Edvard Thomsens Vej 14
2300 Copenhagen S
Phone + 45 7221 8800
www.trafikstyrelsen.dk
NOTAT
Date:
15 Marts 2012
Your letter of:
Your ref.:
Our ref.:
Contact person:
Trafikstyrelsen’s
høringssvar
EASAs udkast til flyvetidsbegrænsninger
Følgende notat er en gennemgang af indholdet i det høringssvar, som Trafikstyrelsen
har afgivet til EASA i forbindelse med EASAs udkast til flyve- og hviletidsbestemmelser
for kommerciel lufttransport med flyvemaskiner (CRD 2010-14).
Trafikstyrelsen afgav i begyndelsen af 2011 høringssvar til EASAs første udkast (NPA
2010-14), som var det første udspil fra EASA på flyve- og hviletidsområdet. En del af
de høringssvar som blev afgivet i denne forbindelse er blevet implementeret i CRD
2010-14. Følgelig afspejler høringssvaret til CRD 2010-14 i al væsentlighed de områ-
der som ikke er blevet implementeret.
Desuden afspejler høringssvaret fortsat de fem områder som arbejdsmarkedets parter
har kunnet opnå enighed om i forbindelse med FTL-arbejdsgruppen.
Videnskabeligt grundlag, nattjeneste og udvidelse af tjenesteperioden
I regeludkastet har EASA anvendt et panel på tre videnskabelige eksperter til vurde-
ring af de kommende flyve- og hviletidsbestemmelser. På tre konkrete områder har
EASA foreslået bestemmelser som ikke følger de vurderinger, som foreligger fra eks-
pertpanelet. Trafikstyrelsen’s
høringssvar har adresseret de tre områder
som følger:
Der foreslås op til 11 timers tjeneste for arbejde om natten. I henhold til CRD
2010-14 anbefaler de anvendte videnskabelige eksperter, et maksimum på 10 ti-
mer.
1
Der foreslås, at den maksimale daglige flyvetjenesteperiode reduceres ved tre eller
flere flyvninger. De anvendte videnskabelige eksperter kunne ikke eniges om, at
den foreslåede model er tilstrækkelig.
Provision of scientific expertise report, afsnit 3.2.d),
DLR Videnskabelige rapport, afsnit 4,
pkt. 1. & M. Spencer report, afsnit 3.1.3.
Page 1 of 2
CVR:
EAN:
55569517
5798000893412
1