Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del Bilag 273
Offentligt
1094071_0001.png
Edvard Thomsens Vej 14
2300 Copenhagen S
Phone + 45 7221 8800
[email protected]
www.trafikstyrelsen.dk
NOTAT
Date:
15 Marts 2012
Your letter of:
Your ref.:
Our ref.:
Contact person:
Trafikstyrelsen’s
høringssvar
EASAs udkast til flyvetidsbegrænsninger
Følgende notat er en gennemgang af indholdet i det høringssvar, som Trafikstyrelsen
har afgivet til EASA i forbindelse med EASAs udkast til flyve- og hviletidsbestemmelser
for kommerciel lufttransport med flyvemaskiner (CRD 2010-14).
Trafikstyrelsen afgav i begyndelsen af 2011 høringssvar til EASAs første udkast (NPA
2010-14), som var det første udspil fra EASA på flyve- og hviletidsområdet. En del af
de høringssvar som blev afgivet i denne forbindelse er blevet implementeret i CRD
2010-14. Følgelig afspejler høringssvaret til CRD 2010-14 i al væsentlighed de områ-
der som ikke er blevet implementeret.
Desuden afspejler høringssvaret fortsat de fem områder som arbejdsmarkedets parter
har kunnet opnå enighed om i forbindelse med FTL-arbejdsgruppen.
Videnskabeligt grundlag, nattjeneste og udvidelse af tjenesteperioden
I regeludkastet har EASA anvendt et panel på tre videnskabelige eksperter til vurde-
ring af de kommende flyve- og hviletidsbestemmelser. På tre konkrete områder har
EASA foreslået bestemmelser som ikke følger de vurderinger, som foreligger fra eks-
pertpanelet. Trafikstyrelsen’s
høringssvar har adresseret de tre områder
som følger:
Der foreslås op til 11 timers tjeneste for arbejde om natten. I henhold til CRD
2010-14 anbefaler de anvendte videnskabelige eksperter, et maksimum på 10 ti-
mer.
1
Der foreslås, at den maksimale daglige flyvetjenesteperiode reduceres ved tre eller
flere flyvninger. De anvendte videnskabelige eksperter kunne ikke eniges om, at
den foreslåede model er tilstrækkelig.
Provision of scientific expertise report, afsnit 3.2.d),
DLR Videnskabelige rapport, afsnit 4,
pkt. 1. & M. Spencer report, afsnit 3.1.3.
Page 1 of 2
CVR:
EAN:
55569517
5798000893412
1
TRU, Alm.del - 2011-12 - Bilag 273: Kopi af Trafikstyrelsens høringssvar til EASA’s udkast til flyvehviletidregler, fra transportministeren
der foreslås, at den maksimale daglige flyvetjenesteperiode kan forlænges op til 14
timer, når tjeneste starter i en given periode på dagen kl. 0700-1329. De anvendte
videnskabelige eksperter anbefaler at denne periode på dagen indskrænkes til tids-
rummet 08-12.
Fatigue Risk Management System
I EASAs regeludkast anbefales kun krav om udvikling og implementering af Fatique
Risk Management System hvis operatøren ønsker at anvende lempeligere regler ved-
rørende specifikke dele af flyve- og hviletidsbestemmelser. Der er ingen anbefalinger
om klare og bindende krav om generel implementering af et Fatigue Risk Management
System. Trafikstyrelsen fastholder derfor tidligere høringssvar på dette område.
Fordeling af den maksimale ugentlige tjenesteperiode
Der foreslås en begrænsning på 110 timer tjenestetimer pr. løbende 14 dage. I lighed
med høringssvar til NPA 2010-14 fastholder Trafikstyrelsen et ønske om 100 tjeneste-
timer pr. løbende 14 dage.
Air taxi operationer
Der foreslås, at Air Taxi operationer (fly med under 19 sæder) undtages fra de nye
flyve- og hviletidsbestemmelser, men i stedet skal vedblive med at følge de nuværen-
de bestemmelser. For det første er det Trafikstyrelsen’s
vurdering, at denne type
operationer typisk er blandt de mere trættende operationstyper.
For det andet har visse danske operatører fly på både mere og mindre end 19 sæder,
og piloter som gør tjeneste på begge typer fly. Det er ikke klart hvilke flyve- og hvile-
tidsbestemmelser som skal gælde i disse tilfælde.
Udvidet kabineflyvebesætning
Det fremgår ikke tydeligt, at der ved anvendelse af bestemmelserne om hvile ombord,
skal medføres ekstra kabinebesætning til afløsning af de kabinemedlemmer som hvi-
ler. Trafikstyrelsen fastholder derfor tidligere høringssvar på dette område.
Pause på jorden
Danske bestemmelser har siden 1984 indeholdt muligheden for at afholde en pause på
jorden på mindst 4 timer og adgang til liggende hvile, uden at dette skulle medregnes
som flyvetjeneste. Der foreslås al pause på jorden skal medregnes som tjeneste. Tra-
fikstyrelsen fastholder høringssvar afgivet til NPA 2010-14 på dette område, hvor det
foreslås at pause på jorden over 4 timer med adgang til liggende hvile, ikke skal med-
regnes til tjenesten.
Side 2 af 2