Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del Bilag 268
Offentligt
1091759_0001.png
1091759_0002.png
1091759_0003.png
1091759_0004.png
1091759_0005.png
Toldbodgade 12
TransportudvalgetFolketingetChristiansborg1240 København K
1253 København KDanmark
Tel. +45 33 32 05 03www.tekno.dk[email protected]
12. marts 2012Jnr: 08.215-007Til medlemmerne af Transportudvalget
Rapport fra Teknologirådet: Transporten kan gøres fossilfri i 2050Teknologirådet har fulgt op på Klimakommissionens overvejelser om et fossilfritenergisystem i 2050 ved at gå i dybden med transportens andel af energiforbruget.Analyserne er lavet med samme STREAM model, som Klimakommissionenanvendte, men tilført et transport-modul. Det er, så vidt vides, første gang,transportens fremtidige udvikling er integreret direkte i beregningerne i enenergimodel.Hovedkonklusionerne i den vedlagte rapport er:• Et fossilfrit transportsystem i 2050 er muligt.• Det kræver stor omstilling, som derfor skal være målrettet. Jo før denstartes, jo mindre smertefri bliver den.• Biomassen er en begrænsende faktor i overgangsperioden. Derforskal transportens behov for biobrændstoffer prioriteres højt.• Økonomien er fornuftig.• Man bliver nødt til at tage denne form for betragtninger med ifremtidens transportpolitiske beslutninger.Der er beregnet et referencescenarie med 1,7% trafikvækst til 2030, derefter 1%. EtTeknologiscenarie er derefter beregnet, som har samme vækst, men en meget aktivpolitik for at få de bedste teknologier ind i transporten - dette når imidlertid kun60% af vejen. Det Fossilfri Scenarie lægger derfor en række virkemidler tilTeknologiscenariet, som påvirker vores adfærd og valg, så der kommer mindretrafikvækst end i referencen.Selv med en meget aktiv indsats når man i 2030 kun til at få transportens C02-udledning ned på 1990-niveau. Det afspejler den store binding, der er til køretøjermed forbrændingsmotorer i lang tid, og viser blot, at omstillingen skal påbegyndesnu.
Teknologi i samfundetDebatVisionerVurderingt o k a l t t i l globaltMetoder der inddrager
Rådgiver
Folketinget, regeringenog andre politiskebeslutningstagere
Technology in societyDebateVisioningAssessmentsLocally t o g l o b a l l yParticipatory methods
AdvisingParliament,Government and otherpolitical decision-makers
E3BInternational Associationfor Public Participation
AwardWinner20io
Økonomisk konkluderer projektet, at det ikke behøver at være dyrere - og måskeendda billigere - end referencen. Investeringsbehovet er på samme niveau som nu.Der er i 2050 desuden 50 mia.kr. årligt frigivet fra investeringer i køretøjer ogimport af brændsel, i forhold til referencen. Det skal man sætte op imod debegrænsninger for især personbiler på flydende brændsler, som der ligger iscenariet.Analysen er blevet til i et samarbejde mellem FDM, Dansk Transport og Logistik,Arriva, Forbrugerrådet, DI-Transport, RUC, DTU og Ålborg Universitet.Spørgsmål om rapporten kan rettes til Lars Kluver i Teknologirådet (4011 0182 /[email protected]) eller til Per Homann Jespersen, RUC (2449 4295 / phj(%uc.dk ).
Toldbodgade 121253 København KDanmark
Tel. +45 33 32 05 03www.tekno.dktekno(g>tekno.dk
Lars KluverSekretariatschef
Teknologi i samfundetDebat
VisionerVurderingLokalt til globaltMetoder der inddrager
RådgiverFolketinget, regeringenog andre politiskebeslutningstagere
Technology in societyDebateVisioningAssessmentsLocallytogloballyPartidpatory methods
AdvisingParliament,Government and otherpolitical decision-makers
International Associationfor Public ParticipationAwardWinner 2010
Dansk transport udenkul og olie-hvordan?Et oplæg til debat om hvordan dansk transportbliver uafhængig af fossile brændsler inden 2050
IndholdsfortegnelseForordResumé1. Scenariernes energiforbrug og C02-udledning1.1 Energiforbruget1.2 C02-udledning2. Sammenligning af de tre scenarier - udvalgte transportmidler2.1 Persontransport2.2 Godstransport2.3 Belægningsgrader3. Scenariernes tilblivelse3.1 Formål og fremgangsmåde:3.2 Virkemidler anvendt i det fossilfri scenarie3.3 Målsætninger3.4 Afgrænsning af det danske transportsystem3.5 Rammebetingelser3.6 Modelværktøjet4. De tre scenarier4.1 Reference scenarie4.2 Teknologiscenarie4.3 Fossilfri scenarie4.4 Sammenfatning af resultater - transport og trafikarbejde4.5 Sammenfatning af resultater for energiforbrug og C02-udledning4.6 Persontransport fordelt på turlængde - det fossilfri scenarie4.7 Geografisk varieret sammensætning af persontransportarbejdet5. Samfundsøkonomiske omkostninger - investeringer i ernergif orsyningtransporttjenester og transportinfrastruktur5.1 Scenariernes samfundsøkonomiske omkostninger5.2 Omkostninger til udbygning af kollektiv trafik i det fossilfri scenarieFigurer og tabellerLitteraturlisteTeknologirådets udgivelser 2006 - 2011"3715151719192326272729343535363838414448515153595965676971
TGKNOLOGI-RÅDET
TeknologirådetNy adresse:Antonigade 4llOGKøbenlidViiKTelefon 33 32 05 03Telefax 33 9105 09[email protected]www.tekno.dkGiro 8 5107 68Toldbodgade 121253 København K
Teknologirådet har til opgave at:fremmeteknologidebattenvurdere teknologiensmuligheder og konsekvenserrådgive folketingetog regeringen
ISBN 87-91614-61-9