Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del Bilag 27
Offentligt
1032049_0001.png
1032049_0002.png
1032049_0003.png
1032049_0004.png
1032049_0005.png
1032049_0006.png
1032049_0007.png
Bemærkninger til lovforslagetAlmindelige bemærkningerIndholdsfortegnelse1. Lovforslagets formål2. Lovforslagets indhold3. Forbud mod visse konstruktive ændringer af køretøjer3.1. Gældende ret3.2. Transportministerens overvejelser4. Tilkobling af påhængsvogn eller påhængsredskab til stor knallert4.1. Gældende ret4.2. Transportministerens overvejelser5. Sidevogn anbragt til venstre for veteranmotorcykel5.1.Gældende ret og baggrund5.2. Transportministerens overvejelser6. Lovforslagets økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige7. Lovforslagets økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet8. Lovforslagets administrative konsekvenser for borgerne9. Lovforslagets miljømæssige konsekvenser10. Lovforslagets trafiksikkerhedsmæssige konsekvenser11. Forholdet til EU-retten12. Høring13. Sammenfattende skema
1. Lovforslagets formålFormålet med lovforslaget er at give transportministeren en bemyndigelse til at kunne forbyde vissekonstruktive ændringer på køretøjer, at tillade at der til stor knallert må kobles én påhængsvogn eller étpåhængsredskab, og at der til motorcykel, registreret første gang før den 1. juli 1955, igen gives mulighed forat tilkoble sidevogn på venstre side af motorcyklen.
2. Lovforslagets indholdDet foreslås for det første, at transportministeren bemyndiges til at kunne forbyde udførelse af sådannekonstruktive ændringer af køretøjer, der medfører, at køretøjet bliver ulovligt. Forslagets bestemmelser hartil hensigt at øge trafiksikkerheden. Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 1, og bemærkningernes punkt 3nedenfor.
Det foreslås endvidere, at det tillades at tilkoble én påhængsvogn eller ét påhængsredskab til stor knallert.Lovforslaget skal ses som en opfølgning på den tidligere indførte sondring mellem stor og lille knallert. Derhenvises til lovforslagets § 1, nr. 2, og bemærkningernes punkt 4 nedenfor.Endelig indeholder lovforslaget en lovliggørelse af veteranmotorcykler med venstregående sidevogn. Detgældende forbud mod at anbringe sidevogn til venstre for motorcyklen skyldes en utilsigtet, manglendevidereførelse af bestemmelsen herom i færdselsloven siden 1976. Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 4, ogbemærkningernes punkt 5 nedenfor.3. Forbud mod visse konstruktive ændringer af køretøjer3.1. Gældende retDet følger af færdselslovens § 68, stk. 2, at transportministeren kan fastsætte bestemmelser om forbud modsalg og markedsføring af køretøjer samt udstyrsdele og tilbehør til køretøjer og personligt udstyr til førere ogpassagerer, hvis køretøjet, udstyrsdelen, tilbehøret eller sikkerhedsudstyret ikke opfylder bestemmelserne omkøretøjers indretning, udstyr og tilbehør m.v. som fastsat i medfør af stk. 1.Færdselslovens § 68, stk. 2, indeholder således ikke hjemmel til at kunne forbyde udførelsen af ændringer pået køretøj, således at det ikke længere opfylder bestemmelser fastsat i medfør af stk. 1.3.2. Transportministerens overvejelserDen gældende bestemmelse i færdselslovens § 68, indeholder ikke hjemmel til at forbyde udførelse afkonstruktive ændringer, for eksempel at udføre tuning af knallerter, chiptuning af biler, ændring afhastighedsbegrænsere på lastbiler, eller at et værksted fjerner katalysator eller partikelfilter fraudstødningssystemet.Det foreslås på den baggrund at ændre færdselslovens § 68 ved at tilføje et nyt stk. 3, hvorvedtransportministeren bemyndiges til at kunne fastsætte bestemmelser om forbud mod at udføre konstruktiveændringer på et køretøj, så det derefter ikke længere opfylder bestemmelserne, fastsat i medfør af stk. 1.Ved at bemyndige transportministeren til at kunne fastsætte bestemmelser om forbud mod at udførekonstruktive ændringer på et køretøj, hvorefter det ikke længere opfylder de gældende forskrifter, skabes dersamtidig mulighed for at kunne idømme den, der udfører den ulovlige konstruktive ændring, straf af bøde, jf.færdselslovens § 118, stk. 1, nr. 3. Lovforslaget medfører således, at alle led i processen i forbindelse medulovlige konstruktive ændringer kriminaliseres. Det betyder, at både ejer, bruger, sælger, markedsfører ogden, der udfører konstruktive ændringer, har ansvaret for, at ændringen lever op til de gældende krav omindretning, udstyr og tilbehør. Det er i øvrigt forventningen, at selve tilstedeværelsen af en bestemmelse omforbud mod at udføre ændringer på et køretøj, hvorved det bliver ulovligt, vil have en præventiv funktion.Forslaget om forbuddet mod at udføre konstruktive ændringer er bebudet i bemærkningerne til lov nr. 479 af23. maj 2011 om ændring af færdselsloven og lov om ungdomsskoler(knallertkørekort og sanktioner vedulovlig kørsel på knallert m.v.).
4. Tilkobling af påhængsvogn eller påhængsredskab til stor knallert4.1. Gældende retDet fremgår af færdselslovens § 70, stk. 1, hvilke påhængskøretøjer og hvor mange af disse, der må koblestil blandt andet bil, motorcykel, traktor og cykel. Det fremgår endvidere af stk. 1, sidste punktum, at der ikkemå kobles påhængskøretøj til knallert.
Baggrunden for forbuddet mod påhængskøretøj til knallert har dels været, at knallerter skulle køre påcykelstien og dermed ville udgøre en fare for cyklister, hvis en knallert med påhængskøretøj skulle overhale,og dels, at knallerters bremser ikke kunne anses for dimensionerede til også at skulle bremse den ekstra vægtfra et uafbremset påhængskøretøj.Ved en færdselslovsændring i 1994 (lov nr. 98 af 9. februar 1994) blev knallert på grund af nye EU-regleropdelt i to kategorier: Den nye, hurtigerekørende EU-knallert blev kaldt ”registreringspligtig knallert”, fordiden skulle registreres og have nummerplade. Den hidtidige knallert blev kaldt ”ikke registreringspligtigknallert”, fordi den dengang ikke skulle registreres og have nummerplade. Senere (ved lov nr. 557 af 24. juni2005) er betegnelserne blevet ændret til ”stor knallert” og ”lille knallert”, eftersom alle nye knallerter skalregistreres og have nummerplade.For lille knallert gælder, at tophastigheden er højst 30 km/t, og at føreren af lille knallert i færdslen skal følgereglerne for cykler. Det vil blandt andet sige, at lille knallert skal køre på cykelstien.For stor knallert gælder, at tophastigheden er højst 45 km/t, og at førere af stor knallert skal følge reglerne formotorcykler. Det vil blandt andet sige, at stor knallert skal køre på kørebanen og derfor ikke må køre påcykelstien, og at føreren skal have kørekort til motorcykel eller bil.Indtil 1998 var der forbud mod påhængsvogne koblet til motorcykler, men med vedtagelsen af lov nr. 292 af18. maj 1998 om ændring af færdselsloven blev det lovliggjort at tilkoble påhængsvogn til motorcykler.4.2. Transportministerens overvejelserDen gældende bestemmelse i færdselslovens § 70, stk. 1, sidste punktum, hvorefter det ikke er tilladt at koblepåhængskøretøj til knallert, foreslås ændret således, at der gives mulighed for at koble én påhængsvogn ellerét påhængsredskab til stor knallert. Transportministeren stiller forslaget på baggrund af den indførte sondringmellem stor og lille knallert, således som det er beskrevet under punkt4.1.Da det alene foreslås tilladt at koble én påhængsvogn eller ét påhængsredskab til stor knallert, og da storknallert kører på kørebanen, vil tidligere betænkeligheder ved kørsel på cykelsti ikke have relevans længere.Bremserne på stor knallert er dimensionerede til en højere hastighed, således at den i modsætning til lilleknallert kan bremse den ekstra vægt fra et uafbremset påhængskøretøj. Lille knallert kører på cykelsti, og detskal forsat være ulovligt at tilkoble påhængskøretøj til denne kategori. Det skyldes, at en lille knallert medpåhængskøretøj ved overhaling ville udsætte cyklister for fare på de typisk smalle cykelstier.5. Sidevogn anbragt til venstre for motorcykel5.1. Gældende ret og baggrundDet fremgår af færdselslovens § 70, stk. 2, 1. pkt., blandt andet, at der til motorcykel må kobles sidevogn, derskal anbringes til højre for motorcyklen. Efter de gældende bestemmelser er det således ulovligt at koble envenstregående sidevogn til en motorcykel, herunder veteranmotorcykel.Forbuddet mod at anbringe sidevogn til venstre for en motorcykel blev indført ved lov nr. 153 af 24. maj1955 (”1955-loven”). Bestemmelsen havde dog den undtagelse, at det alene skulle gælde for fremtidigeregistreringer, det vil sige registreringer gennemført den 1. juli 1955 eller senere.Ved den næste færdselslov, lov nr. 287 af 10. juni 1976, blev undtagelsesbestemmelsen vedrørende tilladelsetil venstregående sidevogne til motorcykler, registreret før den 1. juli 1955, ved en fejl ikke videreført. Detfremgår således af bemærkningerne til lovforslaget dengang, at de foreslåede bestemmelser i § 69, stk. 1 og2, (nuværende § 70, stk. 1 og 2,) er i overensstemmelse med de gældende bestemmelser i 1955-loven.5.2. Transportministerens overvejelser
Den gældende bestemmelse i færdselslovens § 70, stk. 2, foreslås ændret således, atundtagelsesbestemmelsen indsættes på ny, hvorefter det er tilladt, at anbringe sidevogn til venstre for enmotorcykel, der er registreret første gang før den 1. juli 1955. Ved dette ændringsforslag bringesbestemmelsen i overensstemmelse med dens oprindelige indhold og hensigt. Samtidig imødekommes etønske fra brugere af veteranmotorcykler med venstregående sidevogn, om atter at få mulighed for at køremed disse køretøjer.6. Lovforslagets økonomiske og administrative konsekvenser for det offentligeDet vurderes, at lovforslaget ikke indebærer økonomiske eller administrative konsekvenser for stat, regionereller kommuner.7. Lovforslagets økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet.Det vurderes, at lovforslaget ikke får økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet.8. Lovforslagets administrative konsekvenser for borgerneDet vurderes, at lovforslaget ikke får administrative konsekvenser for borgerne.9. Lovforslagets miljømæssige konsekvenserDet vurderes, at lovforslaget vil have en begrænset, positiv miljømæssig effekt på grund af færre køretøjermed ulovlige konstruktive ændringer.
10. Trafiksikkerhedsmæssige konsekvenserDet vurderes, at lovforslaget vil have en begrænset, positiv trafiksikkerhedsmæssig effekt på grund af færrekøretøjer med ulovlige konstruktive ændringer.11. Forholdet til EU-rettenDet vurderes, at lovforslaget ikke indeholder EU-retlige aspekter.12. HøringLovforslaget bliver sendt i høring hos følgende organisationer mv.:Automobilbranchens Handels og Industriforening, Bilbranchen, Campingbranchen,Centralforeningen af Autoreparatører i Danmark, Danmarks Automobilforhandler Forening,Danmarks Knallert Union, Danmarks Motor Union, Dansk Camping Union, Dansk Cyklist Forbund,Dansk Erhverv, Dansk Fodgænger Forbund, Dansk Industri, Dansk Kørelærer-Union, DanskKøreskole Forening, Dansk Lokal Syn, Dansk Sidevogns Klub, Dansk Transport og Logistik, DanskeAdvokater, Danske Bilimportører, Danske Busvognmænd, Danske Handicaporganisationer, DanskeRegioner, Danske Kørelæreres Landsforbund, Danske Motorcyklisters Råd (DMC), DanskeSynsvirksomheder, Det Centrale Handicapråd, DI Transport, DTU Transport, Fagligt Fælles
Forbund (3F), Forbrugerrådet, Forenede Danske Motorejere (FDM), Foreningen af DanskeVognfabrikker, Foreningen af Tekniske Konsulenter for Vejtransport, Foreningen af Vognimportører iDanmark, Foreningen af Omsynsvirksomheder, Foreningen Liv og Trafik, Forsikring og Pension,Frie Danske Lastbilvognmænd, Håndværksrådet, International Transport Danmark, KL(Kommunernes Landsforening), Landbrugsmaskinimportørernes Brancheforening af 1919,Landsforeningen af Danske Maskinstationer, Landsforeningen af Ungdomsskoleledere, MC-TouringClub Danmark, Motorcykel Importør Foreningen, Motorcykelbranchens Landsforbund,Motorhistorisk Samråd, NOAH-Trafik, Rådet for Sikker Trafik og Ungdomsringen.
13. Sammenfattende skemaSamlet vurdering af lovforslagets konsekvenserPositivekonsekvenser / mindre udgifter(hvis ja, angiv omfang)IngenIngenNegativekonsekvenser / merudgifter(hvis ja, angiv omfang)IngenIngenIngenIngenIngenIngenIngen
Økonomiske konsekvenser forstat, regioner og kommunerAdministrative konsekvenser forstat, regioner og kommunerØkonomiske konsekvenser forerhvervslivetAdministrative konsekvenser forerhvervslivetAdministrative konsekvenser forborgereMiljømæssige konsekvenser
Trafiksikkerhedsmæssigekonsekvenser
Forholdet til EU-retten
Det vurderes, at forslaget vil have Ingenen begrænset, positivmiljømæssig effekt på grund affærre køretøjer med ulovligekonstruktive ændringerDet vurderes, at forslaget vil have Ingenen begrænset, positivtrafiksikkerhedsmæssig effekt pågrund af færre køretøjer medulovlige konstruktive ændringerDet vurderes, at forslaget ikke indeholder EU-retlige aspekter
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1Til nr. 1Efter § 68, stk. 2, kan transportministeren fastsætte bestemmelser om forbud mod salg og markedsføring afkøretøjer samt udstyrsdele og tilbehør til køretøjer og personligt udstyr til førere og passagerer, hviskøretøjet, udstyrsdelen, tilbehøret eller sikkerhedsudstyret ikke opfylder bestemmelserne om køretøjersindretning, udstyr og tilbehør m.v., som det fremgår af stk. 1.
Forslaget til bestemmelsen i det ny stk. 3 skal sikre hjemmel til, at transportministeren kan fastsættebestemmelser om forbud mod at udføre konstruktive ændringer på et køretøj, hvorved det ikke længereopfylder bestemmelserne i medfør af § stk. 1. Hermed opnås, at både ejer, bruger, markedsfører, sælger ogden, der udfører konstruktive ændringer, hver især har ansvaret for, at ændringen opfylder de gældende kravom indretning, udstyr og tilbehør. Forslaget skal ses på baggrund af et ønske om at reducere antallet afkøretøjer med ulovlige konstruktive ændringer mest muligt. Der henvises i øvrigt til punkt 3.1 og 3.2 ilovforslagets almindelige bemærkninger.Som konsekvens af indsættelse af nyt stk. 3 i § 68 bliver det gældende stk. 3 til nyt stk. 4.
Til nr. 2Den foreslåede ændring i § 70, stk. 1, indebærer, at der til stor knallert, det vil sige en knallert med enkonstruktivt bestemt maksimal hastighed på 45 km i timen, må kobles én påhængsvogn eller étpåhængsredskab. Forslaget skal ses som en opfølgning på den allerede indførte sondring mellem stor og lilleknallert. Der henvises i øvrigt til punkt 4.1. og 4.2. i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 3Den foreslåede ændring er en konsekvens af, at der ved lovforslagets § 1, nr. 2, foreslås nye regler ompåhængskøretøj koblet til stor knallert, hvorimod det fortsat ikke skal være tilladt at koble påhængskøretøj tillille knallert.
Til nr. 4Den foreslåede bestemmelse indebærer, at reglen fra 1955-loven vedrørende undtagelsesbestemmelse omtilladelse til venstregående sidevogn til motorcykler, registreret første gang før den 1. juli 1955, som ved enfejl ikke er blevet videreført i den gældende færdselslov, atter indføjes i § 70, stk. 2. Der henvises i øvrigt tilpunkt 5.1 og 5.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Lovforslaget sammenholdt med den gældende formulering
Gældende formulering§ 68.Transportministeren kan fastsætte bestemmelserom køretøjers indretning, udstyr og tilbehør og ompersonligt sikkerhedsudstyr til førere og passagerer samtfastsætte, hvilke påskrifter og mærker køretøjer afkontrolmæssige grunde skal være forsynet med. Forforsvarets og redningsberedskabets køretøjer kantransportministeren fastsætte fornødne lempelser.Stk. 2.Transportministeren kan fastsættebestemmelser om forbud mod salg og markedsføring afkøretøjer samt udstyrsdele og tilbehør til køretøjer og afpersonligt sikkerhedsudstyr til førere og passagerer, hviskøretøjet, udstyrsdelen, tilbehøret ellersikkerhedsudstyret ikke opfylder de bestemmelser, derfastsættes i medfør af stk. 1, eller køretøjet,udstyrsdelen, tilbehøret eller sikkerhedsudstyret vedanvendelse vil medføre, at føreren eller andre trafikanterudsættes for fare eller væsentlig ulempe.Stk. 3.Transportministeren kan, såfremtfærdselssikkerhedsmæssige hensyn gør det påkrævet,forbyde brugen af et køretøj, selv om det opfylder debestemmelser, der fastsættes i medfør af stk. 1.Tilkobling og slæbning§ 70.Til bil, bortset fra ledbus, må kobles étpåhængskøretøj. Til motorcykel, herunder motorcykelmed sidevogn, jf. stk. 2, må kobles én påhængsvogneller ét påhængsredskab. Til traktor og motorredskab måkobles to påhængsvogne eller én påhængsvogn og étpåhængsredskab. Til cykel må kobles én påhængsvogn.Til knallert må ikke kobles påhængskøretøj.Stk. 2.Til motorcykel og cykel må kobles sidevogn,der skal være anbragt til højre for motorcyklen ellercyklen. Til knallert må ikke kobles sidevogn.Stk. 3.Transportministeren kan fastsættebestemmelser om tilkobling af påhængskøretøj ogsidevogn, herunder fastsætte bestemmelser om dekøretøjer, der kan sammenkobles. Transportministerenkan endvidere fastsætte bestemmelser om, hvad der måmedføres på sådanne køretøjer. Transportministeren kanfastsætte bestemmelser om fravigelse af bestemmelsen istk. 1, 3. pkt., for kørsel inden for særlige områder.Stk. 4.Transportministeren kan fastsættebestemmelser om slæbning af køretøjer.
Lovforslaget§1I§ 68indsættes efter stk. 2 som nyt stykke:”Stk. 3.Transportministeren kan fastsættebestemmelser om forbud mod at udføre ændringer pået køretøj, så det ikke længere opfylderbestemmelserne fastsat i medfør stk. 1.”Stk. 3 bliver herefter stk. 4.
Tilkobling og slæbningI§ 70, stk. 1,indsættes efter 2. pkt.:”Til stor knallert må kobles én påhængsvogn eller étpåhængsredskab.”I§ 70, stk. 1, 5. pkt.,ændres ”knallert” til: ”lilleknallert”I§ 70, stk. 2,indsættes efter 1. pkt.:”Til motorcykel , der er registreret første gang før den1. juli 1955, må kobles sidevogn, der er anbragt tilvenstre for motorcyklen.”.