Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del Bilag 254
Offentligt
Transportminister Henrik Dam KristensenTransportministerietFrederiksholms Kanal 27F1220 København K
Den 5. marts 2012
Forbedring af den kollektive trafik i Trekantområdet
Kære Henrik Dam Kristensen,Med udgangspunkt i den politiske rammeaftale regeringen og et folketingsflertalindgik den 1. marts om takstnedsættelser og forbedringer af den kollektive trafik,har vi i Trekantområdet med interesse fuldt debatten om hvordan man, indenfor denaftalte ramme, kan fremme den kollektive trafik. Vi har ikke mindst bidt mærke i, atder ved udmøntningen skal være fokus på projekter, der kan medvirke til atreducere trængslen på vejene.Hvis det for bilisterne i Trekantområdet skal være interessant at vælge denkollektive trafik, og dermed reducere trængslen på områdets overordnede vejnet, vilvi på kort sigt foreslå, at den aftalte pulje bl.a. skal gå til højere frekvens på destrækninger internt i Trekantområdet, og mellem Trekantområdet og øvrige størrebyer indenfor pendlingsafstand, hvor der i dag ikke er noget reelt kollektiv alternativtil privatbilen i den daglige pendling.På længere sigt er det nødvendigt, at der etableres et fælles standsningsted iTrekantområdet for timemodellens hurtige tog mellem landsdelene. Kun derved vildet for langt den overvejende del af bilerne på strækningen Odense-Aarhus værerelevant at flytte over i toget.Trekantområdet er på den ene side præget af stor trafik samt trængselsproblemerpå det overordnede vejnet. Samtidig er området præget af en meget lille kollektivandel af rejser, da togsystemet , der er det mest interessante i forhold til pendlere,ofte ikke udgør noget reelt alternativ for områdets pendlere.
TREKANTOMRÅDET DANMARKKOLDING ÅPARK 1, 2.TV.DK-6000 KOLDINGT: 7979 7878F: 7550 0363[email protected]
ET SAMARBEJDE MELLEM BILLUND, FREDERICIA, KOLDING, MIDDELFART, VEJEN OG VEJLE KOMMUNE
WWW. TREKANTOMRAADET.DK
På de fleste rejserelationer i Trekantområdet er der nemlig i dag kun 1 tog timen,hvor der ikke skal skiftes tog. Det drejer sig f.eks. om Kolding-Middelfart, Kolding-Aarhus, Kolding-Odense og Vejle-Middelfart. På enkelte pendlerstrækninger er der2 tog i timen. Det drejer sig f.eks. om Kolding-Vejle, Vejle-Odense, Vejen-Koldingog Kolding-Fredericia.En frekvens på 1-2 tog i timen bevirker, at det som udgangspunkt kun er derejsende der ikke har andre transportmuligheder, der vælger den kollektive trafik.Kun på strækningen Fredericia-Vejle-Aarhus, er der med 3-5 tog i timen så høj enfrekvens, at toget kan være et reelt alternativ til bilen.På kort sigt skal der derfor som nævnt ske forbedringer af togfrekvensen påstrækninger internt i Trekantområdet, og mellem Trekantområdet og øvrige størrebyer indenfor pendlingsafstand. På længere sigt skal der etableres et fællesstandsningsted i Trekantområdet for timemodellens hurtige tog mellemlandsdelene.Vi har med tilfredshed konstateret, at et fælles standsningssted i Trekantområdetfor timemodellens hurtige tog nu indgår fuldt ud i Transportministeriets viderestrategiske analyser. Placering af dette fælles standsningssted må afhænge af dekommende analyser. Trekantområdet indgår gerne i et samarbejde herom.Med venlig hilsen
Jørn PedersenFormand forTrekantområdet DanmarkCC: Folketingets Trafikudvalg