Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del Bilag 267
Offentligt
Motorvejs hastighedDet undre mig at Danmark skal fremstå som et ”grønt” land, når vi så har motorvejs hastigheder derikke er miljø venlige, 130 km/t er ifølge de fleste bilfabrikanters vedkommende ikke så økonomiskesom 110km/t. Der skal ikke mange kørte kilometer til at regne dette ud.Mit eksempel er baseret på min egne målinger, en 22 km strækning, til arbejde og samme tur hjem,turen bestod af by (6 km), landevej (5 km) og motorvejs kørsel (11 km). Forsøget varede 2 uger,hvor jeg den ene uge kørte med 110km/t på den 11 km motorvejs strækning, ugen efter kørte jeg130 km/t på samme strækning.Dette resulterede i at jeg ved 110 km/t kørte 15,2 km/L, ved 130 km/t kørte bilen 13,6 km/L. Bilenvar en Kia Rio CC 1,3. årg 2003.Den højre hastighed, giver større udslip af CO2, mere slid på bil, større farer for uheld, da man bla.stadigvæk har lastbiler og trailere der kører 80 km/t. Dette giver et stort spring fra 80 til 130, det er62 % forøgelse af hastigheden.Tiden man sparer på at køre 130 km/t i stedet for 110 km/t, giver i det målte tilfælde 1 minut.Prisen i forskel er 110 km/t – 17,4 kr og 130 km/t – 19,5 kr.Nu er dette kun en korter tur, men ved en tur fra Ålborg og til grænsen, giver dette.Turen er på 290 km, 110 km/t giver 229 kr, i benzin og en tid på 2 timer, 38 minutter. Ved 130 km/ter resultatet 256 kr i benzin og tiden er 2 timer 14 minutter. Så der er ikke sparet ret meget ved denhøjere hastighed.