Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del Bilag 252
Offentligt
1088316_0001.png
1088316_0002.png
1088316_0003.png
1088316_0004.png
1088316_0005.png
1088316_0006.png
1088316_0007.png
1088316_0008.png
1088316_0009.png
Notat
TransportministerietCenter for Kollektiv TrafikFrederiksholms Kanal 271220 Kbh
Afrapportering S-tog 4. kvartal 20111.Antallet af rejserKoncernsekretariat &Jura
I 4. kvartal 2011 blev der foretaget 26,6 mio. rejser på S-banen, hvilket er en stigningpå 0,9 mio. rejser i forhold til samme periode sidste år, og fortsætter den positiveudvikling igennem de seneste år.Figur 1:Antal rejser pr. kvartal i 2008 til 2011 (mio.)2927Antal rejser (mio.)25200823211917151. kvartal2. kvartal3. kvartal4. kvartal200920102011
29. februar 2012
DSBSølvgade 40DK-1349 København K
Mobil 24 68 67 76[email protected]www.dsb.dk
2.
Antallet af præsterede personkilometer
På S-banen blev der i 4. kvartal 2011 præsteret 319,5 mio. personkilometer, hvilketer en stigning på 11 mio. personkilometer i forhold til samme periode sidste år.Figur 2:Antal præsterede personkilometer pr. kvartal i 2008 til 2011 (mio.)320Præsterede personkm (mio.)3103002902802702602502402302201. kvartal2. kvartal3. kvartal4. kvartal2008200920102011
3.
Antallet af kørte tog på de i bilag 1 nævnte strækningsafsnit i forhold tiltrafikeringsplanens krav herom
I bilag 1 og 2 sammenholdes oplysninger om antallet af kørte tog på destrækningsafsnit, der nævnes i bilag 1 i kontrakten mellem Transportministeriet ogDSB S-tog a/s om S-togstrafikken udført som offentlig service i perioden 2005-2014.Bilag 1 vedrører hverdage og bilag 2 vedrører lørdage og søndage.Tabellerne viser kolonnerne ”TRM”, ”Plan” og ”Faktisk”.”TRM” er den trafik, som er angivet i trafikeringsplanen.”Plan” er den trafik, der planlægges gennemført, når der tages højde for publiceredesærkøreplaner i forbindelse med planlagte infrastrukturarbejder.”Faktisk” er den gennemførte trafik, når der tillige tages højde for uplanlagteaflysninger.Af bilag 1 og 2 fremgår det, at den faktisk gennemførte trafik i 4. kvartal 2011 i alvæsentlighed svarer til den planlagte trafik.Af bilagene ses på enkelte steder en forskel mellem den planlagte trafik, og dettrafikeringsniveau der er aftalt med Transportministeriet. Forskellen kommer tiludtryk ved at grundbetjeningen er større end aftalt på bekostning af supplement- ogekstrakørsel. Ændringen skyldes indførsel af linje Bx som er registreret somgrundbetjening frem for supplements- og ekstrakørsel.
4.
Erstatningskørsel med bus
Erstatningskørsel med bus opdeles i erstatningskørsel som konsekvens afdriftsforstyrrelser og kørsel som følge af planlagte driftsændringer.I figur 3 og 4 er omfanget af erstatningskørsel vist for alle kvartaler 2008 til 2011.Den ikke-planlagte erstatningskørsel med bus fremgår af figur 3, omfanget udgjorde35 timer i 4. kvartal 2011. I figur 4 vises erstatningskørslen i forbindelse medplanlagte driftsændringer, omfanget udgjorde 39 timer i 4. kvartal 2011.Figur 3:Buskørsel i forbindelse meddriftsforstyrrelser (ikke-planlagt)35030025020082001501005001. kvartal2. kvart al3. kvart al4. kvart al200920102011100080060040020001. kvartal2. kvartal3. kvartal4. kvartal
Figur 4:Buskørsel i forbindelsemed planlagte driftsændringer.200018001600140012002008200920102011
5.
Regularitet
Regularitet er udtryk for, hvor stor en andel af den afviklede togtrafik, som ankommerrettidigt.Figur 5:Regularitet for S-banen i 4. kvartal 2011, korrigeret for force majeureForsinkedeankomster4,4%
Rettidige ankomsterForsinkede ankomsterRettidigeankomster95,6%
Som det fremgår af figur 5, var regulariteten 95,6 pct. på S-banen i 4. kvartal 2011,når der korrigeres for force majeure i forbindelse med stormen den 27. november ogværkstedsstrejke den 15. februar. Større enkelthændelser fremgår af tabel 1 herunder.Tabel 1:Større regularitetspåvirkninger i 4. kvartal 2011
Dato03.10.201111.10.201112.10.201113.10.201114.10.201118.10.201124.10.201126.10.201103.11.201104.11.201115.11.201121.11.201125.11.201127.11.201115.12.201121.12.201125.12.2011
StedKøbenhavn HKøbenhavn HØsterportØsterportVesterportGlostrupØsterportØsterportValbyØsterportØsterportKøbenhavn HØsterportAllerødHele S-banenKøbenhavn HKarlslunde
ÅrsagFalsk besættelseFjernstyringsudfaldSporskiftefejlSporskiftefejlHKT fejlGnister fra strømaftagerAmbulance tilkald til hjertestopSignalfejlSporskiftefejlAfprøvning af fjernstyringSporskiftefejlFejl på indikeringsprogram i fjernstyringHKT fejlStormStrejkeStop i røretKøreledningsnedfald
Antal tog Øvrig påvirkning127Alle strækninger334Alle strækninger184Alle strækninger229Alle strækninger215Alle strækninger168Alle strækninger279Alle strækninger124Alle strækninger339Alle strækninger282Alle strækninger158Alle strækninger208Alle strækninger144Alle strækninger239Alle strækninger244Alle strækninger260Alle strækninger99Alle strækninger
6.
Pålidelighed
Pålideligheden er udtryk for forholdet mellem den planlagte trafik og antallet af aflys-ninger. Som det fremgår af tabel 2 var pålideligheden, korrigeret for force majeureden 27. november og den 15. december, på 97,7 pct. i 4. kvartal 2011.Det bemærkes at rettidigt varslede aflysninger for DSB S-tog ofte er små i forhold tilde urettidigt varslede aflysninger. Dette skyldes at planlagte stationsankomsterløbende korrigeres som følge af planlagte infrastrukturarbejder.
Tabel 2:Pålidelighed på S-banen 4. kvartal 2011
4. kvartal 2011Korrigeret forforce majeureÅTDKorrigeret forforce majeure
Planlagtestationsankomster2.172.2362.131.7578.248.6378.101.851
Rettidigt varsledeaflysninger005151
Urettidigt varsledeaflysninger53.45248.585277.112233.612
Pålidelighed97,597,796,697,1
7.
DSB S-tog a/s's og Banedanmarks andele i forsinkelser i forhold tilregulariteten opgjort efter stationsankomster
I figur 6, hvor fordelingen af irregulariteten er vist, fremgår det, at DSB S-tog a/s i 4.kvartal 2011 var ansvarlig for forsinkelsen af 1,3 pct. af den afviklede trafik.Figur 6:DSB S-tog a/s og Banedanmarks andele af forsinkelser i forhold tilregulariteten opgjort efter stationsankomster 0 - 2.29 min.4,0
3,5
3,0
2,5
Mål, jf . kont r akt1. kvt 2011
2,0
2. kvt 20113. kvt 2011
1,5
4. kvt 2011
1,0
0,5
0,0DSBBanedanmarkUdef ra
NotatBilag 1
Hverdag

S-tog pr. 20. min.

hverdage

TRMDet centrale afsnitValby-DybbølsbroDybbølsbro-KøbenhavnHKøbenhavn H-ØsterportØsterport-SvanemøllenSvanemøllen-HellerupKøge-strækningenKøge-Solrød StrandSolrød Strand-HundigeHundige-DybbølsbroHøje Taastrup-strækningenHøje Taastrup-GlostrupGlostrup-ValbyFrederikssund-strækninenFrederikssund-BallerupBallerup-ValbyFarum-strækningenSvanenøllen-BuddingeBuddinge-FarumHillerød-strækningenHellerup-LyngbyLyngby-HolteHolte-HillerødKlampenborg-strækningenHellerup-KlampenborgRingbanenHellerup-FlintholmFlintholm-Ny Ellebjerg
Grundbetjening4. kvartal2011ÅTDPlan FaktiskPlan Faktisk
TRM
Supplement4. kvartal2011ÅTDPlan FaktiskPlan Faktisk
TRM
Ekstra kørsel4. kvartal2011ÅTDPlan FaktiskPlan Faktisk
3,05,05,04,03,01,01,02,01,01,01,02,0
3,45,35,24,13,11,01,02,01,51,51,01,9
3,25,25,04,03,01,01,02,01,41,41,01,8
2,94,84,84,12,91,11,11,91,21,21,01,7
2,84,64,73,92,91,11,11,81,21,21,01,7
2,04,04,04,03,01,01,02,01,01,01,01,0
1,63,63,63,62,61,01,02,00,60,61,01,0
1,53,43,43,42,51,01,01,90,60,61,01,0
1,73,33,33,32,50,80,81,60,70,71,01,0
1,63,13,13,12,30,70,71,50,70,70,90,9
1,01,01,01,01,0
0,30,30,31,00,3
0,30,30,31,00,3
0,60,60,60,80,6
0,60,60,60,80,6
1,01,0
0,30,3
0,30,3
0,60,6
0,60,6
1,01,02,02,01,01,02,02,0
1,01,02,22,21,01,02,02,0
1,01,02,12,11,01,02,02,0
1,11,12,02,01,11,02,02,0
1,11,11,91,91,11,02,02,0
1,01,02,02,01,01,02,02,0
1,01,01,61,61,01,02,02,0
0,90,91,51,51,01,02,02,0
0,80,81,51,50,81,02,02,0
0,70,71,41,40,70,91,91,9
1,01,0
1,01,0
1,01,0
0,80,8
0,80,8
Bilag 2LørdagSøndagSupplement4. kvartal2011ÅTDPlan FaktiskPlan FaktiskGrundbetjening4. kvartal2011ÅTDPlan FaktiskPlan FaktiskGrundbetjening4. kvartal2011ÅTDPlan FaktiskPlan Faktisk

S-tog pr. 20. min. - lørdag

TRMDet centrale afsnitValby-DybbølsbroDybbølsbro-København HKøbenhavn H-ØsterportØsterport-SvanemøllenSvanemøllen-HellerupKøge-strækningenKøge-Solrød StrandSolrød Strand-HundigeHundige-DybbølsbroHøje Taastrup-strækningenHøje Taastrup-GlostrupGlostrup-ValbyFrederikssund-strækninenFrederikssund-BallerupBallerup-ValbyFarum-strækningenSvanemøllen-BuddingeBuddinge-FarumHillerød-strækningenHellerup-LyngbyLyngby-HolteHolte-HillerødKlampenborg-strækningenHellerup-KlampenborgRingbanenHellerup-FlintholmFlintholm-Ny Ellebjerg
TRM
TRM
3,05,05,04,03,01,01,02,01,01,01,02,0
2,94,84,63,72,61,01,01,91,01,01,01,9
2,94,84,63,72,61,01,01,91,01,01,01,9
2,54,14,43,72,71,01,01,71,01,01,01,7
2,54,14,33,72,71,01,01,71,01,01,01,7
2,04,04,04,03,01,01,02,01,01,01,01,0
1,53,23,23,22,40,80,81,60,80,80,70,7
1,53,23,23,22,40,80,81,60,80,80,70,7
1,42,72,82,82,00,70,71,40,70,70,60,6
1,32,72,72,72,00,70,71,30,70,70,60,6
3,05,05,04,03,01,01,02,01,01,01,02,0
2,84,54,23,52,41,01,01,81,01,01,01,8
2,84,54,23,52,41,01,01,81,01,01,01,8
2,33,94,23,62,71,01,01,71,01,01,01,5
2,33,84,13,62,61,01,01,71,01,01,01,5
1,01,02,02,01,01,02,02,0
1,11,01,81,81,01,01,91,9
1,11,01,81,81,01,01,91,9
1,01,01,81,81,01,01,91,8
1,01,01,81,81,01,01,91,8
1,01,02,02,01,01,0
0,80,81,61,60,80,7
0,80,81,61,60,80,7
0,70,71,41,40,70,6
0,70,71,31,30,70,6
1,01,02,02,01,01,02,02,0
1,11,01,71,71,01,01,91,9
1,11,01,71,60,91,01,81,8
1,01,01,81,81,01,01,91,8
1,01,01,71,71,01,01,91,8
Bilag 3

Tabel forklaring:

Indhold

Kolonne

Kolonne 1Tidspunktet for udnyttelsesgraden af siddekapaciteten. Morgen og eftermiddag er myldretidKolonne 2Tællingen foregår i et 20 minutters interval i overensstemmelse med ØsttællingenKolonne 3"Finger" er strækningsangivelse, henholdsvis:Det centrale afsnitHellerup-København H-ValbyKøge Bugt-strækningenDybbølsbro-KøgeHøje Taastrup-strækningenValby-Høje TaastrupFrederikssund-strækningenValby-Vanløse-FrederikssundFarum-strækningenSvanemøllen-Ryparken-FarumHillerød-strækningenHellerup-HillerødKlampenborg-strækningenHellerup-KlampenborgKolonne 4S-togets retning på det givne tidspunkt i "fingeren"Kolonne 5 og 6 De to stationer på strækningen, hvor imellem der er flest passagerer i det angivne tidsrum.Kolonne 7Den udnyttede siddekapacitet mellem de to stationer anført i kolonne 5 og 6 i det angivne tidsintervalKolonne 8Den udnyttede siddekapacitet (som gennemsnit) på hele strækningen i det angivne tidsinterval.
#1
#2
#3
#4
#5
#6
#7
#8
Periode
20 minutters intervalfra klokken:
Finger
Retning
Fra station
Til station
UdnyttetUdnyttetsiddekapacitetsiddekapacitetpå helestrækning4. kvt72,064,054,462,528,032,038,235,7ÅTD68,960,854,164,225,930,635,233,04. kvt46,543,945,546,519,527,028,724,5ÅTD46,543,945,546,519,527,028,724,5
MorgenMorgenEftermiddagEftermiddagDagtimerDagtimerØvrig tidØvrig tid
07:4008:2016:2016:2010:0013:0019:0019:00
Det centraleDet centraleDet centraleDet centraleDet centraleDet centraleDet centraleDet centrale
afsnitafsnitafsnitafsnitafsnitafsnitafsnitafsnit
NSNSNSNS
DybbølsbroSvanemøllenØsterportKøbenhavn HDybbølsbroKøbenhavn HNørreportKøbenhavn H
København HNordhavnNordhavnDybbølsbroKøbenhavn HDybbølsbroØsterportDybbølsbro
#1
#2
#3
#4
#5
#6
#7
#8
Periode
20 minutters intervalfra klokken:
Finger
Retning
Fra station
Til station
UdnyttetUdnyttetsiddekapacitetsiddekapacitetpå helestrækning4. kvt88,730,126,167,428,132,223,241,789,974,474,579,941,749,735,943,179,271,265,174,130,233,622,729,435,978,856,533,733,429,041,425,1ÅTD87,530,227,369,826,631,321,438,480,374,768,576,635,742,335,636,975,166,565,476,128,131,824,828,432,573,955,630,829,725,137,222,74. kvt58,216,315,348,016,123,716,424,753,853,847,251,022,028,922,422,941,830,928,643,714,918,813,018,217,143,433,515,618,513,420,911,6ÅTD58,216,315,348,016,123,716,424,753,853,847,251,022,028,922,422,941,830,928,643,714,918,813,018,217,143,433,515,618,513,420,911,6
MorgenMorgenEftermiddagEftermiddagDagtimerDagtimerØvrig tidØvrig tidMorgenMorgenEftermiddagEftermiddagDagtimerDagtimerØvrig tidØvrig tidMorgenMorgenEftermiddagEftermiddagDagtimerDagtimerØvrig tidØvrig tidMorgenMorgenEftermiddagEftermiddagDagtimerDagtimerØvrig tidØvrig tid
07:4007:4016:2016:2013:0013:0005:0019:0007:4007:4016:2016:2011:0013:0019:0019:0007:4007:4016:2016:4013:0013:0019:0019:0007:4008:2016:2015:4013:0013:0019:0019:00
Køgebugt strækningenKøgebugt strækningenKøgebugt strækningenKøgebugt strækningenKøgebugt strækningenKøgebugt strækningenKøgebugt strækningenKøgebugt strækningenHøje Taastrup strækningenHøje Taastrup strækningenHøje Taastrup strækningenHøje Taastrup strækningenHøje Taastrup strækningenHøje Taastrup strækningenHøje Taastrup strækningenHøje Taastrup strækningenFrederikssund strækningenFrederikssund strækningenFrederikssund strækningenFrederikssund strækningenFrederikssund strækningenFrederikssund strækningenFrederikssund strækningenFrederikssund strækningenFarum strækningenFarum strækningenFarum strækningenFarum strækningenFarum strækningenFarum strækningenFarum strækningenFarum strækningen
NSNSNSNSNSNSNSNSNSNSNSNSNSNSNSNS
ÅmarkenDybbølsbroSydhavnNy EllebjergSydhavnDybbølsbro
Ny EllebjergSydhavnDybbølsbroÅmarkenDybbølsbroSydhavn
SjælørDybbølsbroHvidovreRødovreHvidovreDanshøjHvidovreDanshøjHvidovreValbyJyllingevejVanløseJyllingevejVanløseJyllingevejVanløseJyllingevejVanløseSvanemøllenRyparkenSvanemøllenRyparkenRyparkenEmdrupRyparkenEmdrup
SydhavnSydhavnDanshøjBrøndbyøsterDanshøjHvidovreDanshøjHvidovreDanshøjDanshøjVanløseJyllingevejVanløseJyllingevejVanløseJyllingevejVanløseJyllingevejRyparkenSvanemøllenRyparkenSvanemøllenEmdrupRyparkenEmdrupRyparken
#1
#2
#3
#4
#5
#6
#7
#8
Periode
20 minutters intervalfra klokken:
Finger
Retning
Fra station
Til station
UdnyttetUdnyttetsiddekapacitetsiddekapacitetpå helestrækning4. kvt55,074,857,556,133,831,331,325,015,328,525,520,314,614,012,85,778,663,162,669,835,136,837,145,0ÅTD52,672,759,054,731,729,531,626,014,526,825,718,815,012,511,46,884,164,458,365,832,034,135,943,04. kvt32,654,342,933,724,921,422,616,39,317,117,112,310,48,27,54,559,443,238,745,922,423,223,029,8ÅTD32,654,342,933,724,921,422,616,39,317,117,112,310,48,27,54,559,443,238,745,922,423,223,029,8
MorgenMorgenEftermiddagEftermiddagDagtimerDagtimerØvrig tidØvrig tidMorgenMorgenEftermiddagEftermiddagDagtimerDagtimerØvrig tidØvrig tidMorgenMorgenEftermiddagEftermiddagDagtimerDagtimerØvrig tidØvrig tid
07:4008:0016:4016:2013:0013:0019:0019:0007:4008:0017:0015:2013:0013:0019:0019:0007:4007:4016:2016:2013:0013:0019:0019:00
Hillerød strækningenHillerød strækningenHillerød strækningenHillerød strækningenHillerød strækningenHillerød strækningenHillerød strækningenHillerød strækningenKlampenborg strækningenKlampenborg strækningenKlampenborg strækningenKlampenborg strækningenKlampenborg strækningenKlampenborg strækningenKlampenborg strækningenKlampenborg strækningenRingbanenRingbanenRingbanenRingbanenRingbanenRingbanenRingbanenRingbanen
NSNSNSNSNSNSNSNSNSNSNSNS
HellerupBernstorffsvejHellerupBernstorffsvejHellerupBernstorffsvejHellerupGenfofteHellerupCharlottenlundHellerupCharlottenlundHellerupCharlottenlundHellerupCharlottenlundGrøndalGrøndalFlintholmFuglebakkenFlintholmFuglebakkenFlintholmFlintholm
BernstorffsvejHellerupBernstorffsvejHellerupBernstorffsvejHellerupBernstorffsvejBernstorffsvejCharlottenlundHellerupCharlottenlundHellerupCharlottenlundHellerupCharlottenlundHellerupFuglebakkenFlintholmGrøndalGrøndalGrøndalGrøndalGrøndalKB Hallen