Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del Bilag 275
Offentligt
1094221_0001.png
1094221_0002.png
1094221_0003.png
1094221_0004.png
1094221_0005.png
NOAH-TrafikNørrebrogade 392200 København Nwww.trafikbogen.dk[email protected]
København den 13. marts 2012
Til Folketingets Transportudvalg ogSkatte- og afgiftsudvalgDanske bilister sparer årlig flere milliarder af kroner på at parkere gratis vedarbejdspladsen i vore store byer.Fri parkering (eller for symbolsk betaling) indebærer et løntilskud og en urimelig favoriseringaf biltrafikken og indebærer voldsomme miljømæssige konsekvenser, idet en sådanbegunstigelse stimulerer pendlerne til at tage bilen med på arbejde. Et skøn for værdien af friparkering for bilpendlere, der arbejder i Københavns Kommune, viser et løntilskud på ca. 2,2milliarder kroner om året. Der mangler data til at beregne løntilskuddet for bilpendlere derkører til Frederiksberg, Odense, Aarhus og Aalborg. Handicappede bilister skal naturligvisfortsat kunne parkere gratis.Denne støtte til bilpendling til tætte byområder må stoppe mener NOAH-Trafik, der finderstøtte herfor i forskning fra Transportøkonomisk Institut i Norge (bilag 1). Adgang til fri ellerbillig parkering er et frynsegade, der bør beskattes ligesom fri telefon og fri privatbil.Efter at det ikke lykkedes at få begrænset trafikmængden og miljøbelastningen i hovedstadsområdetmed en betalingsring (bybelastningsafgift) må andre tiltag benyttes. Næsten alle er enige om atbilpresset skal sænkes.Et relativt effektivt middel, til at dæmpe biltrafikken, er parkeringspolitikken, som påpeget af blandtandre Professor Otto Anker Nielsen DTU-Transport. Det skal være dyrere og at parkere påoffentlige veje og i private parkeringsanlæg – herunder p-anlæg til pendlere ved offentlige instanser- i tætte byområder.
Hvor mange er sikret parkeringsplads ved arbejdet i vore store byer?Der tales ofte om, at det er dyrt for pendlerne at parkere i København og på Frederiksberg. Her gårman ud fra, at pendlerne parkerer på gader med opkrævning af parkeringsafgift. Det er derimidlertid ikke mange der gør, idet 73 % af lønmodtagerne i Kbh. og Frederiksberg og 87 % iÅrhus, Odense og Ålborghar adgangtil en parkeringsplads ved deres arbejdsplads. Der er for dissenormalt/altidplads. Det fremgår af den omfattendeTransportvaneundersøgelsen.
Adgang til parkering for parkering ved arbejdsplads, fordelt på arbejdskommunen, for lønmodtagere i 2011
ArbejdskommuneKøbenhavn eller FrederiksbergKøbenhavn eller FrederiksbergAarhus, Aalborg og Odense
Adgang til parkering vedarbejdspladsNormalt/altid pladsSjældent/aldrig pladsNormalt/altid pladsSjældent/aldrig plads
Procentfordeling73278713
Aarhus, Aalborg og OdenseKilde: Transportvaneundersøgelsen.
Pendlerne kan normalt benytte parkeringspladsen ved arbejdspladsen uden betaling - eller for megetlille betaling - og værdien af dette frynsegode beskattes end ikke. De lønmodtagere der ikke harparkeringsplads må formodes at bruge andre transportmidler.
Parkering et kostbart frynsegode med store miljømæssige konsekvenserAdgang til parkeringsplads i vore store byer er et så bybelastende og kostbart frynsegode, at det skalbeskattes på linje med beskatning af fri telefon og fri bil. Beskatningens størrelse må fastsættes udfra markedsværdien. Arbejdsgiverne trækker anlægs- og driftsudgifter ved egne parkeringsanlæg fraover firmaregnskabet. I p-kældre/p-huse i centrale bykvarterer kan anlægsudgifterne pr. p-pladskomme helt op på 650.000 kr. Leje af parkeringspladser i andre anlæg betales også overfirmaregnskabet. Hvis firmaet betaler for lønmodtagerens parkering bør lønmodtageren beskattes afdet konkret betalte beløb. For lønmodtagerne er der tale om et skjult løntilskud, som tilmed harvoldsomme miljømæssige konsekvenser, idet fri parkering er noget af det mest stimulerende forbrug af bil til pendling.
Hvad er markedsprisen for private parkeringspladser i København ?For at finde frem til markedsværdien af brug af parkeringspladser har vi kigget på priserne forparkering i parkeringshuse og parkeringskældre i København. Hvis vi ser bort fra VIP – pladserne(fast p-plads med optimal placering) i skemaet nedenfor ligger gennemsnitsprisen for de 6 p-anlægi centrale dele af Indre by på ca. 3.400 kr. om måneden. I andre dele af Indre by vilmarkedsværdien være noget lavere. Udenfor Indre By, ved Vesterport, Nørreport og påVesterbrogade ligger gennemsnitsprisen på ca. 1800 kr. om måneden for de 3 i skemaet nævnte p-anlæg.Udsnit af parkeringshuse centralt i KøbenhavnDronningens Tværgade ParkeringshusLandegreven ParkeringshusAdelgade ParkeringshusIllums ParkeringshusMagasin, Kongens Nytorv ParkeringshusBorgergade og Adelgade ParkeringshusNyropsgade Parkeringshus, VesterportIsraels Plads Parkeringshus, NørreportSaga Parkeringshus, VesterbrogadePris pr. måned2950 kr.3125 kr.2615 kr.4375 kr.4375 kr.3125 kr.1838 kr.1725 kr.1870 kr.3125 kr.2200 kr.2990 kr.Pris pr. måned VIP5000 kr.5000 kr.
Alene i Indre By er der omkring 12500 parkeringspladser i p-huse, p-kældre og gårde. Vi skønner atomkring 11.000 af disse er pendlerparkeringspladser, som repræsenterer en markedsværdi på helt optil 4.375 kr. om måneden. I beregningen af den samlede støtte har vi dog kun sat prisen til omkring2.500 kr. om måneden, som er yderst moderat.
Kilde: Parkering København- Københavns Kommune.
Hvor mange bilpendler til Københavns Kommune ?For at danne sig et indtryk af, hvor stor subsidieringen er, kan vi kigge på hvor mange der pendlertil København i bil. For Frederiksberg og andre store byer findes der ingen opgørelser.Som det kan ses af denne undersøgelse er det ca. 138.000 som pendler til København i bil.
Kilde:Transportvaneundersøgelsen og Københavns Kommune. ”Fra god til verdens bedste, Københavnscykelstrategi 2011-2025”.
Hvor store beløb får bilpendlere, der pendler til København som fryns i form affri parkering ?Hvis vi tager udgangspunkt i de 138000 bilpendlere, hvoraf omkring 11.000 formodes at parkere iIndre By og resten i andre bydele, vil et forsigtigt skøn betyde:Bilpendlere med fri parkering11.000 bilpendlere årligt i Indre by. F.eks. 2.500kr. pr måned i værdi af parkering.126.000 bilpendlere udenfor Indre by. F.eks.1250 kr. pr. måned i værdi af parkering.I alt for bilpendlere i Københavns KommuneSkønnet løntilskud pr. år i alt i form afværdien af fri parkering330 millioner kr.1890 millioner kr.2220 millioner kr.
Med venlig hilsenNOAH-TrafikIvan Lund Pedersen3116 0082Bilag 1 . Inspiration fra Transportøkonomisk Institut i Norge”Norske bilister sparer årlig flere milliarder kroner på at de får parkere gratis påarbeidsplassen. Denne subsidieringen må ta slutt, mener forsker.I fjor sparte arbeidstakere som jobber i Oslo, nesten 1,2 milliarder kroner på gratis parkering påjobben, viser et anslag utført av Transportøkonomisk institutt (TØI).Til sammen kan arbeidsgiverne tilby over 120.000 gratisplasser i Oslo. Om lag hver tredje ligger ieller nært sentrum.– Forholdene er nok lignende i andre byer. For Norge sett under ett vil det dermed være snakk omen subsidiering verdt flere milliarder kroner, sier TØI-forsker Knut Sandberg Eriksen tilDagsavisen.Fører til økt trafikkI går kunne Dagsavisen opplyse at regjeringen vurderer å la kommunene innføre avgift på privateparkeringsplasser. Målet med dette drastiske tiltaket er å begrense biltrafikken i byene. Dette vilman uten tvil oppnå, tror Eriksen.– Hvis gratisplassene forsvinner, vil biltrafikken avta betydelig. Samtidig vil en slik endring væresærdeles gunstig for kollektivtrafikken.Eriksen tror at mange av dem som i dag parkerer gratis, vil synes det blir altfor dyrt å begynne åbetale selv noe i nærheten av markedsleie for disse parkeringsplassene.I Oslo var gjennomsnittlig leie per måned i parkeringshus, 2.790 kroner i fjor, går det fram av tallTØI har innhentet fra ni store parkeringshus.Siden 2006 har den månedlige leien økt med hele 35 prosent.
Dette innebærer at også verdien av gratis parkeringsplass har økt. De heldige med slik plass i Oslo,sparer nå om lag 200 millioner kroner mer enn de gjorde for tre år siden.Skjult lønnstillegg– Egentlig har de som har tilgang til gratis parkeringsplass og bruker den, fått et skjult lønnstillegg,sier Eriksen.I andre byer har ikke prisstigningen vært like sterk, og prisnivået er også lavere enn i Oslo.Trondheim parkering krever nå 1.600 kroner i månedsleie i sine parkeringshus. Bergen parkeringnøyer seg med 1.500 kroner, får Dagsavisen opplyst.”Kilde: Dagsavisen, Tor Sandberg 16. februar 2010