyn tilmedlemslandenes nationale planer og budgetmæssige situation, herunder atdet skulle stå helt klart, at medlemsstaterne selv havde ret til at træffe beslut-ning om hvilke projekter, der skal udføres på deres område. Der blev omdeltkompromisforslag der yderligere understregede dette, hvilket blev medtaget ikompromisteksten.I forbindelse med drøftelsen ønskede flere lande, at der i højere grad blev tagethensyn til medlemslandenes nationale planer, og at der i forbindelse med revi-sionen af gennemførelsen af hovednettet i 2023, blev taget hensyn til udvi-delsen af EU.Enkelte lande ønskede mindre ændringer til de kort, der beskriver det samledenet og hovednettet, og som fremgår af bilag til forslaget. Der blev på den bag-grund omdelt et korrigendum på mødet med de mindre rettelser, der kunne
Side 2/2
medtages. Enkelte andre medlemsstater havde ønsker til ændringer i kortene,som ikke kunne imødekommes, men disse lande modsatte sig ikke teksten.

Dagsordenspunkt 2:

Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rå-dets forordning om groundhandling-ydelser i EU’s lufthavne og om ophævelseaf Rådets direktiv 96/67/EF.Groundhandling er en fællesbetegnelse for en lang række serviceydelser i enlufthavn, såsom påfyldning af brændstof og bagagehåndtering.Formålet med forslaget er at forøge effektiviteten og kvaliteten af groundhand-ling-ydelserne. Dette skal bl.a. ske ved at udvide antallet af groundhandlere istore lufthavne, og der skal sikres et højt serviceniveau ved at tilvejebringe fæl-les minimumsstandarder, der skal overholdes af groundhandling-udbyderne.Formandskabet havde sat sagen på dagsordenen til generel indstilling og Rådetnåede til enighed om dette.Hovedparten af medlemslandene accepterede formandskabets kompro-mistekst, og ganske få medlemslande afstod fra at støtte forslaget.